Sain kotivakuutuksesta 250e korvausta rikkoutuneesta televisiosta, ja nyt Kela on vähentänyt täsmälleen saman summan toimeentulotuestani??
Eihän tuo voi olla lain mukainen päätös. Tuo 250e menee television ostoon, eikä mihinkään "peruselämiseen"
Nyt saan siis 250e vähemmän perustoimeentulotukea tässä kuussa kuin olisin saanut ilman tätä onnettomuutta.
Mutta miten Kela voi noin toimia tämän asian suhteen? Ei mene ollenkaan minun oikeustajuni mukaan.
Heidän mielestään minun pitäisi syödä nuo vakuutusrahat ja olla ilman televisiota???
Kommentit (160)
1. Hakemus kunnalle TÄYDENTÄVÄÄN TOIMEENTULOTUKEEN.
2. Hakemukseen selvitys että sait vakuutusyhtiöltä korvauksen koska tv hajosi.
Kela kuitenkin huomioi vakuutusyhtiön korvauksen perustoimeentulotukilaskelmassasi vähentämällä summan topimeentulostasi.
Laita liitteeksi (tärkeää) Kelalta saamasi päätös siitä, että vakuutusyhtiön summa vähennetty perustoimeentulolaskelmassasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
seuraavan kerran kun saat jotain yli 50e tuloa laita ne toiselle tilille. voit itse avata tilin tieto siitä ei mene kelaan ellet itse sitä ilmoita. tai joku muu.
tämä kertoo kaiken teistä tukiloisista. Epärehellisiä huijareita olette.
"Tukiloiset" tekevät noin saadakseen edes välillä jotain kivaa itselleen ilman että Kela repii joka lantin heidän selkänahoistaan irti. Ei minua työssäkäyvänä ainakaan häiritse tuo eri tileillä säätäminen.
Eihän kela mitään REVI, päinvastoin kaataa rahaa. Sinuakaan ei varmaan häiritse sekään että jatkossa jätän pääomatuloni ulkomailta ilmoittamatta verottajalle jotta saan välillä jotain kivaa itselleni?
Ei jessus.. eikä kaada 😂 oikeasti vertaat omaa ja työttömän rahatilannetta toisiinsa?
Niin? Minä olen tehnyt TYÖTÄ sen rahan eteen ja myös säästänyt ja sijoittanut. Ja tästä säästön tuotostakin kehdataan verottaa uudelleen.
Minäkin kuulun työläisiin, mutta ajattele tuota elämisen tasoa. Tukien varassa olevilla on huterammalla pohjalla elää vakaata elämää.
Eikä nykypäivänä työllistyminenkään ole itsestään selvyys. Tuskin Ap olisi tehnyt tätä aloitusta, jos rahoilla tekee tiukkaa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
seuraavan kerran kun saat jotain yli 50e tuloa laita ne toiselle tilille. voit itse avata tilin tieto siitä ei mene kelaan ellet itse sitä ilmoita. tai joku muu.
Äitini on avannut itselleen omalle nimelleen mua varten tilin, johon säästän esim kirpparitulot ja marjojen myyntitulot suoraan ja tili on mun käytössä, koitan siellä pitää muutamaa satasta jemmassa pahaa päivää varten. En tunne huonoa omaatuntoa, koska maksan sillä laskuja ja säästän esim jonkun kodinkoneen rikkoutumiseen ja joululahjoja varten. Pakastimen ostin niillä rahoilla, koska sen kanssa säästää sit ruuassa paljon kun ostelee punalappuja.
Tosin voisin toki rällätä säästöt ja sit hakea lisää toimeentulotukea vaikkapa pesukoneeseen, muuttokustannuksiin jne.Tukilainenhan ei saisi oikeasti edes säästää, tai tehdä mitään ylimääräistä elintasonsa eteen. Täytyy joko olla oikeissa kokoaika töissä tai sit lojua täysin toimettomana. Voisivat kyllä höllentää, tämä systeemi pitää vain tukiloukossa ja sieltä on vaikea nousta kun ei saa tienata yhtään ylimääräistä.
Toimeentulotuki on tarkoitettu siihen tilanteeseen, kun ei yhtään rahaa ole jäljellä. Ei edes sitä muutamaa satasta joululahjoja varten eli muille jaettavaksi. TT-tuki ei siis ole sinulle mitään perustuloa vaan hätäapua, ja hätäapuahan sinä et selvästi tarvitse.
