Onko työnhaku oikeasti tällaista nykyään? (Sis linkki). Alan itkemään jos on!
Jäin yllättäen työttömäksi kun työpaikkani (siis firma) myytiin ja uusi omistaja saneerasi pois tietyt avainroolit (halutessaan miehittää ne omilla henkilöillään). Sain toki 6kk ”kädenpuristuksen” mutta siitä huolimatta olen nyt työtön ja etsinyt jo 3kk tuloksetta työtä.
Osaamiseni on hyvää (taloushallinto), on päällikkötason kokemusta, esimieskokemusta yli 15v, CV on aukoton.
Mutta. Mulla on hankala tilanne sillä asun kaupungissa jossa mulla ei ole mitään verkostoa. Joudun asumaan tässä ainakin muutaman vuoden, lähiomaisen hoivan takia.
Kun luin tämän työnhaku-opstuksen niin aloin melkein itkeä. Oikeastiko se on tällaista nykyään? Pitää kommentoida kaikkea twitterissa, tehdä myyvät webbisivut itsestään, tunkea joka kissanrisistiäiseen verkottuakseen? Artikkeli oli jotenkin niin ilkeästi kirjoitettu että tunnen itseni epäkelvoksi muumioksi (olen 44v).
Tässä tää linkki
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/tyonhaku-nailla-ohjeilla-saat-unelm…
Onko enää KETÄÄN joka olisi saanut työn ilman suhteita ja ihan perinteisellä hakemuksella?
Kommentit (468)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työnhaku on aivan outoa. Ei riitä sinun oma persoonasi. Jos et ole pirteä ja yli-innokas, ei ole mahdollista ilma suhteita saada työtä. Suomessa ei ymmärretä erilaisuuksien painoarvoa työyhteisössä. Kaikista toimivin organisaatio on kun eri taustaisia ihmisiä ja eri persoonallisuuksia tiimeissä. Suomalainen johtaminen on pa*kaa ja kuvitellaan, että joku pirteä pipsa sieltä tulee muiden pirteiden pipsojen kanssa tekemään firmasta dynaamista ja innovatiivista edelläkävijää. Todellisuudessa sitä dynaamista toimintaa ja innovatiivista ajattelua saataisiin kun otettaisiin työyhteisöön vastakkain ajattelevia ihmisiä ja saadaan heidän työnsä toimimaan.
Muuten samaa mieltä, mutta miksi kuvittelet tämän olevan erityisesti suomalainen piirre? Asia on mielestäni päinvastoin - Suomeen on viime vuosina rantautunut tämä sirkus, vaikka ennen siellä on nimenomaan arvostettu hiljaistakin puurtajaa ja sitä oikeaa työntekoa. Asun itse Espanjassa ja täällä tuo yli-innokkuus ja -pirteys työnhaussa on täysi normi, erilaisuutta ei todellakaan katsota hyvällä. Ja tämä jatkuu myös siihen työelämään: työpanosya tärkeämpää on olla näkyvä ja sosiaalinen hahmo työpaikalla, joka lähtee aina lounaalle ja jonka ääni raikuu toimistossa kovimmin.
En ole itse tällä hetkellä työtön, mutta olen myös seurannut mahdollisia työpaikkoja silmällä pitäen, että millaista tarjontaa on markkinoilla. Tuntuu kun noita avoimia paikkoja katsoo, ettei mikään riitä. Pitäisi olla vuosien kokemusta ihan kaikesta, silti palkka 1300e/kk ja työtunteja 25 viikossa eli et edes pystyisi tuolla palkalla elämään. Kuka projektijohtamisen ja suunnittelun ammattilainen lähtee tällaiseen?
Sirkus on hyvä sana kuvaamaan tilannetta. Aivan hirveää on olla työnhakija nyt. Mä jäin yllättäen ekaa kertaa elämässä työttömäksi yli nelikymppisenä ja nyt näyttää siltä että työnhaku on mahdotonta. Todella kurja jos mun kovan tason asiantuntijaura tyssäsi näin nuorena. En vaan pääse edes haastatteluun kun en osaa noita sirkustemppuja.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet voinut tehdä työtäsi ilman yhtään tuttuja? Et ole töissäsi siis ollut yhteydessä yhteenkään asiakkaaseen tai yhteistyökumppaniin?
Ainoa some josta on oikeasti hyötyä työnhaussa on LinkedIn. Siellä verkostaudutaan em sidosryhmien kanssa, ja esim apn olisi nyt helppo etsiä paikkakunnalla asuvia saman alan ihmisiä jotka ovat esim yhden yhteyden päässä. "Välihenkilöä" voisi sitten pyytää esittelemään heidät toisilleen.
Jos ei ole vuosien myötä edes tullut mieleen että tällaisissa töissä on tärkeää olla jonkinlainen verkosto varalla, on se tosiaan työttömyyden iskiessä vähän myöhäistä. Toki voi kokeilla, ja yrittää lisätä verkostoonsa vanhoja tuttuja ja toivoa että he vielä tunnistavat.
Sanotaan vielä että viimeiset kolme työpaikkaa olen saanut puhtaasti LinkedInin kautta, mutta en henkilökohtaisilla suhteilla vaan ihan avoimesti verkostautumalla saman alan toimijoiden kanssa joita en entuudestaan tunne. Vaatii viitseliäisyyttä mutta ei todellakaan mitään pellevideoita tai twitterin käyttöä.
Vähänkään koulutetun ei ole mahdollista työllistyä työvoimatoimiston kautta. Ainut mahdollisuus on suora yhteydenotto yritykseen tai headhunterit.
Olen onneksi sairaseläkkeellä. Minulta puuttuvat ihan kaikki avut ollakseni/päästäkseni tähän 2020-luvun työelämään. Kammoan somea, minulla ei ole sinne mitään annettavaa ja tunnen sen täysin vieraaksi.
Kaikki tyssää jo siihen että olen todella epäkuvauksellinen, kamera suorastaan vihaa minua. Lisää 10 kiloa painoon ja vuotta ikään. Karsastavat silmäni näyttävät eri kokoisilta ja eri korkeudella jne. Luonnossa näytän ihan ihmiseltä.
Ei kuvia = ei somea = ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuli sellainen hullu idea mieleen, että laita johonkin kansainväliseen portaaliin ilmoitus. Olen ihan perusduunari ja hain Hollannissa oleskellessa sieltä töitä, mutta Irlannista ottikin joku firma yhteyttä joka haki suomenkielentaitoista myyntisihteeriä! Hakivat yhteen pikkukaupunkiin firmaan juuri suomalaista :) Ainakin nostaa mielialaa tällainen jos ei muuta.
Mitä nämä tällaiset portaalit ovat?
Tuli sellainen hullu idea mieleen, että laita johonkin kansainväliseen portaaliin ilmoitus. Olen ihan perusduunari ja hain Hollannissa oleskellessa sieltä töitä, mutta Irlannista ottikin joku firma yhteyttä joka haki suomenkielentaitoista myyntisihteeriä! Hakivat yhteen pikkukaupunkiin firmaan juuri suomalaista :) Ainakin nostaa mielialaa tällainen jos ei muuta.
Hei et kai nyt puhu call-center työstä? Sitähän naamioidaan "myyntisihteerin" ja miksi milloinkin työksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan - soittele kaikki tutut ja ”tuntemattomat” läpi kuten edellinen kertoi. Puhu avoimesti että etsit työtä.
Jostain voi tärpätä kun ihmiset tietävät.
Tämä ei kamalasti auta koska en voi muuttaa sinne missä ne tutut on. Vaikea tilanne. Voin toki yrittää sitä kautta jos joku osaisi vinkata mistä saisi etätöitä. En voi muuttaa tästä nyt pois omaisen takia. Sen jälkeen toki voin kun, noh, vastuu päättyy (jos ymmärrätte mitä tarkoitan). Ap
Kyllähän taloushallinnon osaajille löytyy hyvin etätöitä, varsinkin jos osaaminen on hyvää kuten ap mainostaa hänellä olevan. Taitaa ap olla vaan nirppanokka että juuri tietyn tyyppinen työ käy ja muuten loikoillaan vaan mieluummin... Se pitkittynyt loikoilu vaan ei näytä kenenkään silmissä hyvältä sitten joskus, kun pääsee pois noista nykyisistä vastuistaan.
Tulen tänne marmattamaan. Olen itse työsuhteessa, mutta työnhakua on myös takana. Mutta se ei ole nyt tämän pointti.
Meille rekrytointi uusi ihminen, joka minun piti perehdyttää. Oli kuulemma asenne kunnossa ja olihan tämä muutenkin ihana ihminen.
Mutku. Eihän se tuntunut tajuavan ihan perusteistakaan mitään. Tyyliin että mikä on lasku. Kaikki maksumuistutukset, proformat, tarjoukset ja huijaukset tuntui olevan samanarvoisia.
Ja kuitenkin kun homman toisessa päässä olisi ollut myös raportit verottajan suuntaan niin se opiimishalukkuus ei vaan riittänyt! Tai ehkä se olisi riittänyt, jos aikaa olisi ollut. Noin viisi vuotta kahden ihmisen tehdä samaa hommaa käsi kädessä.
Tää on ylipäätään asia mistä pitäisi kirjoittaa ja puhua enemmän. Työnhaku itsessään rajaa nyt ison määrän hakijoita ulos. Pellevideot ovat some-sukupolven hömpötyksiä ja monesti rekrytoijat ovat nuoria tyttösiä itse. Eivät tajua miten eri todellisuutta keski-ikäiset elävät.
Suomen kannalta olisi tärkeää että KAIKEN IKÄISTEN paras osaaminen saataisiin yrityksien käyttöön. Eikä vain ylipirteimpien toimistokuukkelien narsistista minä-minä-selfie-belfie -sukupolven edustajia.
Työelämä kapeutuu, homogeenistuu ja rappeutuu kun vain yhtä ihmistyyppiä halutaan palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan - soittele kaikki tutut ja ”tuntemattomat” läpi kuten edellinen kertoi. Puhu avoimesti että etsit työtä.
Tämä ei kamalasti auta koska en voi muuttaa sinne missä ne tutut on. Vaikea tilanne. Voin toki yrittää sitä kautta jos joku osaisi vinkata mistä saisi etätöitä. En voi muuttaa tästä nyt pois omaisen takia. Sen jälkeen toki voin kun, noh, vastuu päättyy (jos ymmärrätte mitä tarkoitan). Ap
Kyllähän taloushallinnon osaajille löytyy hyvin etätöitä, varsinkin jos osaaminen on hyvää kuten ap mainostaa hänellä olevan. Taitaa ap olla vaan nirppanokka että juuri tietyn tyyppinen työ käy ja muuten loikoillaan vaan mieluummin... Se pitkittynyt loikoilu vaan ei näytä kenenkään silmissä hyvältä sitten joskus, kun pääsee pois noista nykyisistä vastuistaan.
Huoh. En jaksa edes vastata tähän aivopieruun. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta akateemiset ei loikoile. Sinä ehkä teet niin mutta oletkin selvästi alhaista sosiaaliluokkaa….
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti, älykäs, aikaansaava kekseliäs ja hain Kiillolle töihin tuotekehitykseen. En päässyt haastatteluun, mutta kuulin tutulta, että haastatteluna piti tehdä kolmen minuutin video ja esitellä siinä itsensä. Jaa en ollut ottanut itsestäni kuin 2 selfietä sitä ennen. Olisin voinut keksiä vaikka mitä uutta tuotetta Kiillolle, mutta esiintyä videossa... Musta ei ole ikinä saatu hyvää kuvaa. Tuskin videointi onnistuu yhtään paremmin.
Joten joka hommaan pitää olla joko ekstrovertti kaikkien kaveri tai sitten äärimmäinen tiimityöntekijä.
V***aa älyttömästi. Ratkon oikeasti tiimien ongelmat ja ekstroverttien ongelmat, että ne saavat tehtyä sitä miksi heidät on palkattu. Miksi minun pitäisi muuttua joksikin toiseksi? V***aa kun kaikki organisaatiot kuitenkin tarttee loppupelissä sen ongelmanratkaisijan.
Siksi organisaatioihin tarvitaan erilaisia ihmisiä, että homma kehittyy. Jees jees kulttuuri on hetken kivaa, kunnes huomataan että hei me ei pärjätä tällä tavalla. Nokiallakin kävi näin.
Olet ongelmaratkaisija, mutta video ei onnistunut, tahi perustelu siihen miksi hakemuksesi paras, vaikkei videota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta akateemiset ei loikoile. Sinä ehkä teet niin mutta oletkin selvästi alhaista sosiaaliluokkaa….
Luulisi, että akateemiselle ihmiselle olisi sellainen käsite kuin kielikuva tuttu, mutta näemmä tulee joskus ihan perusasioissakin yliarvioitua ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin tätä. Tuntui herättävän ihmisissä lähinnä ahdistusta ja pelkoa. Tuli tosi livakasti vastaus: "Ei meillä ketään tarvita!" Ajattelivatko, että oma jakkara alkaa heilua? Ei tarvinnut sitten enää juuri kaveerata.
Minulla on yliopistotutkinto, paljon ja monenlaista työkokemusta ja nyt olen työtön 55-vuotias. En lähde mihinkään video-tai somepelleilyihin.
Pienillä paikkakunnilla ja duunariammateissa voi töitä saada ihan perinteisillä hakemuksilla jos rekryä ei ole ulkoistettu.
Noin muuten, onko yrittäjyys vaihtoehto? Sitähän voi nyt 4kk testata ilman että vaikuttaa tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Riittää että olet Linkkarissa. Seillä myös helppo verkostoitua, ajattele sitä facebookkina. Tykkäile ja jaa juttuja jos et hakua itse tuottaa sisältöä. Kato että sun kuva on ajantasainen ja laadukas , nappaa joku kiva kansikuva vaikka ilmaisesta kuvapalvelusta. Toi on ykköskavava ja se riittää kyllä.
Linkkari on nykyään ihan vitsi. Siellä tosiaan riittää, kun on aktiivinen, tykkäilee ja jakaa kivoja juttuja. Kerää epärealistisen maireita suosituksia, ja kiva kuva tietenkin.
Ammattitaito on siellä toissijainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti, älykäs, aikaansaava kekseliäs ja hain Kiillolle töihin tuotekehitykseen. En päässyt haastatteluun, mutta kuulin tutulta, että haastatteluna piti tehdä kolmen minuutin video ja esitellä siinä itsensä. Jaa en ollut ottanut itsestäni kuin 2 selfietä sitä ennen. Olisin voinut keksiä vaikka mitä uutta tuotetta Kiillolle, mutta esiintyä videossa... Musta ei ole ikinä saatu hyvää kuvaa. Tuskin videointi onnistuu yhtään paremmin.
Joten joka hommaan pitää olla joko ekstrovertti kaikkien kaveri tai sitten äärimmäinen tiimityöntekijä.
V***aa älyttömästi. Ratkon oikeasti tiimien ongelmat ja ekstroverttien ongelmat, että ne saavat tehtyä sitä miksi heidät on palkattu. Miksi minun pitäisi muuttua joksikin toiseksi? V***aa kun kaikki organisaatiot kuitenkin tarttee loppupelissä sen ongelmanratkaisijan.
Siksi organisaatioihin tarvitaan erilaisia ihmisiä, että homma kehittyy. Jees jees kulttuuri on hetken kivaa, kunnes huomataan että hei me ei pärjätä tällä tavalla. Nokiallakin kävi näin.
Olet ongelmaratkaisija, mutta video ei onnistunut, tahi perustelu siihen miksi hakemuksesi paras, vaikkei videota?
Miten video liittyy työtehtävään???
Kaikki työpaikat (joita ei ole montaa) on tulleet jotenkin suhteilla joko entisen pomon suosituksilla tai muuten. Tutkinnolla ja kokemuksella ei oo ikinä irronnut mitään. Nykyinen, oman alan paikka irtosi, kun mun ystävä meni sanomaan pomolleen, että hän tietää yhden vastavalmistuneen, joka ois just hyvä sijainen yhdelle äitiyslomalle jäävälle ja pomo oli sanonut, että no käske tulla haastatteluun. Pari tuntia siitä olin työhaastattelussa
Palkkasivat mut ja täällä ollaan vielä pari vuotta myöhemmin, kun vakinaistivat taloon.
-N26