Onko työnhaku oikeasti tällaista nykyään? (Sis linkki). Alan itkemään jos on!
Jäin yllättäen työttömäksi kun työpaikkani (siis firma) myytiin ja uusi omistaja saneerasi pois tietyt avainroolit (halutessaan miehittää ne omilla henkilöillään). Sain toki 6kk ”kädenpuristuksen” mutta siitä huolimatta olen nyt työtön ja etsinyt jo 3kk tuloksetta työtä.
Osaamiseni on hyvää (taloushallinto), on päällikkötason kokemusta, esimieskokemusta yli 15v, CV on aukoton.
Mutta. Mulla on hankala tilanne sillä asun kaupungissa jossa mulla ei ole mitään verkostoa. Joudun asumaan tässä ainakin muutaman vuoden, lähiomaisen hoivan takia.
Kun luin tämän työnhaku-opstuksen niin aloin melkein itkeä. Oikeastiko se on tällaista nykyään? Pitää kommentoida kaikkea twitterissa, tehdä myyvät webbisivut itsestään, tunkea joka kissanrisistiäiseen verkottuakseen? Artikkeli oli jotenkin niin ilkeästi kirjoitettu että tunnen itseni epäkelvoksi muumioksi (olen 44v).
Tässä tää linkki
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/tyonhaku-nailla-ohjeilla-saat-unelm…
Onko enää KETÄÄN joka olisi saanut työn ilman suhteita ja ihan perinteisellä hakemuksella?
Kommentit (468)
Tänä päivänä LinkedIn on SE juttu, hyvänä ohjenuorona: pidä profiilisi kunnossa, verkostoidu, osallistu keskusteluihin ja pidä huoli että saat suosituksia profiiliisi.
Olen nelivitonen, akateeminen ja n. vuosi takaperin sain yhteydenoton juuri Linkkarin kautta Lontoosta, jossa minut houkuteltiin erääseen positioon. Ei ollut suhteilla tms. vaan LinkedIn profiilini oli nappiosuma heidän tarpeisiin, ja olivat juuri lopettaneet sisäiset hakunsa, kun talosta löytynyt sopivia. Ennen julkista hakua laittoivat headhunterit asialle
On vanha totuus että 80% työpaikoista ei tule.julkiseen hakuun. Se ei tarkoita että ne menisi vain suhteilla, vaan ne menevät myös verkosroiden kautta, joko live-verkostojen tai esim. LinkedIn-verkostojen.
Tsemppiä ap:lle työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä LinkedIn on SE juttu, hyvänä ohjenuorona: pidä profiilisi kunnossa, verkostoidu, osallistu keskusteluihin ja pidä huoli että saat suosituksia profiiliisi.
Olen nelivitonen, akateeminen ja n. vuosi takaperin sain yhteydenoton juuri Linkkarin kautta Lontoosta, jossa minut houkuteltiin erääseen positioon. Ei ollut suhteilla tms. vaan LinkedIn profiilini oli nappiosuma heidän tarpeisiin, ja olivat juuri lopettaneet sisäiset hakunsa, kun talosta löytynyt sopivia. Ennen julkista hakua laittoivat headhunterit asialle
On vanha totuus että 80% työpaikoista ei tule.julkiseen hakuun. Se ei tarkoita että ne menisi vain suhteilla, vaan ne menevät myös verkosroiden kautta, joko live-verkostojen tai esim. LinkedIn-verkostojen.
Tsemppiä ap:lle työnhakuun.
Mitä eroa on sillä, että saako työpaikan työkaverin vai kaverin kautta? Mielestäni molemmat on suhteilla saatuja.
Itse olen saanut nettiCV:llä täysin vieraasta firmasta. Sain kolme asiallista tarjousta niiden ihme epämääräisten myyntipaikkojen, joita tarjotaan kaikille, lisäksi.
Älkää soitelko. Mulla on muutakin tekemistä kuin vastailla "olisko täällä töitä" puheluihin. Te, jotka neuvotte, ettei kannata laittaa sähköpostia - no meille kannattaa. Me laitetaan ne talteen ja otetaan myöhemmin tarvittaessa yhteyttä. Soittelijoille sanotaan, että laita sähköpostia. Meillä on yksi yleisnumero omien numeroiden lisäksi ja minä vastaan siihen. Siitä on ajateltu luopua, mutta ei haluta, että soittelijat alkavat häiritä pomoa, joten pidetään se vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät kommentoijat, Suomessahan on työvoimapula. Kyllä tekevälle töitä löytyy. Vai miten se oli.
