Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen olit 90-luvun laman aikana? Mitä muistat lamasta ja sen vaikutuksista elämään?

Vierailija
07.09.2021 |

?

Kommentit (1503)

Vierailija
741/1503 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teini. Ostin paljon tuotteita postimyynnistä ja ihmettelin kun ei tullut laskua. Myöhemmin ymmärsin ett nuo firmat olivat menneet konkurssiin.

Vierailija
742/1503 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teini tyttö!

Muistan siis vieläkin kun olen 47- v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/1503 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 20 - 30-vuotias. Muistan sen, että ei ollut töitä. Elämä oli todella köyhää nuorena, todella köyhää ja ankeaa. Eikä ollut mielenterveyspalveluita nuorille, eikä oikein mitään muutakaan. Nykyään hyysätään ja holhotaan, olisin halunnut palveluja minäkin nuorena. Tämän vuoksi niitä ei tarvitse tarjota nykyään nuorille, meilläkään ei ollut miksi nykyajan nuoria paapotaan ja holhotaan koko ajan ja voi voi tarvitsevat mielenterveyspalveluita. Silloin kun minä olin nuori olimme laihoja, ei ollut varaa syödä. Nykyään suurin osa nuorista on lihavia, on varaa pitää koiria ja ruokkia niitä, nykyajan nuoret eivät ole mitään köyhiä, jos olisivat, eivät olisi sellaisia sotanorsuja kuin ovat ja ei todellakaan olisi varaa pitää elukoita nurkissa mitä pitää vielä ruokkia.

Vierailija
744/1503 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1994 meni kaikki. Siitä alkoi köyhyys.

Lama oli tarkoituksella tehty.

Vierailija
745/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

V 1990 täytin 17 v.

Lama oli kova.

Uutisissa oli vain lama, työttömyys ja köyhyys asioita...

Abi 1992, laman lapset textit penkkareissa...

Isän yks.yrittäjyys loppui kun raksa ala romahti kokonaan. Kukaan ei investoinnut. Hän ei siitä toipunut koskaan. Ero tuli. Myös sedällä.

Kommunismi romahti eli itä eurooppa sai vapauden. Saksa juhli. Se oli ihanaa.

Kävin lukion, intin ja tekun 1990...1999 eli olin aika taitava.

Kirppareita oli kadut täynnä.

Tekno oli cool ja moni biletti kovaa.

Itsekin ravasin discoissa ja klubeilla. Kivaa oli.

Olut ja lonkku oli viikolla 10 mk, jopa 7 mk!

Talonsiideri oli muotia.

Mm 1995 oli kova juttu ja siitä alkoi nousu oikeasti.

Laman aikana ymmärsin lopullisesti rahan arvon.

Eli kellä on rahaa on vauraus ja valta, köyhällä on vain kurjaa ja surkeaa.

Eli päätin menestyä, säästää ja vaurastua.

Tämä onnistuikin ahkeruuteni ansiosta.

Nyt on talot, mökit, bemarit ja prätkät.

Veli valitsi toisin, hänellä risat farkut ja vuokraslummi...

ELi ihminen voi vaikuttaa OMILLA VALINNOILLA.

Jopa laman lapsi.

Vierailija
746/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viva la revolution kirjoitti:

Silloinen lama oli aivan olematon pisara valtameressä kun katsoo nyt Suomen kokonaistilannetta...

Olen aiemminkin kirjoittanut tästä mutta pakko siis päivittää koska monet hinnat nousevat Suomessa päivittäin järkyttävästi ja sitä on jatkunut koko koronarahastuskauden ajan ja lisäsin muutaman huomion mitä kaikkea on menossa kuin pahimmissa painajaisissa…

Katsotaanpas tilannetta nyt Suomessa:

-Polttoaine siis maksaa aivan järjettömästi, ennen oli vitsi että polttoaine maksaa 2 euroa / L !!!, eipä ole enää vaan hinta on noussut vuoden aikana valtavasti ja nyt diesel oli 2,4 euroa ja bensiini 2,3 euroa, sulaa hulluutta

-Sähkö maksaa aivan valtavasti jo ja on kaksi eri maksua, siirto ja käyttö joista toiseen ei voi edes koskea ja sähkön hinta on noussut valtavasti koronan aikana

-Käyttövesi maksaa aivan järjettömästi kannattaa kohta ostaa pullovettä tulee halvemmaksi, ja tätä hintanousua on jatkunut pitkään…

-Ruoka ja asuminen maksaa ja kallistuu jatkuvasti, pari otosta, kurkku 5 euroa/kg, kahvipaketti kohta 6 euroa !!! aivan järjetöntä…

