Järkytyin kun kävin hesassa!
Kommentit (92)
Sanoisin, että yleisesti ottaen olen saanut tasan samanlaista kohtelua kuin muuallakin.
Lukuunottamatta näitä Stocka-mummoja. Tunnistat heidät harmaista paplarikiharoista, villankangastakista, huolitelluista kynsistä ja meikistä, joka on hieman liian vaalealla puuterilla. He eivät väistä. He eivät puhu eivätkä pukahda. Menet hissiin, jossa on yksi ihminen, Stocka-mummo. Stocka-mummo seisoo keskellä hissiä eikä väistä. Ei väistä vaikka tulijalla olisi rattaat ja tulija sanoisi kohteliaasti "anteeksi". Olen tämän todistanut omin silmin.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:32"]
Jos tilanteessa oli paljon väkeä liikenteessä, nainen ei välttämättä huomannut, että häntä puhuteltiin. Tökeröä tietty jos huomasi. Olen itse kysymyt Helsingissä neuvoa sen tuhannen kertaan ja aina on vastattu.
[/quote]
Tai olut mahdollisesti vieraskielinen ummikko, joka ei ole tajunnut kysymyksestä mitään, näitäkin pääkaupungissa oikeasti riittää.
Niin no. Miksi sitten böndet tulevat tänne ja ovat valmiiksi sillä asenteella että "ja minähän en anteeksi pyytele maalaisuuttani niiltä hesan koppavilta!" Stadilaiset ovat ihan joviaaleja tyyppejä eikä niitä tartte pelätä tai potea alemmuudentunnetta. Kyllä he ymmärtävät että pöndet on vähän yksinkertaisia :)
Kun törmään huonokäytöksiseen missä tahansa, en yleistä sen koskevan koko paikkakuntaa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:01"]Miten tylyjä ihmiset ovat ja olevinaan.
[/quote]
höpö höpö, puhetyyli on nopea ja töksähtelevä mutta ihania ihmisiä täällä asuu. Kun muutin savosta niin pidin ihmisiä ensin töykeinä mutta se on vaan tämä murre. Olen reissannut paljon suomessa ja missään ei olla tuntemattomille yhtä mukavia kuin täällä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:02"]
Puhumattakaan miten järkytyin kun kävin Turussa. Kattovat ulkopaikkakuntalaista kuin halpaa makkaraa! Tosi nousukasmeininkiä!
[/quote]
Mä muutin kymmenisen vuotta sitten Helsinkiin Turusta ja tosiaan, minustakin on noin päin. Täällä Helsingissä olin alkuun ihan ihmeissäni kun jotkut ihmiset saattoi vaikka kaupan alelaarien äärellä alkaa jutella. Vanhana turkulaisena sellainen oli niin epäilyttävää, että epäilin heti että mikä lie juovuksissa oleva tai vähän omituinen tyyppi on. Yllätys oli että monet vieraille juttelevista eivät olleetkaan juovuksissa tai vaikuttaneet "pöpeiltä", että täällä joskus ihan vieraatkin oikeasti juttelee :-o
[/quote]
Tää oli hauska! Ja niin tuttua. Olen nykyään niin helsinkoläistynyt, että järkytän ihmisiä kertomalla kysyttäessä, että olen alunperin turkulainen:) Niin ennen kuulumatonta, että turkulainen mula juttelisi mukavia vieraiden kanssa. Niin se maailma muuttuu.
Hesa ässsä ja stocka-mummo :D repesin. Itse Stadissa 20 v asuneena en ole tiennyt "hesaässästä" mut Stocka-mummot allekirjoitan
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:04"]
Mikä on hesa?
[/quote]
Kirjoitusvirhe. Se kävi Hesessä.
Itse olin pikkupaikkakunnan kaupassa. Myyjä tervehti iloisesti asiakkaita ja kyseli mukavasti kaikilta jotain. Olin iloinen asiata, kunnes tuli oma vuoroni. Myyjä ei edes tervehtinyt. Ei sanonut kuin pakollisen hinnan. Eli kaikki muut taisi olla hänelle jollain lailla tuttuja, mutta tuntemattomia vain kyräiltiin.
Minä olen Etelä-Karjalasta, opiskellut Helsingissä, ja kyllä vain - Helsingissä on aika vaikeaa tutustua kehenkään. Teennäistä ja puoliväkinäistä "säiden taivastelua" voi saada aikaan, mutta muuten... ei ole minun paikkani.