Sanon tämän vain siksi, että sinä ymmärtäisit tekeväsi väärin etkä selittelisi tekojasi jotenkin moraalisesti oikeutetuiksi. Sinä teet väärin.
Tekisin itse samalla tavalla, jos pystyisin, mutta olen jo niin pohjalla, etten voi riskeerata. Mutta tietäisin tekeväni väärin. On siinä eronsa.
"Tekisin itse samalla tavalla jos pystyisin" ja annat moraalisaarnaa ihmiselle joka haluaa säästää pahan päivän varalle 😂
Suomalaisen kateudella ei ole rajaa.Sinun älysi ei nyt riitä siihen, että ymmärtäisit kirjoitukseni sisällön. En tietenkään edes oleta, että se menisi perille kaikille, mutta on vain niin turhauttavaa nähdä tyhmähköjen ihmisten mölyämistä.
Joo. Äo vaan 130. Ymmärsin kirjoituksesi täysin, olen vain eri mieltä etkä tuolla katkeralla saarnaamisellasi ainakaan asiaa muuta.
Ottaapa nyt päähän ja meni päivä pilalle kun joku köyhä kehtaakin säästää.
Otappa iisisti 😊
Se, että ilmoittaa älykkyysosaääränsä nimettömällä keskustelupalstalla, on erinomainen merkki älyn vähyydestä. Ei tarvitse todistella enempää.
Itse olisin todennäköisesti oikeutettu korvaukseen hoitovirheestä, mutta ei minun sitä kannata hakea, koska en siitä mitään hyötyisi. Kaikki vähennettäisiin tt-tuesta. Tuon hoitovirheen aiheuttama vamma on estänyt työnhakuani.
Täydentävä toimentulotuki kuinka haet
- jos sinulla on erityisiä menoja joita kunnan perustoimeentulotuki ei kata , oman kunnan sosiaalitoimisto voi vapaan harkintansa mukaan myöntää täydentävää tai ehkäsievää toimeentulotukea.
Tämä edellyttää aina että on kelalta haettu toimeentulotukea ensin.
Sitä kelalta saatua päätöstä kysytään ensimmäisenä kunnassa, se tulee olla siis liitteenä.
" Täydentävä toimentulotuki kuinka haet
- jos sinulla on erityisiä menoja joita KELAN perustoimeentulotuki ei kata , oman kunnan sosiaalitoimisto voi vapaan harkintansa mukaan myöntää täydentävää tai ehkäsievää toimeentulotukea.
Tämä edellyttää aina että on kelalta haettu toimeentulotukea ensin.
Sitä kelalta saatua päätöstä kysytään ensimmäisenä kunnassa, se tulee olla siis liitteenä.["
Tein korjauksen ylle, anteeksi virhe edellisessä kommentissa.
Juuri eilen Kelan virkailija sanoi ettei vakuutuskorvauksia huomioida tulona JOS on esittää kuitti, että on hankkinut samanlaisen tuotteen minkä vakuutus korvasi.
Mun puhelin meni takuuhuoltoon (akku pullistui) ja koska tuota mallia ei ole enää myytävänä niin sain ostohinnan takaisin. Kävin samoin tein ostamassa uuden puhelimen samalla hinnalla minkä sain takaisin. Ei huomioida tt-tuessa koska ostin saman hintaisen puhelimen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin todennäköisesti oikeutettu korvaukseen hoitovirheestä, mutta ei minun sitä kannata hakea, koska en siitä mitään hyötyisi. Kaikki vähennettäisiin tt-tuesta. Tuon hoitovirheen aiheuttama vamma on estänyt työnhakuani.
Hoitovirheestä siheutuneen vamman korvaus menee hoitovirheen vamman kuntoutukseen.
Ei sitä voida laskea kelan perustoimeentuloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on avannut itselleen omalle nimelleen mua varten tilin, johon säästän esim kirpparitulot ja marjojen myyntitulot suoraan ja tili on mun käytössä, koitan siellä pitää muutamaa satasta jemmassa pahaa päivää varten. En tunne huonoa omaatuntoa, koska maksan sillä laskuja ja säästän esim jonkun kodinkoneen rikkoutumiseen ja joululahjoja varten. Pakastimen ostin niillä rahoilla, koska sen kanssa säästää sit ruuassa paljon kun ostelee punalappuja.
