Onko outoa, kun minulla ei ole suosittelijoita?
Olen menossa työhaastatteluun ja haastattelija pyysi etukäteen puhelimessa minua miettimään suosittelijoita, joille soittaa. En ole ollut viimeisen kahden-kolmen vuoden aikana töissä, vaan olen vain opiskellut. Minulla on muutama työtodistus, mutta ei suosittelijoita, koska en ole aikoinani sellaisia pyytänyt ja nyt parissa paikassa pomokin vaihtunut. Olen aika nuori. Onko tämä jotenkin outoa haastattelijan mielestä, mitä luulette?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:41"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:34"]
Palkatessani uusia työntekijöitä yritykseemme olen tehnyt sen huomion, että jos hakijalla on vaikeuksia nimetä suosittelijoita, ei kannata edetä hänen kanssaan prosessissa. Taustalka on ollut joskus jotain hämärää tai osaaminen ei yksinkertaisesti riitä. Fiksuilla vastavalmistuneillakin ON suosittelijoita kesätyöpaikoista tai opinnoista.
No, minä olisin tunnollinen työntekijä ja olen samaan aikaan hoitanut kahta lasta ja hankkinut esim. gradusta vitosen. Silti minulla ei ole järkeviä suosittelijoita enkä ala hankkimalla heitä hankkimaan. Aivan luonnollista olisi kysyä edellisestä työpaikasta tms., jos sellainen olisi lähimenneisyydessä ollut, vaan nyt ei ole. Ei työkokemuksen puute tarkoita huonoa työntekijää. AP
No jos olet gradustakin vitosen saanut niin kysy ihmeessä gradusi ohjaajaa suosittelijaksi! Nyt pois turha ujous asian suhteen! Suosittelijaksi kysyminen on ihan arkipäivää, turha sitä on pelätä.
Miillä ei opet ja proffat anna suosituksia koska on tuhansia opiskelijoita joten jatkuvasti tukiai soittoja/maileja.
Tää suosittelijoiden pyytäminnw on akkanut n alle 10 v sitten. Taas hr saa päteä.
Jaa.
Mulla eräs yliopiston opettaja (auskultointini 'vastaanottaja') aikanaan vuosituhannen alussa omatoimisesti sanoi, että saan laittaa hänet suosittelijaksi, jos joskus sillä alalla etsin töitä ja on tarvetta..
Ikinä en ole pyytänyt mitään suosittelijoita. Ja uusin työpaikka on saatu syyskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ketä voi pyytää suosittelijaksi? Pomoa? Jos olet vaihtamassa työpaikkaa ja olet ns. hyvä työntekijä niin tuskinpa se pomo haluaa sinua suositella kilpailijan palvelukseen. Jos taas olet vaikka saanut potkut YT:ssä, niin mitä arvoa tällä suosituksella on? Jos olisit oikeasti ollut tarpeellinen, niin sinua ei olisi irtisanottu. Työkavereiden suosituksilla taas ei luulisi olevan mitään arvoa. Kyllä on rekrytoijien ammattitaidon puutetta, jos homma kaatuu suosittelijoiden puuttumiseen.
Kyllä moni "oikeesti pätevä" on YTssä saanut lähteä - ihan jo siitä syystä, että AY-liike on tosi kärppänä huolehtimassa kauemmin talossa olleiden oikeuksista. Oikeasti yritys monesti hyötyisi paljon enemmän sen myöhemmin tulleen ajantaisaisemmista taidoista... eli kyllä voi yt-ex-pomoakin kannattaa pyytää. Jos on ollut hyvä työssään.
Lähdin yli vuotta sitten työpaikasta jossa esimies kahden kolmen työkaverin kanssa kiusasi ja savusti minut ulos työyhteisöstä.
Jos seuraavan paikan esihenkilö olisi suosittelijoiden kauniita sanoja kaivannut niin minä taitaisin olla parhaillaan pitkäaikaistyötön. Hän luotti minuun, palkkasi ensin sijaisuuteen ja 6kk jälkeen sain vakituisen työpaikan.
Minusta sai hyvän työntekijän. Teen työni, en ole sairastellut, joustan lomassa ja teen tarvittaessa ylityötä.
En ole oikein koskaan ymmärtänyt näiden suosittelijoiden merkitystä. Onhan se hyvä, että hieman tietää millaista ihmistä on palkkaamassa, mutta on monella työpaikalla koeaika!
Vierailija kirjoitti:
Lähdin yli vuotta sitten työpaikasta jossa esimies kahden kolmen työkaverin kanssa kiusasi ja savusti minut ulos työyhteisöstä.
Jos seuraavan paikan esihenkilö olisi suosittelijoiden kauniita sanoja kaivannut niin minä taitaisin olla parhaillaan pitkäaikaistyötön. Hän luotti minuun, palkkasi ensin sijaisuuteen ja 6kk jälkeen sain vakituisen työpaikan.
Minusta sai hyvän työntekijän. Teen työni, en ole sairastellut, joustan lomassa ja teen tarvittaessa ylityötä.En ole oikein koskaan ymmärtänyt näiden suosittelijoiden merkitystä. Onhan se hyvä, että hieman tietää millaista ihmistä on palkkaamassa, mutta on monella työpaikalla koeaika!
Siis lähdin yli kymmenen vuotta sitten... sama korjaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:12"]
Mitenkäs, jos suosittelija, joka on aiemmin ilmoittanut suosittelevansa, on vaihtanut työpaikkaa? Miten tällaisessa tilanteessa toimitaan?
Mihin se vaikuttaisi, että on vaihtanut työpaikkaa? Silti hänelle voi joku soittaa ja kysellä sinusta. Ihan hyvin.
En tiedä miten sinun työpaikallasi mahtaa olla, mutta minun työpaikallani jokaisella on työpuhelin ja siihen numero, jonka hän toki luovuttaa pois, kun työsuhde päättyy.
Vähän ohis, mutta itsellä on kulkenut nyt kolmessa firmssa oma numeroni mukana. Eli puhelinnumeroni pysyy vaikka firma vaihtuu. Tällä hetkellä minulla ei ole erikseen mitään työnumeroa; aiemmassa firmassa sellainen oli linkattu tähän sim-korttiini, että pystyin tarvittaessa soittamaan se työnumero näkyen. En kyllä varmaan ikinä käyttänyt sitä työnumeroani.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:15"] [quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:12"] Mitenkäs, jos suosittelija, joka on aiemmin ilmoittanut suosittelevansa, on vaihtanut työpaikkaa? Miten tällaisessa tilanteessa toimitaan?
Mihin se vaikuttaisi, että on vaihtanut työpaikkaa? Silti hänelle voi joku soittaa ja kysellä sinusta. Ihan hyvin. En tiedä miten sinun työpaikallasi mahtaa olla, mutta minun työpaikallani jokaisella on työpuhelin ja siihen numero, jonka hän toki luovuttaa pois, kun työsuhde päättyy. Miten tämä liittyy mihinkään? Kyllähän lähes kaikilla on nykyään puhelin käytössä.
Eikö se nyt jo mene liian pitkälle, jos jonkun siviilinumeron antaa :O
monilla on nykyään siviilinumero myös työnumerona eli ei erillistä työnumeroa. Riippuu hyvin paljon alasta, miten on järkevää toimia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta suosittelijoiden vaatiminen kertoo niin tästä ajasta. Pitäisi olla verkostoitunut ja esillä ja hyvä tyyppi joka suuntaan.
Mulla ei ole ollut koskaan suosittelijoita, koska en ole sosiaalinen ja olen saanut vain pätkätöitä sieltä täältä eikä sellaisten työsuhteiden jälkeen ole luontevaa pyytää pomoa suosittelijaksi kun hän ei minusta vakityöntekijää itselleenkään huolinut. Joskus on joku suosittelijoita kysynyt mutta olen vaan sanonut, että ei mulla ole ketään, että suosittelen itse itseäni. Joskus se on riittänyt.
Kyllä minusta pitäisi riittää, että on koulutustodistus ja työtodistuksia ja itse esiintyy miellyttävästi haastattelussa. Onhan työnantajalla kuitenkin mahdollisuus koeaikaan ja jos työntekijä osoittautuu sopimattomaksi, työsuhteen voi lopettaa.
Sinällään olet oikeassa, mutta ei koeaikanakaan tuosta vaan lopeteta työsuhdetta + ainakin pienemmille firmoille on tärkeää saada se rekry suoritettua ja joku opetettua työnkuvaansa - se on turhauttavaa tehdä sama monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:02"]Miksi pitää olla erikseen vielä suosittelijoita, miksei työtodistus riitä suositukseksi?
Työtodistus ei kerro oikeasti mitään muuta kuin, että henkilö on ollut ko. työpaikassa töissä. Niissä on aina samat fraasit.
Fraaseja ne suosittelijatkin latelee, etenkin jos ovat tunteneet työhön pyrkivän ihmisen viimeeksi viisi vuotta sitten.
Ei ole outoa, jos ei ole suosittelijoita. Tämä niin kuin muutkin työnhakuprosessissa eteen tulevat asiat täytyy vaan pysytä perustelemaan. Mielestäni se, että viime vuodet on opiskellut ja tehnyt 2 lasta riittää hyvin syyksi, ettei suosittelijoita ole. Kovin monen vuoden takaiset suosittelijat eivät välttämättä ole millään tavalla hyödyksi, koska eiväthän he tiedä millainen nykyään olet.
Jos haluat niin se graduohjaaja toki on hyvä suosittelija varsinkin kun sait erinomaisen arvosanan :)
Itse mietin juuri (teen asiantuntijatehtäviä melko pienellä alalla), että en ole ikinä työnhaussa ilmoittanut suosittelijoita. Eikä niistä ole edes kysytty.
Ei ollenkaan outoa.
Terv. toinen rekrytoija