Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työ - kuinka nopeasti aloitettava

Vierailija
19.10.2014 |

Sain työtarjouksen uudesta tehtävästä. Työskentelen asiantuntijatehtävässä ja tällä hetkellä ainoa talossa ko hommissa. Juttelin esimiehen kanssa irtautumisesta koska tapana on, että työnantajani myöntää vapaata jos uudessa työssä on koeaika. Olen mm koko talon esimiesten valmennusohjelmassa kouluttajana. Esimieheni ehdotti sitten päivämäärää, joka oli kaksi viikkoa myöhemmin kuin mitä uusi työnantaja toivoi. Uudessa paikassa ko tehtävässä ei ole ollut ketään vaan ovat hoitaneet ostopalveluna asiat jo vuosia. 

Kun tästä kahdesta viikosta ei löytynyt sopua, uusi työnantajaehdokas totesi että motivaationi ei ole kohdallaan ja haukkui minut etten varmaan töissäkään pysty mitään päättämään ja tuskin minulta saisi mitään vastauksia mihinkään kysymyksiin vaikka psykologiset testit ja suosittelijat puhuvat päinvastaista. Mietin kuulemma henkilökohtaisen elämäni ratkaisuja liikaa kun kerroin etten pysty ottamaan palkatonta vapaata jouluksi ja ollaan jo sovittu matka sukulaisiin jota en haluaisi perua. Pakko se on miettiä millä maksaa lainat ja laskut!

olen todella harmissani. Olisiko minun pitänyt ottaa palkaton joululoma ja jättää jotain maksamatta tai elää tosi tiukasti mikä jouluna vaikeaa kun mm bensaa menee reissuun ja muutenkin. Hyvä työtarjousta meni sitten ohi mutta aika haavi auki olen. Sanomista tuli jo siitä etten suoriltaan irtisanoutunut ja tunnen vastuuta nykytyöstä. Koeajan päälle en halua irtisanoutua riskien takia ja vapaan myöntäminen riippuu esimiehestä. Esimiehen ehdotus oli sitten 2viikkoa pielessä.

onko aloittaminen yleensä niin tarkkaa että kahden viikon takia laitetaan paikka hakuun??? Sain vielä loppusanat että kannattaa miettiä mitä urallani haluan tehdä.

En tiedä olisinko tuollaisen ihmisen kanssa tullut toimeen, aika outoa haukkua rekrytoitava.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyl vähän scifiä. Mutta olenkin ollut aina yksityisellä töissä. Olen menettänyt lomia työpaikan vaihdon takia, ja kun ollut viikolla vika päivä toisessa, niin seuraavana aamuna uuteen pestiin. Ei ole ollut lempeitä siirtymisiä, virkistymistaukoja jne. Aapee halusi sukuloida jouluna, nythän se onnistuu!

Vierailija
22/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:33"]

Tää on kyl vähän scifiä. Mutta olenkin ollut aina yksityisellä töissä. Olen menettänyt lomia työpaikan vaihdon takia, ja kun ollut viikolla vika päivä toisessa, niin seuraavana aamuna uuteen pestiin. Ei ole ollut lempeitä siirtymisiä, virkistymistaukoja jne. Aapee halusi sukuloida jouluna, nythän se onnistuu!

[/quote]

en mä yksityiselläkään menettäny lomia ku ihan sillon uran ekoina vuosina kerran. Kai ne yleensä saa neuvoteltua. Monet myös joustaa saldon kanssa ja antanut tehdä tunnit kiinni myöhemmin jossei lomaa pysty antamaan ja luvanneet ettei palkkaa vähennetä ja sovittu vaan aikataulu kiinniotolle. Hommani tosin pystyy tekemään missä vaan milloin vaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ap:n kaltaisten tyyppien takia tää maa kaatuu. Mun lomat, mun rahat, mun korvaamaton työpanos. Laitapa ap kokeeksi oma firma pystyyn ja ala laskea, mitä tollaset palkollisten puljaamiset maksaa. Kiesus että keittää. Ja kyllä, olen yrittäjä.

Vierailija
24/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:59"]

En irtisanoudu riskillä koska ei tarvitse eikä ole mitään varaa olla työtön. Muuten täydet lomat mutta ei joululomaa. Normijuttu kokeneemmilla. Loppupalkkatan tulee vasta pitkän ajan päästä eli ei sillä joulua olisi vietetty. Aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia sopia aloitusta mikä molemmille sopii.

ap

[/quote]

Loppupalkka tulee kyllä ihan normaalina palkkapäivänä eli jos irtisanoudut lokakuussa ja on kuukauden irtisanomisaika niin marraskuun palkka tulee ihan tavallisena päivänä ja siihen on laskettu mukaan kaikki ne korvaukset, joita työnantajan tulee maksaa. Näin valtiolla ja kunnalla. Erikseen ovat sitten erilaiset vuorolistä jne., jotka normipalkastakin maksetaan myöhemmin, yleensä seuraavassa kuussa.

