Päiväni pelastui kun näin vanhan koulukaverini (joka kiusasi minua)
Joo, olen itse säälittävä ja mulla ei todellakaan ole elämässä mitään sisältöä kun oikeasti aiheutti niin suuren mielihyvän tunteen kun näin tänään vanha koulukaverini. Tai "kaverini": Hän solvasi minua, lihavaa nuorta naista moneen otteeseen koko yläasteen ajan. Kuulin välikäsien kautta mitä hän oli minusta aina sanonut ja viimeisenä vuotena (oltiin samassa koulussa siis vain yläasteen ajan) hän ei edes katsonut minuun päinkään koska HÄN oli suosittu ja MINÄ olin luuseri. Minä olin pienen kylän tyttö, ylipainoinen (painoin yläasteelle mennessäni 72 kg ja lähtiessäni 92kg eli lihoin paljon!), aika ajoin hyvinkin masentunut ja en todellakaan mikään suosittu. Mutta olin silloin kuitenkin ihan mukava ihminen ja omasin pari tosi hyvää ystävää :)
No vuosien saatossa pudotin ylimääräiset kilot, olen edelleen muutaman kilon ylipainoinen mutta entiseen verrattuna koen näyttäväni tosi hyvältä ja tunnen oloni terveeksi, harrastan aktiivisesti urheilua ja olen onnellinen kahden lapsen äiti.
No, tähän päivään. Näin hänet jo kaukaa, hän on keskimääräistä suomalaisnaista 10 senttiä lyhyempi. Ja pyöreä kuin lihapulla. Hän on lihonut siis huomattavasti tämän 10 vuoden aikana. Ei ollut mikään laiha yläasteellakaan, mutta hoikka ja varmasti painoindeksiltään normaali. No, ei ole enää ja mä oikeasti hymyilin leveintä hymyä pitkiin aikoihin kun hän lyllersi ohitseni. Ah, olen niin iloinen.
Anteeksi, olen hirveä ihminen ja sisäisesti muuttunut varmaan oman laihtumiseni myötä helvetin rumaksi, mutta en voi itselleni mitään. Oijoij kun vieläkin hymy karkaa huulilleni. :)
Ja jos kys. henkilö sattuisi tämän lukemaan ja itsensä tunnistamaan niin sorry, en vaan voi unohtaa miten minua kohtelit koko yläasteen ajan kun luulit olevasi muita ylempänä.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:02"]
Minä en iloitse ikinä toisten epäonnesta tai nauti toisten huonosta olosta.
[/quote]
Silti sulla on huonompi olo kuin meillä muilla yhteensä! :D Se heijastuu rivien välistä!
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:12"]
Tuollainen hiljainen vahingonilo ei vahingoita, kuten kuolukiusaaminen tekee.
[/quote]
Kyllä se itseä vahingoittaa, ei siitä mihinkään pääse.
J-P
[/quote]
Ehkä sun mielikuvituksessa.
Mun mielestä tuo vain kertoo hyvästä oikeudentajusta, että on vahingoniloinen, kun pahiksille käy huonosti.
[/quote]
Kyllä, ja kertoo hyvästä tilannetajusta sen lisäksi :)
Kiusaajat löytävät nämä tilanteet edestään joskus koska karma on veemäinen narttu :D Siksi ei kannata kiusata ketään koska se osuu vielä omaan nilkkaan ja joskus koko kroppaan.
Olin itse ylä-asteella mitäänsanomattoman näköinen (en panostanut hiuksiin/meikkaamiseen/vaatteisiin..) niin kuin ilmeisesti olisi pitänyt. Luokan "kovis" tyttö (ihan perus nätti, ei hääppöinen) otti minut silmätikukseen. Helvettiä kesti kaksi vuotta ja jouduin vaihtamaan koulua, rehtori ei puuttunut asiaan millään tavalla. Vuosia myöhemmin tämä kiusaajani tuli baarissa vastaan, ei meinannut tunnistaa mutta loppujen lopuksi tunnisti. Tuli sanomaan kuinka olen niin kaunis (Juu, tullut ylä-aste ajoista muututta aika reippaasti) ja lässyttämään anteeksipyyntöä koska hänellä itse oli niin vaikeaa kotona siihen aikaan ja halusi purkaa sen minuun. Hieman vaivaantuneena sanoin kaikki olevan hyvin, saat anteeksi.. Mietin jälkeenpäin että olisi pitänyt kertoa miten hänen kiusaamisensa on elämääni vaikuttanut.. esim. koulun vaihto, sosiaalisten tilanteiden pelko, ja itseni hyväksyminen.... No, tilanne meni jo eikä huvita törmätä toista kertaa.
[/quote]
J-P
[/quote]
Miten se ilmenee?
J-P yrittää varmaan sanoa, että olisi parempi unohtaa koko kiusaaminen, ettei se painaisi omaa mieltä ja pilaisi elämää? Tässä on aika iso ero: minä en usko, että ap:n mielessä pyörii joka päivä nämä nuoruuden tapahtumat tai tämä ihminen. Hän nyt vain sattumalta näki vanhan kiusaajansa ja ilahtui huomattuaan, että tämä on nykyään pelle. Se on eri asia kuin se, että olisi katkera ja miettisi asiaa päivittäin ja kiusaaja pilaisi näin loppuelämänkin kouluajan lisäksi.
t. Se jonka vanha kiusaaja on nykyään lääkäri ja varmasti menee paremmin kuin minulla. :) Ei haittaa, mutta toivoisin hänelle silti pahaa. Ehkä kasvatan jonkun oikein haisevan mätäpaiseen takapuoleeni ja hän saa puhkaista sen. :D
Jenkeissähän oli joku talk show jossa keskityttiin muutamassa kaudessa siihen että koulukiusatut olivat pyytäneet kiusaajansa paikalle, ja sitten ne rumat & kiusatut ilmestyivät huippumallin näköisinä lavalle "look at me now!" tai "i'm hot you're not!" tyyliin! :D Ohjelma taisi olla Jenny Jones talk show nimeltään, tuli samoihin aikoihin kuin Ricki Lake jota näytettiin Suomessa tuolloin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:21"]
[/quote]
J-P
[/quote]
Miten se ilmenee?
[/quote]
Se kovettaa ihmisen.
J-P
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:23"]
[/quote]
J-P
[/quote]
Miten se ilmenee?
[/quote]
Se kovettaa ihmisen.
J-P
[/quote]
No niin! Se kovettaa ihmisen. LOL! Käännä toinenkin poski tjsp. Olisinpa minäkin tuollainen pyhimys. Pääsisinpä päänuppisi sisään katsomaan mitä siellä oikeasti tapahtuu.
J-P yrittää varmaan sanoa, että olisi parempi unohtaa koko kiusaaminen, ettei se painaisi omaa mieltä ja pilaisi elämää? Tässä on aika iso ero: minä en usko, että ap:n mielessä pyörii joka päivä nämä nuoruuden tapahtumat tai tämä ihminen. Hän nyt vain sattumalta näki vanhan kiusaajansa ja ilahtui huomattuaan, että tämä on nykyään pelle. Se on eri asia kuin se, että olisi katkera ja miettisi asiaa päivittäin ja kiusaaja pilaisi näin loppuelämänkin kouluajan lisäksi.
t. Se jonka vanha kiusaaja on nykyään lääkäri ja varmasti menee paremmin kuin minulla. :) Ei haittaa, mutta toivoisin hänelle silti pahaa. Ehkä kasvatan jonkun oikein haisevan mätäpaiseen takapuoleeni ja hän saa puhkaista sen. :D
[/quote]
Kiitos, juuri näin halusinkin J-Plle sanoa, en todellakaan mieti koulukiusaamistani juuri ollenkaan, tuli vain tosiaan mieleeni kun tänään kiusaajaani törmäsin.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:48"]Keitä te ap:n moralisoijat olette? Entisiä kiusaajia, joita harmittaa, ettei kiusaamista olekaan unohdettu ja anteeksi annettu ajan kanssa? Vai lihavia, joita harmittaa, että muut pitävät lihavuutta oivana rangaistuksena vanhalle kiusaajalle?
[/quote]
Olen kyllä kiusattu itsekin. Minun itsetuntoni on vain lapsuudessa kotona vanhempien toimesta niin syvään rakennettu, että en todellakaan murtunut. Ajattelin jo silloin 13 vuotiaana, että olkoon, kaikkia ilkutaan joskus ja kivat ihmiset kuitenkin aina ovat ilkeitä onnellisempia. Kerran meni juttu liian rumaksi niin hoisin asian lopullisesti.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:11"]
Vahingonilo ei ole tervettä. Sä et ehkä vieläkään ole päässyt siitä asiasta yli, kun sun reaktio on tuo.
J-P
[/quote]
No en tietenkään ole päässyt yli, kyllä olen varmasti loppuelämäni katkera että minusta leviteltiin turhia juoruja koko yläaste - ajan, itkin itseni iltaisin uneen kun oli niin paha mieli ja itsetunto nollissa. Itsetunnon kasvattaminen vei vuosia eikä ole edelleenkään normaalilla tasolla ,kuten tästäkin aloituksesta voi päätellä.
ap
[/quote]
Mua säälittävät ne jotka tuntevat vahingoniloa jos löytävät jonkun kiusaajansa jostain kaupankassalta töistä. En yhtään arvosta sellaista asennetta että ihminen mitataan sen perusteella mitä se tekee työkseen. Ihminenhän voi olla ihan tyytyväinen ja onnellinen ihan riippumatta siitä mitä tekee työkseen. Asenteen säälittävyys tulee siitä että tietää että sellaisen ihmisen omanarvontunto ja tyytyväisyys itseensä on ihan liiaksi riippuvainen jostain ulkoisista saavutuksista.
Vain yksinkertaiset ihmiset eivöt osaa antaa anteeksi.
Olen 30v nainen jota kiusattiin koko yläaste, en voisi kuvitella että kantaisin kaunaa heille, lapsiahan sitä vielä teininäkin ollaan eikä vielä ymmärretä kuinka toisen kiusaaminen voi satuttaa, kyllä siitä yli pääsee jos vaan tahtoo eikä jää rypemään itsesäälissä.
Kiusaajat tulivat tänne julistamaan anteeksiantoa itselleen ja haukkumaan vielä kiusatut yksinkertaisiksi, kun eivät näin tee? :D Voi tätä moraalin jaloutta!
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:11"]
Vahingonilo ei ole tervettä. Sä et ehkä vieläkään ole päässyt siitä asiasta yli, kun sun reaktio on tuo.
J-P
[/quote]
No en tietenkään ole päässyt yli, kyllä olen varmasti loppuelämäni katkera että minusta leviteltiin turhia juoruja koko yläaste - ajan, itkin itseni iltaisin uneen kun oli niin paha mieli ja itsetunto nollissa. Itsetunnon kasvattaminen vei vuosia eikä ole edelleenkään normaalilla tasolla ,kuten tästäkin aloituksesta voi päätellä.
ap
[/quote]
Mua säälittävät ne jotka tuntevat vahingoniloa jos löytävät jonkun kiusaajansa jostain kaupankassalta töistä. En yhtään arvosta sellaista asennetta että ihminen mitataan sen perusteella mitä se tekee työkseen. Ihminenhän voi olla ihan tyytyväinen ja onnellinen ihan riippumatta siitä mitä tekee työkseen. Asenteen säälittävyys tulee siitä että tietää että sellaisen ihmisen omanarvontunto ja tyytyväisyys itseensä on ihan liiaksi riippuvainen jostain ulkoisista saavutuksista.
[/quote]
Juuri näin. Ja tässäkin tapauksessa ap:sta on kuoriutunut ihan samanlainen ylipainoisille ilkkuja kuin mitä hän on kohdannut itselleen. Pistetään aina vahinko kiertämään niin kaikilla voi olla tasapuolisesti yhtä paska fiilis. Kasvata nyt ap vähän sitä omanarvontuntoasi.
Tänne saapui tuo palstan koulukiusaushullu, joka esiintyy aina eri persoonina ja haukkuu kiusattuja, ja vaatii niiltä anteeksiantoa.
Se tulee aina jossain vaiheessa tällaisiin keskusteluihin, aloittaa aina anteeksiannnon vaatimuksilla, selittää miten yksinkertaisia ihmisiä on sellaiset, jotka ei anna anteeksi. Jossain vaiheessa sen jutut lipsuu siihen miten koulukiusaaminen oli kiusattujen omaa syytä jne.
Anteeksiantamattomuus on kovuutta. Tuossa ennempää joku kertoi kohdanneensa entisen kiusaajansa baarissa. Tämä kiusaaja sanoi purkaneensa ne omat kohtaamansa negatiiviset asiat (kotona?) tähän kirjoittajaan.
Tästä voi tulla kierre. Tämä sama loka, jota on itse saanut niskaan, voidaan kaataa jonkun muun niskaan, jos sitä ei katkaista.
J-P
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 12:48"]Keitä te ap:n moralisoijat olette? Entisiä kiusaajia, joita harmittaa, ettei kiusaamista olekaan unohdettu ja anteeksi annettu ajan kanssa? Vai lihavia, joita harmittaa, että muut pitävät lihavuutta oivana rangaistuksena vanhalle kiusaajalle? [/quote] Minusta muiden epäonnesta iloitseminen on väärin, eli en hyväksy APn käytöstä. En ole itse kiusaaja ollut koskaan ja olen aina ollut normaalipainoinen. Mun mielestä se että ei hyväksy toisten ihmisten huonoa kohtelua tai negatiivisyyttä ei ole mitään ylevää moralisointia. Minun mielestä kiusaamiselle ei ole mitään oikeutusta, ei kiusatuksi joutuminenkaan oikeuta levittämään pahaa oloa.
[/quote]
Huuteliko ap entiselle kiusaajalleen jotain tänään kun hänet kohtasi? En mielestäni lukenut mitään pahan olon levittämisestä, vain siitä että entiselle kiusatulle tuli hyvä mieli siitä että paha saa oikeasti palkkansa, vielä jonain päiväna.
[/quote]
Ap saa myös palkkansa jonakin päivänä sinun logiikalla. Paljonkos ap:ta nälvittiin ihan suoraan päin naamaa? Taisi mainita selän takana puhumisesta.
Mun mielestä tuo vain kertoo hyvästä oikeudentajusta, että on vahingoniloinen, kun pahiksille käy huonosti.