-Terveydenhoidosta maksetaan jo omastakin pussista tilanteesta riippuen

-Koronarahastus-hysteria (rahastukseen täysin keksitty) on maksanut järjettömästi ja jatkuu vieläkin ja sitä tuetaan kaikin tavoin median avustuksella; ja valtava raha on laitettu koronarokotteisiin jotka eivät estä saamasta koronaa ja joista huolimatta saa vakavia oireita koronasta, vuosisadan rahastushuijaus siis… ja huonoista rokotteista syytettiin niitä jotka eivät suostuneet ottamaan koronarokotetta… todellinen farssi… puhumattakaan hoitajien pakkorokotuksista rokotteilla joiden vaarallisuus oli raportoitu ympäri maailman, täysi tahallinen ihmisoikeusrikkomus ja ehdottoman vankeustuomion arvoinen pakkorokotteen puolesta äänestäneille…

-Ilmastonmuutos-rahastus-hysteria (samoin rahastukseen täysin keksitty) maksaa järjettömästi, tästä pakko sanoa että varsinkin medioissa on joka viikko kerrottu että kyllä pian on lauhaa kun tätä rahastusta pidetään yllä mutta todellisuudessahan yöpakkaset alkoivat jo Elokuussa mikä oli jo hyvin kylmä ja nyt on ollut kuukausikaupalla pakkasia ja silti medioissa muistetaan kertoa miten lauhaa on jottei rahastusta vain uhattaisi vaikka ulkona on todella kylmää mutta ei voi otsikoida että kylmyys jatkuu kuukaudesta toiseen koska pian tämä älytön rahastus on uhattuna... vuoden keskilämpötila on todella alhainen mutta tätä ei media kerro jotta keksitty rahastus ei lopu… ja Kiina rakentaa 200 uutta kivihiilivoimalaa samaan aikaan kun Suomalaisia veronmaksajia rangaistaan armotta, kaikki viedään... ja sähköautojen pakkomyynti tehtiin härskisti jotta muutama rikas saa autokaupoista tililleen euroja kun autokauppa ei muuten käy... mitään muuta perusteltua syytä ei pakkomyynnillä ollut kun verrataan Suomi vs. Kiina vai mikä oli pakkomyynnin merkitys maailman ilmastoon saisiko tästä tunnuslukuja, jos merkitystä ei ollut niin rahat takaisin rikkaiden yksityistileiltä ja palautetaan veronmaksajille... 

-Ja muut maksut ja maksujen maksut

-Ja muut verot ja verojen verot

-ja kaikki valtion omaisuus on myyty enää ei ole kuin rauniot...

Ei jää mitään enää lapsille ja tuleville lapsille... tämä maa ei ole onnellisin vaan onnettomin maa...

Mikä sitten lääkkeeksi: Kaikki puolueet, hallitus, oppositio, eduskunta kerralla vaihtoon muuten nämä vain vaihtelevat paikkojaan muutaman vuoden välein ja rahastus jatkuu entiseen malliin...

Ehdotan kansalaisäänestyksiin siirtymistä, ja eduskunta, oppositio, hallitus, kaikki puolueet lakkautetaan... kuka kannattaa? :)

Jos katsoo suomen taloushistoriaa. Niin aina on ollut kansanosa jota ei lamat haittaa eikä työttömyys piinaa. Kaikki järkkäytyy suhteilla. Noin puolet kansasta. Toinen puoli räpistelee ja tämä paremminvoivien puolisko kiusaa mielin määrin. Tämä huonompiosaisten puolisko sai lähteä ruotsiin töihin 70-luvulla. Ei lamat koske kaikkia, ja suuri osa hyötyy niistä. Nytkin julkisen virkarälssi aikoo laittaa yleislakon kun yksityissektoria paremmat liksat ei riitä. Lisää lisää. Tuottamattomasta työstä. Mitkään poliitikot ei auta kun kaikki ajaa samaa asiaa. Paremminvoivien asioita, joihin itse kuuluu. On 2 suomea. Sellainen hyväosaisten ja sitten ankea helvetin esikartano.

Vierailija
747/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin sairauslomalta töihin lama-aikana. Ennen lamaa oli yhteiset kahvittelut taukotiloissa. Oli järkytys palata takaisin töihin, kun kukaan ei enää ollut kahvittelemassa. Kaikki olivat komeroituneet työhuoneisiinsa. Tunnelma tosi kireä ja masentunut työpaikalla. Yhteishenkeä ei enää ollut. Talouteen yksin elävällä ja töissä olevalle ei vaikuttanut.

Vierailija
748/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo koulusäästämisjutut eli kumien leikkaaminen puoliksi ja kopiomäärien laskeminen ovat tuttuja 70- ja 80-luvulla ison peruskoulun käyneelle joten lienee ihan normaali tapa eikä mikään lamasta johtuva.

Vierailija
749/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin ammattiin juuri 90-luvun alussa ja työelämään pääsy ja siellä paikkansa löytäminen oli todella nihkeää. Sain syytöksiä niskaani kun vakituisia, kokoaikaisia työpaikkoja ei ollut ja aloin pienipalkkaisemån osapäivätyöni ohella opiskella jatkotutkintoa sekä tehdä sekalaisia hanttihommia tullakseni toimeen ja saadakseni asuntosäästöt kasaan. Ikuisen luuserin maine tuli joidenkuiden vanhempien sukupolvien edustajien puheiden seurauksena kun en kuulemma pysynyt missään työssä, lienekö puheiden mukaan osannutkaan hyvästä koulutuksestani ja hyvästä ammattitaidostani sekä noina vuosina kertyneestä kansainvälisestä kokemuksestani huolimatta. Kateuttakin olin havaitsevinani kun pystyin reissaamaan ja sain ensiasuntoni ostettua heti laman päätteeksi asuntosäästöjeni ansiosta. Tein sitten toistakymmentä vuotta normaaleja päivätöitä mutta hyppäsin sitten sijoitusteni, omistusasuntoni ja ammattitaitoni sekä kokemukseni varassa pois oravanpyörästä ja tein lapset sekä joitain kehittämistöitä freelancerina. Tätä nykyä olen vähän päälle viisikymppisenä teinien äitinä pikkuhiljaa taas työntekoa lisäävä miljonääri, oman yrityksen perustaminen siintelee näköpiirissä.

Vierailija
750/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli viihtyisiä baareja, joissa naishenkilöt riisuutuivat viettelevästi. Ihmisellä oli aikaa muutenkin kaikkeen kivaan. Tehtiin kotiviiniä. Uraohjukset ja yrittäjät sovittelivat narua kaulan ympärille ja monilta lähti omat ja vanhempien asunnot velkojen ja takauksien vuoksi. Ostin ensimmäisen kännykkäni, joka painoi saatanasti, eikä sillä voinut tehdä mitään muuta kuin soittaa.

Vierailija
751/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin n.10v. Perheyritys meni konkkaan ja perhe hajosi. Terveiset vaan manulle sinne helvettiin.

Vierailija
752/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin valmistunut sairaanhoitajaksi ja aloittanut työelämässä. Vuonna 1996 innostuin sisareni houkuttelemana lähtemään Norjaa töihin. Ensin piti olla vain vuosi ja sitten palata entiseen työpaikkaan, tilalle otettiin sijainen.

Aika pian selvisi että takaisinpaluuta ei tule. Työolosuhteet ja palkka niin paljon paremmat että päätin jäädä. Niinpä sanoin itsen irti Suomen työpaikasta ja jäin tänne. Siitä asti täällä asunut enkä totisesti kadu. Hieman jännitti ilmoittaa osastonhoitajalle joka oli lähin esimieheni etten enää tule takaisin ja sanoa heipat kaikille työkavereille. Oh sanoi että onneksi olkoon, jos hänelle olisi mahdollista tulisi perässä. 

Niinpä lamasta en muuta tiedä kuin sen mitä kuullut. Itseä ei ole koskenut millään tavalla.

Vierailija
753/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alakoululainen. isäni alkoi ryypätä, en tiedä johtuiko se lamasta, mutta äitini otti eron. Isältä jäi äidille paljon velkaa. Äiti itki iltaisin kun luuli että lapset on nukkuu.

Kaikki velka pelottaa ja ahdistaa. En omista luottokorttia. Asun vuokralla. Säästän kaikessa.

Vierailija
754/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukion ekalla v -91. Olen eroperheestä mutta kumpikaan perhe ei kärsinyt taloudellisesti. Myöskään kaverini vanhemmat saivat pitää työnsä. Sen sijaan paljon harrastaneelle vapaa-ajanvietto muuttui kun samoja harrastemahdollisuuksia ym rientoja ei järjestetty enää nuorille.

Seurasin uutisia jonkun verran ja muistan että niissä oli puhetta pankeista, lainoista ym, ilmapiiri muuttui aika dramaattisestikin. Oli kuitenkin vaikeaa ymmärtää suurempaa kuvaa sen ajan naiviina teininä.

Muistan hyvin miten ihanalta elämä tuntui kasi- ja ysiluokilla. (1988-89) Elämä hymyili, ihmiset olivat iloisia, oli paljon ohjelmaa kaupungilla ja muistan että käytettiin värikkäitä vaatteita ja asusteita. Luokkaretkiin saatiin isot avustukset paikallisilta yrityksiltä ja pankeilta. Meidän ysiluokka matkusti Islantiin. Elämä oli huoletonta, huumaavaa.