Vierailija
25/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:43"]

[/quote]

en mä yksityiselläkään menettäny lomia ku ihan sillon uran ekoina vuosina kerran. Kai ne yleensä saa neuvoteltua. Monet myös joustaa saldon kanssa ja antanut tehdä tunnit kiinni myöhemmin jossei lomaa pysty antamaan ja luvanneet ettei palkkaa vähennetä ja sovittu vaan aikataulu kiinniotolle. Hommani tosin pystyy tekemään missä vaan milloin vaan.

Ap

[/quote]

Tervetuloa normaaliin elämään, ap. Tavallisesti työntekijä ei ole se, joka sanelee ehdot. Ja hyvä niin.

Vierailija
26/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:57"]

Mä yritän nyt asettua uuden työnantajan asemaan. Jos hyväksytyn työtarjouksen jälkeen paljastuu, että uusi työntekijä ei aio irtisanoutua vanhasta työpaikasta ja irtautuminen tehdään vanhan työpaikan tarpeiden mukaan, niin kyllä kuulostaa siltä, että et ole kovin innoissasi uudesta paikasta. Tuon vanhan työpaikan varallapito voisi olla jopa irtisanomisperuste, sehän voi olla jotain kilpailevaa toimintaa. Toki julkisella on nämä suojatyöpaikkamahikset, mutta yksityisellä on tosiaan eri säännöt.

[/quote]

kerroin kuvion heti haastattelussa koska en todellakaan tällaista kertoisi yllätyksenä kun sopimus lähetetään ja haastattelijalle itselläänkin on pitkä kuntaura takanaan käsittääkseni. Tämäkään ei puhtaasti yksityisen sektorin paikka mutta yksityiselle lähdettäessä toimittu ihan samoin eikä ole ollut ongelma. Toki ymmärrän ettei irtautumista tehdä pelkästään vanhan paikan mukaan mutta tilanne oli hankala kun nykyinen esimies uhkaili välien menettämisellä näin nuorena ja sen vaikutuksille uralle jos jätän keskeiset projektit tekemättä ja että kai ymmärrän ketkä ovat tärkeimpiä suosittelijoitani jne. Lopulta tuo näkemysero oli sen kaksi viikkoa mikä minusta kuulostaa lyhyeltä ajalta, ymmärrän molempien intressit. Henkisesti olin jo lähtenyt vanhasta ja nyt pitäisi kiinnostua töistä uudelleen.

ap
[/quote]

Ap opettele kirjoittamaan. Hirveän vaikeaa lukea tekstiäsi.

Vierailija
27/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:52"]

Just ap:n kaltaisten tyyppien takia tää maa kaatuu. Mun lomat, mun rahat, mun korvaamaton työpanos. Laitapa ap kokeeksi oma firma pystyyn ja ala laskea, mitä tollaset palkollisten puljaamiset maksaa. Kiesus että keittää. Ja kyllä, olen yrittäjä.

[/quote]

Puijaamiset? Kyllä ne työnantajat enemmän ehkä Puijaa ainakin mun alalla kun ylitöitä teetetään ilmaiseksi kymmeniä tunteja joka kuukausi. Laskin kerran että about 50 h kuukaudessa työpaikalla ja kotityöt päälle jotka ei näy missään. Yleensä ilmaisia ylitöitä on vuodessa sellainen 500h+ niin ei paljoa pitäs työnantajien valittaa. Ja olen osakas yhdessä firmassa, en kuseta työntekijöitä vaan ihan itse teen ilmaiseksi jos työntekijältä ei ole luonnistunut enkä,oleta kenenkään palkatta tekevän vaikka itse työsuhteessa alasta osin johtuen teenkin. Koska olen työntekijänä joustava ja aina hoitanut hommat niin odotan työnantajaltakin asiallista suhtautumista.

Ap

Vierailija
28/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:43"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Tervetuloa normaaliin elämään, ap. Tavallisesti työntekijä ei ole se, joka sanelee ehdot. Ja hyvä niin.

[/quote]

ei mutta työntekijäkin joustaa mieluummin jos joustoa on molempiin suuntiin. Eipä se joustaminen nyt tietenkään ihan vapaaehtoista ole mutta saa liikkumatilaa.

ap

Vierailija
29/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vanhasta työstä irtisanoudutaan ja otetaan uusi vastaan. En ole koskaan kuullut mistään suoja-ajasta.

Vierailija
30/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt ap:n pointtia palkattoman joululoman ottamisesta. Tarkoittaako hän, että työnantajan olisi pitänyt antaa lahjaksi palkallisia vapaapäiviä? Mitähän hän ajattelee ensi kesän lomien suhteen? Lomapäiviähän ei ehtisi kertyä tarpeeksi pitkää lomaa varten.

Jos irtisanoutuu vanhasta työstä keskellä syksyä, vanha työnantaja maksaa pitämättömät, jo kertyneet lomapäivät usein rahana. Eikös tuolla rahalla olisi voinut joulua viettää?

Minäkään en palkkaisi noin hankalaa ihmistä!

Vierailija
31/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi omituinen juttu. En tajua tota suoja-aikaa. Kyllä yleensä irtosanoudutaan riskillä. Jos koeaikana saat kenkää, jäät työttömäksi.

Vierailija
32/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin pitänyt edellisen paikan lomat ensin pois ja sitten aloittanut virkeänä ja levänneenä. Ovat halunneet juuri minut töihin, joten en ole stressannut. Koeaikanahan myös työntekijä voi päättää ettei jatka työsuhdetta, jos ei ole tyytyväinen olosuhteisiin. Kuvailemasi kaltainen työnantaja on varmasti muutenkin v-mäinen simputtaja, joten hyvä että totuus paljastui jo nyt.

Vierailija
33/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En irtisanoudu riskillä koska ei tarvitse eikä ole mitään varaa olla työtön. Muuten täydet lomat mutta ei joululomaa. Normijuttu kokeneemmilla. Loppupalkkatan tulee vasta pitkän ajan päästä eli ei sillä joulua olisi vietetty. Aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia sopia aloitusta mikä molemmille sopii.

ap

Vierailija
34/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vastauksena kysymykseesi: uudessa työssä aloitetaan silloin, kun on sovittu.

Vierailija
35/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:47"]

Yleensä vanhasta työstä irtisanoudutaan ja otetaan uusi vastaan. En ole koskaan kuullut mistään suoja-ajasta.

[/quote]

En minäkään. Riskin kantaa itse. Varmaan julkisen sektorin juttuja.

Vierailija
36/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:58"]

Itse olen ainakin pitänyt edellisen paikan lomat ensin pois ja sitten aloittanut virkeänä ja levänneenä. Ovat halunneet juuri minut töihin, joten en ole stressannut. Koeaikanahan myös työntekijä voi päättää ettei jatka työsuhdetta, jos ei ole tyytyväinen olosuhteisiin. Kuvailemasi kaltainen työnantaja on varmasti muutenkin v-mäinen simputtaja, joten hyvä että totuus paljastui jo nyt.

[/quote]

tämä kävi mielessä itselläkin. Meiltä on lähtenyt porukkaa kaikille sektoreille ja ottaneet vapaan eikä ole ollut ongelmia. Positiivisia takia en vaan olisi pystynyt samantien lähtemään ja lepääminen ennen uutta työtä olisi ihana luksus mutta usein tarpeen. Ennen nykyistä suoraan uuteen ja kyllä painoi, mieluummin vaikka viikko lomaa uutta fokusoitumista varten. En kyllä tajua että juttu kahdesta viikosta kiinni! Onhan irtisanoutunisaikojajin erilaisia.

ap

Vierailija
37/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kokeneemmalla ole sitten ollut sellainen palkka, että olisi rahaa säästössä tällaisia tilanteita varten? Vai onko elämänhallinta hukassa? Siltä kuulostaa... minä en tarinasi perusteella olisi sinua palkannut. Outoa säätämistä.

Vierailija
38/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:00"]

Niin ja vastauksena kysymykseesi: uudessa työssä aloitetaan silloin, kun on sovittu.

[/quote]

no tää on se mistä ei päästy sopuun sen kahden viikon eriävän näkemyksen takia. 

Vierailija
39/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole parempi, että uuden työpaikan huonot puolet paljastuivat jo nyt ennen kuin ehdit edes aloittaa.

Vierailija
40/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:04"]

Eikö kokeneemmalla ole sitten ollut sellainen palkka, että olisi rahaa säästössä tällaisia tilanteita varten? Vai onko elämänhallinta hukassa? Siltä kuulostaa... minä en tarinasi perusteella olisi sinua palkannut. Outoa säätämistä.

[/quote]

erosin hiljattain ja säästöt meni ja tilalle lisää lainaa. Kerroin tämän kyllä. Enkä ole mikään huippupalkkainen kuitenkaan.

ap