Sain kotivakuutuksesta 250e korvausta rikkoutuneesta televisiosta, ja nyt Kela on vähentänyt täsmälleen saman summan toimeentulotuestani??
Eihän tuo voi olla lain mukainen päätös. Tuo 250e menee television ostoon, eikä mihinkään "peruselämiseen"
Nyt saan siis 250e vähemmän perustoimeentulotukea tässä kuussa kuin olisin saanut ilman tätä onnettomuutta.
Mutta miten Kela voi noin toimia tämän asian suhteen? Ei mene ollenkaan minun oikeustajuni mukaan.
Heidän mielestään minun pitäisi syödä nuo vakuutusrahat ja olla ilman televisiota???
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
seuraavan kerran kun saat jotain yli 50e tuloa laita ne toiselle tilille. voit itse avata tilin tieto siitä ei mene kelaan ellet itse sitä ilmoita. tai joku muu.
Kaikki käteisenä Suomessa. Kaikki.
Mikä siis on mahdollista. Poliitikot (varsinkin vasemmalla) haluavat käteisen pois - saadakseen täydellisen kontrollin. En kannata poliittisia murhía, mutta tämä asia on siinä määrin keskeinen yksilönvapauden kannalta että saattaisin kallistua väkivallan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
seuraavan kerran kun saat jotain yli 50e tuloa laita ne toiselle tilille. voit itse avata tilin tieto siitä ei mene kelaan ellet itse sitä ilmoita. tai joku muu.
Siitä menee tieto KELAan. KELA soittaa ja tarkistaa tiedot kaikista pankeista, koska käsittääkseni pankeilla on jo lain vaatimus että tileistä ja omistajista, joille tulee tukia, täytyy ilmoittaa kaikki tilit. Ja jos käy ilmi, kuten tulee käymään, silloin saa syytteen petoksesta. Eli en todellakaan suosittele tuollaista tekemään!
pankki ei anna tietoja kelalle. vaan kela tekee tutkinta pyynnön eli epäillyn petoksesta mikä menee poliisille. poliisilla täytyy olla yksilöitävä oikeusperusta jonka perusteella tietoja pyydetään.
verottaja mikä on valtion ja kela ovat saman katon alla ja nämä tiedot kulkee helposti.
jos siirtää rahaa pankkiin niin pankki haluaa tietää mistä rahat on. tällä estetään rahanpesua ja harmaata taloutta jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös kuullut, että toimivat noin. Eikö se kuitenkin ole vakuutuspetos, jos menee ne rahat käyttämään muuhun kuin uuden television ostoon?
VOI ELÄMÄ! NE vakuutus rahat voi käyttää ihan mihin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä menee tieto KELAan. KELA soittaa ja tarkistaa tiedot kaikista pankeista, koska käsittääkseni pankeilla on jo lain vaatimus että tileistä ja omistajista, joille tulee tukia, täytyy ilmoittaa kaikki tilit. Ja jos käy ilmi, kuten tulee käymään, silloin saa syytteen petoksesta. Eli en todellakaan suosittele tuollaista tekemään!
pankki ei anna tietoja kelalle. vaan kela tekee tutkinta pyynnön eli epäillyn petoksesta mikä menee poliisille. poliisilla täytyy olla yksilöitävä oikeusperusta jonka perusteella tietoja pyydetään.
verottaja mikä on valtion ja kela ovat saman katon alla ja nämä tiedot kulkee helposti.
jos siirtää rahaa pankkiin niin pankki haluaa tietää mistä rahat on. tällä estetään rahanpesua ja harmaata taloutta jne.
Väärin.
KELAn viranomainen saa ne tiedot pelkästä pyynnöstä, eikä siihen tarvita poliisia väliin tutkimaan. Ainakin omalla kohdalla kävi niin että sosiaalitoimisto tiesi toisesta tilistäni ihan kaiken (Silloin vielä KELA ei hoitanut noita), minulla on siis kaksi tiliä ja toisen olemassaolon olin unohtanut, koska en sitä käyttänyt mihinkään ja olin tuonut siitä toisesta käyttötilistä pankin automaatilta tulostetun tiliotteen.
Aivan samoin kuin esimerkiksi ulosottoviranomaiset saavat kaikki tilitiedot, eikä siihen tarvita mitään erityistä tutkintapyyntöä, eli epäilyä petoksesta tms. Ulosottoviranomaiset voivat ottaa tietyin perustein jopa rahaa ulosotossa olevan tililtä, jos niin päättävät. Laki toki rajoittaa sen ettei koko tiliä voi vetää tyhjäksi, vaan joku turvaosuus tms. pitää jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kela minnekään soittele, koska pankit eivät saa lörpötellä asiakkaiden tilejä yhtään mihinkään.
Jos on väärinkäytös epäily, niin kela ottaa yhteyttä poliisiin ja pankilla on velvollisuus ilmoittaa poliisille jos epäillään rikoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa oikein loistaa toimeentulotukilaisten mollaus: ei jumankauta saisi edes telkkaa omistaa… 🙄 Silloin kun ihminen hakee toimeentulotukea niin se on- niin kuin moni on todennut- se viimeinen tukimuoto. Te ette voi tietää kuinka paljon henkilö on ennen tähän tukeen tarttuessaan joutunut kärsimään ja nyt ei saisi edes telkkaa katsoa vaan sekin aika pitäisi etsiä töitä- niinkuin eräs ylemmyydentuntoinen ketjussa asian ilmaisi. Itse olen joutunut elämässä turvautumaan aikoinani myös toimeentulotukeen ja kieltämättä se kyykyttäminen oli ihan kauheaa ja siinä syynäämisessä ei ollut enää mitään järkeä. Siis oikeasti. 3 vuotta olin tässä lingossa, asiani alkoivat selvitä ja nyt olen ollut viimeiset 20 vuotta ihan hyväpalkkaisessa duunissa ja maksan mielelläni palkastani verot, koska en ikinä tule unohtamaan sitä aikaa tai sitä ajatusta, mitä olisi tapahtunut, jollei tälläistä turvaverkkoa yhteiskunnassa olisi ollut.
Miksi ap ei voi katsoa tv-ohjelmia sillä samalla laitteella, jolla palstailee?
Tähän kommenttina että olet täysi mulkvisti, etkä tajua elämän realiteeteissa mitään. Ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kela minnekään soittele, koska pankit eivät saa lörpötellä asiakkaiden tilejä yhtään mihinkään.
Jos on väärinkäytös epäily, niin kela ottaa yhteyttä poliisiin ja pankilla on velvollisuus ilmoittaa poliisille jos epäillään rikoksesta.
Pankeilla on lain vaatima VELVOLLISUUS kertoa Suomen viranomaisille asiakkaan tilitiedot.
Käy tutkiskelemassa Finlexistä ellet usko tai yritä perustaa oma pankki jossa yrität pitää samaa pankkisalaisuuden tasoa kuin Sveitsissä, niin voit olla varma että poliisi tulee ja hakee sinut selittämään miksi et jaa tietojasi kun ne on velvoitettu ilmoittamaan.
Amnestyn mukaan Suomen sosiaaliturva on ihmisarvoa halventavan alhainen ja Suomi on muutenkin todella kallis maa. Keski- ja hyvätuloisetkin venyttävät täällä pennosiaan. Maksuhäiriömerkinnät yleistyvät, sillä nyt velka-ahdingossa olevia on jo 400 000. Verotuskin on ihan tähtitieteellistä, mutta silti tehdään isoja leikkauksia sinne ja tänne. Tuntuu että kaikesta pitää pihistää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ylimääräinen raha tilillä katsotaan tuloksi, jos sitä on yli 50€/kk. Tuollainen summahan on muuten tulottomalle todella suuri, tottakai se käytetään ruokaan ja muihin arkikuluihin eikä osteta uutta televisiota. Jos ei ole mihinkään rahaa, on pakko pärjätä ilman telkkaria tai tyytyä halpaan/ilmaiseen laitteeseen. Olet etuoikeutettu että sinulla on ollut noin kallis tv.
Kyllä siellä jo 20e siirto noterataan, ei ole mitään 50e rajaa.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Nuo kannattaa sopia niin, että vakuutusyhtiö maksaa sen korvauksen vaikka sinne telkkarikauppaan.
Meillä on lemmikkivakuutus ja vakuutusyhtiö on nyt kaksi kertaa maksanut korvaukset suoraan eläinlääkärille. Me olemme maksaneet vain omavastuun. Jos olisimme maksaneet ensin eläinlääkärille ja ottaneet korvaukset tilille, niin olisimme olleet taloudellisesti todella kusessa.
Ihanaa, että on näitä toimeentulotuen ammattilaisia.
Kiitos.
Kela tykkää kusettaa köyhiä. Ei todellakaan ole lainmukaista. Mulleki tehtiin väärä asumistuki päätös ja katsottiin tulot ihan vtuilleen tulorekisteristä!? Oikaisin sillä siellä näkyy ihan selvästi että tuloton olen ja he joutuivat korjaamaan joten sain MAX tuen. Ei ne vaan halua, että köyhillä mikään toimisi. Revitään selkänahasta kaikki.
Toimeentulotuki on vitsi. Toinen säästää rahaa, ei saa toimeentulotukea. Toinen ostaa samalla rahalla huumeita, saa toimeentulotukea.
Onhan tuo väärin. Minä aikanaan yritin säästää laittamalla auton seisontaan silloin kun en sitä tarvinnut. Turhaahan se oli, koska vakuutuksesta palautettiin rahaa tilille ja se aiemmin perusosasta maksettu vakuutus laskettiin sitten tuloksi.
Koneen hajoamisen aikaan onneksi vakuutusyhtiö maksoi suoraan uuden koneen ja minä heille takaisin siitä omavastuun, muuten olisi ollut vaikeuksia saada opiskeluissa ja työnhaussa oleellista tietokonetta hankittua.
