Järkytyin kun kävin hesassa!
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:01"]
Miten tylyjä ihmiset ovat ja olevinaan.
[/quote]
Samaa mieltä. En voi ymmärtää miten ihmiset siellä pysyvät järjissään.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:36"]
Ne itsestään epävarmat junantuomat siellä niitä tylyjä on. Syntyjään helsinkiläiset on enimmäkseen mukavia. Espoolaiset on vauraampia ja vähän leuhkan oloisia, mutta ihan ok nekin. Tällaisia havaintoja Helsingissä aiemmin asuneena ja yhä työskentelevänä.
[/quote]
Tähän täytyy kertoa, että muutimme tyttäreni (9-vuotias) kanssa hiljattain pikkupaikkakunnalta Espooseen, aika varakkaalle alueelle (itse asumme asuntosäätiön asunnossa, joten emme kuulu näihin kovin varakkaisiin). Ihmiset täällä ovat todella ystävällisiä, lämminhenkisiä ja avuliaita. Tytärkin on saanut koulussa jo paljon ystäviä.
Osataan sitä pikkupaikkakunnillakin. Oltiin viime kesänä ajelemassa kaverin mökille, mutta ei oikein meinattu löytää perille kaverin ohjeista huolimatta. Pysähdyttiin tämän keskisuomalaisen mökkipaikkakunnan keskustaajamaan kysymään, että ollaanko jo ajettu epähuomiossa sellaisen-ja-sellaisen risteyksen ohi, kun matka tuntui niin pitkältä, vai onkohan se risteys vielä edessäpäin. Ekaksi kysyttiin kassan takana olevalta nuorelta tytöltä. Vastaus oli että mistä mä tiiän kun ei oo autoo. Ok.
Sitten lähestyttiin kahta kahvia juovaa ja lehteä lukevaa mieshenkilöä. Toinen miehistä ei ollut kuulevinaankaan, mutta toiselta mieheltä saatiin ärsyyntyneen kuuloinen ohje, että pitää ajaa eteenpäin siihen asti, että tullaan "Karvisen Pirkon" talon kohdalle ja sit kääntyä vasemmalle. Kysyttiin, että mistä me tiedetään mikä on "Karvisen Pirkon" talo. "Jaa sitä ollaankin niin kaupunkilaisia, niin kaupunkilaisia." Miehet naureskeli kahdestaan ja jatkoi lehden lukemista eikä antanu enää mitään selitystä. Poistuttiin hämmentyneinä takavasemmalle
No löydettiin sitten perille. Kaveri tiesi kertoa, että "Karvisen Pirkko" on paikallinen urheilutähtönen takavuosilta, josta ollaan todella ylpeitä. Ilmeisesti kaikkien pitää tietää, missä se asuu.
Että kyllä järkytyin kun kävin keskisuomalaisella pikkupaikkakunnalla, jota en tahdo mainita, koska en oikeasti usko, että kaikki paikkakuntalaiset on yhtä töykeitä kuin nuo tapaamani.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:36"]
Ne itsestään epävarmat junantuomat siellä niitä tylyjä on. Syntyjään helsinkiläiset on enimmäkseen mukavia. Espoolaiset on vauraampia ja vähän leuhkan oloisia, mutta ihan ok nekin. Tällaisia havaintoja Helsingissä aiemmin asuneena ja yhä työskentelevänä.
[/quote]
Tämähän on se yleinen hokema: junantuomat ovat niitä tylyjä ja syntyperäiset helsinkiläiset mukavia. Tuosta ei varmaan ole kuitenkaan mitään näyttöä. Itse en usko tätä ollenkaan. Olen itse muuttanut kauan sitten ensin Helsinkiin ja sitten Espooseen. Tunnen sekä muualta muuttaneita, että paikallisia ja sekä työn kautta että muuten. Tämän kokemuksen perusteella mitään yleistyksiä en pysty tekemään. Kaikkein tympeimmät työkaverit ovat olleet kyllä paljasjalkaisia helsinkiläisiä, mutta en halua kuitenkaan tehdä tästä mitään johtopäätöksiä suurempaan joukkoon.
Nuorena (alle 20v) minusta ei ollut kovin mukava käydä Helsingissä, kun ei oikein osannut liikkua ja tuntui, että kaikki olivat niin "kaupunkilaisia" ja hyvännäköisiä. Muutamien sattumusten jälkeen sitten muutin itse Helsinkiin ja olen viihtynyt täällä suunnalla alusta asti todella hyvin. Myös täältä kotoisin olevat ystäväni ovat todella ihania, jotenkin paljon aidompia kuin varsinaissuomalaiset ystäväni. En tiedä, onko minulla käynyt vaan hyvä tuuri lähipiirini suhteen, mutta sama on koskenut lähes kaikkia täällä tapaamiani ihmisiä.
