Onko outoa, kun minulla ei ole suosittelijoita?
Olen menossa työhaastatteluun ja haastattelija pyysi etukäteen puhelimessa minua miettimään suosittelijoita, joille soittaa. En ole ollut viimeisen kahden-kolmen vuoden aikana töissä, vaan olen vain opiskellut. Minulla on muutama työtodistus, mutta ei suosittelijoita, koska en ole aikoinani sellaisia pyytänyt ja nyt parissa paikassa pomokin vaihtunut. Olen aika nuori. Onko tämä jotenkin outoa haastattelijan mielestä, mitä luulette?
Kommentit (91)
Mä valmistuin viisi vuotta sitten ja olen sen jälkeen ollut pätkätöissä. Multa on tasan kerran kysytty suosittelijoita! Olin ihan ihmeissäni asiasta. Olen useamman työpaikan saanut ilman suosituksia, mutta toisaalta en sitten tiedä, että kuinka monta niistä monista saamatta jääneistä on kaatunut suosittelijoiden puutteeseen (ainakaan niitä ei ole erikseen kysytty).
Onneks mulla on kuitenkin yksi henkilö, jonka yhteystiedot voi antaa. Tälle ainoalle kysyjälle se ei tosin meinannut kelvata, kun ala oli väärä eikä ollut sille sitten kuitenkaan soittanut (enkä saanut sitä paikkaa...).
Mieti ympäristösi tarkkaan. Mistä aiheesta teit gradun? Oliko mitään yritys/yhteistyökuvioita? Kun olet saanut 5 siitä, niin varmasti löytyy, joku joka voi kertoa kuinka työsi eteni.
Onko yhtään kolleegaa, opiskelutoveria, joka voisi kertoa sinusta? Ehkä tuo sana suosittelija hämää sinua...
Oletko ollut missään harrastustoiminnassa/yhdistystoiminnassa mukanana, voisiko sieltä joku puhua puolestasi?
Jos ei edellisistä löydy, niin sitten mieti joku sukulainen. Sekin on parempi, kun että menet tyhjin käsin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 10:11"]
Mieti ympäristösi tarkkaan. Mistä aiheesta teit gradun? Oliko mitään yritys/yhteistyökuvioita? Kun olet saanut 5 siitä, niin varmasti löytyy, joku joka voi kertoa kuinka työsi eteni.
Onko yhtään kolleegaa, opiskelutoveria, joka voisi kertoa sinusta? Ehkä tuo sana suosittelija hämää sinua...
Oletko ollut missään harrastustoiminnassa/yhdistystoiminnassa mukanana, voisiko sieltä joku puhua puolestasi?
Jos ei edellisistä löydy, niin sitten mieti joku sukulainen. Sekin on parempi, kun että menet tyhjin käsin.
[/quote]
No ei todellakaan! Mieluummin ilman suosittelijaa kuin että ainoana suosittelijana on äiti, mummi, serkku tai joku muu sukulainen.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 10:11"]
[/quote]
No ei todellakaan! Mieluummin ilman suosittelijaa kuin että ainoana suosittelijana on äiti, mummi, serkku tai joku muu sukulainen.
[/quote]
Lisään tosin, että jos on ollut töissä äidin, mummin, serkun tai jonkun muun sukulaisen firmassa tai alaisena, niin sitten toki käy suosittelijaksi. Mutta silloinkin mieluummin joku sellainen, jolla ei ole tunnesidettä hakijaan.
Itse aiemmin rekrytoineena sanoisin, että ei ole mikään maailmanloppu jos et pysty nimeämään suosittelijoita. Oleellista on se, että olet opiskellut ja työkokemus on vanhempaa, joka selittää asian. Hyvä mahdollisuus siinä vaan jää käyttämättä, toivottavasti et jää ilman töitä tämän takia.
Kun menet haastatteluun, ole valmis lyhyesti ja ytimekkäästi vastaamaan, miksi sinulla ei ole suosittelijoita. Älä pyytele anteeksi tai ole nolo vaan vie keskustelu enemmän tulevaisuuteen. Painota, miten innostunut olet taas pääsemään työn touhuun ja uusiin haasteisiin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:41"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:34"]
Palkatessani uusia työntekijöitä yritykseemme olen tehnyt sen huomion, että jos hakijalla on vaikeuksia nimetä suosittelijoita, ei kannata edetä hänen kanssaan prosessissa. Taustalka on ollut joskus jotain hämärää tai osaaminen ei yksinkertaisesti riitä. Fiksuilla vastavalmistuneillakin ON suosittelijoita kesätyöpaikoista tai opinnoista.
[/quote]
No, minä olisin tunnollinen työntekijä ja olen samaan aikaan hoitanut kahta lasta ja hankkinut esim. gradusta vitosen. Silti minulla ei ole järkeviä suosittelijoita enkä ala hankkimalla heitä hankkimaan. Aivan luonnollista olisi kysyä edellisestä työpaikasta tms., jos sellainen olisi lähimenneisyydessä ollut, vaan nyt ei ole. Ei työkokemuksen puute tarkoita huonoa työntekijää. AP
[/quote]
AP hyvä,
Ei niiden tarvitse olla pomoja. Tarkoitus on osoittaa kyvyt, jotka ovat työelämässä tarpeen, mutta ei niistä kertovan tarvitse olla just sun pomosi.
Soita gradunohjaajallesi, selitä tilanteesi ja pyydä lupa käyttää häntä. Hän osaa kertoa ainakin tavoitteellisuudestasi, kyvyistäsi ajanhalintaan ja tiedonhakuun, jos kerran sait korkeimman mahdollisen arvosanan. Soita myös sinne kahden vuoden takaiseen kesätyöpaikkaasi ja pyydä sitä pomoa. Suosittelija voi olla myös harrastuselämästä: Jos olet vaikka partiossa tai organisoinut luomuruokapiirin, ehkä sieltä löytyy joku.
Kun menet haastatteluun, kerro tilanteesi - rekrytoija ymmärtää tietenkin, että olet vasta urasi alussa. Mutta kuten joku sanoi, heikoimman mahdollisen kuvan itsestäsi annat, jos sanot, ettet edes yrittänyt pyytää ketään 'kun se oli niin hankalaa'. Se kertoo jo eteisessä, että ylenkatsot työnantajan toiveita. Ja hakijoita on muitakin.
Onnea suosittelijajahtiin ja työhaastatteluun!
"Ketä voi pyytää suosittelijaksi? Pomoa? Jos olet vaihtamassa työpaikkaa ja olet ns. hyvä työntekijä niin tuskinpa se pomo haluaa sinua suositella kilpailijan palvelukseen. Jos taas olet vaikka saanut potkut YT:ssä, niin mitä arvoa tällä suosituksella on? Jos olisit oikeasti ollut tarpeellinen, niin sinua ei olisi irtisanottu. Työkavereiden suosituksilla taas ei luulisi olevan mitään arvoa. Kyllä on rekrytoijien ammattitaidon puutetta, jos homma kaatuu suosittelijoiden puuttumiseen."
Täsmälleen näin. Itse olin ollut kaksikymmentä vuotta samassa työpaikassa ja halusin vaihtaa työpaikkaa. Olisiko pitänyt ilmoittaa suosittelijaksi pomoni, vai paikkaani kärkkynyt työkaveri, joille kummallekaan en halunnut kertoa aikeistani. Gradunohjaaja on kuollut ja koirakerhokaverien suositukset tuntuisivat lähinnä kettuilulta rekrytoijaa kohtaan.
Ymmärrän suosittelijasysteemin vaikkapa ensimmäisiä kesätyöpaikkoja haettaessa, mutta aikuisten kohdalla työsuhteiden kesto ja tehtävät kertonevat enemmän kuin yksittäisen ihmisen mielipide (suosittelijahan voisi teoriassa olla hakemassa samaa työpaikkaa ja haukkua sinut maanrakoon).
Muutaman rekrytoinnin hoitaneena oma kokemukseni on, että ei niille suosittelijoille välttämättä edes soitella. Mutta jos on nimiä pyydetty, niin hyvä sinne on joku gradun ohjaaja tms. saada, osoittaa ainakin sen, että osaat noudattaa annettuja ohjeita. Jos olet töiden sijaan toiminut jossain muussa asiassa aktiivina (esim. yhdistys, taloyhtiön hallitus tms.) niin sellaiselta suunnalta tuleva suositus kelpaa myös. Tarkoitushan on saada selville, että olet osoittanut yhteistyökykyä ja sinuun luotetaan.
Ihmiselle pitäisi antaa tilaisuus näyttää itse mihin sopii, kaikki ihmissuhdepeliä alusta asti, ei hyvä.
Monia hyviä tyyppejä joista kyseltiin salaa millaisia he ovat ja kun ei vain pidetty, ei suositeltu.
Pistät sinne ihan pokkana vaan edellisen paikan pomon nimen ja vaihteen puhelinnumeron. Edes lupia ei tarvitse kysellä. Ei sinne kukaan kuitenkaan soittele. Tai sitten jonkun kaverisi numeron, ja sovit kaverin kanssa että väittää olleensa pomosi ja kehuu sinua maasta taivaaseen jos kävisi niin hassusti että soitto tulee.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 10:57"]
Pistät sinne ihan pokkana vaan edellisen paikan pomon nimen ja vaihteen puhelinnumeron. Edes lupia ei tarvitse kysellä. Ei sinne kukaan kuitenkaan soittele. Tai sitten jonkun kaverisi numeron, ja sovit kaverin kanssa että väittää olleensa pomosi ja kehuu sinua maasta taivaaseen jos kävisi niin hassusti että soitto tulee.
[/quote]
Huonoin neuvo ikinä. Tiedän rekrytoijia, jotka soittavat _aina_. Kun entinen pomo ei ole valmistautunut puheluun, saa rekrytoija AP:sta katastrofaalisen huonon kuvan. Ja kun tuo maasta taivaaseen kehuva kaveri kärähtää, ei AP, joka on varmasti hyvä vaikkakin vielä kokematon työntekijä, pääse näyttämään kykyjään edes toisella haastattelukierroksella.
Ihan todella, näinkö sä ratkaiset pulmatilanteita omassa elämässäsi, 66?
Minustakin pitäisi antaa tilaa ihmisten näyttää itse ovatko hyviä vai huonoja.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:13"] [quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:10"] [quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:08"] no mitä oot tehnyt viime vuodet? Kuka sut tuntis hyvin? Joku opettaja tms? Joku ei sukulainen? Sekin antaa oma-aloitteiden vaikutelman, että saat ne nyt tähän hätään revittyä jostain. [quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:02"] [quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 22:59"] On outoa, pitää olla jos pyydetään. Mäkään en ollut hakemukseen kirjoittanut, mutta haastattelussa annoin pari nimeä. Ja huom., pyydä etukäteen lupa suosittelijalta. [/quote] Mutta mistä saan suosittelijat ähän hätään? Olen siis 2,5v sitten ollut kesätöissä paikassa lyhyen aikaa, ja nyt pitäisi soittaa sinne suosittelupyyntöä.. Toisessa paikassa 3,5v sitten. Minusta tuntuisi oudolta pyytää sieltä suositusta, koska eiväthän he varmasti edes suunnilleen muista minua (paikka jossa työntekijät vaihtuvat usein). Enkä ole ollut muualla töissä kuin teinivuosina. [/quote] [/quote] Siis eihän sukulaisia saa tietääkseni nimetä suosittelijaksi, tai se ei ole kovin kannattavaa? En usko, etytä opettajamme haluavat toimia suosittelijoina, eivät hekään meitä opiskelijoita kovin hyvin tunne. En kysynyt tuota työtodistusjuttua, se oli joku muu. AP [/quote] Kannattaa silti kysyä opettajaa. Ja vaikka jotakin vanhaa pomoa. Yritä selvittää, missä vanha pomo on nykyisin, ja kysy. [/quote] En ole ollut moneen vuoteen töissä. Olen saanut kaksi lasta opiskelujen aikana. Olen saanut kyllä useamman haastattelupyynnön, ja tämä on ensimmäinen jossa kysytään suosittelijoita. Tulevaisuudessa voin kysyä tämän seuraavan työpaikan pomoa suosittelijaksi, mutta nyt minulla ei ole suosittelijoita. En voi alkaa soittelemaan entisille pomoille nykyisille työpaikoille, se olisi perin outoa tilanteessani. En usko heidän muistavan minua lainkaan/hyvin hämärästi. No, minulla ei ole suosittelijoita ja sillä siisti. :) AP [/quote] Ei olisi yhtään outoa. Oudompaa on se, ettet edes yritä hommata suosittelijoita, vaikka on erikseen kehotettu heitä selvittämään.
[/quote]
No, ehkä ihmiset ovat tässä erilaisia. Minusta olisi kiusallista soitella ihmisille, jotka tuskin edes muistavat minua ja pyytää heitä suosittelijaksi. Eihän se ole edes minusta edes suosittelijoissa se tarkoitus, että kinutaan suosittelijaksi ihmistä, joka hädintuskin muistaa minut. En ainakaan itse haluaisi toimia suosittelijana ihmiselle, josta minulla ei ole kunnon (=lähes minkäänlaista) käsitystä. AP
[/quote]Joskus pitää viitsiä tehdä jotain mikä tuntuu itsestä epämukavalta tai jopa kiusaliselta. Soitat ja selvität tilanteen. Myös opettajilta voit kysyä, kysyminen ei maksa mitään. Ja eikö teillä ollut mitään harjoitteluita opiskeluaikana?
Miten toimia tilanteessa, jossa on vakituisessa työsuhteessa ja aikoo vaihtaa työpaikkaa sitten kun sattuu joskus saamaan toisen vakipaikan? En halua kertoa pomolleni, että olen vaihtamassa paikkaa (varsinkaan, kun niitä paikkoja voi joutua hakemaan vaikka vuoden verran). En myöskään ole niin läheinen työkaverwideni kanssa, että pyytäisin heitä. Lisäksi teen niin itsenäistä työtä, etteivät he edes tunne minua kunnolla.
Eikö tällaisessa tilanteessa ole ihan ymmärrettävää olla pyytämättä nykyistä esimiestä suosittelijaksi?
Uskovainen mies vaikka oli ankara, sanoi kivasti "ihminen itse on todistus" ja oli hyvä työnantaja tutulleni.
Hän jopa sanoi ettei katsoisi edes papereita.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 11:26"]
Miten toimia tilanteessa, jossa on vakituisessa työsuhteessa ja aikoo vaihtaa työpaikkaa sitten kun sattuu joskus saamaan toisen vakipaikan? En halua kertoa pomolleni, että olen vaihtamassa paikkaa (varsinkaan, kun niitä paikkoja voi joutua hakemaan vaikka vuoden verran). En myöskään ole niin läheinen työkaverwideni kanssa, että pyytäisin heitä. Lisäksi teen niin itsenäistä työtä, etteivät he edes tunne minua kunnolla. Eikö tällaisessa tilanteessa ole ihan ymmärrettävää olla pyytämättä nykyistä esimiestä suosittelijaksi?
[/quote]
Tuohan on ihan normaalitilanne. Kyllä rekrytoijat käsittävät, ettet halua huudella suunnitelmistasi nykytyöpaikallasi, ennen kuin on nimi paperissa.
Tässä pätee ihan samat asiat: asiakas? taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja? SPR:n varainhankintakoordinaattori? Ja haastattelussa kerrot esimiehesi olevan sinuun tyytyväinen ja saaneesi myönteistä palautetta - jos siis näin on - mutta koska et halua paljastaa korttejasi, et ole suosittelijaa nykyiseltä työnatajaltasi pyytänyt.
Noita suosittelijoita tuntuu tivaavan yleensä vain rekryfirmoissa sellaset tekopirteet hiljattain valmistuneet tradet. Niitä ne sitten tärkeenä tarkastelee. Jos tällaisen kynsiin joudut niin älä välitä, ei sieltä mitään työpaikkaa löydy vaikka sulla olis kymmenen suosittelijaa.
Oikeet ammattilaiset yrityksissä ei näitä kysele, niille selviää ihan sulta kysymällä sovitko tehtävään kun tuntevat sen tehtävänkuvan niin hyvin.
Arvaanpa mistä kenkä oikeasti puristaa. Ap on rötvännyt kesätyöpaikoissaan, kun niillä "ei ole mitään väliä" ja siksi niistä on mahdotonta saada hyvää suositusta. Siksi jättäisi mieluummin kertomatta niiden yhteystietoja. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää...
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 11:34"]Noita suosittelijoita tuntuu tivaavan yleensä vain rekryfirmoissa sellaset tekopirteet hiljattain valmistuneet tradet. Niitä ne sitten tärkeenä tarkastelee. Jos tällaisen kynsiin joudut niin älä välitä, ei sieltä mitään työpaikkaa löydy vaikka sulla olis kymmenen suosittelijaa.
Oikeet ammattilaiset yrityksissä ei näitä kysele, niille selviää ihan sulta kysymällä sovitko tehtävään kun tuntevat sen tehtävänkuvan niin hyvin.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 00:23"]
Tuo koko suositteluhomma on mielestäni ihan naurettavaa. Siihenhän voi pyytää kenet tahansa, jonka kanssa synkkaa hyvin ja joka juttelee mukavia. Eihän kukaan pyydä sellaista, joka mahdollisesti puhuisi mitään negatiivista henkilöstä.
[/quote]
No eihän siihen nyt ketä tahansa kaveria voi pyytää!! Suosittelija on yleensä henkilö, jonka alaisuudessa hakija on aiemmin työskennellyt/opiskellut tai -toimenkuvasta riippuen - asiakas tai yhteistyökumppani. Esim jos olet ollut projektipäällikkönä projektissa, joka oli asiakkaan mielestä erittäin onnistunut, voit pyytää tätä asiakasta suosittelijaksesi, kun haet johonkin muualle projektihommiin.