Sain kotivakuutuksesta 250e korvausta rikkoutuneesta televisiosta, ja nyt Kela on vähentänyt täsmälleen saman summan toimeentulotuestani??
Eihän tuo voi olla lain mukainen päätös. Tuo 250e menee television ostoon, eikä mihinkään "peruselämiseen"
Nyt saan siis 250e vähemmän perustoimeentulotukea tässä kuussa kuin olisin saanut ilman tätä onnettomuutta.
Mutta miten Kela voi noin toimia tämän asian suhteen? Ei mene ollenkaan minun oikeustajuni mukaan.
Heidän mielestään minun pitäisi syödä nuo vakuutusrahat ja olla ilman televisiota???
Kommentit (160)
Ihan oikein menee. Televisio ei ole välttämätön. Itsellänikin on ollut televisio jo monta vuotta toimettomana vaikka on täysin kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tämä koko juttu on jotenkin väärin ja oikeustajuni vastaista APn kannalta..
minusta taas ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
seuraavan kerran kun saat jotain yli 50e tuloa laita ne toiselle tilille. voit itse avata tilin tieto siitä ei mene kelaan ellet itse sitä ilmoita. tai joku muu.
Siitä menee tieto KELAan. KELA soittaa ja tarkistaa tiedot kaikista pankeista, koska käsittääkseni pankeilla on jo lain vaatimus että tileistä ja omistajista, joille tulee tukia, täytyy ilmoittaa kaikki tilit. Ja jos käy ilmi, kuten tulee käymään, silloin saa syytteen petoksesta. Eli en todellakaan suosittele tuollaista tekemään!
pankki ei anna tietoja kelalle. vaan kela tekee tutkinta pyynnön eli epäillyn petoksesta mikä menee poliisille. poliisilla täytyy olla yksilöitävä oikeusperusta jonka perusteella tietoja pyydetään.
verottaja mikä on valtion ja kela ovat saman katon alla ja nämä tiedot kulkee helposti.
jos siirtää rahaa pankkiin niin pankki haluaa tietää mistä rahat on. tällä estetään rahanpesua ja harmaata taloutta jne.
Väärin.
KELAn viranomainen saa ne tiedot pelkästä pyynnöstä, eikä siihen tarvita poliisia väliin tutkimaan. Ainakin omalla kohdalla kävi niin että sosiaalitoimisto tiesi toisesta tilistäni ihan kaiken (Silloin vielä KELA ei hoitanut noita), minulla on siis kaksi tiliä ja toisen olemassaolon olin unohtanut, koska en sitä käyttänyt mihinkään ja olin tuonut siitä toisesta käyttötilistä pankin automaatilta tulostetun tiliotteen.
Aivan samoin kuin esimerkiksi ulosottoviranomaiset saavat kaikki tilitiedot, eikä siihen tarvita mitään erityistä tutkintapyyntöä, eli epäilyä petoksesta tms. Ulosottoviranomaiset voivat ottaa tietyin perustein jopa rahaa ulosotossa olevan tililtä, jos niin päättävät. Laki toki rajoittaa sen ettei koko tiliä voi vetää tyhjäksi, vaan joku turvaosuus tms. pitää jättää.
Ulosotolla on laajemmat oikeudet kuin Kelalla tai sossulla. Ulosotto näkee suoraan omalla tietokoneohjelmallaan velallisen tilit kaikista suomalaisista pankeista ja niiden saldon. Kela taas saa tiedot pyytämällä asiakkaalta tiliotteet. Kelalla ei ole oikeutta saada tietoa pankeilta asiakkaansa tileistä. Kela voi epäillä, jolloin se voi tehdä tutkintapyynnön poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on vitsi. Toinen säästää rahaa, ei saa toimeentulotukea. Toinen ostaa samalla rahalla huumeita, saa toimeentulotukea.
ja toiset käyvät töissä, eivät saa toimeentulotukea....
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein? Eli APn olisi kannattanut olla hakematta vakuutuksesta mitään, vaan sen sijaan kertoa Kelalle, että pyykkikone prakasi ja olisi saanut uuden koneen Kelan rahoilla? Sen sijaan ilmoitti asiasta vakuutusyhtiöön, joka maksoi ja nyt Kela ottaa välistä sen vakuutusyhtiön maksaman 250e + AP jää ilman konetta. 😂. Ei jestas mitä PASKAA. Ja täällä vielä jengi huutaa, että kato sitä telkkaa joltain kännykän näytöltä. Toivottaan huutelijoille, että joskus se paska osuu omaan tuulettimeen. Niin voitte sitten edelleen ylemmyydentuntoisina katsoa sitä töllöä nakkisormin 10X5 näytöltä. Jos pitää osoittaa ihmisten asenne/ tyhmyys: en koskaan pety tähän palstaan.
no minä olenkin varautunut näihin tilanteisiin säästämällä ja hankkimalla tuottavaa varallisuutta. Saa maailmankirjat olla todella sekaisin että alle 2000 kuussa nettona saisin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten haet harkinnanvaraista tukea sen telkan ostoon. Saat tai et saa. Tällästä tämä on ja sitten mistään mitään tietämättömät huutaa että tuilla lennellään etelään lomamatkoille ja eletään kuin kuninkaat.
Ei ehkä niillä tuilla, mutta vakuutuskorvauksilla kyllä. Munkin tuttavapiirissä on perhe, jotka laittoi kotivakuutukseen rikkoutunutta tavaraa ja lähti pitkälle viikonlopulle Eurooppaan niillä rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Televisiot sikseen mutta jos toimeentulotuen saaja joutuu liikenneonnettomuuteen tai rikoksen uhriksi, niin sossu vie korvaukset. Se on vähän häijyä. Työttömän saa hakata ilmaiseksi tavallaan. Joutuu kyllä maksamaan, mutta uhri ei saa niitä rahoja.
Eihän se mitään korvauksia VIE.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on tarkoitettu välttämättömään. Televisio ei ole välttämätön.
Kyllä se ainakin ennen laskettiin sillätavalla välttämättömäksi että jos ei ollut tv:tä siihen sai pystyi saamaan erikseen toimeentulotukea. Jos edelleen on niin, on ap:n tilanne ihan naurettava. Ensin otetaan pois toimeentulotuesta vakuutusrahat, ja sitten ap hakee erikseen toimeentulotukea tv:tä varten. Mutta en yhtään ihmettelisi Jos näin olisi. Byrokratiaan menee älyttömästi turhia resursseja, sekä rahallisesti että työtunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ainakin ennen laskettiin sillätavalla välttämättömäksi että jos ei ollut tv:tä siihen sai pystyi saamaan erikseen toimeentulotukea. Jos edelleen on niin, on ap:n tilanne ihan naurettava. Ensin otetaan pois toimeentulotuesta vakuutusrahat, ja sitten ap hakee erikseen toimeentulotukea tv:tä varten. Mutta en yhtään ihmettelisi Jos näin olisi. Byrokratiaan menee älyttömästi turhia resursseja, sekä rahallisesti että työtunteja.
Ja silloinko ei menisi, jos jokainen voisi tehtailla vakuutuskorvauksia ja nostaa samaan aikaan tukia? Täytyy olla valvontajärjestelmä, muuten porukka elää kuin ellun kanat.
Mene töihin ja lakkaa l o i s i m a s t a.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
seuraavan kerran kun saat jotain yli 50e tuloa laita ne toiselle tilille. voit itse avata tilin tieto siitä ei mene kelaan ellet itse sitä ilmoita. tai joku muu.
tämä kertoo kaiken teistä tukiloisista. Epärehellisiä huijareita olette.
"Tukiloiset" tekevät noin saadakseen edes välillä jotain kivaa itselleen ilman että Kela repii joka lantin heidän selkänahoistaan irti. Ei minua työssäkäyvänä ainakaan häiritse tuo eri tileillä säätäminen.
Eihän kela mitään REVI, päinvastoin kaataa rahaa. Sinuakaan ei varmaan häiritse sekään että jatkossa jätän pääomatuloni ulkomailta ilmoittamatta verottajalle jotta saan välillä jotain kivaa itselleni?
Ei jessus.. eikä kaada 😂 oikeasti vertaat omaa ja työttömän rahatilannetta toisiinsa?
Niin? Minä olen tehnyt TYÖTÄ sen rahan eteen ja myös säästänyt ja sijoittanut. Ja tästä säästön tuotostakin kehdataan verottaa uudelleen.
Suomessa verotetaan kaikkea moneen kertaan. Aina kun omaisuus vaihtaa omistajaa, mene vero. Samaa asiaa verotetaan ihan miten monta kertaa tahansa. Sen lisäksi että Suomessa kova verotus, on myös huono palkkataso ja kalliit elinkustannukset. Suomalainen valtio takaa sen että täällä ei ole mahdollista oikeasti rikastua. Valtio vie kyllä leijonan osan kaikesta. Tavalla tai toisella. Pitää olla aika hyvät tulot jo ihan siihen että ylipäätään on rahallisesti kannattavaa tehdä töitä. Ja todella hyvät tulot jotta elintaso vielä verojen jälkeen olisi oikeasti hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tukiloiset" tekevät noin saadakseen edes välillä jotain kivaa itselleen ilman että Kela repii joka lantin heidän selkänahoistaan irti. Ei minua työssäkäyvänä ainakaan häiritse tuo eri tileillä säätäminen.