Tosin voisin toki rällätä säästöt ja sit hakea lisää toimeentulotukea vaikkapa pesukoneeseen, muuttokustannuksiin jne.Tukilainenhan ei saisi oikeasti edes säästää, tai tehdä mitään ylimääräistä elintasonsa eteen. Täytyy joko olla oikeissa kokoaika töissä tai sit lojua täysin toimettomana. Voisivat kyllä höllentää, tämä systeemi pitää vain tukiloukossa ja sieltä on vaikea nousta kun ei saa tienata yhtään ylimääräistä.
Toimeentulotuki on tarkoitettu siihen tilanteeseen, kun ei yhtään rahaa ole jäljellä. Ei edes sitä muutamaa satasta joululahjoja varten eli muille jaettavaksi. TT-tuki ei siis ole sinulle mitään perustuloa vaan hätäapua, ja hätäapuahan sinä et selvästi tarvitse.
Sanon tämän vain siksi, että sinä ymmärtäisit tekeväsi väärin etkä selittelisi tekojasi jotenkin moraalisesti oikeutetuiksi. Sinä teet väärin.
Tekisin itse samalla tavalla, jos pystyisin, mutta olen jo niin pohjalla, etten voi riskeerata. Mutta tietäisin tekeväni väärin. On siinä eronsa.
"Tekisin itse samalla tavalla jos pystyisin" ja annat moraalisaarnaa ihmiselle joka haluaa säästää pahan päivän varalle 😂
Suomalaisen kateudella ei ole rajaa.Ei silloin säästetä kun ON jo se paha päivä, koska ollaan toimeentulotuella.
Eikö säästäminen ole ihan fiksua ja siihen kehotetaan?
Itsekin olen ollut toimeentulotuella ja olen onnistunut siitä säästämään joitakin kymppejä kuussa ihan sillä kun osaan ostaa tarjouksesta ja muutenkin elän edullisesti, vaatteet ostan aina käytettynä ja jos tarvitsee esim uudet kengät niin odotan sesongin jälkeistä alea.
Sit on niitä, joilla se raha menee suoraan bilettämiseen ja kohta itketään lisää rahaa. Kumpi on se pahis tässä?Ilmoita ihmeessä kelalle kun noin ottaa päähän.
Tt-tuesta saakin säästää, tuo äitinsä avustuksella kikkailija syyllistyy väärinkäytökseen, kyllä siitä saa huomauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitovirheestä siheutuneen vamman korvaus menee hoitovirheen vamman kuntoutukseen.
Kyllä se lasketaan tuloksi.
miksi me muut joudumme maksamaan idioottin petos tarkoituksella "rikkomat varastetut" tavarat. suomeen yhtiö jossa 1000e omavaste joka kattaa vesi ja palo vahinkot. karsisi pois näitä pers aukisia vuokraajiakin. perustakaa uusi yhtiö emme todella halua maksaa huijauksista. mökki murrotkin ovat itse tehtyjä. talkkarina todennut löytänyt metsästä tavarat metsästä 4 tapauksesta
Toimeentulotuki muodostuu kahdesta osiosta:
1. Perustoimeentulotuesta, mikä haetaan Kelasta.
2. Täydentävästä toimeentulotuesta, mikä haetaan Kunnasta (sellaisiin asioihin, mitä Kela ei jäykässä peruspykäläviidakossaan huomioi). Tähän tarvitaan kuitenkin se, että ensin on oltava Kelan toimeentulotukiasiakas, ja Kelalta on oltava se viimeisin toimeentulotukipäätös, minkä tt-päätöksen kanssa sitten hakemus täydentävästä toimeentulotuesta tehdään sinne kunnan sostoimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat tuon väitteen?
1. Hakemus kunnalle TÄYDENTÄVÄÄN TOIMEENTULOTUKEEN.
2. Hakemukseen selvitys että sait vakuutusyhtiöltä korvauksen koska tv hajosi.
Kela kuitenkin huomioi vakuutusyhtiön korvauksen perustoimeentulotukilaskelmassasi vähentämällä summan topimeentulostasi.
Laita liitteeksi (tärkeää) -----> Kelalta saamasi päätös siitä, että vakuutusyhtiön summa vähennetty perustoimeentulolaskelmassasi.
Liitteeksi myös---> vakuutusyhtiön korvauspäätös, mistä näkyy tuo korvaussumma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat tuon väitteen?
Kelan ohjeistukseen. Kaikki korvaukset on tuloa ja sillä siisti. Ei Kela kysele, että onko tää nyt mihin tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
On mielestäni kohtuutonta, että kertaluonteiset korvaukset esimerkiksi pahoinpitelystä (eli korvaus kivusta ja särystä) tai vakuutuksesta (jota henkilö on siis itse vähistä rahoistaan maksanut) tulkitaan tuloksi. Eri asia jos on esimerkiksi tuntuva loppuelämän säännöllinen korvaus vakuutusyhtiöltä eikä siksi ole tarvetta tukiin.