Toisaalta huonekaluja ja isompia ostoksia hankittiin usein vasta pitkän harkinnan ja TARPEEN mukaan. Tavaraa ei voitu ostaa luotolle niin kuin nyt. Vaatteita oli vähemmän, ei ollut irtoripsejä, tekokynsiä ym, ei sisustettu ja tunattu niin kuin nyt. Arki-ruoka oli hyvin simppeliä. Koululomilla ei tehty (tai ainakaan minun perheissä) viikonloppureissuja. Eikä varsinkaan ulkomaille. Etelänmatkatkin olivat melko harvinaisia.

Toki ymmärrän että olin etu-oikeutettu kun vanhemmat saivat pitää työnsä eikä niillä ollut suuria asuntolainoja.

Sori, nyt meni vähän ohi kysymyksen. Tätä ketjua on mielenkiintoista ja myös hyvin surullista lukea.

Vierailija
755/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyin vasta 2000luvulla mutta molemmat vanhemmat valmistui yliopistosta laman alun aikaan ja pakko sanoa että ymmärrän nyt miksi ovat edelleen nii. helkutin varovaisia rahan kanssa vaikka sitä on

Vierailija
756/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaassa iässä, opiskelin lukiossa ja yliopistossa. Kun valmistuin lama oli ohi ja revittiin töihin. Omat vanhemmatkin olivat virkamiehiä virassa jotka pysyivät laman yli joten perheemme pärjäsi hyvin. Olisi ollut toisin jos olisi ollut 5-10v. vanhempi ja valmistunut työttömäksi tai vanhemmat yrittäjiä tai irtisanottu lamassa. Hyvää tuuria.

Vierailija
757/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen -86 syntynyt. Muistan että äiti oli työttömänä tai lomautettuna (jatkoi samassa työssä myöhemmin) ja käytiin työvoimatoimistossa. Isä oli yrittäjä ja muistikuvia on, että hänkin oli hetken kotona kun ei ollut töitä.

Meille oli valmistunut uusi omakotitalo v. -89, mutta onneksi se oli tehty alkuperäisestä suunnitelmasta nuukaillen, ts. liian pieneksi ja kaikki hienoudet karsimalla. Äiti aina kertoo, kuinka silloin pankista olisi saanut lainaa niin paljon kuin olisi vain halunnut.

Vanhemmat ovat köyhistä oloista lähtöisin, joten uskon nuukailun ja vaatimattomuuden pelastaneen perheemme lamassa. Koko minun lapsuus ja teini-ikä elettiin vaatimattomasti, vaikka 90-luvun lopulla rahaa kyllä olisi ollut, kun isällä oli hyviä vuosia.

Vierailija
758/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo koulusäästämisjutut eli kumien leikkaaminen puoliksi ja kopiomäärien laskeminen ovat tuttuja 70- ja 80-luvulla ison peruskoulun käyneelle joten lienee ihan normaali tapa eikä mikään lamasta johtuva.

Kyllä se olisivat suora seuraus. Lähes kaikki kirjat oli saanut vuoden käytön jälkeen omaksi peruskoulussa. Yhtäkkiä niitä alettiin kierrättää. Lukiossa oli saanut ilmaiset kirjat, mutta ne tulivat maksullisiksi kesken lukion.

Moni jäi työttömäksi. Niin pankinjohtaja kuin tehdastyöläinen. Mutta silloin ei ollut vielä keksitty kyttäysmeininkiä työttömille. Lukion jälkeen ei saanut kesätöitä, mutta rahaa tuli, kun käveli työkkärin ovesta sisään ja ilmoittautui. Eikä haitannut vaikka asui vanhempien luona.

Opiskellessa oli normaalia asua soluasunnossa. Opintotuki ja asumislisä eivät

riittäneet tavalliseen vuokra-asuntoon. Normaalia asumistukea ei opiskelijoille myönnetty, eikä sossun tukea. Opintolainaa harva uskalsi ottaa, kun laman opetukset olivat mielessä.

Kaikesta huolimatta ysäri oli näin jälkikäteen ajateltuna mukavaa ja huoletonta aikaa.

Vierailija
759/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin -91. Eli eipä juuri muistikuvia. Lapsuuteni oli kiva ja hyvä. Porukat sai pitää työnsä ja meillä oli oma asunto.

Vierailija
760/1503 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lama ei juuri vaikuttanut mun elämään. Kumpikaan vanhemmista ei menettänyt työpaikkaansa. Ainut ongelma oli kesämökin laina. Sen korot nousi pahasti ja siksi jostain piti säästää.

Muistan, että kirpputoreja oli kaupunkien parhailla myyntipaikoilla ja muistan myös mies ja kaljahana-baarit. Ne piti ympäröidä köydellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi