Atooppinen iho ja ihottuma
Kaipaisin vinkkejä atooppisen ihottuman hoitoon mutta lääkkeettömiä, luonnonmukaisia keinoja. Olen kärsinyt ihottumasta pikkulapsena, sitten oli useamman vuoden tauko kunnes teini-ikäisenä ihottuma tuli taas. Noin vuoden olin juuri ilman ihottumaa kun sinnikkäästi kestin pahimmat oireet ja jätin kaikki apteekin tuotteet pois. Käytin vain Erioilia.
Nyt ihottuma on tullut takaisin lapsen syntymän myötä kun vedellä lotraaminen lisääntyi. Lapsi on vasta 2kk ja ihoni oireilee ihan kunnolla.
Ihottumaa on siis kämmenselissä ja hieman ranteessa.
Kommentit (39)
Hei! Atooppinen iho minullakin, kaikki keinot koitettu. Luin juuri puoli tuntia sitten Markku Laitisen kirjoittaman jutun ihottumasta ja sen hoidosta. Hän käytti ruokasoodan ja perusrasvan seosta ja oli tehonnut. Googlatkaa jos löytäisitte jutun. Hänelle oli tullut monta vastausta joissa ihmiset kertoivat saaneensa avun tuosta seoksesta. Ajattelin itsekin koittaa.
Mulla atopia paheni tolla ruokasoodalla.
Sibicort on ainoa millä saa ihottumaa pidettyä kurissa.
Marseille-saippuaan siirtymisen jälkeen ei ole tarvinnut hoitaa pojan atooppisia käsiä kuin pahimpien pakkasten aikaan - silloinkin ihan vain rasva riittää. Happy!
Meillä laitetaan viis veelle yöksi sinkkivoidetta ja kääreet päälle. Toki myydään apteekista valmiina mutta halvempaa näin. Ja toimii.
Kiitos vastauksista! Olen teininä ravannut lääkäreillä Helsingin allergiasairaalaa (mikä ikinä onkaan oikea nimi) myöten ja aina vain uutta rasvaa ja antibioottia ja kortisonia sisältäviä voiteita. Niistä on apu hetken ja tuntuu että iho vain tottuu niihin enkä halua lähteä sille tielle. Mutta ihottuma ei ole niin paha kuin 2:lla ja ymmärrän hyvin neuvosi. Lipolan ja sinkkivoide ovat nyt käytössä olleet. Rauhoittavat hyvin yöksi ettei tule raavittua mutta heti kun täytyy kädet pestä, alkaa myös kutina.
Kiinnostaisi kuulla lisää tuosta ruokavaliopuolesta. Mikään kasviöljykö ei käy? Käytätkö ruuanlaitossa yms. Voita vai? Viljoja en ihan hirveästi käytä, satunnaisesti riisiä ja pastaa vähän mutta 100% kauraleipää yleensä päivittäin.
Täytynee käydä kumihanskoja ostamassa. Ärsyttää kun iho oli niin pitkään hyvässä kunnossa kun vain alkuun vieroittauduin rasvoista ja kortisonista. Ruokavalio ei siis tuolloin ole ollut syynissä joten aiheuttajaa ei välttämättä sieltä suoraan löydy mutta varmasti voi vaikuttaa asiaan.
Mielelläni lukisin lisää vinkkejä :) tsemppiä kaikille tämän rasittavan vaivan kanssa! Itsekin toivon että pikkuinen ei peri iho-ongelmiani vaan tulisi tässä asiassa isäänsä.
Niin ja viljoistakin mietin että kuuluuko kaikki viljat kiellettyihin vai onko jotkut selkeästi enemmän ihoa ärsyttäviä?
Ap ja yllä myös
Itselläni iho ärtyy hiivasta (leivät ja erityisesti olut ja vehnäolut). Hoitona auttaa vähän nuo voiteet mutta parhaiten auringon valo, mieluiten rannalla mutta solarium, vaaroistaan huolimatta, pitää vaivat poissa.
Mulla atopia helpotti, kun poistin maidon ruokavaliosta (ja munan). Fooddetective-testillä voit saada osviittaa ärsyttävistä ruoka-aineista.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 08:07"]
Niin ja viljoistakin mietin että kuuluuko kaikki viljat kiellettyihin vai onko jotkut selkeästi enemmän ihoa ärsyttäviä? Ap ja yllä myös
[/quote]
Nimenomaan kaikki viljat pois. Rasvoina voita ja kookosöljyä. Vältä myös kaikkea keinotekoista, kuten kevyt-tuotteita ja valmisruokia.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 01:59"]
Kaipaisin vinkkejä atooppisen ihottuman hoitoon mutta lääkkeettömiä, luonnonmukaisia keinoja. Olen kärsinyt ihottumasta pikkulapsena, sitten oli useamman vuoden tauko kunnes teini-ikäisenä ihottuma tuli taas. Noin vuoden olin juuri ilman ihottumaa kun sinnikkäästi kestin pahimmat oireet ja jätin kaikki apteekin tuotteet pois. Käytin vain Erioilia. Nyt ihottuma on tullut takaisin lapsen syntymän myötä kun vedellä lotraaminen lisääntyi. Lapsi on vasta 2kk ja ihoni oireilee ihan kunnolla. Ihottumaa on siis kämmenselissä ja hieman ranteessa.
[/quote]
älkää menkö uimahalleihin uimaan. nykyaikana ovat vaihtaneet edullisempiin pesu- ja desifiointiaineihin. suolahappoa käyttävät ja herkän iho ei sitä kestä.
Minä laitan pojan kylpyveteen ruokasoodaa kupillisen. Pesen aqualan oililla, rasvaan vaihdellen perusrasvalla ja kookosöljyllä. Pahimpiin paikkoihin käytän bepanthenin ja hydrokortisonin sekoitusta, puolet ja puolet. Ihottuma ei ole niin paha kuin sinulla, mutta nämä on auttaneet meillä.
Vinyylihanska parempi kuin kumihanska, ainakin minulla. Joka hommassa missä vaan voi kädet kastua.
Käytä kylmäpuristettua rypsiöljyä, 1 tai 2 rkl päivässä. Suoraan suuhun tai pieneen nestemäärään sekoitettuna.
berex, vahvistaa ihoa ja limakalvoja.
puuvillahanskat yöksi ja tietty sinulle sopiva hyvä rasva vaikuttamaan.
mulla Sibikort kuivattaa liikaa.
hajustamattomat pyykkijauheet, vaatteisiin extra huuhtelu tarvittaessa.
Nämä kun ottaa elämäntavaksi niin alkaa helpottaa.
Minulla oli paha atooppinen ihottuma vuosia sitten. Aina ollut kuivakka iho, mutta parikymppisenä puhkesi atopia ja paheni todella nopeasti. Reilu vuoden ramppasin tk lääkäreillä. Kortisonia ja perusvoiteita. Ei apua. Kun en saanut kutinalta unta ja kun sain unta, heräsin siihen, kun olin raapinut ihon auki unissani riittävän monta kertaa, menin itku kurkussa arvauskeskukseen anomaan lähetettä ihotautilääkärille. En saanut, kun jonot oli liian pitkät. Matkalla pois soitin yksityiselle ihotautilääkärille. Hän vilkaisi ihottumaa ja määräsi minulle protopicia sekä antibioottikuurin pahaan tulehdukseen ihossa (yllätys). Lisäksi alkuun lääkettä ennen voiteen laittoa, kun se tuntui alkuun iholla todella ikävältä. Sitä alkuun muutamia kertoja päivässä ja pikkuhiljaa vähemmän ja vähemmän. Ja ehdottomasti kuivaan ihoon, se reagoi veden kanssa ikävästi. Suihkun jälkeen piti odottaa aikansa että iho kuivui. Kallista kuin synti, mutta auttoi. Iho lopulta tottui siihen, eikä voide nipistellyt niin pahasti sen laiton jälkeen. Tarve väheni jatkuvasti ja nyt en ole muutamaan vuoteen tarvinnut enää ollenkaan sitä. Iho on kuivakka edelleen, mutta ihottuma on poissa ja perusvoiteet riittää. Kortisoni pitkällä aikavälillä vaan pahentaa, kun se ohentaa ihoa. Eikä pesua pidä vältellä atopian kanssa. Päivittäin saa ja pitääkin käydä pesulla. Minulle protopicista oli apu, suuri sellainen.
Kokeile syödä jättihelokkiöljykapseleita, minulla ainakin on auttanut jo vuosia. Mielestäni auttaa myös hiusten kuntoon. Ceralan sopii itselleni perusvoiteeksi. Atoopikko 2-viikkoisesta alkaen.
Olen noita helokkiöljykapseleita kokeillut eikä mielestäni ollut apua mutta olin tuolloin teini joten olenkohan ottanut säännöllisesti...
Täytyy varmaankin vain löytää ne keinot jotka itsellä toimii. Voisin viljatonta kokeilla mutta kauan kestää ennenkuin muutoksen huomaa? 1-2kk? Lääkkeet, lääkärit ja apteekin rasvat jätän suosiolla kokeilematta, paitsi ihan perusvoiteet, mutta niistä on ollut minulle apua vain käyttäessä eikä siis eroon pääse :/
Allergiatestit on joskus teininä tehty, ihottumaa oli silloin muuallakin kuin käsissä eikä mitään allergioita löytynyt mutta sehän ei poissulje ruoka-aineiden vaikutusta. Maidotonta en nyt uskalla koittaa imetyksen takia. Tuosta fooddetectivestä en ole kuullutkaan, täytyy googlata. Kevyt-tuotteita tai eineksiä tulee harvemmin käytettyä tai kevyt-tuotteita ei ikinä oikeastaan.
Mites sokeri, onko kukaan huomannut sen vaikutuksia ihoon? Ja muutenkin lisää vinkkejä kehiin :) ja kookosöljyä en ikinä ole käyttänyt joten senkin käyttöön vinkkejä ja mistä sitä saa ja onko merkeissä eroja?
Ap
Ruokasoodaa kannattaa kokeilla ensin hyvin pienelle alueelle.
luin itsekin siitä ja innoissani kokeilin sitä ohjetta.
voi hyvät luojat mitkä oireet sain siitä. Ihoa poltti ja ihottuma alue oli niin turvoksissa kuin voi olla.
Mulle tuli niin paha reaktio siitä ettei tosikaan.
Toisille sopii mutta mulle ei todellakaan.
Kookosöljyä saa marketista, öljyhyllystä, lasipurkki. Kiinteänä valkoista, helteellä muuttuu nestemäiseksi.
Sokerin jättäisin myös pois.
Molkosan ulkoisesti.