Miksi samanpainoiset ihmiset kuin minä näyttää paljon hoikemmalta
Tässä toi nainen on suunnilleen mun painoinen laihdutuksensa jälkeen, painan siis niin 62kg https://www.reddit.com/r/MadeMeSmile/comments/pjbgmd/everyone_else_has_… Mutta en mä ole yhtään noin hoikka. Lähinnä muistutan tuota ennen-kuvaa, tai siltä tuntuu kun katson peiliin. Joskus kiinnittänyt huomiota muissakin yhteyksissä samaan asiaan. Ehkä vartalonmalli vaikuttaa? Olen sellainen keskeltä tasapaksu, vyötärönympärys oli 58 kiloisenakin reilusti yli 70cm.
Kommentit (34)
Pituus tietyti ja se, paljonko on lihasta. Parikymppisenä painoin 51 kg ja olin huomattavasti pulskempi kuin nyt kolmekymppisenä painaessani noin 60kg. Silloin en juuri liikkunut ja olin "lihakseton", nykyään olen paljon liikkeessä jo ihan työn puolesta.
Paino jakautuu ihmisillä niin eri tavoilla, että saman painoiset ja pituiset voivat olla tyystin eri näköisiä vartaloltaan.
Hyvä ryhti ja lihaskunto tekevät paljon. Ryhdikäs ja lihaksikas kroppa on esteettinen.
Joillakin rasvaa kertyy eniten vyötärölle, jolloin hoikalta näyttäminen on lähes mahdotonta.
Hyvä ryhti, yks väriset vaatteet, korkokengät
Vierailija kirjoitti:
Luuston painoerot olemattomat jotain 0.5kg maksimissaan. Siitä ei painoerot johdu.
Painossahan ei nyt ollutkaan eroa vaan ulkonäössä: muut näyttää hoikemmalta samassa painossa. Todennäköisesti johtuu ruuminrakenteesta eli luustosta.
Vartalotyyppi vaikuttaa paljon. Toiset ovat Y:n mallisia (leveät hartiat, kapea vyötärö ja lantio), toiset X:n mallisia (hartiat ja vyötärö yhtä leveitä, kapea vyötärö), jotkut O:n mallisia (eniten massaa vyötäröllä), ja jotkut taas H:n mallisia (hartiat, vyötärö ja lantio suunnilleen saman levyiset). Sitten on vielä A-vartaloisia, joilla kehon painopiste on lantiossa ja reisissä.
Miksi ihmisille on niin vaikea käsittää että on erilaisia luustoja ja vartaloita ja että rasva jollakin kertyy reisiin ja jollakin mahaan jne?!
Joillakin on leveä lantionluusto ja toisella kapeampi. Jollakin on pitkä kaula ja toisella lyhyempi jne. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Ei kaikista tule balettitanssijoita vaikka olisi kuinka rasvaprosentti nollassa eli eivät ole siroja ja kaposia.
Vierailija kirjoitti:
170 ja 79 kilo. Minulla ei ole edes hirveästi vatsaa. Kovin tasainen olen. Kädet ovat myös hoikkia ja pitkiä.
Ylipainoa on paljon! Käytät varmaan vaatekokoa 46. Ihannepainosi olisi 60-65 kg ja vaatekoko 38.
Jos verrataan samanpituisia, siroluista ja rotevaluista, luuston painoeroa on max n. 800gr. Ihan turha yrittää perustella jäätävää ylipainoaan luiden painolla. Lihas on se joka ratkaisee, lihas on tiheää ja painavaa, rasva taas painoonsa suhteutettuna isokokoista. Aikoinaan kun aloitin punttien nostelun, ensimmäisen kahden vuoden aikana paino nousi 9kg, mutta housut piti vaihtaa 2 numeroa pienemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos verrataan samanpituisia, siroluista ja rotevaluista, luuston painoeroa on max n. 800gr. Ihan turha yrittää perustella jäätävää ylipainoaan luiden painolla. Lihas on se joka ratkaisee, lihas on tiheää ja painavaa, rasva taas painoonsa suhteutettuna isokokoista. Aikoinaan kun aloitin punttien nostelun, ensimmäisen kahden vuoden aikana paino nousi 9kg, mutta housut piti vaihtaa 2 numeroa pienemmäksi.
Mutta eipä ne leveät hartiat kapene vaikka kuinka niitä treenaisi. Ja jos on leveä rintakehä niin ei vyötäröä saa 60cm ympärykseksi kuin korsettihoidolla. Kyse ei ole painosta.
Mutta eipä ne leveät hartiat kapene vaikka kuinka niitä treenaisi. Ja jos on leveä rintakehä niin ei vyötäröä saa 60cm ympärykseksi kuin korsettihoidolla. Kyse ei ole painosta.
Ihan sama onko ne hartiat kapeat vai leveät. Kun lihasta ei ole yhtään mutta rasvaa senkin edestä, ihminen näyttää kävelevältä säiliöltä. Kun tämä säiliö ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa nostelemaan raskasta rautaa, paino voi jopa nousta, mutta se säiliönnäköinen vartalo alkaa näyttämään juoksijan vartalolta. Jos tätä ei ymmärrä, silloin ei kannata ihmetellä, miksi samanpituinen ja painoinen kaveri näyttää huippumallilta ja itse näyttää muumimammalta. Helpommalla pääsee kun toteaa, että mulla on isot luut, ja tilaa pizzan foodoralta...
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama onko ne hartiat kapeat vai leveät. Kun lihasta ei ole yhtään mutta rasvaa senkin edestä, ihminen näyttää kävelevältä säiliöltä. Kun tämä säiliö ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa nostelemaan raskasta rautaa, paino voi jopa nousta, mutta se säiliönnäköinen vartalo alkaa näyttämään juoksijan vartalolta. Jos tätä ei ymmärrä, silloin ei kannata ihmetellä, miksi samanpituinen ja painoinen kaveri näyttää huippumallilta ja itse näyttää muumimammalta. Helpommalla pääsee kun toteaa, että mulla on isot luut, ja tilaa pizzan foodoralta...
Juoksijan vartalon saa juoksemalla. Rautaa nostelemalla saa jääkaappi-pakastimen vartalon. Rautaa nostelemalla ja paastoamalla saa broilerin vartalon.
Vierailija kirjoitti:
?? Ei 168 cm ja ~60 kg nainen varmastikaan näytä miltään muumimammalta. Kyllä ruumiinrakenne vaikuttaa siihen, kuinka hoikalta näyttää. Jos on esim. leveät hartiat ja leveä vyötärö, ei kovin helposti näytä miltään sirolta keijukaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoksijan vartalon saa juoksemalla. Rautaa nostelemalla saa jääkaappi-pakastimen vartalon. Rautaa nostelemalla ja paastoamalla saa broilerin vartalon.
Rautaa nostamalla nainen saa vain vähän lisää lihasta ilman steroideja.
Sulla on luultavasti erilainen kehonkoostumus, rasvaprosentti saattaa olla tosi korkea. Kannattaa ehkä käydä mittauttamassa jollain kunnon laitteella. Googleta InBody-mittaus.