Sain kotivakuutuksesta 250e korvausta rikkoutuneesta televisiosta, ja nyt Kela on vähentänyt täsmälleen saman summan toimeentulotuestani??
Eihän tuo voi olla lain mukainen päätös. Tuo 250e menee television ostoon, eikä mihinkään "peruselämiseen"
Nyt saan siis 250e vähemmän perustoimeentulotukea tässä kuussa kuin olisin saanut ilman tätä onnettomuutta.
Mutta miten Kela voi noin toimia tämän asian suhteen? Ei mene ollenkaan minun oikeustajuni mukaan.
Heidän mielestään minun pitäisi syödä nuo vakuutusrahat ja olla ilman televisiota???
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ylimääräinen raha tilillä katsotaan tuloksi, jos sitä on yli 50€/kk. Tuollainen summahan on muuten tulottomalle todella suuri, tottakai se käytetään ruokaan ja muihin arkikuluihin eikä osteta uutta televisiota. Jos ei ole mihinkään rahaa, on pakko pärjätä ilman telkkaria tai tyytyä halpaan/ilmaiseen laitteeseen. Olet etuoikeutettu että sinulla on ollut noin kallis tv.
Osarilla ostaminen on etuoikeitettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työtön tarvitsee television? Eikö aika mene työnhakuun?
Ei ole työtön, vaan tt-tuella. Vakuutuksia ei tulisi vähentää tt-tuesta, koska se vähän niinkuin mitätöi koko vakuutuksen idean, eikä se nyt mitään varsinaista "tuloa" ole. Kotivakuutus kuitenkin on pakollinen. Aika epätasa-arvoista touhua jos ei edes omasta vakuutuksestaan saa "hyötyä". Kämppä palaa ja vähennetään vaan tt-tuesta?
Sinänsä kummallista, ettei kela ota itselleen vakuutusrahoja, koska ttt maksaa kotivakuutulsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
seuraavan kerran kun saat jotain yli 50e tuloa laita ne toiselle tilille. voit itse avata tilin tieto siitä ei mene kelaan ellet itse sitä ilmoita. tai joku muu.
tämä kertoo kaiken teistä tukiloisista. Epärehellisiä huijareita olette.
"Tukiloiset" tekevät noin saadakseen edes välillä jotain kivaa itselleen ilman että Kela repii joka lantin heidän selkänahoistaan irti. Ei minua työssäkäyvänä ainakaan häiritse tuo eri tileillä säätäminen.
Eihän kela mitään REVI, päinvastoin kaataa rahaa. Sinuakaan ei varmaan häiritse sekään että jatkossa jätän pääomatuloni ulkomailta ilmoittamatta verottajalle jotta saan välillä jotain kivaa itselleni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työtön tarvitsee television? Eikö aika mene työnhakuun?
Ei ole työtön, vaan tt-tuella. Vakuutuksia ei tulisi vähentää tt-tuesta, koska se vähän niinkuin mitätöi koko vakuutuksen idean, eikä se nyt mitään varsinaista "tuloa" ole. Kotivakuutus kuitenkin on pakollinen. Aika epätasa-arvoista touhua jos ei edes omasta vakuutuksestaan saa "hyötyä". Kämppä palaa ja vähennetään vaan tt-tuesta?
Vakuutus on omavastuuta varten jos henkilö vaikka polttaa vuokra-asuntonsa. Ei kukaan voi vuokralla asuessaan vakuuttaa sitä itse asuntoa. Jos tt-tuella menettää kaiken omaisuuteensa onnettomuudessa, tilanne toki on eri. Tässä tapauksessa ap:n tilillä on 250€ rahaa joka on ihan hirveän iso määrä muuten tulottomalle, tulottomana tiedän tämän. Telkkareita saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ylimääräinen raha tilillä katsotaan tuloksi, jos sitä on yli 50€/kk. Tuollainen summahan on muuten tulottomalle todella suuri, tottakai se käytetään ruokaan ja muihin arkikuluihin eikä osteta uutta televisiota. Jos ei ole mihinkään rahaa, on pakko pärjätä ilman telkkaria tai tyytyä halpaan/ilmaiseen laitteeseen. Olet etuoikeutettu että sinulla on ollut noin kallis tv.
Osarilla ostaminen on etuoikeitettua?
Mahdollista vain henkilölle jolla on luottotiedot ja lisäksi mahdollisuus maksaa sitä osamaksua. Todella pienituloisena ei siihen välttämättä pysty koska on pakollisia menoja (tv ei sitä ole vaikka yleinen onkin) ja on pakko maksaa jo vaatteita ja puhelin ym täysin välttämätön osamaksuin.
Kuulostaa siltä, että tuilla eläminen on yhtä helvettiä.
Mitä sovitte Kelan kanssa, kun ilmoitit, että vakuutusyhtiöltä on tulossa tällainen korvaus? Jos ette erikseen sopineet mitään, niin vakuutuskorvaus katsotaan tuloksi. Jos taas sovitte, että vakuutusosuus menee uuden television ostoon, niin Kelan päässä on töppäilty ja voit tehdä oikaisuvaatimuksen.
Laita hetimmiten viestiä OmaKelan kautta ja kysele tarkemmat menettelyohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
seuraavan kerran kun saat jotain yli 50e tuloa laita ne toiselle tilille. voit itse avata tilin tieto siitä ei mene kelaan ellet itse sitä ilmoita. tai joku muu.
"Tukiloiset" tekevät noin saadakseen edes välillä jotain kivaa itselleen ilman että Kela repii joka lantin heidän selkänahoistaan irti. Ei minua työssäkäyvänä ainakaan häiritse tuo eri tileillä säätäminen.
Eihän kela mitään REVI, päinvastoin kaataa rahaa. Sinuakaan ei varmaan häiritse sekään että jatkossa jätän pääomatuloni ulkomailta ilmoittamatta verottajalle jotta saan välillä jotain kivaa itselleni?
Ei jessus.. eikä kaada 😂 oikeasti vertaat omaa ja työttömän rahatilannetta toisiinsa?
Ja rikkaitten pennut hakevat vaan parhaimmillaan puhelinsoitolla rahaa sossusta. On muka vuokra...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on avannut itselleen omalle nimelleen mua varten tilin, johon säästän esim kirpparitulot ja marjojen myyntitulot suoraan ja tili on mun käytössä, koitan siellä pitää muutamaa satasta jemmassa pahaa päivää varten. En tunne huonoa omaatuntoa, koska maksan sillä laskuja ja säästän esim jonkun kodinkoneen rikkoutumiseen ja joululahjoja varten. Pakastimen ostin niillä rahoilla, koska sen kanssa säästää sit ruuassa paljon kun ostelee punalappuja.
Tosin voisin toki rällätä säästöt ja sit hakea lisää toimeentulotukea vaikkapa pesukoneeseen, muuttokustannuksiin jne.
Tukilainenhan ei saisi oikeasti edes säästää, tai tehdä mitään ylimääräistä elintasonsa eteen. Täytyy joko olla oikeissa kokoaika töissä tai sit lojua täysin toimettomana. Voisivat kyllä höllentää, tämä systeemi pitää vain tukiloukossa ja sieltä on vaikea nousta kun ei saa tienata yhtään ylimääräistä.
Työssäkäyvien katkeruus ja kateus on kyllä taas näin perjantai iltana puhjennut kukkaan. Käyn töissä, en osaa samaistua työttömiin kohdistuvaan vihaan yhtään.
Pystytkö laittamaan tuollaiset rahat jonkun läheisen tilille, joka antaisi sulle käteisenä?
Vierailija kirjoitti:
Samoin käy myös jos saat korvauksia oikeudesta. Käräjäoikeuden tuomion perusteella olisin saanut 900 euroa kivusta ja särystä. Kysyin Kelasta, että lasketaanko tuo tuloksi. Olisi laskettu.
Ennen Hovin käsittelyä soitin syytetylle (tunsimme entuudestaan) ja kerroin tilanteen hänelle. Syytetty lupasi maksaa 500 pimeästi, jos vahingonkorvaus kaatuu hovissa. Hovioikeudessa en vaatinut enää korvauksia enkä rangaistusta ja sanoin, että olen sopinut asian syytetyn kanssa. Hovioikeus poisti korvauksen ja syytetty piti lupauksensa ja maksoi 500 euroa käteisellä.
Hyvin toimittu!
Kannattaa riitauttaa niin pitkälle kun se on ilmaista. Itsekin tein niin, vaikka päätöstä ei kyllä muutettu mitenkään. Sama semanttinen standardivastaus tuli joka kerralla. Mutta saavatpahan kokoontua siellä kahvin ja pullan ääreen papereita pyörittelemään. Lopuksi lakaistaan maton alle kuten kaikki muutkin vastaavat ja ministeri iloisena toteaa telkkarissa, että Suomi on oikeusvaltio eikä mitään byrokratiaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti näitä riistoveroja kannattaa kiertää jos sen osaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on avannut itselleen omalle nimelleen mua varten tilin, johon säästän esim kirpparitulot ja marjojen myyntitulot suoraan ja tili on mun käytössä, koitan siellä pitää muutamaa satasta jemmassa pahaa päivää varten. En tunne huonoa omaatuntoa, koska maksan sillä laskuja ja säästän esim jonkun kodinkoneen rikkoutumiseen ja joululahjoja varten. Pakastimen ostin niillä rahoilla, koska sen kanssa säästää sit ruuassa paljon kun ostelee punalappuja.
Tosin voisin toki rällätä säästöt ja sit hakea lisää toimeentulotukea vaikkapa pesukoneeseen, muuttokustannuksiin jne.Tukilainenhan ei saisi oikeasti edes säästää, tai tehdä mitään ylimääräistä elintasonsa eteen. Täytyy joko olla oikeissa kokoaika töissä tai sit lojua täysin toimettomana. Voisivat kyllä höllentää, tämä systeemi pitää vain tukiloukossa ja sieltä on vaikea nousta kun ei saa tienata yhtään ylimääräistä.
Toimeentulotuki on tarkoitettu siihen tilanteeseen, kun ei yhtään rahaa ole jäljellä. Ei edes sitä muutamaa satasta joululahjoja varten eli muille jaettavaksi. TT-tuki ei siis ole sinulle mitään perustuloa vaan hätäapua, ja hätäapuahan sinä et selvästi tarvitse.
Sanon tämän vain siksi, että sinä ymmärtäisit tekeväsi väärin etkä selittelisi tekojasi jotenkin moraalisesti oikeutetuiksi. Sinä teet väärin.
Tekisin itse samalla tavalla, jos pystyisin, mutta olen jo niin pohjalla, etten voi riskeerata. Mutta tietäisin tekeväni väärin. On siinä eronsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jessus.. eikä kaada 😂 oikeasti vertaat omaa ja työttömän rahatilannetta toisiinsa?
Niin? Minä olen tehnyt TYÖTÄ sen rahan eteen ja myös säästänyt ja sijoittanut. Ja tästä säästön tuotostakin kehdataan verottaa uudelleen.
Mitäköhän mitään hyötyä on vakuutuksista, jos siitä ei mitenkään hyödy?
Maksaa ne vakuutuksetkin.