Onko outoa, kun minulla ei ole suosittelijoita?
Olen menossa työhaastatteluun ja haastattelija pyysi etukäteen puhelimessa minua miettimään suosittelijoita, joille soittaa. En ole ollut viimeisen kahden-kolmen vuoden aikana töissä, vaan olen vain opiskellut. Minulla on muutama työtodistus, mutta ei suosittelijoita, koska en ole aikoinani sellaisia pyytänyt ja nyt parissa paikassa pomokin vaihtunut. Olen aika nuori. Onko tämä jotenkin outoa haastattelijan mielestä, mitä luulette?
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:15"] [quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:12"] Mitenkäs, jos suosittelija, joka on aiemmin ilmoittanut suosittelevansa, on vaihtanut työpaikkaa? Miten tällaisessa tilanteessa toimitaan? [/quote] Mihin se vaikuttaisi, että on vaihtanut työpaikkaa? Silti hänelle voi joku soittaa ja kysellä sinusta. Ihan hyvin. [/quote]
En tiedä miten sinun työpaikallasi mahtaa olla, mutta minun työpaikallani jokaisella on työpuhelin ja siihen numero, jonka hän toki luovuttaa pois, kun työsuhde päättyy. [/quote] Miten tämä liittyy mihinkään? Kyllähän lähes kaikilla on nykyään puhelin käytössä.
[/quote]
Eikö se nyt jo mene liian pitkälle, jos jonkun siviilinumeron antaa :O
Aikanaan pyysin opettajilta yliopistossa suosituksia, ja he ilman muuta suostuivat ja pitivät asiaa itsestäänselvänä tehtävänä.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:15"] [quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:12"] Mitenkäs, jos suosittelija, joka on aiemmin ilmoittanut suosittelevansa, on vaihtanut työpaikkaa? Miten tällaisessa tilanteessa toimitaan? [/quote] Mihin se vaikuttaisi, että on vaihtanut työpaikkaa? Silti hänelle voi joku soittaa ja kysellä sinusta. Ihan hyvin. [/quote]
En tiedä miten sinun työpaikallasi mahtaa olla, mutta minun työpaikallani jokaisella on työpuhelin ja siihen numero, jonka hän toki luovuttaa pois, kun työsuhde päättyy. [/quote] Miten tämä liittyy mihinkään? Kyllähän lähes kaikilla on nykyään puhelin käytössä.
[/quote]
Eikö se nyt jo mene liian pitkälle, jos jonkun siviilinumeron antaa :O
[/quote]
On myös mahdollista toimia esim. näin. Soittaa vanhan pomon uuden firman vaihteen numeroon, jos suoraa numeroa ei löydy. Esittelee itsensä ja kysyy, että sopiiko vanhaa pomoa käyttää suosittelijana nyt työnhaussa.
Jos luvan saa, niin pyytää yhteystiedot. Helppoa!
Jos ei edes tuota osaa tehdä, niin en tiedä mihin töihin olisi kykeneväinen muutenkaan...
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:08"]
no mitä oot tehnyt viime vuodet? Kuka sut tuntis hyvin? Joku opettaja tms? Joku ei sukulainen? Sekin antaa oma-aloitteiden vaikutelman, että saat ne nyt tähän hätään revittyä jostain.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 22:59"]
On outoa, pitää olla jos pyydetään. Mäkään en ollut hakemukseen kirjoittanut, mutta haastattelussa annoin pari nimeä. Ja huom., pyydä etukäteen lupa suosittelijalta.
[/quote]
Mutta mistä saan suosittelijat ähän hätään? Olen siis 2,5v sitten ollut kesätöissä paikassa lyhyen aikaa, ja nyt pitäisi soittaa sinne suosittelupyyntöä.. Toisessa paikassa 3,5v sitten. Minusta tuntuisi oudolta pyytää sieltä suositusta, koska eiväthän he varmasti edes suunnilleen muista minua (paikka jossa työntekijät vaihtuvat usein). Enkä ole ollut muualla töissä kuin teinivuosina.
[/quote]
[/quote]
Siis eihän sukulaisia saa tietääkseni nimetä suosittelijaksi, tai se ei ole kovin kannattavaa? En usko, etytä opettajamme haluavat toimia suosittelijoina, eivät hekään meitä opiskelijoita kovin hyvin tunne. En kysynyt tuota työtodistusjuttua, se oli joku muu. AP
[/quote]
Kannattaa silti kysyä opettajaa. Ja vaikka jotakin vanhaa pomoa. Yritä selvittää, missä vanha pomo on nykyisin, ja kysy.
[/quote]
En ole ollut moneen vuoteen töissä. Olen saanut kaksi lasta opiskelujen aikana. Olen saanut kyllä useamman haastattelupyynnön, ja tämä on ensimmäinen jossa kysytään suosittelijoita. Tulevaisuudessa voin kysyä tämän seuraavan työpaikan pomoa suosittelijaksi, mutta nyt minulla ei ole suosittelijoita. En voi alkaa soittelemaan entisille pomoille nykyisille työpaikoille, se olisi perin outoa tilanteessani. En usko heidän muistavan minua lainkaan/hyvin hämärästi. No, minulla ei ole suosittelijoita ja sillä siisti. :) AP
[/quote]
Ei olisi yhtään outoa. Oudompaa on se, ettet edes yritä hommata suosittelijoita, vaikka on erikseen kehotettu heitä selvittämään.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:13"] [quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:10"] [quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:08"] no mitä oot tehnyt viime vuodet? Kuka sut tuntis hyvin? Joku opettaja tms? Joku ei sukulainen? Sekin antaa oma-aloitteiden vaikutelman, että saat ne nyt tähän hätään revittyä jostain. [quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:02"] [quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 22:59"] On outoa, pitää olla jos pyydetään. Mäkään en ollut hakemukseen kirjoittanut, mutta haastattelussa annoin pari nimeä. Ja huom., pyydä etukäteen lupa suosittelijalta. [/quote] Mutta mistä saan suosittelijat ähän hätään? Olen siis 2,5v sitten ollut kesätöissä paikassa lyhyen aikaa, ja nyt pitäisi soittaa sinne suosittelupyyntöä.. Toisessa paikassa 3,5v sitten. Minusta tuntuisi oudolta pyytää sieltä suositusta, koska eiväthän he varmasti edes suunnilleen muista minua (paikka jossa työntekijät vaihtuvat usein). Enkä ole ollut muualla töissä kuin teinivuosina. [/quote] [/quote] Siis eihän sukulaisia saa tietääkseni nimetä suosittelijaksi, tai se ei ole kovin kannattavaa? En usko, etytä opettajamme haluavat toimia suosittelijoina, eivät hekään meitä opiskelijoita kovin hyvin tunne. En kysynyt tuota työtodistusjuttua, se oli joku muu. AP [/quote] Kannattaa silti kysyä opettajaa. Ja vaikka jotakin vanhaa pomoa. Yritä selvittää, missä vanha pomo on nykyisin, ja kysy. [/quote] En ole ollut moneen vuoteen töissä. Olen saanut kaksi lasta opiskelujen aikana. Olen saanut kyllä useamman haastattelupyynnön, ja tämä on ensimmäinen jossa kysytään suosittelijoita. Tulevaisuudessa voin kysyä tämän seuraavan työpaikan pomoa suosittelijaksi, mutta nyt minulla ei ole suosittelijoita. En voi alkaa soittelemaan entisille pomoille nykyisille työpaikoille, se olisi perin outoa tilanteessani. En usko heidän muistavan minua lainkaan/hyvin hämärästi. No, minulla ei ole suosittelijoita ja sillä siisti. :) AP [/quote] Ei olisi yhtään outoa. Oudompaa on se, ettet edes yritä hommata suosittelijoita, vaikka on erikseen kehotettu heitä selvittämään.
[/quote]
No, ehkä ihmiset ovat tässä erilaisia. Minusta olisi kiusallista soitella ihmisille, jotka tuskin edes muistavat minua ja pyytää heitä suosittelijaksi. Eihän se ole edes minusta edes suosittelijoissa se tarkoitus, että kinutaan suosittelijaksi ihmistä, joka hädintuskin muistaa minut. En ainakaan itse haluaisi toimia suosittelijana ihmiselle, josta minulla ei ole kunnon (=lähes minkäänlaista) käsitystä. AP
Tuo koko suositteluhomma on mielestäni ihan naurettavaa. Siihenhän voi pyytää kenet tahansa, jonka kanssa synkkaa hyvin ja joka juttelee mukavia. Eihän kukaan pyydä sellaista, joka mahdollisesti puhuisi mitään negatiivista henkilöstä.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:23"]Tuo koko suositteluhomma on mielestäni ihan naurettavaa. Siihenhän voi pyytää kenet tahansa, jonka kanssa synkkaa hyvin ja joka juttelee mukavia. Eihän kukaan pyydä sellaista, joka mahdollisesti puhuisi mitään negatiivista henkilöstä.
[/quote]
Pointti on se, että rekrytoija saa luvan soittaa jollekin joka tuntee haastateltavan ihmisen ja voi kysellä taustoja. Muussa tapauksessa rekrytoija ei saa kysellä keneltäkään ko. työnhakijalta. Vain hakijan itse antamiin yhteystietoihin saa olla yhteyksissä.
Vaikuttaa oudolta, että hakija ei voi antaa kenenkään yhteystietoja rekrytoijan taustaselvityksiä varten.
Palkatessani uusia työntekijöitä yritykseemme olen tehnyt sen huomion, että jos hakijalla on vaikeuksia nimetä suosittelijoita, ei kannata edetä hänen kanssaan prosessissa. Taustalka on ollut joskus jotain hämärää tai osaaminen ei yksinkertaisesti riitä. Fiksuilla vastavalmistuneillakin ON suosittelijoita kesätyöpaikoista tai opinnoista.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:34"]
Palkatessani uusia työntekijöitä yritykseemme olen tehnyt sen huomion, että jos hakijalla on vaikeuksia nimetä suosittelijoita, ei kannata edetä hänen kanssaan prosessissa. Taustalka on ollut joskus jotain hämärää tai osaaminen ei yksinkertaisesti riitä. Fiksuilla vastavalmistuneillakin ON suosittelijoita kesätyöpaikoista tai opinnoista.
[/quote]
No, minä olisin tunnollinen työntekijä ja olen samaan aikaan hoitanut kahta lasta ja hankkinut esim. gradusta vitosen. Silti minulla ei ole järkeviä suosittelijoita enkä ala hankkimalla heitä hankkimaan. Aivan luonnollista olisi kysyä edellisestä työpaikasta tms., jos sellainen olisi lähimenneisyydessä ollut, vaan nyt ei ole. Ei työkokemuksen puute tarkoita huonoa työntekijää. AP
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:41"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:34"]
[/quote]
No, minä olisin tunnollinen työntekijä ja olen samaan aikaan hoitanut kahta lasta ja hankkinut esim. gradusta vitosen. Silti minulla ei ole järkeviä suosittelijoita enkä ala hankkimalla heitä hankkimaan. Aivan luonnollista olisi kysyä edellisestä työpaikasta tms., jos sellainen olisi lähimenneisyydessä ollut, vaan nyt ei ole. Ei työkokemuksen puute tarkoita huonoa työntekijää. AP
[/quote]
No jos olet gradustakin vitosen saanut niin kysy ihmeessä gradusi ohjaajaa suosittelijaksi! Nyt pois turha ujous asian suhteen! Suosittelijaksi kysyminen on ihan arkipäivää, turha sitä on pelätä.
Ap kuulostaa inttämisineen niin hankalalta henkilöltä, että enpä ainakaan alaisekseni haluaisi. Tässä on koko ketju jankattu samaa asiaa ja hyviä vinkkejäkin tullut, mutta näyttää olevan liiiiian vaikeaa.
Jotkut ehdottavat yliopiston opettajia. Minulla on kaksi tutkintoa ja kummastakin ainoastaan graduohjaajat tuntevat minut joten kuten. Ilmeisesti joillain muilla aloilla opettajat ja opiskelijat tuntevat toisensa paremmin?
En ole ap.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:51"]Jotkut ehdottavat yliopiston opettajia. Minulla on kaksi tutkintoa ja kummastakin ainoastaan graduohjaajat tuntevat minut joten kuten. Ilmeisesti joillain muilla aloilla opettajat ja opiskelijat tuntevat toisensa paremmin?
En ole ap.
[/quote]
Graduohjaaja on oikein hyvä suosittelija!
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:05"]
Jo se, että et ymmärrä, miksi suosittelijoita kysytään kertoo sinusta paljon.
[/quote]
Eihän ap noin sanonut, vaan päin vastoin kysyi, mistä hän tähän hätään saisi suosittelijoita. Pätkätyöläisenä ymmärrän hyvin ongelman.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:34"]
[/quote]
Ei, vaan näillä valmistuneilla on suhteita. Jollain aloilla se on tärkeää, mutta ilman suosittelijoita ovat usein ne tunnolliset ja ahkerat, jotka ovat omalla panoksellaan päässeet elämässä eteenpäin.
Näkökulmani asiaan on harvinaisen yksinkertainen. On täysin käsittämätöntä kuinka joillain on niitä suosittelijoita vaikka muille jakaa. Taitaa olla kyse jostain samasta ilmiöstä kuin fb:n frendien kanssa. Toinen pointti on se että kaikilla ei ole aikaa pidellä suhteita ex-työkavereihin/esimiehiin, ja tällaisten suositusten kinuaminen joskus vuosia myöhemmin olisi omituista. Summa summarum: keskinkertaiset "uraohjukset" niillä suosittelijoilla pelaa, tosiosaajat eivät mokomaa höttöä kaipaa.
Tää on ilmeisesti alakohtaista. Mihinkähän ap hakee?
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:12"]
Mitenkäs, jos suosittelija, joka on aiemmin ilmoittanut suosittelevansa, on vaihtanut työpaikkaa? Miten tällaisessa tilanteessa toimitaan?
[/quote]
Mihin se vaikuttaisi, että on vaihtanut työpaikkaa? Silti hänelle voi joku soittaa ja kysellä sinusta. Ihan hyvin.
[/quote]
En tiedä miten sinun työpaikallasi mahtaa olla, mutta minun työpaikallani jokaisella on työpuhelin ja siihen numero, jonka hän toki luovuttaa pois, kun työsuhde päättyy.
[/quote]
Miten tämä liittyy mihinkään? Kyllähän lähes kaikilla on nykyään puhelin käytössä.