Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko outoa, kun minulla ei ole suosittelijoita?

Vierailija
15.10.2014 |

Olen menossa työhaastatteluun ja haastattelija pyysi etukäteen puhelimessa minua miettimään suosittelijoita, joille soittaa. En ole ollut viimeisen kahden-kolmen vuoden aikana töissä, vaan olen vain opiskellut. Minulla on muutama työtodistus, mutta ei suosittelijoita, koska en ole aikoinani sellaisia pyytänyt ja nyt parissa paikassa pomokin vaihtunut. Olen aika nuori. Onko tämä jotenkin outoa haastattelijan mielestä, mitä luulette? 

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:34"]

Palkatessani uusia työntekijöitä yritykseemme olen tehnyt sen huomion, että jos hakijalla on vaikeuksia nimetä suosittelijoita, ei kannata edetä hänen kanssaan prosessissa. Taustalka on ollut joskus jotain hämärää tai osaaminen ei yksinkertaisesti riitä. Fiksuilla vastavalmistuneillakin ON suosittelijoita kesätyöpaikoista tai opinnoista.

[/quote]

Ei, vaan näillä valmistuneilla on suhteita. Jollain aloilla se on tärkeää, mutta ilman suosittelijoita ovat usein ne tunnolliset ja ahkerat, jotka ovat omalla panoksellaan päässeet elämässä eteenpäin.
[/quote]

Höpö höpö! Itse en ole edennyt minnekään suhteilla. Suosittelijaksi pyysin aikoinaan lopputyön ohjaajaa ja vanhaa esimiestäni.

Ihan höpöhöpö-asenne ap:lla.

Vierailija
62/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 23v ja ollut kesätöissä 15v eteenpäin ja 18v menin kokopäivä töihin, ja yhtäkään suosittelijaa minulla ei ole ! Vanhoista työpaikoista soitellaan välillä ja kysytään töihin. Eli en varmaan huonoimasta päästä ole työntekijänä. Hyvin näitä "duunarihommia" on tullut saatua ilman suosittelijoita. Nykyisessä työssä minut valittiin 300 hakijan joukosta, vaikka niitä suosittelijoita ei ollut! Vakkaripaikka tuli heti. Joten varsinkin ap:n tilanteessa minusta on outoa olettaa että olisi suosittelijoita, eri asia on pyytää esim sen hetkisen/ viime työpaikan pomon numeroa kysyäkseen millainen tyyppi on..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta koko suosittelijajuttu on typerä. Esimerkiksi olen itse ollut äitiyslomalla ja koulussa viimeiset 4,5 vuotta. Ketä pyytää suosittelijaksi? Jotain pomoa 10 vuoden takaa? Tosi hauskaa soittaa jollekin pomolle vuodelta 2002 ja kysyä, että suosittelisitko minua....? viimeisin pomo kuoli parisen vuotta sitten auto-onnettomuudessa.

Vierailija
64/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 08:48"]

Musta koko suosittelijajuttu on typerä. Esimerkiksi olen itse ollut äitiyslomalla ja koulussa viimeiset 4,5 vuotta. Ketä pyytää suosittelijaksi? Jotain pomoa 10 vuoden takaa? Tosi hauskaa soittaa jollekin pomolle vuodelta 2002 ja kysyä, että suosittelisitko minua....? viimeisin pomo kuoli parisen vuotta sitten auto-onnettomuudessa.

[/quote]

Mä olen pyytänyt lopputyöni ohjaajaa, työharjoittelupaikan ohjaajaani ja kesätyöpaikkani esimiestäni. 

Vierailija
65/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä voi pyytää suosittelijaksi? Pomoa? Jos olet vaihtamassa työpaikkaa ja olet ns. hyvä työntekijä niin tuskinpa se pomo haluaa sinua suositella kilpailijan palvelukseen. Jos taas olet vaikka saanut potkut YT:ssä, niin mitä arvoa tällä suosituksella on? Jos olisit oikeasti ollut tarpeellinen, niin sinua ei olisi irtisanottu. Työkavereiden suosituksilla taas ei luulisi olevan mitään arvoa. Kyllä on rekrytoijien ammattitaidon puutetta, jos homma kaatuu suosittelijoiden puuttumiseen.

Vierailija
66/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suosittelijoiden vaatiminen kertoo niin tästä ajasta. Pitäisi olla verkostoitunut ja esillä ja hyvä tyyppi joka suuntaan.

Mulla ei ole ollut koskaan suosittelijoita, koska en ole sosiaalinen ja olen saanut vain pätkätöitä sieltä täältä eikä sellaisten työsuhteiden jälkeen ole luontevaa pyytää pomoa suosittelijaksi kun hän ei minusta vakityöntekijää itselleenkään huolinut. Joskus on joku suosittelijoita kysynyt mutta olen vaan sanonut, että ei mulla ole ketään, että suosittelen itse itseäni. Joskus se on riittänyt.

Kyllä minusta pitäisi riittää, että on koulutustodistus ja työtodistuksia ja itse esiintyy miellyttävästi haastattelussa. Onhan työnantajalla kuitenkin mahdollisuus koeaikaan ja jos työntekijä osoittautuu sopimattomaksi, työsuhteen voi lopettaa.

Vierailija
67/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:08"]

no mitä oot tehnyt viime vuodet? Kuka sut tuntis hyvin? Joku opettaja tms? Joku ei sukulainen? Sekin antaa oma-aloitteiden vaikutelman, että saat ne nyt tähän hätään revittyä jostain.

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 22:59"]

On outoa, pitää olla jos pyydetään. Mäkään en ollut hakemukseen kirjoittanut, mutta haastattelussa annoin pari nimeä. Ja huom., pyydä etukäteen lupa suosittelijalta.

[/quote]

Mutta mistä saan suosittelijat ähän hätään? Olen siis 2,5v sitten ollut kesätöissä paikassa lyhyen aikaa, ja nyt pitäisi soittaa sinne suosittelupyyntöä.. Toisessa paikassa 3,5v sitten. Minusta tuntuisi oudolta pyytää sieltä suositusta, koska eiväthän he varmasti edes suunnilleen muista minua (paikka jossa työntekijät vaihtuvat usein). Enkä ole ollut muualla töissä kuin teinivuosina. 

[/quote]

[/quote]

Siis eihän sukulaisia saa tietääkseni nimetä suosittelijaksi, tai se ei ole kovin kannattavaa? En usko, etytä opettajamme haluavat toimia suosittelijoina, eivät hekään meitä opiskelijoita kovin hyvin tunne. En kysynyt tuota työtodistusjuttua, se oli joku muu. AP

[/quote]

Miksi ei saisi nimetä sukulaisia?!?

Opettajalla jos jollakin on hyvä näkemys siitä että minkälainen olet suhteessa muihin opiskelijoihin.

Vierailija
68/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 09:03"]

Ketä voi pyytää suosittelijaksi? Pomoa? Jos olet vaihtamassa työpaikkaa ja olet ns. hyvä työntekijä niin tuskinpa se pomo haluaa sinua suositella kilpailijan palvelukseen. Jos taas olet vaikka saanut potkut YT:ssä, niin mitä arvoa tällä suosituksella on? Jos olisit oikeasti ollut tarpeellinen, niin sinua ei olisi irtisanottu. Työkavereiden suosituksilla taas ei luulisi olevan mitään arvoa. Kyllä on rekrytoijien ammattitaidon puutetta, jos homma kaatuu suosittelijoiden puuttumiseen.

[/quote]

Todella monessa työpaikassa ei ole rekrytoinnin ammattilaista vaan uusien työntekijöiden haastattelun ja palkkauksen hoitaa joko yrittäjä itse tai joku hänen luotettavimmista työntekijöistään. Mä olen meillä se, joka käy hakemukset läpi, valitsee haastateltavat, haastattelen toimitusjohtajan kanssa ja teen palkkaamispäätöksen yhdessä toimitusjohtajan kanssa. Eikä mulla ole henkilöstöhallinnosta sen paremmin koulutusta kuin kokemustakaan vaan olen uuden työntekijän tuleva kollega eli teen pääsääntöisesti samoja hommia kuin mitä uudetkin tulevat tekemään.

Vierailija
69/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:51"]

Jotkut ehdottavat yliopiston opettajia. Minulla on kaksi tutkintoa ja kummastakin ainoastaan graduohjaajat tuntevat minut joten kuten. Ilmeisesti joillain muilla aloilla opettajat ja opiskelijat tuntevat toisensa paremmin? En ole ap.

[/quote]

No sitten käyttäisit suosittelijoina gradun ohjaajia.

Miksi tästä asiasta nyt pitää yrittää tehdä väkisin vaikeaa, kun se ei ole vaikeaa?

Toinen vaihtoehto on se että ei käytä suosittelijoita, eikä saa töitä.

Vierailija
70/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:50"]

Ap kuulostaa inttämisineen niin hankalalta henkilöltä, että enpä ainakaan alaisekseni haluaisi. Tässä on koko ketju jankattu samaa asiaa ja hyviä vinkkejäkin tullut, mutta näyttää olevan liiiiian vaikeaa.

[/quote]

Siltä tämä minustakin haisee, että ap ei sovi mihinkään työhän ja kaikki hänet tuntevat tietävät sen.

Vierailija
71/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 09:28"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:51"]

Jotkut ehdottavat yliopiston opettajia. Minulla on kaksi tutkintoa ja kummastakin ainoastaan graduohjaajat tuntevat minut joten kuten. Ilmeisesti joillain muilla aloilla opettajat ja opiskelijat tuntevat toisensa paremmin? En ole ap.

[/quote]

No sitten käyttäisit suosittelijoina gradun ohjaajia.

Miksi tästä asiasta nyt pitää yrittää tehdä väkisin vaikeaa, kun se ei ole vaikeaa?

Toinen vaihtoehto on se että ei käytä suosittelijoita, eikä saa töitä.

[/quote]

Suosittelijat ei ole mikään välttämättömyys, mutta jos on kaksi samantasoista hakijaa, joista toisella on hyvät suosittelijat ja toisella ei, niin onhan se etu, jos suosittelijat löytyy. 

Vierailija
72/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:34"]

Palkatessani uusia työntekijöitä yritykseemme olen tehnyt sen huomion, että jos hakijalla on vaikeuksia nimetä suosittelijoita, ei kannata edetä hänen kanssaan prosessissa. Taustalka on ollut joskus jotain hämärää tai osaaminen ei yksinkertaisesti riitä. Fiksuilla vastavalmistuneillakin ON suosittelijoita kesätyöpaikoista tai opinnoista.

[/quote]

Tytär haki kesätöitä ja pääsi haastatteluunkin, mutta haastattelussa sanottiin etät hän olisi muuten saanut työn, mutta ei oteta koska hänellä ei ole suosittelijaa. WTF! Olisivat sanoneet ennen haastattelua että pitäisi saada joku suosittelija. Tekosyyltähän tuo haisi. Seuraavaan paikkaan nimesi suosittelijaksi pari opettajaa ja sai paikan ja siltä taas suositeltiin häntä seuraavaan paikkaan, jonne myös pääsi.

Vierailija
73/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla edes vanhaa työkaveria tallessa, aina ei tarvitse olla pomo. Voi olla kolleega, yhteistyökumppani, firman asiakas tms. Toki, jos hommat pelkkää mäkkiä, niin sitten vaikeampaa... Joku, joka osaa kertoa työtavoistasi ja luonteestasi.

Vierailija
74/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettiin kannattaa myös laittaa jotain, jonka työhönottaja löytää kun googlaa nimeä (ei saisi tehdä, mutta tekee ne kuitenkin hau), eikä se joku juttu kannata olla mikään kännikuva.

Vierailija
75/91 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:23"]

Tuo koko suositteluhomma on mielestäni ihan naurettavaa. Siihenhän voi pyytää kenet tahansa, jonka kanssa synkkaa hyvin ja joka juttelee mukavia. Eihän kukaan pyydä sellaista, joka mahdollisesti puhuisi mitään negatiivista henkilöstä.

[/quote]

Juuri näin. Ihmeelliseks on työelämä mennyt, jos tällasia nykyään vongataan. En itse ainakaan rekrytoijana luottais pätkääkään työnhakijan itsensä nimeämiin suosittelijoihin.

Tuossa systeemissähän jälleen kaikkein härskeimmät porskuttaa ja ne rehelliset ja tunnolliset puurtajat kärsii. Härski työnhakijahan voi nimittää vaikka minkälaisen ylistäjän kehumaan itseään ja maksaa kehujalle provikat jos saa työpaikan. Rehellinen ja tunnollinen työntekijä taas mieluummin pysyy neutraalilla linjalla ja tuntee olonsa kiusalliseksi, jos pitää joku nimetä itseään kehumaan.

Vierailija
76/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tunne ketään työnantajaa jolla olis aikaa soitella suosittelijoille.

Vierailija
77/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo ikinä ollut suosittelijaa (vaikka joka haussa sitäkin kysytään), en oo ollu päivääkään työttömänä ja oon vaihtanut työpaikkaa usein. Kyllä työkokemus on se, mikä merkkaa työnhaussa.

Vierailija
78/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaako rekrytoija aina ennen haastattelua, että olisi sitten hyvä olla suosittelijat mietittynä valmiiksi vai olettaako vain, että hakijalla on ne? Eli jos ei ole maininnut mitään suosittelijoista niin pitäisikö kuitenkin odottaa, että niitä kysellään ja itse valmiiksi tiedustella suosittelijoilta sopiiko antaa heidän yhteystietonsa?

Vierailija
79/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:41"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:34"]

No, minä olisin tunnollinen työntekijä ja olen samaan aikaan hoitanut kahta lasta ja hankkinut esim. gradusta vitosen. Silti minulla ei ole järkeviä suosittelijoita enkä ala hankkimalla heitä hankkimaan. Aivan luonnollista olisi kysyä edellisestä työpaikasta tms., jos sellainen olisi lähimenneisyydessä ollut, vaan nyt ei ole. Ei työkokemuksen puute tarkoita huonoa työntekijää. AP

No jos olet gradustakin vitosen saanut niin kysy ihmeessä gradusi ohjaajaa suosittelijaksi! Nyt pois turha ujous asian suhteen! Suosittelijaksi kysyminen on ihan arkipäivää, turha sitä on pelätä.

Miillä ei opet ja proffat anna suosituksia koska on tuhansia opiskelijoita joten jatkuvasti tukiai soittoja/maileja. 

Tää suosittelijoiden pyytäminnw on  akkanut n alle 10 v sitten. Taas hr saa päteä.

Vierailija
80/91 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan karmeeta laittaa joitain 10 v takaisia pomoja suosittelijoiksi vain sen takia, että suosittelijoita "pitää" olla! Ei silloin rekrytoija todellakaan ajatellut, että oon sit sitoutunut tähän työntekijään sen työuran tulevaisuutta ajatellen seuraavan vuosikymmenen.Ainakin mun työtodistuksen kirjoittajat on oikeasti miettineet sen sisältöä, kuvanneet työtehtäviä ja arvioineet paitsi suoritusta myös rooliani työyhteisön jäsenenä. Suosittelijat ei välttämättä aina edes tiedä siitä työpaikasta, jota haet, millaisia piirteitä tai puolia siinä haetaan ja millaista osaamista painotetaan. Mun kaks edellistä pomoa jäi eläkkeelle, seuraavat lähti ulkomaan komennukselle ja vika otti loparit. Että revi siitä suosittelijat, kun oot tehnyt töitä suoraan yhdelle esimiehelle eikä muut välttämättä edes tiedä, mitä duunasit ja millainen työpanoksesi oli,

Mä olen esimiehenä töissä, missä meillä tyypillisesti aina joku välivuottaan viettävä töissä. Kahdelle heistä olen erikseen työsuhteen päättyessä sanonut, että mut voi aikanaan laittaa suosittelijaksi - olivat aidosti suositeltavia - ja annoin oman numeronikin. - En jaksa uskoa, että edes viisi vuotta mieltäni nyt niin suuresti sumentavat, ettenkö heitä yhä muistaisi... (varsin hyvin muistan vielä opiskeluaikojenikin (viime vuosituhannella..) eri työpaikkojen työkaverit -kuka oli lusmu pskanpuhuja ja kuka jämpti ja luotettava 🤷

Ap, sua ei auta nyt, mutta muille neuvoksi, kyllä sitä kannattaa heti määräaikaisen päättyessä kysyä, onko ok jos joskus tarvitsen suosittelijaa.. sitten on 3v kuluttua aika paljon helpompi olla yhteydessä ja kysyä olisiko vielä ok käyttää suosittelijana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan