Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työnhaku oikeasti tällaista nykyään? (Sis linkki). Alan itkemään jos on!

Vierailija
10.09.2021 |

Jäin yllättäen työttömäksi kun työpaikkani (siis firma) myytiin ja uusi omistaja saneerasi pois tietyt avainroolit (halutessaan miehittää ne omilla henkilöillään). Sain toki 6kk ”kädenpuristuksen” mutta siitä huolimatta olen nyt työtön ja etsinyt jo 3kk tuloksetta työtä.

Osaamiseni on hyvää (taloushallinto), on päällikkötason kokemusta, esimieskokemusta yli 15v, CV on aukoton.
Mutta. Mulla on hankala tilanne sillä asun kaupungissa jossa mulla ei ole mitään verkostoa. Joudun asumaan tässä ainakin muutaman vuoden, lähiomaisen hoivan takia.

Kun luin tämän työnhaku-opstuksen niin aloin melkein itkeä. Oikeastiko se on tällaista nykyään? Pitää kommentoida kaikkea twitterissa, tehdä myyvät webbisivut itsestään, tunkea joka kissanrisistiäiseen verkottuakseen? Artikkeli oli jotenkin niin ilkeästi kirjoitettu että tunnen itseni epäkelvoksi muumioksi (olen 44v).
Tässä tää linkki
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/tyonhaku-nailla-ohjeilla-saat-unelm…

Onko enää KETÄÄN joka olisi saanut työn ilman suhteita ja ihan perinteisellä hakemuksella?

Kommentit (468)

Vierailija
141/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein sellaisen ratkaisun, että kouluttauduin sossutädiksi toisesta akateemisesta ammatista. Loppui se somepelleily, videocv:t ja muu roska. Ihan kuntarekryn ja haastattelun kautta on töitä saanut – ns. helposti eli minun mielestäni normaalisti.

Tää kiinnostaa! Olen yksi ketjun 40 ja risat ikäisistä akateemisista työnhakijoista. Miten muuntokoulutit itsesi? Sosionomi amk? Kauan meni?

Vierailija
142/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät kommentoijat, Suomessahan on työvoimapula. Kyllä tekevälle töitä löytyy. Vai miten se oli.

Pahinta todella on tää että luullaan että on työvoimapula.

Voin täysin objektiivisesti sanoa että olen uskomattoman taitava työssäni, mielettömän sitoutunut ja ahkera, varmaan tuotteliaimmasta päästä kaikin tavoin. Sydämeni särkyy kun en pääse edes haastatteluun. Ei anneta edes mahdollisuutta.

Teen siis ns ”kaiken oikein” mutta tulosta ei synny. Joka kerta itkettää kun tulee ei kiitos -kirje.

Ja tosiaan tällaiset yllätyspotkut ilman varoitusta saanut olen myös (ei siis minusta johtuva syy vaan uusi toimari vaihtoi koko johdon, tämä on itse asiassa aika yleistä)

Mun omat boomerivanhemmat just narisee että mikä sua vaivaa, oletko nirppnokka, nyt on TYÖVOIMAPULA!

Kyse on vain ja ainoastaan Ek:n ja kokkareiden masinoimasta kampanjasta, jotta voitaisiin kyykyttää vielä vähän lisää työttömiä ja laskea palkkoja niiltä joilla vielä työpaikka on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen introvertti, älykäs, aikaansaava kekseliäs ja hain Kiillolle töihin tuotekehitykseen. En päässyt haastatteluun, mutta kuulin tutulta, että haastatteluna piti tehdä kolmen minuutin video ja esitellä siinä itsensä. Jaa en ollut ottanut itsestäni kuin 2 selfietä sitä ennen. Olisin voinut keksiä vaikka mitä uutta tuotetta Kiillolle, mutta esiintyä videossa... Musta ei ole ikinä saatu hyvää kuvaa. Tuskin videointi onnistuu yhtään paremmin.

Joten joka hommaan pitää olla joko ekstrovertti kaikkien kaveri tai sitten äärimmäinen tiimityöntekijä.

V***aa älyttömästi. Ratkon oikeasti tiimien ongelmat ja ekstroverttien ongelmat, että ne saavat tehtyä sitä miksi heidät on palkattu. Miksi minun pitäisi muuttua joksikin toiseksi? V***aa kun kaikki organisaatiot kuitenkin tarttee loppupelissä sen ongelmanratkaisijan.

Siksi organisaatioihin tarvitaan erilaisia ihmisiä, että homma kehittyy. Jees jees kulttuuri on hetken kivaa, kunnes huomataan että hei me ei pärjätä tällä tavalla. Nokiallakin kävi näin.

Ap tässä vielä, mulla on paljon tätä samaa eli olen loistava työssäni, mutta introvertti ja en ole osannut verkostoitua tarpeeksi (nyt sen huomaan selvästi, ennen en ehkä niinkään).

Se tulisi tajuta että introverteille verkostoituminen on epämiellyttävää. Toki mullakin on verkostoja ja niitä työn kautta tulee, mutta että vartavasten lähtisi kaikkiin kinkereihin ja lions clubeihin… tuntuu vastenmieliseltä.

Ja joo tiedän, pakko mun on tuota alkaa tekemään. Sanon silti sen että työelämä menettää valtavan paljon osaamista kun työnhaku on nyt koodattu elstroverteille. Ei introverteille.

Introversio ei tarkoita sitä, ettei kykenisi ja haluaisi verkostoitua. Ottaa päähän aina, kun annetaan ymmärtää, että me introt olemme jotenkin erakoita ja kykenemättömiä sosiaaliseen työelämään. Olen itse viimeisen päälle intro, nytkin vietän pe-iltaa yksin (puoliso katsoo televisiota) ja töiden jälkeen tarvitsin päikkärit. Mutta samaan aikaan nautin uusista haasteista, siitä että on mahdollisuus verkostoitua ja ottaa johtava rooli erilaisissa tilaisuuksissa jne. En saa energiaa ihmisten tapaamisesta, päinvastoin, mikä on introlle tyypillistä. Mutta osaamistani introversio ei vähennä tippaakaan ja verkostoihin liityn mielelläni.

Minusta intro-extroversion lisäksi kannattaisi pohtia myös persoonallisuustyyppejä ja ne liittyvät luultavasti tähän enemmän kuin tuo akseli. Eli itse ns. punaisena persoonallisuustyyppinä olen paitsi introvertti niin myös melko dominoiva. Haluan asioiden tapahtuvan nopeasti, otan mielelläni johtavan roolin, olen tarvittaessa äänessä ja esillä.

Kirjanpidossa ja taloushallinnossa on paljon "sinisiä" ja ne verkostoitumisen ja työnhaun haasteet voivat nousta pikemmin siitä kuin intro/extroversiosta.

Kuka on määritellyt sinut introvertiksi vai onko se vain oma käsityksesi itsestäsi? Päikkäreitä voi tarvita myös huonojen yöunien takia, jos on esim. uniapneaa.

En usko, että kenelläkään ketjun osallistujista on intro-diagnoosia.

Minä tarvitsen omaa aikaa, toipumisaikaa, sisäinen maailmani on rikas eli viihdyn omissa oloissani ja tarvitsen aikaa siihen, että olen omissa ajatuksissani. Sosiaalisten tilanteiden jälkeen väsyn. Olen se, joka huomioi kaikki muut ja pitää huolta tunnelmasta ja kantaa tarvittaessa muidenkin tunteet ja hoitaa ristiriitatilanteet - mutta olen sen jälkeen ihan poikki.

Ystäväpiiriini ja kollegoihini kuuluu ekstroja. Usko pois, tunnistan oikein hyvin eron meidän välillämme.

Vierailija
144/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät kommentoijat, Suomessahan on työvoimapula. Kyllä tekevälle töitä löytyy. Vai miten se oli.

Voin täysin objektiivisesti sanoa että olen uskomattoman taitava työssäni, mielettömän sitoutunut ja ahkera, varmaan tuotteliaimmasta päästä kaikin tavoin. Sydämeni särkyy kun en pääse edes haastatteluun. Ei anneta edes mahdollisuutta.

Teen siis ns ”kaiken oikein” mutta tulosta ei synny. Joka kerta itkettää kun tulee ei kiitos -kirje.

Ja tosiaan tällaiset yllätyspotkut ilman varoitusta saanut olen myös (ei siis minusta johtuva syy vaan uusi toimari vaihtoi koko johdon, tämä on itse asiassa aika yleistä)

Mun omat boomerivanhemmat just narisee että mikä sua vaivaa, oletko nirppnokka, nyt on TYÖVOIMAPULA!

Kyse on vain ja ainoastaan Ek:n ja kokkareiden masinoimasta kampanjasta, jotta voitaisiin kyykyttää vielä vähän lisää työttömiä ja laskea palkkoja niiltä joilla vielä työpaikka on.

Se on juuri näin. Tarkkaan masinoitu kampanja.

Vierailija
145/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajahommiin lähtö on riski kun puhutaan pikkupomoista. Niitä kyllä löytyy omasta organisaatiosta yleensä. Substanssiosaajana on paljon näppärämpi vaihdella työpaikkaa kun etsii vaan paikan missä tekijää tarvitaan. Toki auttaa vielä lisää jos niitä tekijöitä ei älyttömästi ole tarjolla. 

t: pienen niche alan konsultti/suunnittelija. 

Vierailija
146/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään turhia hakemuksia vaan puhelin käteen ja soittelemaan, mollin sivut voi halutessaan tulostaa ja pyyhkiä niillä berberin. Sitten hakemusta kehiin jos soittaessa pyytävät.

90- luku meni jo. Ne ns työkkärin paikat on usein samoja, mitä ilmoitetaan monessa muussakin paikassa, siellä on koulutettujen ihmisten paikkoja ja haetaan tarpeeseen. Sitte sain paikan 42 hakijasta, sama paikka oli siellä, firman omilla sivuilla ja paikallisessa lehdessä. Vaatimuksia oli paljon, se selittää noin vähäisen hakijamäärän. Ei ollut suhteita sinne ennestään.

Vierailija
147/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää tein oman ratkaisun, kun en työllistynyt millään oman alan töihin. Lähdin siivoojaksi. Ainut vaan, että siivoojaksikaan ei pääse kovin helposti. (siis ilman koulutusta). 

No, lopulta pääsin. Nyt jo 5 vuotta työkokemusta. Ja voin sanoa yhden neuvon: Älkää ikinä lähtekö siivousalalle töihin! 

Tämän alan hyvät työpaikat ovat 20 vuoden ajan olleet pääsääntöisesti julkisella, jos ei ole yrittäjä. KVTES on vallan inhimillinen, peruspalkka parissa tonnissa, eikä mene paikat rikki. Vaaditaan koulutus tai kokemusta, mutta kun on kerran sisällä, saa edelleen valita työpaikkansa. Näihin paikkoihin ei huomata hakea, niitä ei ilmoitella mollissa (ja toisaalta, ne alan huonot työpaikat pilaavat kaikkien maineen). Edelleen soitetaan työnjohtajalle ja sovitaan haastattelu, old school.

Vierailija
148/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ankeaksi on mennyt työnhaku.

Kummallista ihmisten kyykyttämistä!

Pitäisi erottua hakemuksellaan jotenkin muista, ja kaikki laittavat kuitenkin ne samat vaaditut fraasit ; innokas, halukas oppimaan uutta, tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa, yhteistyökykyinen, positiivinen...

Ihan naurettavaksi on mennyt yksinkertainen asia. Eikö se ole kuitenkin tärkeintä, että on ahkera työntekijä, ystävällinen muita kohtaan ja hoitaa työnsä riittävän hyvin?

Kaikki muu on mielestäni epäolennaista.

Vierailija
149/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tein sellaisen ratkaisun, että kouluttauduin sossutädiksi toisesta akateemisesta ammatista. Loppui se somepelleily, videocv:t ja muu roska. Ihan kuntarekryn ja haastattelun kautta on töitä saanut – ns. helposti eli minun mielestäni normaalisti.

Tää kiinnostaa! Olen yksi ketjun 40 ja risat ikäisistä akateemisista työnhakijoista. Miten muuntokoulutit itsesi? Sosionomi amk? Kauan meni?

Sosiaalityön aineopinnoilla (60 op) voi hakea maisterihaussa. Siihen maisteri (120 op) päälle. Ekan harkkakurssin jälkeen voi tehdä epäpätevänä töitä.

t. eri

Vierailija
150/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähetä avoimia hakemuksia. Tee kunnon hakemus. Muista kuva!

Kaikki työpaikat eivät tule julkiseen hakuun.

Miksi sitä kuvaa pyydetään? Eikö ole tärkeämpää, että on ammattitaitoinen omalla alallaan? Eihän Maija Meikäläinen hae mitään valokuvamallin paikkaa.

Joo, en ymmärrä tätä. Minulta aikoinaan pyydettiin kuvaa, kun hain opiskeluaikoina paikkaa ravintolaan tiskaajaksi. Lisäksi haastattelussa piti olla mustat kengät ja valkoinen paita. En tiedä mitä väliä sillä on miltä näyttää, kun näkijänä on vain astiat ja tiskikone sekä halveksivat työkaverit (ravintolassa alinta kastia on tiskaaja). Luojan kiitos pääsin paremmille työmaille.

Vierailija
151/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on just yksi hyvinmennyt haastattelu, josta luvattiin soittaa kaikille (voi luoja kuinka paljon inhoan niitä ei kiitos -soittoja, nykyajan rekrytoinnin pelleilyä nekin) tällä viikolla, alkuviikosta.

Ei ole puhelin soinut.

Älkää luvatko sellaista, mitä ette voi pitää.

Älkääkä piru vie soittako pari viikkoa luvattua myöhemmin sitä ei kiitosta. Yskä ymmärretty siinä vaiheessa ja repii vain turhaan haavat auki.

Vierailija
152/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä soittele. Ota yksi somepaikka haltuusi: LinkedIn. Se on tarkoitettu työverkoston luomiseen. Siellä voivat olla ex-pomot, työkaverit, jne. Voit ottaa sitä kautta yhteyttä ja ilmoittaa, että etsit työtä.

Itse sain sen kautta työpaikan.

Vierailija
153/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on juuri näin. Tarkkaan masinoitu kampanja.

Eli ketä tämä masinoitu kampanja hyödyttää? Suomessa palkkoja ei voi laillisesti laskea ellei irtisano ja tee uudet sopparit. Tähänkö se siis menisi? Aika keljua.

Vierailija
154/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää työttömäksi. Vähemmän stressiä, enemmän aikaa tehdä mitä haluaa.

Vierailija
155/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on jäänyt nykypäivän ilmoitusten älyttömyydestä parhaiten mieleen erään suuren ketjun ilmoitus jossa hakivat kesäapulaista puutarhamyymälään. Hakijoita pyydettiin lähettämään itsestään esittelyvideo.

En käsitä miten videon editointi- ja tekotaidot liittyvät millään lailla siihen että osaa neuvoa miltä riviltä pelargoniat löytyvät tai ojentaa taimipussin. Mutta tätä se nykyään on.