Pahinta todella on tää että luullaan että on työvoimapula.
Voin täysin objektiivisesti sanoa että olen uskomattoman taitava työssäni, mielettömän sitoutunut ja ahkera, varmaan tuotteliaimmasta päästä kaikin tavoin. Sydämeni särkyy kun en pääse edes haastatteluun. Ei anneta edes mahdollisuutta.
Teen siis ns ”kaiken oikein” mutta tulosta ei synny. Joka kerta itkettää kun tulee ei kiitos -kirje.
Ja tosiaan tällaiset yllätyspotkut ilman varoitusta saanut olen myös (ei siis minusta johtuva syy vaan uusi toimari vaihtoi koko johdon, tämä on itse asiassa aika yleistä)Mun omat boomerivanhemmat just narisee että mikä sua vaivaa, oletko nirppnokka, nyt on TYÖVOIMAPULA!
Kyse on vain ja ainoastaan Ek:n ja kokkareiden masinoimasta kampanjasta, jotta voitaisiin kyykyttää vielä vähän lisää työttömiä ja laskea palkkoja niiltä joilla vielä työpaikka on.
Se on juuri näin. Tarkkaan masinoitu kampanja.
Eli ketä tämä masinoitu kampanja hyödyttää? Suomessa palkkoja ei voi laillisesti laskea ellei irtisano ja tee uudet sopparit. Tähänkö se siis menisi? Aika keljua.
Nimenomaan näin tehdään: otetaan uudet ulkomailta tulevat työntekijät ja tehdään heidän kanssa uudet sopparit. He tulevat yleensä maista, joissa on elintaso matalampi ja palkat vielä matalampia, joten tulevat toimeen paljon vähemmällä kuin asuntovelkaiset perheelliset suomalaiset.
Toinen vaihtoehto oli kouluttaa suomalaisia niihin "vaativiin asiantuntijatehtäviin", mutta se maksaa. Vaikka en minä oikein ymmärrä, miten joku tomaatin- tai mansikanpoiminta on minun nuoruusvuosista niin vaativaksi muuttunut, että niihin hommiin pitää nykyään saada ulkomaalaisia asiantuntijoita. Ehkä siinä jotain perää on, että kaikki työt eivät enää kelpaa suomalaisille. Ei edes teineille niin kuin vielä 1980-luvulla. Jotenkin ei nyt käy pirtaan se, että puolet nuorisosta pitäisi saada saada korkeakoulutettua.
Kävin vanhempainvapaan jälkeen osaamissalkku kurssin joka oli täynnä tätä brändäämistä, linkediniä ja sitten jotain noloa basic näperrystä muista somekanavista ja digimarkkinoinnista. Ikäänkuin kaikki korkeastikoulutetut siellä olisi seuraavaksi menossa päivittämään jonkun verkkokauppaa ja keksimään facebook arvontoja.
Mä sitten otin ja lähdin amikseen opiskelemaan duunariammatin. Saa nähdä työllistyykö tälläkään nyt mihinkään, mutta tuohon brändäyssekoiluun en mene mukaan. Kokeilin kyllä, oli noloa enkä saanut mitåän järkevää aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein sellaisen ratkaisun, että kouluttauduin sossutädiksi toisesta akateemisesta ammatista. Loppui se somepelleily, videocv:t ja muu roska. Ihan kuntarekryn ja haastattelun kautta on töitä saanut – ns. helposti eli minun mielestäni normaalisti.
Tää kiinnostaa! Olen yksi ketjun 40 ja risat ikäisistä akateemisista työnhakijoista. Miten muuntokoulutit itsesi? Sosionomi amk? Kauan meni?
Olen eri, mutta tausta melkeinpä sama kuin tällä jolta kysyit. Kouluttauduin työmarkkinatuella amk-sosionomiksi, aikaa kului kaksi vuotta ja parisen kk päälle. Palkkatyöt alkoivat heti 1. harjoittelusta, ihan vaan vanhanaikaisella sähköpostilla siihen paikkaan, joka kiinnosti. Toki tuo kävi ehkä noin helposti senkin takia, että alalla on todellinen työvoimapula - niin tai näin, videocv-pöljyilyihin ja somejulkkikseksi ei tosiaankaan tarvinnut lähteä.
