Uusi työ - kuinka nopeasti aloitettava
Sain työtarjouksen uudesta tehtävästä. Työskentelen asiantuntijatehtävässä ja tällä hetkellä ainoa talossa ko hommissa. Juttelin esimiehen kanssa irtautumisesta koska tapana on, että työnantajani myöntää vapaata jos uudessa työssä on koeaika. Olen mm koko talon esimiesten valmennusohjelmassa kouluttajana. Esimieheni ehdotti sitten päivämäärää, joka oli kaksi viikkoa myöhemmin kuin mitä uusi työnantaja toivoi. Uudessa paikassa ko tehtävässä ei ole ollut ketään vaan ovat hoitaneet ostopalveluna asiat jo vuosia.
Kun tästä kahdesta viikosta ei löytynyt sopua, uusi työnantajaehdokas totesi että motivaationi ei ole kohdallaan ja haukkui minut etten varmaan töissäkään pysty mitään päättämään ja tuskin minulta saisi mitään vastauksia mihinkään kysymyksiin vaikka psykologiset testit ja suosittelijat puhuvat päinvastaista. Mietin kuulemma henkilökohtaisen elämäni ratkaisuja liikaa kun kerroin etten pysty ottamaan palkatonta vapaata jouluksi ja ollaan jo sovittu matka sukulaisiin jota en haluaisi perua. Pakko se on miettiä millä maksaa lainat ja laskut!
olen todella harmissani. Olisiko minun pitänyt ottaa palkaton joululoma ja jättää jotain maksamatta tai elää tosi tiukasti mikä jouluna vaikeaa kun mm bensaa menee reissuun ja muutenkin. Hyvä työtarjousta meni sitten ohi mutta aika haavi auki olen. Sanomista tuli jo siitä etten suoriltaan irtisanoutunut ja tunnen vastuuta nykytyöstä. Koeajan päälle en halua irtisanoutua riskien takia ja vapaan myöntäminen riippuu esimiehestä. Esimiehen ehdotus oli sitten 2viikkoa pielessä.
onko aloittaminen yleensä niin tarkkaa että kahden viikon takia laitetaan paikka hakuun??? Sain vielä loppusanat että kannattaa miettiä mitä urallani haluan tehdä.
En tiedä olisinko tuollaisen ihmisen kanssa tullut toimeen, aika outoa haukkua rekrytoitava.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:58"]
Itse olen ainakin pitänyt edellisen paikan lomat ensin pois ja sitten aloittanut virkeänä ja levänneenä. Ovat halunneet juuri minut töihin, joten en ole stressannut. Koeaikanahan myös työntekijä voi päättää ettei jatka työsuhdetta, jos ei ole tyytyväinen olosuhteisiin. Kuvailemasi kaltainen työnantaja on varmasti muutenkin v-mäinen simputtaja, joten hyvä että totuus paljastui jo nyt.
[/quote]
tämä kävi mielessä itselläkin. Meiltä on lähtenyt porukkaa kaikille sektoreille ja ottaneet vapaan eikä ole ollut ongelmia. Positiivisia takia en vaan olisi pystynyt samantien lähtemään ja lepääminen ennen uutta työtä olisi ihana luksus mutta usein tarpeen. Ennen nykyistä suoraan uuteen ja kyllä painoi, mieluummin vaikka viikko lomaa uutta fokusoitumista varten. En kyllä tajua että juttu kahdesta viikosta kiinni! Onhan irtisanoutunisaikojajin erilaisia.
ap
[/quote]
Kerro lisää tästä "vapaasta". Mikä työnantajan motiivi on myöntää irtisanoutuneelle esim. 5kk työ/virkavapaata jos tuleekin maitojunalla takaisin? Työntekijän kannalta ymmärrän kyllä.
[/quote]
riippuu työntekijästä tietysti mutta hyvistä ei haluttaisi luopua ja huonojen toivotaankin lähtevän ja lähtöä helpotetaan/vaikeutetaan sen mukaan. Toki alkuun voisi olla hskottavuusongelma mutta on ihmisiä palannut eikä mitään ongelmia ole ollut. Ei välttämättä 5 kuukaudessa mutta vähän myöhemmin.
ap
Puhutko siis virka- tai työvapaasta? Ajatuksenahan on, että vakituinen voisi ottaa määräaikaisen paikan muualta ja vapaata myönnetään jos tuo uusi pätkä tuo osaamista kun henkilö palaa. Ideana ei ole suojata työntekijän työllisyyttä. Ainoastaan julkisella moinen spedeily onnistuisi. Yksityisellä kun kerrot lähteväsi uusiin haasteisiin, niin se on siinä sitten irtisanomisajan loputtua.
Miten noin tyhmällä voi olla 2 työpaikkaa. Anna molemmat jollekkin joka oikeasti haluaa tehdä työtä . Tiedän monta, jotka kykkisivät siellä työpaikalla vaikka koko joulun jos vain olisi työpaikka. Jää vallan lomailemaan. Se on parasta kaikille .
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:29"]
Puhutko siis virka- tai työvapaasta? Ajatuksenahan on, että vakituinen voisi ottaa määräaikaisen paikan muualta ja vapaata myönnetään jos tuo uusi pätkä tuo osaamista kun henkilö palaa. Ideana ei ole suojata työntekijän työllisyyttä. Ainoastaan julkisella moinen spedeily onnistuisi. Yksityisellä kun kerrot lähteväsi uusiin haasteisiin, niin se on siinä sitten irtisanomisajan loputtua.
[/quote]
työvapaasta. Yksityisellä on ollut niinkin että työvelvoite päättyy samantien eli ovesta ulos heti irtisanomispaperin jälkeen. Tietysti palkka maksetaan ja näin itselläkin ollut kun yksityisellä irtisanoutunut.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:34"]
Miten noin tyhmällä voi olla 2 työpaikkaa. Anna molemmat jollekkin joka oikeasti haluaa tehdä työtä . Tiedän monta, jotka kykkisivät siellä työpaikalla vaikka koko joulun jos vain olisi työpaikka. Jää vallan lomailemaan. Se on parasta kaikille .
[/quote]
teen kyllä töitä ihan riittämiin, jopa palkatta illat ja viikonloput kun tarve vaatii ja 3 viikonloppua 4stä teen töitä ainakin jonkin verran. Epäonnistumisen varaa ei ole joten teen hommia täysillä.henkilökemioihin ei sitten aina voikaan vaikuttaa. Aina työnteko ei riitäkään viihtymisestä on muitakin puolia.
Mä yritän nyt asettua uuden työnantajan asemaan. Jos hyväksytyn työtarjouksen jälkeen paljastuu, että uusi työntekijä ei aio irtisanoutua vanhasta työpaikasta ja irtautuminen tehdään vanhan työpaikan tarpeiden mukaan, niin kyllä kuulostaa siltä, että et ole kovin innoissasi uudesta paikasta.
Tuon vanhan työpaikan varallapito voisi olla jopa irtisanomisperuste, sehän voi olla jotain kilpailevaa toimintaa. Toki julkisella on nämä suojatyöpaikkamahikset, mutta yksityisellä on tosiaan eri säännöt.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:57"]
Mä yritän nyt asettua uuden työnantajan asemaan. Jos hyväksytyn työtarjouksen jälkeen paljastuu, että uusi työntekijä ei aio irtisanoutua vanhasta työpaikasta ja irtautuminen tehdään vanhan työpaikan tarpeiden mukaan, niin kyllä kuulostaa siltä, että et ole kovin innoissasi uudesta paikasta. Tuon vanhan työpaikan varallapito voisi olla jopa irtisanomisperuste, sehän voi olla jotain kilpailevaa toimintaa. Toki julkisella on nämä suojatyöpaikkamahikset, mutta yksityisellä on tosiaan eri säännöt.
[/quote]
kerroin kuvion heti haastattelussa koska en todellakaan tällaista kertoisi yllätyksenä kun sopimus lähetetään ja haastattelijalle itselläänkin on pitkä kuntaura takanaan käsittääkseni. Tämäkään ei puhtaasti yksityisen sektorin paikka mutta yksityiselle lähdettäessä toimittu ihan samoin eikä ole ollut ongelma. Toki ymmärrän ettei irtautumista tehdä pelkästään vanhan paikan mukaan mutta tilanne oli hankala kun nykyinen esimies uhkaili välien menettämisellä näin nuorena ja sen vaikutuksille uralle jos jätän keskeiset projektit tekemättä ja että kai ymmärrän ketkä ovat tärkeimpiä suosittelijoitani jne. Lopulta tuo näkemysero oli sen kaksi viikkoa mikä minusta kuulostaa lyhyeltä ajalta, ymmärrän molempien intressit. Henkisesti olin jo lähtenyt vanhasta ja nyt pitäisi kiinnostua töistä uudelleen.
ap
Ja ongelmahan ei ollut lopulta vapaa vaan se aloitusajankohta. Pieni lomakaan ei olisi ollut pahitteeksi mutta laskettiin suoraan että pe vika päivä edellisessä ja ma uuteen. En jaksa uskoa että alkupäivästä 2vk eroavuus oli sitten se juttu.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:22"]
Ap, tässä ei nyt kyse ole sinun uskostasi. Mokasit, sorry.
[/quote]
no siis sehän se ongelma oli mutta en voi uskoa että hommat oikeesti on kiinni kahdesta viikosta. Mut oli ne.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:13"]
Mä yritän nyt asettua uuden työnantajan asemaan. Jos hyväksytyn työtarjouksen jälkeen paljastuu, että uusi työntekijä ei aio irtisanoutua vanhasta työpaikasta ja irtautuminen tehdään vanhan työpaikan tarpeiden mukaan, niin kyllä kuulostaa siltä, että et ole kovin innoissasi uudesta paikasta. Tuon vanhan työpaikan varallapito voisi olla jopa irtisanomisperuste, sehän voi olla jotain kilpailevaa toimintaa. Toki julkisella on nämä suojatyöpaikkamahikset, mutta yksityisellä on tosiaan eri säännöt.
[/quote]
kerroin kuvion heti haastattelussa koska en todellakaan tällaista kertoisi yllätyksenä kun sopimus lähetetään ja haastattelijalle itselläänkin on pitkä kuntaura takanaan käsittääkseni. Tämäkään ei puhtaasti yksityisen sektorin paikka mutta yksityiselle lähdettäessä toimittu ihan samoin eikä ole ollut ongelma. Toki ymmärrän ettei irtautumista tehdä pelkästään vanhan paikan mukaan mutta tilanne oli hankala kun nykyinen esimies uhkaili välien menettämisellä näin nuorena ja sen vaikutuksille uralle jos jätän keskeiset projektit tekemättä ja että kai ymmärrän ketkä ovat tärkeimpiä suosittelijoitani jne. Lopulta tuo näkemysero oli sen kaksi viikkoa mikä minusta kuulostaa lyhyeltä ajalta, ymmärrän molempien intressit. Henkisesti olin jo lähtenyt vanhasta ja nyt pitäisi kiinnostua töistä uudelleen.
ap
[/quote]
Arvasin.
Älä luule että julkisen sektorin tavat toimimat yksityisellä.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:57"]
[/quote]
tilanne oli hankala kun nykyinen esimies uhkaili välien menettämisellä näin nuorena
[/quote]
Eiks sul pitänyt olla pitkä ura takana jo
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:13"]
[/quote]
ap
[/quote]
Arvasin.
Älä luule että julkisen sektorin tavat toimimat yksityisellä.
[/quote]
en nyt tätä tajunnut, siis haastattelija tietää nämä käytännöt, kerroin asiasta kun ekaa kertaa tavattiin ja tämäkään mitä tarjottiin ei ole puhdas yksityissektorin paikka. Yksityisellä sektorilla nämä aloitukset on aina saatu sovittua tosi jouhevasti. Eka kerta kun mitään ongelmia.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:41"]
[/quote] Eiks sul pitänyt olla pitkä ura takana jo
[/quote]
uraa takana kymmenkunta vuotta mutta esim samantasoiset kollegat tällä hetkellä 10-20 vuotta vanhempia. Elinkeinon ja esimieheen verrattuna olen vielä nuori.
ap
Mä oon varmaan aika tyhmä kun en tajua mitä ap yrittää selittää. Mikä työ voi olla "ei puhtaasti yksityisellä sektorilla"?
Oikeestiko tällänen jossain julkisella puolella onnistuu? En enää yhtään ihmettele, että sektori on vähän turvonnut. Miten siellä on niin löysästi mitoitettu resurssit, että pystyy 4-6kk odotteleen lähtenyttä takaisin? Kuka ne työt tekee sen ajan?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:59"]
Mä oon varmaan aika tyhmä kun en tajua mitä ap yrittää selittää. Mikä työ voi olla "ei puhtaasti yksityisellä sektorilla"?
[/quote]
Muutamia kuntia yhtiön omistajana.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:59"]
[/quote]
ostopalveluna jos sijaista ei talon sisältä saada. Teen itse yhden toisen töitä vapaa-ajalla illat ja viikonloput, tapa sekin... Toisilla hommaa ihan liikaa, toisilla niukemmin. Itse kuulun noihin ensimmäisiin. Jo omaa hommani olen tehnyt ylitöinä jotka palkattomia. Tietysti pääosa hommista jää tekemättä kunnes uusi työntekijä saadaan rekrytoitua. Ne turhat työntekijät kun harvemmin lähtevät.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:58"]
Itse olen ainakin pitänyt edellisen paikan lomat ensin pois ja sitten aloittanut virkeänä ja levänneenä. Ovat halunneet juuri minut töihin, joten en ole stressannut. Koeaikanahan myös työntekijä voi päättää ettei jatka työsuhdetta, jos ei ole tyytyväinen olosuhteisiin. Kuvailemasi kaltainen työnantaja on varmasti muutenkin v-mäinen simputtaja, joten hyvä että totuus paljastui jo nyt.
[/quote]
tämä kävi mielessä itselläkin. Meiltä on lähtenyt porukkaa kaikille sektoreille ja ottaneet vapaan eikä ole ollut ongelmia. Positiivisia takia en vaan olisi pystynyt samantien lähtemään ja lepääminen ennen uutta työtä olisi ihana luksus mutta usein tarpeen. Ennen nykyistä suoraan uuteen ja kyllä painoi, mieluummin vaikka viikko lomaa uutta fokusoitumista varten. En kyllä tajua että juttu kahdesta viikosta kiinni! Onhan irtisanoutunisaikojajin erilaisia.
ap
[/quote]
Kerro lisää tästä "vapaasta". Mikä työnantajan motiivi on myöntää irtisanoutuneelle esim. 5kk työ/virkavapaata jos tuleekin maitojunalla takaisin? Työntekijän kannalta ymmärrän kyllä.