T a p p o Turun vanhusyksikössä
Kommentit (548)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan tästäkin on puhuttu että pyykinpesu ja ruoanlaitto ei kuulu hoitajamitoitukseen - ja jokapaikassa näitä kuitenkin tehdään! Ei ihme että hoito ei toimi kun samalla siivotaan, pyykätään, valmistetaan ruokaa jne jne... mikä on ydintehtävä ja mihin pitäisi saada lisäresurssia, laitosapulainen yöksi näihin tehtäviin muuten ei asiat ainakaan parane. Ehkä hoitajille sitten alkaisi aikaa löytyä myös potilaille.
Demarit on jo Guzeninan ajoista lähtien ajanut hoitajamitoituista, mutta edelleen takkuaa. Kyse on viimekädessä kunnista. Kunnat säästävät terveydenhuollosta eivätkä palkkaa esimerkiksi avustajia. Eivät nosta palkkoja. Tarjoavat silpputöitä ja yksityistävät minkä ehtivät. Kyse on arvovalinnasta. Mikä on tärkeää ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ketjusta huokuu inho vanhuutta ja vanhuksia kohtaan epäkunnioitus. Olettekos ajatelleet näitten vanhusten lapsuutta sotien kourissa ja sen jälkeistä puutetta , työvelvoitusta ja muuta? Sotaveteranit eivät koskaan saaneet psykiatrista apua juuri ja monet elivät käytännössä isättä näistä polvista ja jopa äidittä. Nyt pikkasen valoja sinne eutanasiaosastolle.
Jotain on pahemmasti pielessä kun tällaista tapahtuu ja asenteet ovat selvästi yksi niistä. Miksi on onnistunutta ja rauhallista vanhustenhoitoa ja koteja? Ja sitten Turun seudun kaoottisempia? Jokin on pielessä eikä potilaat ainakaan. Hehän ovat potilaita.
Niin että mitäkä??? Potilashan se oli tappanut toisen potilaan. Hoitajia liian vähän, ja hekin saavat osansa väkivallasta. Etkö osaa lukea vai etkö ymmmärrä lukemaasi?
En kyllä ymmärrä miksi poliisi ei estänyt tappoa. Eikö näiden pitäisi puuttua väkivaltaan ja tarvittaessa ampua väkivaltarikollinen. Olivatko poliisit taas kyttäämässä autoilijoiden ylinopeuksia kun eivät hoitaneet hommiaan.
Olen ollut töissä palvelutalossa, jossa yhdellä yököllä oli vastuullaan 36 asukasta. Siellä oli todella paha tilanne, kun omasta huoneestaan harhailemaan lähtenyt dementoitunut mies meni toisen asukkaan huoneeseen ja repi tämän alas sängystä siten, että asukas löi päänsä lattiaan ja ranne murtui. Yökkö oli kokonaan eri osastolla kuivittamassa samaan aikaan.
Yöhoitajia on liian vähän ja asukkaiden vaippoja joudutaan vaihtamaan myös öisin. Kuivitus etenkin yksin vuodepotilaita pyöritellessä vie aikaa. Asukkaiden huoneiden ovia ei ilman erityislupaa pidetä lukossa, se ei olisi laillista. Tuossakin tapauksessa kyseessä oli täysin yllättävä teko, mies oli dementoitunut ja unesta tokkurainen, ei aiemmin ollut kohdistanut fyysistä väkivaltaa muihin asukkaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunsin erään hoitoalan ihmisen vaikeimpien kuviteltavissa olevien potilaitten joukosta eli rikolliset psykiatriset.
Hän sanoi ettei ole ikinä saanut potilaalta uhkaa tai turpiin, mutta moni kollega saa todella usein.
Niin, miksikähän ei saanut ja ne toiset saivat?
Hmmmm… ehkä oli niin laiha että nyrkit viuhuivat ohi. Vai mahtoiko olla näkymätön niin kutsuttu kunmitushoitaja. Niitä kuulemma listoilla laitoksissa.
Minäkään en ole naisena koskaan saanut töissä turpaan, vaikka työkavereita on pieksetty. Mutta johtuu siitä, että olen iso ja lihaksikas ja minulla on kova ääni ja voimaa puolustautua. Kyllä nämä harhaiset ja väkivaltaiset sen verran ymmärtää, kenen päälle kannattaa yrittää
Tosi surullista. Itse en jaksaisi tehdä hoitotyötä.
Minä sain vierailijana palvelutalossa mustan silmän papalta, joka luuli minua vaimokseen. Ai että kun söpöä! Mummoni, jota kävin katsomassa kuvaili paikkaa hourulaksi ekä viihtynyt siellä yhtään, sääli kävi mummoa mutta kun kirkkaita hetkiä alkoi olla yhä harvemmin ja oli omassa kodissaan mm aiheuttanut tulipalon laittamalla päälle hellanlevyn jonka päällä patalappuja ja unohtamalla koko asian.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain vierailijana palvelutalossa mustan silmän papalta, joka luuli minua vaimokseen. Ai että kun söpöä! Mummoni, jota kävin katsomassa kuvaili paikkaa hourulaksi ekä viihtynyt siellä yhtään, sääli kävi mummoa mutta kun kirkkaita hetkiä alkoi olla yhä harvemmin ja oli omassa kodissaan mm aiheuttanut tulipalon laittamalla päälle hellanlevyn jonka päällä patalappuja ja unohtamalla koko asian.
Tämä on hyvin tavallinen käsitys ne muut on houraulijoita ja itse niin terävä (ja nuori yli 90 v) että ei viihdy hourailevien vanhusten kanssa.
Kamala tapaus ja olen pahoillani uhrien omaisten puolesta. Jos tekijäkin on muistisairas niin hänenkin omaisillaan on vaikeaa. Tällaisessa tapauksessa voi jopa olla sitä mieltä, että tekijä on näin maalaistermillä sanottuna syyntakeeton (en viittaa nyt siihen viralliseen termiin), siis jos ei ymmärrä enää maailmasta mitään tai mieli on hajonnut niin vaikea tässä on nähdä "syyllistä".
Toivottavasti hoitajia ei lähdetä syyttämään. Olen monesti ajatellut, että miten ihmiset uskaltavat lähteä hoitoalalle, kun väkivallan riski on olemassa ja siihen yhdistetään resurssipula. Itse arvostaisin henkeni ja terveyden tärkeämmäksi kuin työn, jos sellainen valinta pitäisi tehdä. En jaksa käsittää miten hoitohenkilökunta voi jatkaa töitä esim. pahoinpitelyn jälkeen! Kovapäistä ja ahkeraa porukkaa.
Miksi muuten ovia ei voida lukita tällaisissa tapauksissa? Tiedän hoitolaitoksia joissa ovet ovat kuulemma lukossa, onko se siis kiellettyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ketjusta huokuu inho vanhuutta ja vanhuksia ko
Niin että mitäkä??? Potilashan se oli tappanut toisen potilaan. Hoitajia liian vähän, ja hekin saavat osansa väkivallasta. Etkö osaa lukea vai etkö ymmmärrä lukemaasi?
En kyllä ymmärrä miksi poliisi ei estänyt tappoa. Eikö näiden pitäisi puuttua väkivaltaan ja tarvittaessa ampua väkivaltarikollinen. Olivatko poliisit taas kyttäämässä autoilijoiden ylinopeuksia kun eivät hoitaneet hommiaan.
Mikä poliisi,mitä horiset,ei siellä vanhainkodissa/palvelutalossa mitään poliiseja ole. EIkä Suomessa poliisi ammu ketään jos ei ole todella paha henkiä uhkaava tilanne. Ei olle missään jenkeissä!
! Kovapäistä ja ahkeraa porukkaa.
Miksi muuten ovia ei voida lukita tällaisissa tapauksissa? Tiedän hoitolaitoksia joissa ovet ovat kuulemma lukossa, onko se siis kiellettyä?[/quote]
Ei voi lukita huoneitten ovia,ihan turvallisuussyistä. Mietippä tulipaloa,ei ole aikaa availla ovia,ja vaikka alkaisi juuri siitä lukitusta huoneesta se palo. Ulko-ovet ovat toki lukossa ja lääkehuone.
Mietin juuri tuota hoitaja kysymystä. Olisiko syytä palkata yöksi vartija joka kieräisi hoitajan mukana yöllä? Ja muutenkin siellä.
Lisää mieshoitajia,valmiina yötyöhön. EI mitään 50kg riisipussin kokoisia vaan atleetteja jotaka voisi tehdä tilanteessa jotakin.''Hohhhoijaa mikä uni,onneksi heräsin! Ei. Ei ole rahaa! Ei ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvin tavallinen käsitys ne muut on houraulijoita ja itse niin terävä (ja nuori yli 90 v) että ei viihdy hourailevien vanhusten kanssa.
Mutta on niitä teräviäkin välillä joukossa, eivät vain ehkä enää fyysisesti pärjää kotona.
Eipä se potilas itse sille voi mitään jos on harhainen, sairas ja agressiivinen. Nykyään halutaan hoitaa ilman rauhoittavia kuten lehdessä kerrottiin, joten vika on hoitolinjassa. Jos lääkkeitä vähennetään ja rauhoittavia ei saa määrätä, niin ei yllätä että joku voi kuolla kun potilaat riehuvat.
Vierailija kirjoitti:
! Kovapäistä ja ahkeraa porukkaa.
Miksi muuten ovia ei voida lukita tällaisissa tapauksissa? Tiedän hoitolaitoksia joissa ovet ovat kuulemma lukossa, onko se siis kiellettyä?
Ei voi lukita huoneitten ovia,ihan turvallisuussyistä. Mietippä tulipaloa,ei ole aikaa availla ovia,ja vaikka alkaisi juuri siitä lukitusta huoneesta se palo. Ulko-ovet ovat toki lukossa ja lääkehuone.
Mietin juuri tuota hoitaja kysymystä. Olisiko syytä palkata yöksi vartija joka kieräisi hoitajan mukana yöllä? Ja muutenkin siellä.
Lisää mieshoitajia,valmiina yötyöhön. EI mitään 50kg riisipussin kokoisia vaan atleetteja jotaka voisi tehdä tilanteessa jotakin.''Hohhhoijaa mikä uni,onneksi heräsin! Ei. Ei ole rahaa! Ei ei.
Hoitoala on naisvaltaisin ala kaikista aloista. Sinne ei noin vain saa miehiä ylipäätään töihin. Alalla vallitsee valtava työvoimapula jos et ole kuullut. Mistäs saataisiin niitä atleetteja innostumaan hoitotöistä miehet kun ei ylipäätään ole sankoin joukoin kiinnostunut hoitotyöstä ja siitä saatavasta surkeasta korvauksesta jota palkaksikin joku herjaa. Ja sitten vielä sekin että pitäisikö sinusta kaikkien näiden atleettisten mielikuvitus-mieshoitajien pakosta tehdä yövuoroja vain? Luuletko että löytyy paljonkin halukkaita. Nyt vähän järkeä käyttöön jos sellaista yhtään löytyy.
Ihmisillä ei selkeästikään ole käsitystä muistisairaista. Kuvitellaan heidän olevan herttaisia pikku mummuja, joilla pikkuisen muisti pätkii. On heitäkin, mutta pikku mummoistakin voi kuoriutua aika petoja muistisairaina.
Osa sairauksista on hirveitä. Esim. Parkinsonin ja Lewyn kappale-taudit voivat aiheuttaa todella ahdistavia harhoja ja tehdä ihmisistä täysin sekavia ja arvaamattomia. Olen yhdessä ryhmäkodissa joutunut hoitamaan yksin kuutta vanhusta, joista yksi oli tällainen arvaamaton, sairas mutta hyvin vahva mies. Kaikki paikat piti olla lukossa ja jatkuvasti silmät selässäkin, kun muita asukkaita hoiti.
Pidän ihmeenä, ettei tällaisia vakavia tapauksia satu enempää.
T. Vanhustyön sh
"Ei voi lukita huoneitten ovia,ihan turvallisuussyistä. Mietippä tulipaloa,ei ole aikaa availla ovia,ja vaikka alkaisi juuri siitä lukitusta huoneesta se palo."
Olisiko mahdollista soittaa vartijaa, työkaveria eri osastolta tai apuyökköä valvomaan tälläistä lukittua huonetta tilapäisesti missä levoton potilas? Kyllähän näihin pitäisi varautua. Ei kaksi yöhoitajaa ole paljon jos osasto on levoton. Ja lääkkeitä käyttöön mitä voi antaa. Kyllä näistä lehtijutuista tulee tunne ettei ole tarpeeksi varauduttu, kun kirjoitetaan että oli vain ajan kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jotain muutakin pielessä kuin ne potilaat. Olen ollut vahustenhoidossa ja jopa yökkönä enkä koskaan törmännyt aggressiivisiin vanhuksiin, tai no kerran joku mummo potki rollaatoristaan istuen jos hoitaja kuljetteli ihan vikasuuntaan, mutta ei koskaan muuta. Olin kylläkin vain kesän ajan mutta kuitenkin öitäkin yksin ihan.
Paikka oli hyvä ja rauhallinen. Ihmettelen millaista on Turussa sitten? Ja miksi aivan aina Turussa?
Mielenkiintoista, että hoitaja voi olla noin pihalla muistisairauksien aiheuttamista KÄYTÖSHÄIRIÖISTÄ, saati siitä, millaisia asukkaita on psykogeriatrisilla osastoilla ihan JOKA KUNNASSA. Kovin osaavalta et vaikuta, jos et tiedä psykogeriatrisista asukkaista mitään.
PSykogeriatrisia osastoja ei ole kuin ihan siellä täällä suomenmaassa, ei läheskään joka kunnassa. Itse asn keskikokoisessa kunnassa n. 50 000 asukasta eikä täälläkään erillistä osastoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
! Kovapäistä ja ahkeraa porukkaa.M
Hoitoala on naisvaltaisin ala kaikista aloista. Sinne ei noin vain saa miehiä ylipäätään töihin. Alalla vallitsee valtava työvoimapula jos et ole kuullut. Mistäs saataisiin niitä atleetteja innostumaan hoitotöistä miehet kun ei ylipäätään ole sankoin joukoin kiinnostunut hoitotyöstä ja siitä saatavasta surkeasta korvauksesta jota palkaksikin joku herjaa. Ja sitten vielä sekin että pitäisikö sinusta kaikkien näiden atleettisten mielikuvitus-mieshoitajien pakosta tehdä yövuoroja vain? Luuletko että löytyy paljonkin halukkaita. Nyt vähän järkeä käyttöön jos sellaista yhtään löytyy.
Otappa silimä näppiin ja lue uudelleen! Ei siinä puhuttu hoitajista! Vaan VARTIJOISTA. Hoitajan kaveriksi.'Täällä on sisälukutaito ja ymmärrys aika heikkoa,kuten taas tuli huomattua!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan tästäkin on puhuttu että pyykinpesu ja ruoanlaitto ei kuulu hoitajamitoitukseen - ja jokapaikassa näitä kuitenkin tehdään! Ei ihme että hoito ei toimi kun samalla siivotaan, pyykätään, valmistetaan ruokaa jne jne... mikä on ydintehtävä ja mihin pitäisi saada lisäresurssia, laitosapulainen yöksi näihin tehtäviin muuten ei asiat ainakaan parane. Ehkä hoitajille sitten alkaisi aikaa löytyä myös potilaille.
Kurjenmäkikodissa hoitajat eivät pese pyykkiä, siivoa tai keittele puuroa. Muuten olet kyllä oikeassa.
Hmmmm… ehkä oli niin laiha että nyrkit viuhuivat ohi. Vai mahtoiko olla näkymätön niin kutsuttu kunmitushoitaja. Niitä kuulemma listoilla laitoksissa.