Onko outoa, kun minulla ei ole suosittelijoita?
Olen menossa työhaastatteluun ja haastattelija pyysi etukäteen puhelimessa minua miettimään suosittelijoita, joille soittaa. En ole ollut viimeisen kahden-kolmen vuoden aikana töissä, vaan olen vain opiskellut. Minulla on muutama työtodistus, mutta ei suosittelijoita, koska en ole aikoinani sellaisia pyytänyt ja nyt parissa paikassa pomokin vaihtunut. Olen aika nuori. Onko tämä jotenkin outoa haastattelijan mielestä, mitä luulette?
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 11:39"]Noita suosittelijoita tuntuu tivaavan yleensä vain rekryfirmoissa sellaset tekopirteet hiljattain valmistuneet tradet. Niitä ne sitten tärkeenä tarkastelee. Jos tällaisen kynsiin joudut niin älä välitä, ei sieltä mitään työpaikkaa löydy vaikka sulla olis kymmenen suosittelijaa.
Oikeet ammattilaiset yrityksissä ei näitä kysele, niille selviää ihan sulta kysymällä sovitko tehtävään kun tuntevat sen tehtävänkuvan niin hyvin.
[/quote]
Tämä ei ole todellakaan totta, kaikissa yrityshaastatteluissa on kysytty suosittelija(t), ihan tunnetuissa ja johtavissa yrityksissä.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 11:42"]
Tämä ei ole todellakaan totta, kaikissa yrityshaastatteluissa on kysytty suosittelija(t), ihan tunnetuissa ja johtavissa yrityksissä.
[/quote]
Aloittaja ei ainakaan maininnut että olisi menossa hakemaan töitä yrityksestä. Saati tunnetusta tai johtavasta yrityksestä. Useimmat suomalaiset yritykset ovat pieniä, eikä niillä ole erillistä rekrytointihenkilöstöä tai varaa käyttää rekry-yrityksen palveluita.
On outoa, pitää olla jos pyydetään. Mäkään en ollut hakemukseen kirjoittanut, mutta haastattelussa annoin pari nimeä. Ja huom., pyydä etukäteen lupa suosittelijalta.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 22:59"]
On outoa, pitää olla jos pyydetään. Mäkään en ollut hakemukseen kirjoittanut, mutta haastattelussa annoin pari nimeä. Ja huom., pyydä etukäteen lupa suosittelijalta.
[/quote]
Mutta mistä saan suosittelijat ähän hätään? Olen siis 2,5v sitten ollut kesätöissä paikassa lyhyen aikaa, ja nyt pitäisi soittaa sinne suosittelupyyntöä.. Toisessa paikassa 3,5v sitten. Minusta tuntuisi oudolta pyytää sieltä suositusta, koska eiväthän he varmasti edes suunnilleen muista minua (paikka jossa työntekijät vaihtuvat usein). Enkä ole ollut muualla töissä kuin teinivuosina.
Miksi pitää olla erikseen vielä suosittelijoita, miksei työtodistus riitä suositukseksi?
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:02"]Miksi pitää olla erikseen vielä suosittelijoita, miksei työtodistus riitä suositukseksi?
[/quote]
Työtodistus ei kerro oikeasti mitään muuta kuin, että henkilö on ollut ko. työpaikassa töissä. Niissä on aina samat fraasit.
Jo se, että et ymmärrä, miksi suosittelijoita kysytään kertoo sinusta paljon.
no mitä oot tehnyt viime vuodet? Kuka sut tuntis hyvin? Joku opettaja tms? Joku ei sukulainen? Sekin antaa oma-aloitteiden vaikutelman, että saat ne nyt tähän hätään revittyä jostain.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:02"]
[/quote]
Mutta mistä saan suosittelijat ähän hätään? Olen siis 2,5v sitten ollut kesätöissä paikassa lyhyen aikaa, ja nyt pitäisi soittaa sinne suosittelupyyntöä.. Toisessa paikassa 3,5v sitten. Minusta tuntuisi oudolta pyytää sieltä suositusta, koska eiväthän he varmasti edes suunnilleen muista minua (paikka jossa työntekijät vaihtuvat usein). Enkä ole ollut muualla töissä kuin teinivuosina.
[/quote]
Pyydä opettajaa/opettajia suosittelijaksi, jos olet viime vuosina vain opiskellut.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:08"]
no mitä oot tehnyt viime vuodet? Kuka sut tuntis hyvin? Joku opettaja tms? Joku ei sukulainen? Sekin antaa oma-aloitteiden vaikutelman, että saat ne nyt tähän hätään revittyä jostain.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siis eihän sukulaisia saa tietääkseni nimetä suosittelijaksi, tai se ei ole kovin kannattavaa? En usko, etytä opettajamme haluavat toimia suosittelijoina, eivät hekään meitä opiskelijoita kovin hyvin tunne. En kysynyt tuota työtodistusjuttua, se oli joku muu. AP
Mitenkäs, jos suosittelija, joka on aiemmin ilmoittanut suosittelevansa, on vaihtanut työpaikkaa? Miten tällaisessa tilanteessa toimitaan?
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siis eihän sukulaisia saa tietääkseni nimetä suosittelijaksi, tai se ei ole kovin kannattavaa? En usko, etytä opettajamme haluavat toimia suosittelijoina, eivät hekään meitä opiskelijoita kovin hyvin tunne. En kysynyt tuota työtodistusjuttua, se oli joku muu. AP
[/quote]
Kannattaa silti kysyä opettajaa. Ja vaikka jotakin vanhaa pomoa. Yritä selvittää, missä vanha pomo on nykyisin, ja kysy.
Siis nimenomaan ei sukulainen, mutta joku joka sut tuntee. Oikeastikin et ole mitään työtä tehnyt moneen vuoteen? Ihme että olet tuolta pohjalta pääsemässä haastattelun.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:12"]
Mitenkäs, jos suosittelija, joka on aiemmin ilmoittanut suosittelevansa, on vaihtanut työpaikkaa? Miten tällaisessa tilanteessa toimitaan?
[/quote]
Mihin se vaikuttaisi, että on vaihtanut työpaikkaa? Silti hänelle voi joku soittaa ja kysellä sinusta. Ihan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kannattaa silti kysyä opettajaa. Ja vaikka jotakin vanhaa pomoa. Yritä selvittää, missä vanha pomo on nykyisin, ja kysy.
[/quote]
En ole ollut moneen vuoteen töissä. Olen saanut kaksi lasta opiskelujen aikana. Olen saanut kyllä useamman haastattelupyynnön, ja tämä on ensimmäinen jossa kysytään suosittelijoita. Tulevaisuudessa voin kysyä tämän seuraavan työpaikan pomoa suosittelijaksi, mutta nyt minulla ei ole suosittelijoita. En voi alkaa soittelemaan entisille pomoille nykyisille työpaikoille, se olisi perin outoa tilanteessani. En usko heidän muistavan minua lainkaan/hyvin hämärästi. No, minulla ei ole suosittelijoita ja sillä siisti. :) AP
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:15"]
[/quote]
Mihin se vaikuttaisi, että on vaihtanut työpaikkaa? Silti hänelle voi joku soittaa ja kysellä sinusta. Ihan hyvin.
[/quote]
En tiedä miten sinun työpaikallasi mahtaa olla, mutta minun työpaikallani jokaisella on työpuhelin ja siihen numero, jonka hän toki luovuttaa pois, kun työsuhde päättyy.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:15"]
[/quote]
[/quote]
En tiedä miten sinun työpaikallasi mahtaa olla, mutta minun työpaikallani jokaisella on työpuhelin ja siihen numero, jonka hän toki luovuttaa pois, kun työsuhde päättyy.
[/quote]
mut nimi ehkä säilyy, ja usein Google osaa kertoa uuden työpaikan, jossa sielläkin on puhelimet käytössä?
Ihan karmeeta laittaa joitain 10 v takaisia pomoja suosittelijoiksi vain sen takia, että suosittelijoita "pitää" olla! Ei silloin rekrytoija todellakaan ajatellut, että oon sit sitoutunut tähän työntekijään sen työuran tulevaisuutta ajatellen seuraavan vuosikymmenen.Ainakin mun työtodistuksen kirjoittajat on oikeasti miettineet sen sisältöä, kuvanneet työtehtäviä ja arvioineet paitsi suoritusta myös rooliani työyhteisön jäsenenä. Suosittelijat ei välttämättä aina edes tiedä siitä työpaikasta, jota haet, millaisia piirteitä tai puolia siinä haetaan ja millaista osaamista painotetaan. Mun kaks edellistä pomoa jäi eläkkeelle, seuraavat lähti ulkomaan komennukselle ja vika otti loparit. Että revi siitä suosittelijat, kun oot tehnyt töitä suoraan yhdelle esimiehelle eikä muut välttämättä edes tiedä, mitä duunasit ja millainen työpanoksesi oli,
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 11:38"]
Arvaanpa mistä kenkä oikeasti puristaa. Ap on rötvännyt kesätyöpaikoissaan, kun niillä "ei ole mitään väliä" ja siksi niistä on mahdotonta saada hyvää suositusta. Siksi jättäisi mieluummin kertomatta niiden yhteystietoja. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää...
[/quote]
Millä perusteella sä tämän heitit? Mun on hyvin vaikea nähdä, miten AP:n viesteistä voisi vetää tällaisen johtopäätöksen.
Häijy.