Eihän kela mitään REVI, päinvastoin kaataa rahaa. Sinuakaan ei varmaan häiritse sekään että jatkossa jätän pääomatuloni ulkomailta ilmoittamatta verottajalle jotta saan välillä jotain kivaa itselleni?
Ei jessus.. eikä kaada 😂 oikeasti vertaat omaa ja työttömän rahatilannetta toisiinsa?
Niin? Minä olen tehnyt TYÖTÄ sen rahan eteen ja myös säästänyt ja sijoittanut. Ja tästä säästön tuotostakin kehdataan verottaa uudelleen.
Suomessa verotetaan kaikkea moneen kertaan. Aina kun omaisuus vaihtaa omistajaa, mene vero. Samaa asiaa verotetaan ihan miten monta kertaa tahansa. Sen lisäksi että Suomessa kova verotus, on myös huono palkkataso ja kalliit elinkustannukset. Suomalainen valtio takaa sen että täällä ei ole mahdollista oikeasti rikastua. Valtio vie kyllä leijonan osan kaikesta. Tavalla tai toisella. Pitää olla aika hyvät tulot jo ihan siihen että ylipäätään on rahallisesti kannattavaa tehdä töitä. Ja todella hyvät tulot jotta elintaso vielä verojen jälkeen olisi oikeasti hyvä.
Ja nykyhallitus vielä väläytellyt omaisuudenkin verottamista. Siis siitäkin maksaisit veroa että olet säästänyt jotain, vaikka omaisuus ei tuottaisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Televisiot sikseen mutta jos toimeentulotuen saaja joutuu liikenneonnettomuuteen tai rikoksen uhriksi, niin sossu vie korvaukset. Se on vähän häijyä. Työttömän saa hakata ilmaiseksi tavallaan. Joutuu kyllä maksamaan, mutta uhri ei saa niitä rahoja.
Lainsäätäjä on katsoa viisas ja osaa ennakoida kansalaisten pyrkimykset helpon rahan päälle, muutoinhan meillä olisi sairaalat täynnä tuntemattomien tohjoksi hakkaamia jotka toivuttuaan eläisi herroiksi seuraavat pari vuotta.
Tää on kyllä hauska. Jos olet köyhä tttukiasiakas niin Kela maksaa kotivakuutuksen, mut sitten jos jotain tapahtuu vaikka sun sängylle niin et saa vakuutusrahoilla ostaa uutta sänkyä vaan sun täytyy syödä ne vakuutusrahat. Näinkö tämä muka menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nykyhallitus vielä väläytellyt omaisuudenkin verottamista. Siis siitäkin maksaisit veroa että olet säästänyt jotain, vaikka omaisuus ei tuottaisi mitään.
Ei ole mikään uusi asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ja jotkut on edelleen sitä mieltä että Suomi on hyvä maa. No on varmaan hyvä niille jotka eivät käy töissä eiväkä omista mitään, mutta jos parempaa elintasoa haluaa, Suomeen ei kannata jäädä. Jos on jonkinlaista erityisosaamista löytyy maailmalta paljon maita joissa voi päästä todella hyvään tulotasoon. Suomen ”hyvätkin” palkat on kuin karkkirahoja niiden palkkojen rinnalla. En ihmettele että paras osaaminen valuu täältä ulkomaille. Ainahan voi sitten hankkía Suomesta itselleen kakkoskodin, jossa käy lomailemassa ja tapaamassa sukulaisia ja ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä hauska. Jos olet köyhä tttukiasiakas niin Kela maksaa kotivakuutuksen, mut sitten jos jotain tapahtuu vaikka sun sängylle niin et saa vakuutusrahoilla ostaa uutta sänkyä vaan sun täytyy syödä ne vakuutusrahat. Näinkö tämä muka menee?
Ei kun nimenomaan sun pitää ostaa se uusi sänky, ei ruokaa. Kela maksaa vakuutuksen, jolloin korvauskin ”kuuluu Kelalle”, tavara sulle.
Vierailija kirjoitti:
Et saa niitä vakuutusrahoja, mutta saat harkinnanvaraista toimeentulotukea uutta sänkyä varten. Onhan se hälmöläisen hommaa. Sama instanssi ensin ottaa ne rahat, ja antaa sitten takaisin eri nimellä. Ja joku tekee siinä sen duunin että käsittelee sen harkinnanvaraisen tuen hakemuksen, tekee ja kirjaa siitä päätöksen, ja saa tästä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silloinko ei menisi, jos jokainen voisi tehtailla vakuutuskorvauksia ja nostaa samaan aikaan tukia? Täytyy olla valvontajärjestelmä, muuten porukka elää kuin ellun kanat.
Ihan samalla tavalla voi nytkin tehdä. Hakee ne rahat sitten harkinnanvaraisena toimeentulotukena. Enemmän vaan ”paperin pyörittelyä” välissä.