Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkytyin kun kävin hesassa!

Vierailija
20.10.2014 |

Miten tylyjä ihmiset ovat ja olevinaan.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:20"]

Minä järkytyin Helsingissä käydessäni siitä, miten paljon siellä on musumanneja ja muita idän ihmeitä. 

[/quote]

Ihan ilman rasismia ja sen kummempaa järkyttymistä, minäkin hämmästyin. Vietin ns. kulttuuriviikonlopun Helsingissä, kävin teatterissa ja museoissa jne. Ihmettelin kovasti sitä, että joskus aiemmin selkeä enemmistö puhui suomea, mutta nyt suomi oli vain yksi pikkuinen kieli siellä joukossa. Paljon enemmän kuului jotain ihan muita kieliä, joita en edes tunnistanut. Ei tuollaista ole Turussa tai Tampereella eikä tässä meidän pienessä sadantuhannen asukkaan rannikkokaupungissamme.

[/quote]

Tälle on nimi: vahvistamisharha. Ellet sitten liikkunut lähinnä vain paikoissa, jossa on ulkomaalaisia turisteja? Toki Helsingissä kuulee paljon eri kieliä, mutta aivan absurdia on väittää, että suomi olisi vain yksi pieni kieli siellä joukossa..

[/quote]

Maahanmuuttajia näkee paljon enemmän nk. yleisillä kokoontumispaikoilla koska heillä on ihan erilainen tarve tavata oman kansallisuutensa edustajia kuin kantasuomalaisilla. Meidän on vaikea sitä ymmärtää koska asumme Suomessa ja suomalaisia on kaikkialla ympärillämme.

Vierailija
62/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä järkytyin siitä että miten vahvasti joka puolella haisee KUSI ja on romanian KERJÄLÄISIÄ joka nurkalla!

Ei 2-3 vuotta sitten ihan tuollaista ollut. Oikea rupukaupunki verrattuna muihin Euroopan pääkaupunkeihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliset helsinkiläiset juttelevat toistensa kanssa ihan spontaanisti. Kesämökkipaikkakunnallani ei kukaan koskaan sano mitään, kun käyn kaupassa. Jännä kyllä.

Vierailija
64/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuin kerran kauppakeskuksen penkillä Hesassa. Vieressä nuorehko äiti pikkutytön kanssa.
Ajattelin ystävällisesti kysyä tytön ikää ja kysyinkin.
Vastausta en saanut. Epämääräistä muminaa.

Vierailija
65/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:29"]

Olen paljasjalkainen helsinkiläinen ja myönnän kyllä olevani ap:n kanssa samaa mieltä. Helsingissä on harvinaisen tylyjä ihmisiä. Toisaalta, mielestäni suomalaiset ovat ylipäänsä aika tylyjä ja epäkohteliaita. Asuin muutaman vuoden Englannissa, ja ihmisten avuliaisuus ja jäänyt pysyvästi mieleeni. Tämän huomasin jo lentokentälle saavuttuani. Matkasin kentältä metrolla keskustaan päin matkalaukkujeni kanssa, ja heti oli avuliaita engelsmanneja laukkujen kahvoissa kiinni. Ihmisten avoimuus ja ystävällisyys aluksi ihan häkellytti ja yllätti. Helsingissä sain. esim. Raskaana ollessani tai nyt rattaiden kanssa harvoin mitään apua.

[/quote]

Yksi Britanniasta kotoisin oleva englanninopettaja kertoi kuinka eräs stereotyyppinen amerikkalaisturisti oli Helsingissä kysynyt missä on Stockmann. Hän ohjasi turistin piruuttaan eduskuntatalolle. :D

Vierailija
66/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään Turusta, mutta saan siellä aina tylyä palvelua. Turkulainen ystävänikin ihmettelee sitä. Veikkaan, että se johtuu omasta puhetavastani. En puhu slangia, mutta varmaan jonkinlaista Helsinginväännöstä. Eli slangi ärsyttää ja kuulostaa muiden mielestä ylimieliseltä. Itse olen mielestäni ihan kohtelias.

Vierailija
67/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prata svenska med alla densamma

Vierailija
68/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoo on paras, siellä ei koskaan tullut yhtä tyly tunnelma eikä tönitty ja kävelty päin kuten Helsingissä. Myös Pariisi on ihana, samoin Wien, Köln ja Tukholma. Berliini oli vähän samanlainen kuin Helsinki, jotenkin kolkko. Ja liikaa somaleita. 

Vierailija
69/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:04"]

Mikä on hesa?

[/quote]

se on kauniisti ilmaistu lyhenne muuttokeskuksesta, jossa on hyvin vähän heitä, joiden vanhemmat eivät olisi käyttäneet tuota nimitystä ennen sinne muuttoa.

Vierailija
70/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asun seinäjoella ja helsingissä on 100 kertaa ystävällisempää porukkaa. kassapojatkin flirttailevat avoimesti.

Vierailija
71/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta helsinkiläiset ovat pääsääntöisesti mukavia ainakin meitä "turisteja" kohtaan. Helsinkiläisten tapa puhua on minusta aika suora ja murre hieman tylyn kuuloista. Ehkä joku erehtyy tulkitsemaan sitä koppavuutena? Mutta kun katsoo ja kuuntelee asioita pintaa syvemmältä huomaa, että mukavaa porukkaa siellä Helsingissä on. Samalla tavalla on helppo jutella vieraiden ihmisten kanssa kuin täällä Tampereellakin. Me tamperelaiset ollaan vaan vähän verkkaisempia.

Vierailija
72/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:07"]Koko ikäni Stadissa asuneena en allekirjoita ap:n ajatuksia. Stadi on lämminhenkisten ihmisen paikka: ihmiset ovat aitoja, auttavat toisiaan ja keskustelevat jopa vieraan kanssa. Pienet maalaiskunnat ovat paljon enemmän sisäänpäinkääntyneitä kuin tämä pääkaupunkimme. [/quote] Paskan marjat! Minä menin helsinkiin ystäväni luokse ja eksyin matkalla rautatieasemalta. Kyselin valehtelematta yli 10 ihmiseltä neuvoa ja _kukaan_ ei auttanut. Osa mulkaisi vihaisesti päälle ja osa töksäytti vain "mistä mä tiedän" ja siis kysyin vain miten löydän ns. Pääkadulle (tyyliin albertinkatu, en muista) en ole koskaab törmännyt vaataavaan missään muualla kuin hesassa ja ei muuten ole eka kerta kun nuin sattuu siellä.

[/quote]

Kuulostaa, että olet ollut liikkeellä aamuruuhkassa, jolloin juna tuo radanvarsilta väkeä, joilla on ääretön päättäväisyys päästä suoraan työpaikallensa ennalta ohjelmoidulla sekuntiaikataulullaan. Sen jälkeen, kun ovat päässeet sinne, heillä vaihde muuttuu samantien leppoisaksi.

Stadilaiset eivät huomaa, vaan tiedostamatta jättävät kysymättä mitään päättäväisen näköisesti vain suoraan eteenpäin kulkijoilta. Heille jokainen liikennevalo ja muu este on häiriötekijä, puhumattakaan joku, joka kysyy katua, jota eivät heti muista, kun kulkevat mahdollisimman suoraan vain töihin. Sellaiselta kannattaa kysyä, joka on vähän rennomman oloinen, eli ei kulje suoraviivaisesti ja tasaisen reippaan rytmikkäästi Pink floydin the wall katse naamallaan.

Vierailija
73/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:44"]Liekkö sattumaa - kenties. Helsingissähän asuu ihan sikana porukkaa, mutta itse sain traumat siitä miten ilkeitä ihmisiä siellä kohtasin. Missään muualla minulle ei olla oltu ilkeitä, siis tuntemattomien taholta.
Toisaalta taas yllätyin positiivisesti miten ihania miespuolisia baarimikkoja kohtasin ja että saatoin käydä vähemmän laittautuneena lähikaupassa, eikä minuun kiinnitetty mitään huomiota, toisin kuin kotikaupungissa kyylätään pitkään jos menee tukka puolmärkänä ostoksile.
[/quote]
Turku?

Vierailija
74/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:20"]Minä järkytyin Helsingissä käydessäni siitä, miten paljon siellä on musumanneja ja muita idän ihmeitä. 
[/quote]

No niinpä! Ja lisää tulee... :(

Vierailija
75/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:38"]Minä järkytyin siitä että miten vahvasti joka puolella haisee KUSI ja on romanian KERJÄLÄISIÄ joka nurkalla!

Ei 2-3 vuotta sitten ihan tuollaista ollut. Oikea rupukaupunki verrattuna muihin Euroopan pääkaupunkeihin!
[/quote]

Tää mesta onkin ihan pisuaari nykyään :( Ja yleismaailmallinen sosiaalitoimisto!

Vierailija
76/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asuneena ja sieltä pois muuttaneena voin todeta eläväni oikeaa elämää nykyään. Joillekin sopii pinnallinen ja kilpaileva elämä, ei kaikille.

Vierailija
77/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Stadilaiset eivät huomaa, vaan tiedostamatta jättävät kysymättä mitään päättäväisen näköisesti vain suoraan eteenpäin kulkijoilta. Heille jokainen liikennevalo ja muu este on häiriötekijä, puhumattakaan joku, joka kysyy katua, jota eivät heti muista, kun kulkevat mahdollisimman suoraan vain töihin. Sellaiselta kannattaa kysyä, joka on vähän rennomman oloinen, eli ei kulje suoraviivaisesti ja tasaisen reippaan rytmikkäästi Pink floydin the wall katse naamallaan.

[/quote]

Hienosti kirjoitettu! Ja näinhän se on. Nää töihin paahtavat eivät pysähtyisi vaikka niiden eteen kylvettäisiin satalappusia. 

Ihmettelinkin, miksi kaikki nykyään kysyy multa tietä. Kaipa nuo lastenvaunut ovat pilanneet mun töihinkiirehtijä-imagon ja olen nykyään helposti lähestyttävä. Ja tosiaan varsinkin viime kesänä tietä kysyttiin noin sadan metrin välein ydinkeskustassa, siinä ei kyllä paranekaan olla kiire. ;)

Vierailija
78/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:25"]Meikäläisten tylyys on ihan myytti. Tällä kapealla niemellä asuu paljon ihmisiä ja on pakko ottaa muut huomioon. Minua on aina kohdeltu kotikaupungissani hyvin, ja minä kohtelen muita hyvin. Se on fiksua, koska se säästää energiaa. Tylyys vie voimia, kun koko ajan pitää olla pahalla päällä. 

Ja missä käypäläiset edes kohtaavat stadilaista tylyyttä? Halusisin näihin moniin "hesalaiset ovat tylyjä"-avauksiin edes joskus jonkun konkreettisen esimerkin. Eikö valittaja ole saanut neuvoa kun on kysynyt tietä? Onko hän itse muistanut tervehtiä ja kiittää kaupassa tai kahvilassa? 
[/quote]

Esim. Ekaa kertaa Helsingissä käyneenä etsin Punavuorta, jossa kaverini asui. Eksyin matkalla ja kysyin kahdelta keski-ikäiseltä naiselta kohteliaasti että osaisivatko neuvoa reitin punavuoreen (en tajunnut olevani siellä jo) vastaus oli ivallinen:" Onko päässä vikaa, olet jo punavuoressa ja tiedoksi että seisot pyöräilijöiden kaistalla"
Oli vähän hätääntynyt enlä tajunnut sitä.
Samoin baarissa muutama random muija tuli ihan suoraan sanomaan:"Kannattais hankkia silariy luuviulu" yms. Koskaan en ole kohdannut noin ilkeitä ihmisiä.
[/quote]
Kumpikaan esimerkki ei kuulosta oikein uskottavalta. Toisaalta, onhan noita hulluja joka paikassa. Todella huono tuuri, että peräkkäin sattuivat. Koskaan ei ole itselläni näin käynyt, vaikka vuosikymmenet täällä pyörinyt.

Vierailija
79/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:25"]Meikäläisten tylyys on ihan myytti. Tällä kapealla niemellä asuu paljon ihmisiä ja on pakko ottaa muut huomioon. Minua on aina kohdeltu kotikaupungissani hyvin, ja minä kohtelen muita hyvin. Se on fiksua, koska se säästää energiaa. Tylyys vie voimia, kun koko ajan pitää olla pahalla päällä. 

Ja missä käypäläiset edes kohtaavat stadilaista tylyyttä? Halusisin näihin moniin "hesalaiset ovat tylyjä"-avauksiin edes joskus jonkun konkreettisen esimerkin. Eikö valittaja ole saanut neuvoa kun on kysynyt tietä? Onko hän itse muistanut tervehtiä ja kiittää kaupassa tai kahvilassa? 
[/quote]

Esim. Ekaa kertaa Helsingissä käyneenä etsin Punavuorta, jossa kaverini asui. Eksyin matkalla ja kysyin kahdelta keski-ikäiseltä naiselta kohteliaasti että osaisivatko neuvoa reitin punavuoreen (en tajunnut olevani siellä jo) vastaus oli ivallinen:" Onko päässä vikaa, olet jo punavuoressa ja tiedoksi että seisot pyöräilijöiden kaistalla"
Oli vähän hätääntynyt enlä tajunnut sitä.
Samoin baarissa muutama random muija tuli ihan suoraan sanomaan:"Kannattais hankkia silariy luuviulu" yms. Koskaan en ole kohdannut noin ilkeitä ihmisiä.
[/quote]

Älä puhu paskaa.
[/quote]

En puhu paskaa. Väitätkö ettei noin voi tapahtua? Totta ihan joka sana.

Vierailija
80/92 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat Helsingissä neutraaleja, ei tylyjä. Kun näkee helposti 100 000 ihmistä päivän aikana niin siinä ei hymy irtoa jokaiselle vastaantulijalle, miksi pitäisikään?

Samanlaisia ihmisiä on yleensä jokaisessa isommassa kaupungissa maailmallakin. Itse en taas tykkää sellaisesta liian tuttavallisesta maalaiskylämeiningistä.