Olen 70-luvun alkupuolella syntynyt ja mun ikäluokasta ei todellakaan kaikki ole edes somessa. Mun mielestä tuo someoelleily ja video-cvt ja inspiraatiovideot on sanalla sanoen NÖYRYYTTÄVIÄ. Koska ne on luonnottomia ja epämukavia tehdä niin tuntuu todella väärältä ja oman arvomaailman vastaiselta alkaa niitä väkisin vääntämään. Milleniaaleille tuo on normaalia mutta ei meille keski-ikäisille (vaikka tiedän että osa meistä osaa tehdä noita).
Minä arvostaisin niin paljon ”normaalia” työnantajaa että olen valmis tulemaan huonommalla palkalla ja huonommilla ehdoilla. Niin paljon vihaan somepelleilyä.
Yrittäjät hoi! Voisitteko ajatella että on TEILLE kilpiluetu jos ette vaadi noita pelleily-videoita ja kaikenmaailman ylipirteyden todistelua. Vaan ihan tavallinen CV voisi riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti, älykäs, aikaansaava kekseliäs ja hain Kiillolle töihin tuotekehitykseen. En päässyt haastatteluun, mutta kuulin tutulta, että haastatteluna piti tehdä kolmen minuutin video ja esitellä siinä itsensä. Jaa en ollut ottanut itsestäni kuin 2 selfietä sitä ennen. Olisin voinut keksiä vaikka mitä uutta tuotetta Kiillolle, mutta esiintyä videossa... Musta ei ole ikinä saatu hyvää kuvaa. Tuskin videointi onnistuu yhtään paremmin.
Joten joka hommaan pitää olla joko ekstrovertti kaikkien kaveri tai sitten äärimmäinen tiimityöntekijä.
V***aa älyttömästi. Ratkon oikeasti tiimien ongelmat ja ekstroverttien ongelmat, että ne saavat tehtyä sitä miksi heidät on palkattu. Miksi minun pitäisi muuttua joksikin toiseksi? V***aa kun kaikki organisaatiot kuitenkin tarttee loppupelissä sen ongelmanratkaisijan.
Siksi organisaatioihin tarvitaan erilaisia ihmisiä, että homma kehittyy. Jees jees kulttuuri on hetken kivaa, kunnes huomataan että hei me ei pärjätä tällä tavalla. Nokiallakin kävi näin.
Ap tässä vielä, mulla on paljon tätä samaa eli olen loistava työssäni, mutta introvertti ja en ole osannut verkostoitua tarpeeksi (nyt sen huomaan selvästi, ennen en ehkä niinkään).
Se tulisi tajuta että introverteille verkostoituminen on epämiellyttävää. Toki mullakin on verkostoja ja niitä työn kautta tulee, mutta että vartavasten lähtisi kaikkiin kinkereihin ja lions clubeihin… tuntuu vastenmieliseltä.
Ja joo tiedän, pakko mun on tuota alkaa tekemään. Sanon silti sen että työelämä menettää valtavan paljon osaamista kun työnhaku on nyt koodattu elstroverteille. Ei introverteille.Introversio ei tarkoita sitä, ettei kykenisi ja haluaisi verkostoitua. Ottaa päähän aina, kun annetaan ymmärtää, että me introt olemme jotenkin erakoita ja kykenemättömiä sosiaaliseen työelämään. Olen itse viimeisen päälle intro, nytkin vietän pe-iltaa yksin (puoliso katsoo televisiota) ja töiden jälkeen tarvitsin päikkärit. Mutta samaan aikaan nautin uusista haasteista, siitä että on mahdollisuus verkostoitua ja ottaa johtava rooli erilaisissa tilaisuuksissa jne. En saa energiaa ihmisten tapaamisesta, päinvastoin, mikä on introlle tyypillistä. Mutta osaamistani introversio ei vähennä tippaakaan ja verkostoihin liityn mielelläni.
Minusta intro-extroversion lisäksi kannattaisi pohtia myös persoonallisuustyyppejä ja ne liittyvät luultavasti tähän enemmän kuin tuo akseli. Eli itse ns. punaisena persoonallisuustyyppinä olen paitsi introvertti niin myös melko dominoiva. Haluan asioiden tapahtuvan nopeasti, otan mielelläni johtavan roolin, olen tarvittaessa äänessä ja esillä.
Kirjanpidossa ja taloushallinnossa on paljon "sinisiä" ja ne verkostoitumisen ja työnhaun haasteet voivat nousta pikemmin siitä kuin intro/extroversiosta.
Dominoiva introvertti. Verkostoitumista rakastava introvertti. Oletko varma, että olet minkään sortin introvertti?
Ei introverttiys ole sama asia kuin kynnysmattous. Ota selvää asioista
Puhun loistavaa englantia (vaikka olen 45) ja olen erittäin hyvä työssäni. Olen nyt hakenut töitä ja monta kertaa tämä tössähtää siihen että pitää tehdä vudeohakemus, video cv ja vielä motivaatiovideo (mikä vattu tää edes on! Pitää videolla todistella miten niin kiinnostaa työ) ja kaikki tämä ENGLANNIKSI.
Olen vetänyt enkunkielellä vaativia kokouksia, esityksiä,, useita yt-neukkoja. Mutta en vaan saakeli saa tehtyä noita videoita.
Todellakin YRITIN, tein monta tuntia noita mutta ne vaan oli niin hirveitä että en voinut lähettää. Jäi hakematta.
Joka videossa oli jotain, siis tyhmä ilme, yksi virhe (en osaa leikata/editoida), aina jotain joka oli jotenkin huonosti ja viimein luovutin.
Helvetti nyt sentään jos tällaiseksi mennyt tämä meno. Nämä olivat siis it-alan hallintotöitä mihin tätä vaadittiin.
Tää on mun mielestä jokseenkin väärin ja vääristää työelämää, siis nämä hullut ”lähetä 10 eri videota vierailla kielillä” vaatimukset.
Pitäisi vähän miettiä yhdenvertaisuutta (kaikilla pitää olla samat mahdollisuudet) ja työelämän heterogeenisuutta. Ei kaikki ole työelämässä videomaailmssn kasvaneita 25-vuotiaita.
Jotenkin unohtuu että työelämässä on 60-vuotiaita, jotka elää ihan eli kulttuuria, ei ole välttämättä mitään somea käytössä. Sekä 50-vuotiaita, jotka ei osaa välttis tehdä videoita. Sekä 40-vuotiaita, jotka on jotain milleniaalien ja vanhempien keski-ikäisten välimaastosta.
Vaatimalla tuollaiset ”temppu-videot” hakemukseen työnantaja samalla saattaa rajata ulos useita ikäluokkia. Ja usein sieltä korkean tason osaamisesta. Toisin kuin monet plstan nuoret luulee, osaaminen on korkeimmillaan 40-50-60 ikähaarukassa.
Onen työskennellyt isossa suomalisessa pörssifirmassa, korkean teknologian alalla, missä oli 70v ikäisiäkin huipputason asiantuntuntijoita. He siis jatkoivat eläkeiän jälkeen. Ja olivat aidosti aivan huippua ja parhaimmistoa.
Mun vinkki: Muuta. Esim. Etelä- ja Keskipohjanmaalla on vielä perinteisempää työnhakua. Kakai paikkaa olen saanut han julkisen haun työpaikkaan hakemuksen laittamatta ja kahteen on minua soitettu kotoa ja pyydetty töihin. Olen kyllä ihan tavanomainen kirjanpitäjä, niille täällä tuntuu olevan töitä. Eli jos suorittava työ kelpaa, täällä on paikkoja. Tosin palkka tuskin on tottumaasi tasoa, mutta onpahan eläminenkin halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun vinkki: Muuta. Esim. Etelä- ja Keskipohjanmaalla on vielä perinteisempää työnhakua. Kakai paikkaa olen saanut han julkisen haun työpaikkaan hakemuksen laittamatta ja kahteen on minua soitettu kotoa ja pyydetty töihin. Olen kyllä ihan tavanomainen kirjanpitäjä, niille täällä tuntuu olevan töitä. Eli jos suorittava työ kelpaa, täällä on paikkoja. Tosin palkka tuskin on tottumaasi tasoa, mutta onpahan eläminenkin halvempaa.
*kaksi paikkaa siis... Pahoittelut kirjoitusvirheistä.
Mä asun seinäjoella, laitoin satoja hakemuksia mutten päässyt mihinkään haistatteluun.
(Nyt uudet kuviot kun en viitsi hakata päätä seinään), mutta ei se täälläkään niin auvoista ole. Ja sen brändäyskursdin kävik just täällä!