Vähän aikaa sitten kävin ihan ensimmäistä kertaa muuten Turussa, ja olin hämmästynyt siitä, että aivan vieraatkin ihmiset tulivat pyytämättä neuvomaan tietä, kun huomasivat meidän ihmettelevän, että mihinkäs nyt... paikalliset olivat muutenkin tosi mukavia, mikä hämmästytti vähän, sillä ennakkoasenteeni oli jotain muuta.
Tuli nyt vain mieleen tuosta jonkun heittämästä Helsinki -Turku -vertailusta...
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:02"]
Puhumattakaan miten järkytyin kun kävin Turussa. Kattovat ulkopaikkakuntalaista kuin halpaa makkaraa! Tosi nousukasmeininkiä!
[/quote]
Mä muutin kymmenisen vuotta sitten Helsinkiin Turusta ja tosiaan, minustakin on noin päin. Täällä Helsingissä olin alkuun ihan ihmeissäni kun jotkut ihmiset saattoi vaikka kaupan alelaarien äärellä alkaa jutella. Vanhana turkulaisena sellainen oli niin epäilyttävää, että epäilin heti että mikä lie juovuksissa oleva tai vähän omituinen tyyppi on. Yllätys oli että monet vieraille juttelevista eivät olleetkaan juovuksissa tai vaikuttaneet "pöpeiltä", että täällä joskus ihan vieraatkin oikeasti juttelee :-o
[/quote]
Haha. Mä oon just sellanen että saatan kaupassa jutella niitä näitä tuntemattomille. Ja mua katotaan välillä kun hullua :D Myös hymyilen vastaantuleville ihmisille ja tervehdin bussikuskeja.T. Helsinkiläinen
Helsingissä tyrmistyttää pultsarimäärä ja se saasta, mitä ne kylvävät ympärilleen. Siellä maataan ihanalla Mannerheimintiellä omassa kusi-yrjölätäkössä. Tyhjää puistonpenkkiä ei löydä kun jokaisella retkottaa joku narkkari tai juoppo. Tai jos tyhjän penkin löydät, kohta on joku narkkari tai juoppo pummaamassa jotain tai sönköttämässä. Ilman tätä ongelmaa Helsinki olisi paljon kivempi kaupunki. En ymmärrä, miksei asialle tehdä mitään? Vai onko pultsarilauma osa pääkaupingin "cooliutta"?
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:02"]
[/quote]
Minulla on Turusta hyviä kokemuksia. Olen tehnyt sinne päiväretkiä muutamana kesänä ja tavannut useita superystävällisiä ihmisiä. Yhtään huonoa kohtaamista ei tule mieleen.
Asun pk-seudulla ja kyllä täällä on ihmisiä joka lähtöön. Tosi ystävällisiä ja tosi töykeitä. Itse tosin olen törmännyt epäystävällisyyteen vain muutamia kertoja. Ystävällisyys toisia kohtaan pitäisi mielestäni olla se perusasenne. Muistan kun kerran opastin kanadalaisen miehen kaupungin kujilta oikealle ratikkapysäkille. Kun sitten jätin hänet odottelemaan ratikkaa, hän hyvin hämmästyneenä kysyi, miksi olen niin ystävällinen. Heilautin kättä ja sanoin, että tietysti, mitä muutakaan. Hän jäi tuijottamaan jälkeeni. Ehkä hän muistelee tuotakin pientä kohtaamista, kun kertoo kotipuolessaan matkastaan Suomeen.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:34"]
Helsingissä tyrmistyttää pultsarimäärä ja se saasta, mitä ne kylvävät ympärilleen. Siellä maataan ihanalla Mannerheimintiellä omassa kusi-yrjölätäkössä. Tyhjää puistonpenkkiä ei löydä kun jokaisella retkottaa joku narkkari tai juoppo. Tai jos tyhjän penkin löydät, kohta on joku narkkari tai juoppo pummaamassa jotain tai sönköttämässä. Ilman tätä ongelmaa Helsinki olisi paljon kivempi kaupunki. En ymmärrä, miksei asialle tehdä mitään? Vai onko pultsarilauma osa pääkaupingin "cooliutta"?
[/quote]
No mitä sille pitäisi tehdä? Niitä kun on vähän hankala vain eliminoida katukuvasta. Kuka luulee että pultsarilauma on osa pääkaupungin "cooliutta"? Koita nyt edes vähän skarpata ja anna jotain konkreettisia kehitysehdotuksia.