Vierailija
156/468 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää että olet Linkkarissa. Seillä myös helppo verkostoitua, ajattele sitä facebookkina. Tykkäile ja jaa juttuja jos et hakua itse tuottaa sisältöä. Kato että sun kuva on ajantasainen ja laadukas , nappaa joku kiva kansikuva vaikka ilmaisesta kuvapalvelusta. Toi on ykköskavava ja se riittää kyllä.

Vierailija
157/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet voinut tehdä työtäsi ilman yhtään tuttuja? Et ole töissäsi siis ollut yhteydessä yhteenkään asiakkaaseen tai yhteistyökumppaniin?

Ainoa some josta on oikeasti hyötyä työnhaussa on LinkedIn. Siellä verkostaudutaan em sidosryhmien kanssa, ja esim apn olisi nyt helppo etsiä paikkakunnalla asuvia saman alan ihmisiä jotka ovat esim yhden yhteyden päässä. "Välihenkilöä" voisi sitten pyytää esittelemään heidät toisilleen.

Jos ei ole vuosien myötä edes tullut mieleen että tällaisissa töissä on tärkeää olla jonkinlainen verkosto varalla, on se tosiaan työttömyyden iskiessä vähän myöhäistä. Toki voi kokeilla, ja yrittää lisätä verkostoonsa vanhoja tuttuja ja toivoa että he vielä tunnistavat.

Sanotaan vielä että viimeiset kolme työpaikkaa olen saanut puhtaasti LinkedInin kautta, mutta en henkilökohtaisilla suhteilla vaan ihan avoimesti verkostautumalla saman alan toimijoiden kanssa joita en entuudestaan tunne. Vaatii viitseliäisyyttä mutta ei todellakaan mitään pellevideoita tai twitterin käyttöä.

Et selvästi lukenut aloitustani. Jos olisit lukenut olisit myös ymmärtänyt että kaikki kontaktit on eri kaupungissa ja aikaisempi työ on eri kaupungissa. Tästä kaupungista ei ole ketään tuttua. Ap

Eihän se mitään maksa kokeilla. Muista että se on todistettu, että kaikki maailman ihmiset voi yhdistää oliko se nyt kuuden ihmisen kautta.

Joku tutuistasi voi olla esm kotoisin nykyisestä asuinkaupungistasi, jonkun sukulainen saattaa olla yrittäjänä siellä tms.

Olen usein ulkomailla törmännyt ihan random ihmisiin, joiden kanssa meillä on ollut yhteisiä tuttuja. Maailma on pieni ja Suomi vielä pienempi!

Vierailija
158/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilitoimistoyrittäjä ja en ikimaailmassa halua muuta kun sen cvn. Kaikki muu sälä on vaan harhauttamassa huomiota. Vain työhistoria kiinnostaa.

Vielä löytyy yrityksiä, jotka eivät ole lähteneet mukaan näihin smoke and mirrors -temppuihin.

Ylipirteä verkottuja on pahimmillaan toimistokuukkeli, joka vie kaikilta työrauhan.

Vierailija
159/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetä avoimia hakemuksia. Tee kunnon hakemus. Muista kuva!

Kaikki työpaikat eivät tule julkiseen hakuun.

Kysele myös kuntien, valtion ym. julkisten virkojen paikkoja. Toisinaan tulee tilanne, että paikka pitää jostakin syystä saada täytetyksi heti. Ei niitä aina laiteta heti avoimeen hakuun vaan kysellään, tietääkö joku siihen sopivan. Työtön on siinä hyvässä asemassa, että voi lähteä töihin heti. Julkinen haku tulee vasta siinä vaiheessa, kun vakinaistetaan.

Vierailija
160/468 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipäs nyt liioitella. Osaaminen on edelleen ykkösasia rekrytoinnissa. Jos kyseessä on ala, jolla on todellista työvoiman tarvetta niin ihmiset työllistyvät osaamisjärjestyksessä. Mitä suurempi kaupunki niin sitä helpommin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi