Kun perintöjä jätetään suoraan lapsenlapsille, ne voi laittaa 18-vuotiaana kaiken menemään. Linkki
Ottaako monikaan tätä huomioon. Ei ehkä ole hyvä saada kovin paljon omaisuutta tuossa iässä.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008219117.html
Mieheni peri nuorena isovanhempansa. Mieheni ei ole hulttio millään tavalla, mutta laittoi omaisuuden velan pantiksi ja teki huonoja sijoituksia. Lähes kaikki varat meni. Häntä harmittaa hyvin paljon. Uskoi pankkien sijoitusneuvojia.
Miettikää, ennen kuin annatte 18-vuotiaille käyttöön suuria määriä rahaa tai omaisuutta.
Kommentit (79)
Mitä sitten? Minä ajattelin ensin etten säästä lasteni omiin nimiin rahaa rahastoon, koska saavat nuo rahat kun täyttävät 18v ja voivat ”hassata turhuuteen”, mutta kun ajattelin asiaa niin kuka minä olen kertomaan mikä on turhuutta? Jos matkustaa ja ryyppää niillä niin so, hän tekee niin kuin parhaaksi näkee.
aikooko ap testamentata vanhan rintsikan juupajoelta ja purku kuntoisen kesä kodan huitsin nevadasta. perijän oma asia miten käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaa miten perintövero maksetaan tilanteessa jossa perittävä jättää lapsensa perinnöttä mutta siirtääkin kaiken alaikäiselle lapsenlapselle. Eihän sillä lapsenlpsella ole mitään rahaa millä maksaa perintövero!!
Perittävä jättää lapsensa perinnöttä? Lain mukaan niin ei voi tehdä. Perijä voi kieltäytyä perinnöstä jolloin se menee hänen lapsilleen. Tällöin lapsenlapset realisoivat jotain maksaakseen perintöverot.
No eikö tuo onnistu, jos ei vain vaadi lakiosaa?
Ei, perinnöstä luopumisesta täytyy ilmoittaa kirjallisesti. Myös lakiosasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaa miten perintövero maksetaan tilanteessa jossa perittävä jättää lapsensa perinnöttä mutta siirtääkin kaiken alaikäiselle lapsenlapselle. Eihän sillä lapsenlpsella ole mitään rahaa millä maksaa perintövero!!
Perittävä jättää lapsensa perinnöttä? Lain mukaan niin ei voi tehdä. Perijä voi kieltäytyä perinnöstä jolloin se menee hänen lapsilleen. Tällöin lapsenlapset realisoivat jotain maksaakseen perintöverot.
Tässä vielä narsistin lapsi, haluan siis kieltäytyä sekä omasta osuudesta (lakiosa) että lasten osuudesta. Voinko siis kieltää lasteni puolesta että emme ota perintöä lapsilleni?
Mun käsittääkseni et voi päättää tuollaista asiaa lastesi puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kenellekään mikään uutinen ole, että täysi-ikäinen saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa. Toinen asia on, kuinka paljon se enää vainajaa harmittaa, jos omaisuus meneekin sileäksi.
Ei se ehkä vainajaa harmita, mutta homma saattaa kaduttaa sitä välissä oleva sukupolvea, kun omaisuus hävisi.
Saattaa tull mieleen, että se olisi säilynyt paremmin sille seuraavalle sukupolvelle, jos se olisi peritty oikeassa järjestyksessä.
Ou fak. Perijä perii ja sinä pidät turpasi kiinni, ap. Miehesi oli typerä ja SINUA harmittaa, vaikkei sinulla ole osaa eikä arpaa asiaan.
Mikä siinä on, että aina nämä MINIÄT on käsi ojossa muiden perintöihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi pitää sitten vaatia lakiosaa, jos testamentilla on yritetty jättää perinnöttömäksi, jos se lakiosa tulee kuitenkin automaattisesti ja sen luopumisesta pitää ilmoittaa kirjallisesti?
Sama riski vähän pienemmässä mittakaavassa:
Jos vanhemmat säästävät lapselle lapsilisistä ja omana kuukausisäästönään vaikkapa jotain 15.000, on olemassa konkreettinen vaara, että lapsi käyttää kaiken päihteisiin heti 18 täytettyään.
Kokemusta valitettavasti asiasta on.
Köyhiltä isovanhemmilta ei jää mitään perintöjä. Lähtökohtaisesti vainajan velat eivät periydy perilliselle, mutta osa kuolinpesän veloista saattaa jäädä perillisten maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta voiko lapsen puolesta kieltää ottamasta vastaan perintöä? En jaksa avata nyt enempää kuin sen että mun vanhempi on sadistinen lapsenhakkaajanarsisti jonka syntipukkilapsi olen. On tehnyt testamentin jonka mukaan minä en saa perinnöstä mitään, vaan kaikki menee lapsilleni suoraan.
En halua ottaa mitään vastaan tuolta hullullta jota parhaani mukaan välttelen enkä halua että lapsenikaan on mitenkään sidoksissa tuohon psykoon.
Onko siis vaan pakko sit antaa perintö lapsilleni?
Kuka sitten edes maksaa perintöverot alaikäisten lasten perinnöstä?Narsku on kohta 80 eli asia pian edessä.
Kuulostaa siltä, että sinä olet tuossa tilanteessa se pahis. Kovin ikävään sävyyn puhut vanhemmistasi.
Vanhempasi eivät halua antaa perintöä sulle, mutta toivovat lastesi sentään olevan empaattisempia.
Ei ole sun asiasi estää lapsiasi saamasta perintöä. Mitä järkeä siinä olisi.
Ihan vaikuttaa siltä, että omaa narsistisuuttasi epäät lapsiltasi perinnön.
Anteeksi vain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kenellekään mikään uutinen ole, että täysi-ikäinen saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa. Toinen asia on, kuinka paljon se enää vainajaa harmittaa, jos omaisuus meneekin sileäksi.
Ei se ehkä vainajaa harmita, mutta homma saattaa kaduttaa sitä välissä oleva sukupolvea, kun omaisuus hävisi.
Saattaa tull mieleen, että se olisi säilynyt paremmin sille seuraavalle sukupolvelle, jos se olisi peritty oikeassa järjestyksessä.
Ou fak. Perijä perii ja sinä pidät turpasi kiinni, ap. Miehesi oli typerä ja SINUA harmittaa, vaikkei sinulla ole osaa eikä arpaa asiaan.
Mikä siinä on, että aina nämä MINIÄT on käsi ojossa muiden perintöihin?
Olen ap. Mulla ei ole osaa eikä arpaa mieheni perintöasiaan. Oltiin tuolloin lähinnä vasta tutustuttu enkä ollut perehtynyt hänen raha-asioihinsa.
Huomasin kyllä, miten hän ja se väliporras todella surivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta voiko lapsen puolesta kieltää ottamasta vastaan perintöä? En jaksa avata nyt enempää kuin sen että mun vanhempi on sadistinen lapsenhakkaajanarsisti jonka syntipukkilapsi olen. On tehnyt testamentin jonka mukaan minä en saa perinnöstä mitään, vaan kaikki menee lapsilleni suoraan.
En halua ottaa mitään vastaan tuolta hullullta jota parhaani mukaan välttelen enkä halua että lapsenikaan on mitenkään sidoksissa tuohon psykoon.
Kuka sitten edes maksaa perintöverot alaikäisten lasten perinnöstä?Narsku on kohta 80 eli asia pian edessä.
Kuulostaa siltä, että sinä olet tuossa tilanteessa se pahis. Kovin ikävään sävyyn puhut vanhemmistasi.
Vanhempasi eivät halua antaa perintöä sulle, mutta toivovat lastesi sentään olevan empaattisempia.
Anteeksi vain
Huono ärsytysyritys. Narsistivanhempi on hakannut, kaltoinkohdellut, pitänyt nälässä, alistanut ja nöyryyttänyt vuosikymmenet, koko sen ajan mitä olin lapsi/nuori.
Kertoo todella paljon sinusta että sun mielestä MINÄ olen pahis. En halua penniäkään tuolta hirviöltä enkä olla missään tekemisissä. Edes perinnön osalta. Sun kaltaisen typeryksen on varmaan vaikea asiaa tajuta…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vielä narsistin lapsi, haluan siis kieltäytyä sekä omasta osuudesta (lakiosa) että lasten osuudesta. Voinko siis kieltää lasteni puolesta että emme ota perintöä lapsilleni?
En usko, että voit toimia tuolla tavalla lasten vahingoksi.
Kun opettaa lapset pienestä pitäen käyttämään rahaa, ei tuota ongelmaa synny. Meillä 18v sai perintönä vähän yli 70 000 e ja 3 vuotta myöhemmin se oli jo kasvanut arvoltaan vähän yli 85 000 euroon. Ei mikään hurja nousu, mutta kuitenkin enemmän kuin se, mitä nuori perintönä sai.
Ei kaikki tuhlaa, osa sijoittaa. Osa jopa järkevästi.
En ole koskaan ymmärtänyt noita vain rahan vuoksi tehtäviä kikkailuja.
Miksi sivuuttaa oma lapsi, se läheisin?! Et ole kasvattanut lapsenlastasi, eikä hän todennäköisesti rakasta sinua lähellekään niin kuin omat lapsesi tekee.
Lapsenlapsi perii kyllä aikanaan vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Kun opettaa lapset pienestä pitäen käyttämään rahaa, ei tuota ongelmaa synny. Meillä 18v sai perintönä vähän yli 70 000 e ja 3 vuotta myöhemmin se oli jo kasvanut arvoltaan vähän yli 85 000 euroon. Ei mikään hurja nousu, mutta kuitenkin enemmän kuin se, mitä nuori perintönä sai.
Ei kaikki tuhlaa, osa sijoittaa. Osa jopa järkevästi.
Vaikka kuinka opettaisi taloudenpitoa ja järkevää rahankäyttöä, voi lapsi silti sortua täysi-ikäisinä päihteisiin ja pistää perintönsä sileäksi. Kasvatus auttaa tässä asiassa hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vain
Huono ärsytysyritys. Narsistivanhempi on hakannut, kaltoinkohdellut, pitänyt nälässä, alistanut ja nöyryyttänyt vuosikymmenet, koko sen ajan mitä olin lapsi/nuori.
Kertoo todella paljon sinusta että sun mielestä MINÄ olen pahis. En halua penniäkään tuolta hirviöltä enkä olla missään tekemisissä. Edes perinnön osalta. Sun kaltaisen typeryksen on varmaan vaikea asiaa tajuta…
En yritä ärsyttää.
Ihmettelen vaan, miten olet noin täynnä kaunaa vanhempiasi kohtaan. Eikö olisi anteeksiannon aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et, voit kieltäytyä vain omasta puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi pitää sitten vaatia lakiosaa, jos testamentilla on yritetty jättää perinnöttömäksi, jos se lakiosa tulee kuitenkin automaattisesti ja sen luopumisesta pitää ilmoittaa kirjallisesti?
Lakiosa ei tule automaattisesti vaan sitä on vaadittava. Sen voi tehdä perunkirjoituksessa tai viimeistään 6kk sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakiosa ei tule automaattisesti, vaan sitä pitää vaatia. Jos ei vaadi, niin jakokirja voidaan tehdä ilman lakiosien jakoa. Tämä vaatii toki sen, että perukirjassa allekirjoittaa sen, ettei moiti testamenttia/perukirjaa.