Ainoa tyly kokemus, mitä pääkaupunkiseudulta on jäänyt mieleen oli Korsosta (Vantaalla), missä olin ensimmäistä ja tähän mennessä ainoaa kertaa käymässä ja yritin etsiä tiettyä osoitetta, kukaan niistä muutamasta ihmisestä, joilta yritin kysyä tietä, ei auttanut.
Pisti muuten viime viikolla silmään eräässä ruuhkaisessa kaupassa Helsingin keskustassa: kaksi kassaa auki, molemmille pitkä jono. Asiakkaat jonottivat ihan rauhassa, saattoivat selailla puhelinta ym. Uusi kassa aukesi, sinne syöksyvät asiakkaat olivat toisen jonon viimeisenä jonottaneet, Helsingin karttaa kädessään puristavat suomalaiset äiti ja tytär (kansalaisuus ja sukulaisuussuhde päätelty ulkonäöstä, ei voinut erehtyä :).
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:21"]
Turku on suomen perseenreikä
[/quote]
Turku on ihana kaupunki. Ostaisin sieltä kakkosasunnon, jos olisi ylimääräistä rahaa. Voisi aina silloin tällöin ajaa junalla viikonlopunviettoon.
Olen paljasjalkainen helsinkiläinen ja myönnän kyllä olevani ap:n kanssa samaa mieltä. Helsingissä on harvinaisen tylyjä ihmisiä. Toisaalta, mielestäni suomalaiset ovat ylipäänsä aika tylyjä ja epäkohteliaita. Asuin muutaman vuoden Englannissa, ja ihmisten avuliaisuus ja jäänyt pysyvästi mieleeni. Tämän huomasin jo lentokentälle saavuttuani. Matkasin kentältä metrolla keskustaan päin matkalaukkujeni kanssa, ja heti oli avuliaita engelsmanneja laukkujen kahvoissa kiinni. Ihmisten avoimuus ja ystävällisyys aluksi ihan häkellytti ja yllätti. Helsingissä sain. esim. Raskaana ollessani tai nyt rattaiden kanssa harvoin mitään apua.
Naurattaa aina nää Hesalaiset, luulevat asuvansa metropolissa menkää käymään vaikka Tokiossa niin ymmärrätte
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:20"]
Minä järkytyin Helsingissä käydessäni siitä, miten paljon siellä on musumanneja ja muita idän ihmeitä.
[/quote]
Ihan ilman rasismia ja sen kummempaa järkyttymistä, minäkin hämmästyin. Vietin ns. kulttuuriviikonlopun Helsingissä, kävin teatterissa ja museoissa jne. Ihmettelin kovasti sitä, että joskus aiemmin selkeä enemmistö puhui suomea, mutta nyt suomi oli vain yksi pikkuinen kieli siellä joukossa. Paljon enemmän kuului jotain ihan muita kieliä, joita en edes tunnistanut. Ei tuollaista ole Turussa tai Tampereella eikä tässä meidän pienessä sadantuhannen asukkaan rannikkokaupungissamme.
Tulkaaka käymää Pariisissa.. itku meinaa päästä aina aika ajoin kun täällä asustelee
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:50"]
Tulkaaka käymää Pariisissa.. itku meinaa päästä aina aika ajoin kun täällä asustelee
[/quote]
Kerro lisää! Oletko joutunut huonosti kohdelluksi, onko sillä jotain tekemistä suomalaisuuden kanssa?
Olipa höpsö provo. Olen asunut eri puolilla Suomea ja yksi syy miksi jäin pysyvästi Helsinkiin on juuri helsinkiläisten ystävällisyys. Sekä muualta tulleiden että paljasjalkaisten.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 11:44"]
Helsingissä ahdistavinta on ne käytösnormit. Pitää tietää ettei Stadi ole Hesa, pitää osata käyttäytyä coolisti spårassa, pitää osata olla katsomatta ihmisiä silmiin, pitää ymmärtää ettei tuntemattomien kanssa puhuta, pitää asua Lauttasaaren sillan keskustan puolella tai asuu landella, pitää käydä oikeissa asennebaareissa, pitää sietää kännniääliöitä ja spurguja, pitää sietää assalla notkuvia somaleita, pitää sitä ja tätä.
[/quote]
Olen paljasjalkainen helsinkiläinen, enkä osaa näitä vieläkään. Juttelen tuntemattomien kanssa koko ajan, asun vähän kauempana keskustasta yms.
Nämä asemalla notkuvat ihmisryhmät kannattaa jättää omaan arvoonsa. Mitä haittaa niistä sinulle on?
Rautatieasemasta ja sen lähistöstä ei kannata tehdä mitään päätelmiä Helsingistä tai helsinkiläisistä. Käyn itse Helsingin keskustassa viikottain, en joka päivä, ja rautatieasemalla olen ollut muistaakseni kolmisen kuukautta sitten.
Helsinki on iso kaupunki, josta löytyy ydinkeskustan lisäksi monenlaisia keskusta-alueita ränsistyneestä ylelliseen sekä viehättäviä rivitaloalueita, tunnelmallisia kerrostaloalueita, kolkkoja betonilähiöitä, monenlaisia omakotitaloalueita, puistoja, joenrantaa, metsää ja vaikka mitä muuta. Jos Helsingin tuntemus rajoittuu vain ydinkeskustaan, ei kannata kuvitella tietävänsä kaupungista mitään.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:20"]
Minä järkytyin Helsingissä käydessäni siitä, miten paljon siellä on musumanneja ja muita idän ihmeitä.
[/quote]
Ihan ilman rasismia ja sen kummempaa järkyttymistä, minäkin hämmästyin. Vietin ns. kulttuuriviikonlopun Helsingissä, kävin teatterissa ja museoissa jne. Ihmettelin kovasti sitä, että joskus aiemmin selkeä enemmistö puhui suomea, mutta nyt suomi oli vain yksi pikkuinen kieli siellä joukossa. Paljon enemmän kuului jotain ihan muita kieliä, joita en edes tunnistanut. Ei tuollaista ole Turussa tai Tampereella eikä tässä meidän pienessä sadantuhannen asukkaan rannikkokaupungissamme.
[/quote]
Tälle on nimi: vahvistamisharha. Ellet sitten liikkunut lähinnä vain paikoissa, jossa on ulkomaalaisia turisteja? Toki Helsingissä kuulee paljon eri kieliä, mutta aivan absurdia on väittää, että suomi olisi vain yksi pieni kieli siellä joukossa..
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:15"]
Hesa ässsä ja stocka-mummo :D repesin. Itse Stadissa 20 v asuneena en ole tiennyt "hesaässästä" mut Stocka-mummot allekirjoitan
[/quote]
No sitten varmaan itse käytät hesaässää jos et sitä erota :D
Olen asunut Saksassa ja Ranskassa. Pariisi oli mun mielestä yllättävän ok. Yritin parhaani puhua ranskaa, ja ihmiset olivat yllättävän avuliaita ja ystävällisiä. Toisin on Saksassa. Mitä pohjoisemmassa Saksassa olet, sitä töykeimpiä siellä ollaan. Saksassa on oikeesti tullut itku useaan otteseen ihmisten käytöksestä. Varsinkaan vanhemmilla ihmisillä ei ole lainkaan ymmärrystä niille, jotka eivät osaa Saksaa.
Olin kerran nuorena lääkärissä äitini kanssa Saksassa. Olimme asuneet Saksassa vuoden, äitini saksankieli oli ihan ok mutta itse en puhunut vielä hyvin. Lääkäri kauhisteli kovaan ääneen saksaksi miten VOI olla mahdollista etten osaa heidän kieltään ja miten huono äiti ei opeta heti lapsilleen saksaa jne jne. Varmaan hävetti oma olematon englantinsa...
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:07"]Koko ikäni Stadissa asuneena en allekirjoita ap:n ajatuksia.
Stadi on lämminhenkisten ihmisen paikka: ihmiset ovat aitoja, auttavat toisiaan ja keskustelevat jopa vieraan kanssa. Pienet maalaiskunnat ovat paljon enemmän sisäänpäinkääntyneitä kuin tämä pääkaupunkimme.
[/quote]
Paskan marjat! Minä menin helsinkiin ystäväni luokse ja eksyin matkalla rautatieasemalta. Kyselin valehtelematta yli 10 ihmiseltä neuvoa ja _kukaan_ ei auttanut. Osa mulkaisi vihaisesti päälle ja osa töksäytti vain "mistä mä tiedän" ja siis kysyin vain miten löydän ns. Pääkadulle (tyyliin albertinkatu, en muista) en ole koskaab törmännyt vaataavaan missään muualla kuin hesassa ja ei muuten ole eka kerta kun nuin sattuu siellä.
2