Alueet tosiaan vaikuttaa myös. Esim Jyväskylässä on erittäin vaikea saada töitä muualta muuttaneena ja ei-syntyperäisenä. Omalla toimilalla näkyy kaikki paikat menevät tiskin alta täytettväksi ja suhteilla. Muutenkin täällä on umpisurkea työtilanne (paitsi it-ala).
Muuttoa harkitsen.
Täytyypä olla taas kiitollinen, että olen itse työssä jossa ei tarvitse esittää mitään ja työnantaja tietää sekä hyväksyy sen että kyseessä on tosiaan TYÖ mitä tehdään rahasta eikä mistään intohimosta. Palkka on toki surkea mutta eipä paljon haittaa, en tarvitse kovin paljon rahaa hyvään elämään. Tärkeintä on että mielenterveys pysyy kunnossa.
Mä vihaan Linkediniä ja oikeasti sen käyttö on ”arvojeni vastaista”. En kestä sitä pätemistä, itsensä esiin tuomista ja omaa hehkutusta, tai sitä miten ”tärkeille ” jaetaan julkaisuja.
Minusta on uskomattoman väärin että työnhaun pääkanava on tuo narsistinen, supliikkeja suosiva Linkedin. Olen vähemmistössä varmaan mielipiteelläni, tiedän sen. Mutta onko MITÄÄN työpaikkaa missä ei palvottaisi linkediniä ja jossa täytettäisiin työpaikat jollain muulla perustella.
Mä en suostu toimimaan arvojeni vastaisesti ja ”tekemään näkyvää some-jalanjälkeä”(tämä lainaus suorahakufirman ohjeista). Oon sit vaikka työtön ennemin. :(
Kohta varmaan työttömiäkin vaaditaan tekemään motivaatioivideo että saa työttömyyskorvausta.
Kun on nähnyt työelämää 80-luvulla, niin eihän tälle hulluudelle voi enää kuin nauraa hullun naurua.
Kaikki on kääntynyt päälaelleen. Kasarilla pomolla ei ollut edes lupaa tulla koputtamatta kahvihuoneeseen, jos lupaa ei annettu.
Vierailija kirjoitti:
Kohta varmaan työttömiäkin vaaditaan tekemään motivaatioivideo että saa työttömyyskorvausta.
Kun on nähnyt työelämää 80-luvulla, niin eihän tälle hulluudelle voi enää kuin nauraa hullun naurua.
Kaikki on kääntynyt päälaelleen. Kasarilla pomolla ei ollut edes lupaa tulla koputtamatta kahvihuoneeseen, jos lupaa ei annettu.
Mä kans toivon että tää saa•anallinen hulluus loppuisi. Työnhakija on kuin sirkuskoira koka joutuu tekemään hyppyjä ja voltteja ja kaikenalaisia temppuja viihdyttääkseen työnantajaa ja osoittakseen pätevyytensä. Mun mielestä kaikki nykyajan työnhakupaska on ihmisen nöyryyttämistä.
Meno muuttuisi ainoastaan sillä että tulisi aito työvoimapula. Silloin olisi työnantajan vuoro olla se sirkuskoira.
Harmi vaan että työvoimapulaa ei ole eikä tule, vaan automatisaatio vie jatkossa työpaikkoja ja vähistä töistä taistellaan entistä verisemmin. Ei riitä sirkuskoirana olo enää vaan pitää tehdä vielä paljon enemmän! Pitää taipua mutkalle! Pitää hyppiä ja tanssia entistä enemmän työnantajan mielen mukaan.
Jotenkin alan ymmärtää niitä työttömiä jotka irtisanoutuu tästä hulluudesta. Heillä säilyy joku itsekunnioitus sentään.
Onpa perusteettoman hankalaa. Lopetin aloitusviestissä olleen jutun lukemisen siinä vaiheessa, kun LinkedInin väitettiin olevan "perusvaatimus". Minulle se on aina ollut narsististen muniinpuhaltelijoiden joutomaa. Ja Tw@tterissakin pitäisi uudelleenjakaa random-artikkeleita ilman omaa inputtia kuin jokin kaiku? Juuh ei, vapaa-aika on harrastuksia ja palautumista varten. Kun haen töitä, niin jos ei kirjallinen hakemus + mahd. puhelinsoitto ja haastattelu kasvokkain työnantajalle riitä, niin minäkään en tarvitse sellaista työnantajaa.