Minä paljasjalkaisena en muöskään voi allekirjoittaa. Tiedän töölöläislähikauppani henkilökunnan nimeltä ja he tietävät minut, minä vien naapurinmummon roskat ja hän leipoo minulle pikkuleipiä, jos liukastun kadulla, joku nostaa ylös ja itse neuvon turisteja, kun ovat eksyksissä. Isossa kaupungissa on pakko ottaa toiset huomioon. Ja on syytä muistaa, että jos 500 hengen kylässä on parikymmentä tylyä kyräilijää, kylähullua tai nokka pystyssä kulkevaa, heitä on Helsingissä 20 000. Ja valitettavasti maalaisiin menee välillä hermo juuri siks, että he eivät ota muita huomioon. Itselläni käy näin kesäisin, kun turistin on pakko kysyä siltä ratikkakuskilta neuvoa sen sijaan, että kysyisi pysäkillä vierustoverilta. Sitten siinä on helpostikin 10-20 turistia keskustan pysäkillä kysymässä samaa asiaa ja ratikassa olevat kymmenet ihmiset joutuvat odottamaan ja odottamaan. Se huomioonottaminen kun kuuluu siihen kaupunkilaisuuteen oleellisesti.
Voi kauhee. Onneksi en oo käynyt hesassa 25 vuoteen, enkä usko että koskaan tarttee enää käydä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:49"]
Esim. Ekaa kertaa Helsingissä käyneenä etsin Punavuorta, jossa kaverini asui. Eksyin matkalla ja kysyin kahdelta keski-ikäiseltä naiselta kohteliaasti että osaisivatko neuvoa reitin punavuoreen (en tajunnut olevani siellä jo) vastaus oli ivallinen:" Onko päässä vikaa, olet jo punavuoressa ja tiedoksi että seisot pyöräilijöiden kaistalla" Oli vähän hätääntynyt enlä tajunnut sitä. Samoin baarissa muutama random muija tuli ihan suoraan sanomaan:"Kannattais hankkia silariy luuviulu" yms. Koskaan en ole kohdannut noin ilkeitä ihmisiä.
[/quote]
Mistäs tiedät, ettei ne mimmit siellä baarissa olleet jotain junantuomia jotka halusivat vähän opettaa "ylimielisiä hesalaisia"? :p
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:25"]Meikäläisten tylyys on ihan myytti. Tällä kapealla niemellä asuu paljon ihmisiä ja on pakko ottaa muut huomioon. Minua on aina kohdeltu kotikaupungissani hyvin, ja minä kohtelen muita hyvin. Se on fiksua, koska se säästää energiaa. Tylyys vie voimia, kun koko ajan pitää olla pahalla päällä.
Ja missä käypäläiset edes kohtaavat stadilaista tylyyttä? Halusisin näihin moniin "hesalaiset ovat tylyjä"-avauksiin edes joskus jonkun konkreettisen esimerkin. Eikö valittaja ole saanut neuvoa kun on kysynyt tietä? Onko hän itse muistanut tervehtiä ja kiittää kaupassa tai kahvilassa?
[/quote]
Esim. Ekaa kertaa Helsingissä käyneenä etsin Punavuorta, jossa kaverini asui. Eksyin matkalla ja kysyin kahdelta keski-ikäiseltä naiselta kohteliaasti että osaisivatko neuvoa reitin punavuoreen (en tajunnut olevani siellä jo) vastaus oli ivallinen:" Onko päässä vikaa, olet jo punavuoressa ja tiedoksi että seisot pyöräilijöiden kaistalla"
Oli vähän hätääntynyt enlä tajunnut sitä.
Samoin baarissa muutama random muija tuli ihan suoraan sanomaan:"Kannattais hankkia silariy luuviulu" yms. Koskaan en ole kohdannut noin ilkeitä ihmisiä.
[/quote]
Älä puhu paskaa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:16"]
Tyttäreni kävi junalla Helsingissä. Takaisin tultuaan ei osannutkaan suoraan asemalle, joten kysyi neuvoa vastaan kävelleeltä naiselta. Tämä nainen jatkoi vain matkaansa aivan kuin tyttäreni olisi ollut ilmaa. Ei reagoinut mitenkään. Hämmentävää. Ei tietenkään pidä vetää mitään johtopäätöksiä yhdestä ainoasta ihmisestä, mutta kylläpä tyttäreni oli hämmentynyt. Täällä maalla ei koskaan ole käynyt noin.
[/quote]
Jos tilanteessa oli paljon väkeä liikenteessä, nainen ei välttämättä huomannut, että häntä puhuteltiin. Tökeröä tietty jos huomasi. Olen itse kysymyt Helsingissä neuvoa sen tuhannen kertaan ja aina on vastattu.