Oikea ongelma tosin on, että toimeentulotuki on niin laajasti käytetty. Sen piti olla viimesijainen ja poikeustilanteisiin. Nyt sillä sen sijaan paikataan valtavaa työttömyyttä ja tukiviidakon massiivisia ongelmia ja puutteita. Ei ilme jos ei toimi sen paremmin kuin ruuvimeisseli naulaan.
Miten niin omista vähistä rahoistaan maksanut? Kelahan sen vakuutuksen maksaa toimeentulotukiasiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa oikein loistaa toimeentulotukilaisten mollaus: ei jumankauta saisi edes telkkaa omistaa… 🙄 Silloin kun ihminen hakee toimeentulotukea niin se on- niin kuin moni on todennut- se viimeinen tukimuoto. Te ette voi tietää kuinka paljon henkilö on ennen tähän tukeen tarttuessaan joutunut kärsimään ja nyt ei saisi edes telkkaa katsoa vaan sekin aika pitäisi etsiä töitä- niinkuin eräs ylemmyydentuntoinen ketjussa asian ilmaisi. Itse olen joutunut elämässä turvautumaan aikoinani myös toimeentulotukeen ja kieltämättä se kyykyttäminen oli ihan kauheaa ja siinä syynäämisessä ei ollut enää mitään järkeä. Siis oikeasti. 3 vuotta olin tässä lingossa, asiani alkoivat selvitä ja nyt olen ollut viimeiset 20 vuotta ihan hyväpalkkaisessa duunissa ja maksan mielelläni palkastani verot, koska en ikinä tule unohtamaan sitä aikaa tai sitä ajatusta, mitä olisi tapahtunut, jollei tälläistä turvaverkkoa yhteiskunnassa olisi ollut.
Miksi ap ei voi katsoa tv-ohjelmia sillä samalla laitteella, jolla palstailee?
Vierailija kirjoitti:
Siitä menee tieto KELAan. KELA soittaa ja tarkistaa tiedot kaikista pankeista, koska käsittääkseni pankeilla on jo lain vaatimus että tileistä ja omistajista, joille tulee tukia, täytyy ilmoittaa kaikki tilit. Ja jos käy ilmi, kuten tulee käymään, silloin saa syytteen petoksesta. Eli en todellakaan suosittele tuollaista tekemään!
Vierailija kirjoitti:
Mitä sovitte Kelan kanssa, kun ilmoitit, että vakuutusyhtiöltä on tulossa tällainen korvaus? Jos ette erikseen sopineet mitään, niin vakuutuskorvaus katsotaan tuloksi. Jos taas sovitte, että vakuutusosuus menee uuden television ostoon, niin Kelan päässä on töppäilty ja voit tehdä oikaisuvaatimuksen.
Laita hetimmiten viestiä OmaKelan kautta ja kysele tarkemmat menettelyohjeet.
Juuri näin. Jos saat vakuutuksesta tai vaikkapa lakituvasta korvauksen jostakin sellaisesta minkä olet omana omaisuutena joskus menettänyt, sitä EI katsota tuloksi, mutta se pitää erikseen sopia KELAn kanssa.
Esimerkiksi se että olet saanut turpaan ja saat siitä lakituvan kautta korvauksen kivusta ja särystä, etkä siis siitä että hampaasi laitettiin kuntoon, niin silloin se katsotaan tuloksi. Jos sen sijaan saat korvauksen että laitoit hampaasi kuntoon, sitä ei katsota tuloksi!
On mielestäni kohtuutonta, että kertaluonteiset korvaukset esimerkiksi pahoinpitelystä (eli korvaus kivusta ja särystä) tai vakuutuksesta (jota henkilö on siis itse vähistä rahoistaan maksanut) tulkitaan tuloksi. Eri asia jos on esimerkiksi tuntuva loppuelämän säännöllinen korvaus vakuutusyhtiöltä eikä siksi ole tarvetta tukiin.
Oikea ongelma tosin on, että toimeentulotuki on niin laajasti käytetty. Sen piti olla viimesijainen ja poikeustilanteisiin. Nyt sillä sen sijaan paikataan valtavaa työttömyyttä ja tukiviidakon massiivisia ongelmia ja puutteita. Ei ilme jos ei toimi sen paremmin kuin ruuvimeisseli naulaan.