Ymmärsinkö oikein? Eli APn olisi kannattanut olla hakematta vakuutuksesta mitään, vaan sen sijaan kertoa Kelalle, että pyykkikone prakasi ja olisi saanut uuden koneen Kelan rahoilla? Sen sijaan ilmoitti asiasta vakuutusyhtiöön, joka maksoi ja nyt Kela ottaa välistä sen vakuutusyhtiön maksaman 250e + AP jää ilman konetta. 😂. Ei jestas mitä PASKAA. Ja täällä vielä jengi huutaa, että kato sitä telkkaa joltain kännykän näytöltä. Toivottaan huutelijoille, että joskus se paska osuu omaan tuulettimeen. Niin voitte sitten edelleen ylemmyydentuntoisina katsoa sitä töllöä nakkisormin 10X5 näytöltä. Jos pitää osoittaa ihmisten asenne/ tyhmyys: en koskaan pety tähän palstaan.
Vierailija kirjoitti:
Osta tv sitten kun sinulla on siihen vara, halvempiakin löytyy. Itse en ole toimeentulotuen asiakas, mutta melko pienituloinen, eikä minulla ole ollut varaa televisiota ostaa. Halpa läppäri koska nykyään kaikki asiat on hoidettava netissä, sillä pystyy myös ohjelmia katsomaan.
Ette voi mitenkään olla oikeasti tosissanne
Vierailija kirjoitti:
Kela tykkää kusettaa köyhiä. Ei todellakaan ole lainmukaista. Mulleki tehtiin väärä asumistuki päätös ja katsottiin tulot ihan vtuilleen tulorekisteristä!? Oikaisin sillä siellä näkyy ihan selvästi että tuloton olen ja he joutuivat korjaamaan joten sain MAX tuen. Ei ne vaan halua, että köyhillä mikään toimisi. Revitään selkänahasta kaikki.
No ihan on lainmukaista. Se, onko se oikein, on sit jo eri asia. Väärinkäyttäjiä on niin paljon (tässäkin ketjussa), että varmasti ainoa tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sovitte Kelan kanssa, kun ilmoitit, että vakuutusyhtiöltä on tulossa tällainen korvaus? Jos ette erikseen sopineet mitään, niin vakuutuskorvaus katsotaan tuloksi. Jos taas sovitte, että vakuutusosuus menee uuden television ostoon, niin Kelan päässä on töppäilty ja voit tehdä oikaisuvaatimuksen.
Laita hetimmiten viestiä OmaKelan kautta ja kysele tarkemmat menettelyohjeet.
Juuri näin. Jos saat vakuutuksesta tai vaikkapa lakituvasta korvauksen jostakin sellaisesta minkä olet omana omaisuutena joskus menettänyt, sitä EI katsota tuloksi, mutta se pitää erikseen sopia KELAn kanssa.
Esimerkiksi se että olet saanut turpaan ja saat siitä lakituvan kautta korvauksen kivusta ja särystä, etkä siis siitä että hampaasi laitettiin kuntoon, niin silloin se katsotaan tuloksi. Jos sen sijaan saat korvauksen että laitoit hampaasi kuntoon, sitä ei katsota tuloksi!
Aina katsotaan tuloksi, ihan aina. Yksilöllisesti voidaan asia sopia, jos Kela katsoo, että olet riittävällä tasolla voinut osoittaa käyttäneesi rahat uusiin hampaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös kuullut, että toimivat noin. Eikö se kuitenkin ole vakuutuspetos, jos menee ne rahat käyttämään muuhun kuin uuden television ostoon?
VOI ELÄMÄ! NE vakuutus rahat voi käyttää ihan mihin huvittaa.
Toki voi, mutta on se silti väärinkäytös ja miksi silloin itkeä, että Kela katsoo sen tuloksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin käy myös jos saat korvauksia oikeudesta. Käräjäoikeuden tuomion perusteella olisin saanut 900 euroa kivusta ja särystä. Kysyin Kelasta, että lasketaanko tuo tuloksi. Olisi laskettu.
Ennen Hovin käsittelyä soitin syytetylle (tunsimme entuudestaan) ja kerroin tilanteen hänelle. Syytetty lupasi maksaa 500 pimeästi, jos vahingonkorvaus kaatuu hovissa. Hovioikeudessa en vaatinut enää korvauksia enkä rangaistusta ja sanoin, että olen sopinut asian syytetyn kanssa. Hovioikeus poisti korvauksen ja syytetty piti lupauksensa ja maksoi 500 euroa käteisellä.olisit vain avannut toisen tilin.. no kaikkea ei voi tietää.
Kaikki tilit on ilmoitettava toimeentulotukea haettaessa. Ilmoittamatta jättäessä ja 'kiinni jäädessä' saa tuntuvat seuraukset. Tulee aika kalliiksi.
Juuri noin. Kaikki sellaiset höpinät jossa joku muka tietää että jollakin on toinen tili, ja sitten eletään herroiksi kelan tuilla on ihan potaskaa.