Pitäisikö ylipainoisilta periä suurempi sairausvakuutusmaksu?
Tulisiko esimerkiksi sairaalloisen ylipainoiselta henkilöltä periä suurempi sairausvakuutusmaksu kattamaan hänen itse aiheutettujen sairauksien hoitoa? Ylipainoiset kuormittavat terveydenhuoltoa 2.tyypin diabeteksen, tuki- ja liikuntaelinsairauksien ja sydän- ja verisuonisairauksien hoidoilla. Samoinhan tupakoitsija kasvattaa riskiä sairastua keuhkosyöpään ja keuhkoahtaumatautiin.
Sen sijaan henkilöt, joilla on normaali BMI ja terveet elämäntavat, maksaisivat pienempää sairasvakuutusmaksua. Eikö tällainen järjestely motivoisi kaikkia kansalaisia terveellisimpiin elämäntapoihin?
Kommentit (39)
Ei sen enempää kuin esim. polvileikkauksista jotka on jollain tavalla itse aiheutettuja.
ne kuolee nuorempina, ei tartte maksaa eläkettä, joten säästö tulee sieltä
tupakoijilta myös, ja jos maksa-arvot korkealla niin jeps...
Ja urheilijoilta, jotka saavat rasitusvammoja, tulee tapaturmia ja ovat siksi työkyvyttömiä.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 14:21"]
Ei sen enempää kuin esim. polvileikkauksista jotka on jollain tavalla itse aiheutettuja.
[/quote]
Mielestäni extreme-urheilijoilta voisi myös periä suurempaa sairausvakuutusmaksua, koska ottavat tietoisen riskin loukkaantumisista. Loukkaantumisia varten he voisivat ostaa halutessaan urheiluvakuutukset. AP
Miten tätä maksupolitiikkaa seurattaisiin? Jokainen käy kerran kuukaudessa terveysasemalla lasketuttamassa bmi:nsä?
Kaikilta narkeilta, kyllä.
Ja henkilöiltä jotka pullistavat enemmän kuin kaksi lasta.
Kyllä, extreme-urheilijat on hyvä, mutta siten myös motoristeiltä, autolijoilta, mopolijoilta. Alennusta saa mitä enemmän käyttää julkisia.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 14:22"]tupakoijilta myös, ja jos maksa-arvot korkealla niin jeps...
[/quote]
En tupakoi, olen normaalipainoinen enkä käytä ollenkaan alkoholia ja silti maksa-arvot korkealla :( Perkeleen kilpirauhaslääkkeet, nyt korkeempaa veroa tällasille kusipäille kuin minä jotka kehtaavat maksa-arvojaan nostatella. Hyi meitä!
Huonoilta autoilijoilta myös; jos on taipumuksia saada sakkoja, joskus pikku kolhuja ym. niin kyseessä on potentiaalinen kaaharipöhkö tai umpisurkea auton käsittelijä.
Myös liian terveille lisää maksuja; hehän saattavat kuormittaa Suomen eläkejärjestelmää turhan kauan.
Joo ja tupakoitsijoilta, narkkareilta, alkkiksilta, mielenterveysongelmaisilta, lapsia tekeviltä (verorahoistahan ne korvatulehduskierteetkin maksetaan) jne. Että sovitaanko samantien että kaikilta.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 14:26"]
Miten tätä maksupolitiikkaa seurattaisiin? Jokainen käy kerran kuukaudessa terveysasemalla lasketuttamassa bmi:nsä?
[/quote]
Esim. jenkeissä on käytössä vaakoja, joista lähtee automaattinen hälytys lääkäriasemalle, jos asiakkaan painoindeksi ylittää tietyn raja-arvon. Tällaisella teknologialla voisi kansalaisten painoa kontroilloida.
Ehkei ylipaino voi olla mikään peruste, mutta terveet elintavat kyllä (tupakoiko, juoko ja kuinka usein ja paljon, mitä syö, liikkuuko jne), mutta näitähän ei kukaan voi vahtia toteutuuko kenenkään kohdalla ja jokainen voi ilmoittaa mitä tahansa. Joten ei tule ap:n ehdotuksesta mitään.
Tällä tavalla saataisiin kyllä työllistettyä tuhansia palkanlaskijoita eli vaikutus työllisyyteen olisi hyvä. Syöpäsairaat kyllä rasittavat yhteiskunnan taloutta keskivertoa ylipainoista enemmän. Mutta ei se mitään, läskeiltä rahat pois!
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 14:31"]
Esim. jenkeissä on käytössä vaakoja, joista lähtee automaattinen hälytys lääkäriasemalle, jos asiakkaan painoindeksi ylittää tietyn raja-arvon. [/quote]
No niin varmaan.
Paljonko yhteiskuntaa kuormittaa seksiturismi joka tuo elinikäisen sukupuolitaudin(hiv) mukanaan, ja mahdollisesti ehtii levittää muutamaan muuhunkin? Ikuiset kalliit lääkkeet jotka yhteiskunta korvaa.
Ensinnäkin tuo kaksinkertainen maksu pitäis kerätä vaan niiltä joilla niitä ongelmia on. Mäkin olen ollut lihava, tosissaan. Vajaa vuosi sitten lopetin laihduttamisen. Lääkärissä olen käynyt viimeksi noin 15 vuotta sitten. Sillonkin keuhkokuumeessa olin, ei siis liittynyt ylipainoon. Miksi mun pitää maksaa sairastajien hoitamiset?
Jos sairasvakuutusmaksua ei voitaisi muokata vaikean kontrolloimisen takia, niin toinen vaihtoehto olisi periä suurempi kertaluontoinen potilasmaksu. Eli jos alkoholistille tehtäisiin maksansiirto, hän maksaisi kertaluontoisesti suuremman maksun saamistaan hoidoista. Kannattaisitteko tällaista mallia? AP
Sairaalloisen lihavilta kyllä, ylipainoisilta ei.