Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ja siitä: Ylen kysely kansanedustajille: Enemmistö vastanneista kannattaa hoitajille parempaa palkankorotusta kuin muille työntekijöille

Vierailija
07.09.2021 |

Semmoinen jämäkkä oikeistopuolue sitten sieltä

https://yle.fi/uutiset/3-12082596

Selkeintä kannatus hoitajien muita paremmille korotuksille on vasemmistoliiton eduskuntaryhmässä.

Vahva tuki hoitajille tulee myös perussuomalaisten, kristillisdemokraatttien ja vihreiden edustajilta.

Kommentit (159)

Vierailija
41/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaisi parempaa palkkaa, niin olisi kannattanut opiskella lääkäriksi hoitajan sijaan.

Tää on käsittämätön asenne. Omahyväisenä heitellään tämmösiä lauseita, kun tosiasia on se, että hoitajia TARVITAAN. Ei nää hommat pelkillä lääkäreillä pyöri! Varmaan loppuu se ylimielinen asenne viimeistään siinä vaiheessa, kun on itse hoidon tarpeessa.

Ei ole mitään ylimielistä asennetta, vaan totuus, että hoitajat tekevät suurelta osin rutiinitöitä. Eikä tosiaa sairaala pelkillä lääkäreillä toimi, koska lääkärit eivät ehdi jokaista potilasta tarkkailemaan yms. Tämän vuoksi on hoitajat. Hoitajan tietysti pitää myös osata pyytää lääkäri paikalle, kun hoidot eivät tepsi yms. 

Ihanko tosi!

Vierailija
42/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa olla ihan yksi ja sama mitä muunalojen ihmiset arvioivat hoitajan työnsisällöstä, vastuista, ym. Totuus on, ettei ole enää tekijöitä. Tilanne on kaaottinen työpaikoilla. En tiedä kauan tätä voidaan salata kansalaisilta. Siellä kuolee ihmisiä, koska kukaan ei joko ehdi tai omaa kokemusta puuttua ajoissa potilaan ennustettavissa olevaan tilan romahtamiseen. 

Niinhän se on alalla kuin alalla tänä päivänä. Tilanne on kaoottinen yhä useammalla alalla. 

Lähes kaikilla aloilla ihmiset taistelevat jaksamisensa ylärajoilla. Minäkin itkin eilen, kun päivä oli niin raskas ja olin aivan loppu. Enkä ole hoitaja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin palkkaa lisätään pitää myöskin työtehoa nostaa, nykyisellään se on helppoa, koska lähtötaso on lähellä nollaa.

Vierailija
44/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet hoitajan työt ovat kyllä ihan ruutinitöitä, vaikka ovat ihan tarpeellisia. Alun alkaenhan hoitajat ovat hoitaneet rutiinitöitä, joita voi hoitaa ilman lääkärin koulutusta. Tietenkin hoitajan pitää osata pyytää lääkäri apuun silloin, kun tilanne on sellainen, ettei hän itse tiedä/osaa enää hoitaa. 

Meteliä hoitajat ovat ainakin osanneet pitää omista töistä ja tekemisistään. Ovat saaneetkin palkankorotuksia muistaakseni. 

Ei kannattaisi kommentoida silloin, kun ei selkeästi tiedä kommentoitavasta aiheesta mitään. Ja se on hei ihan ok, ei kaikesta voi tietää. Menepäs nyt niihin vaativiin ja hyvin palkattuihin töihin, jotka alkanevat klo 9.00? Mukavaa työpäivää sinulle! :)

Mulla työt ovat mukana koko ajan. Teen vähintään 12 tuntisia päiviä ja viestejä tulee myös iltamyöhään kännykkään. Siis, mikä mukava työ??? Ongelmat vaivaavat nukkumista myös öisin.

Silti ehdit kertoa muille mitä he tekevät työpäivänsä aikana:)

Vierailija
45/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa äänten kalastelua.

Hoitajilla on hyvä palkka koulutulseen nöhden.

Työn järkeistämisestä pitää puhua työnantajan kanssa.

Kiitos aamun nauruista! :D Jotkut ne näköjään jaksaa heittää läppää heti aamutuimaan :D

Hoitajan bruttopalkka on oikeastaan aina yli 2500€/kk. Sitä voidaan pitää jo kohtuullisen hyvänä.

Vierailija
46/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajilla on hyvä palkka siihen nähden, mikä on heidän koulutus.

Eivätkä työskentele yksin missään, vaan teemissä.  Hoitavat ihmisiä lääkärin määräysten mukaisesti, eivät itsenäisesti. 

Ei herranjumala, kuinka pihalla joku voi olla :D :D Mut hyvä, kuvittele vaan, et se menee noin... :D

En ole pihalla, vaan tuttavapiirissä on kyllä hoitajia. Itse tiedän, että hoitajat varmistavat asiat lääkäriltä.  

Sinä et tiedä mistään mitään. Sairaaloissa on iltaisin päivystävä lääkäri joka piipahtaa osastolla. Ei kysellä kuin päälinjat ja hätätapaukset.

Satun tietämään. Olen itse ollut sairaalassa töissä. No sitten on organisoinnissa vika, jos lääkäri ei hoida tehtäviä tai heitäkin on liian vähän.

Mitä ihmeen "tehtäviä" ei hoida? Iltaisin ja viikonloppuisin erikoissairaanhoidon osastoilla piipahtaa päivystävä lääkäri jolta ei jäädä kyselemään varmisteluja kuin tärkeistä asioista. Tk-sairaaloissa ei käy edes lääkäriä vaan on oman harkinnan mukaan soitettava joko lääkärille jos tarvitsee vaikka lääkemääräyksen tai suoraan ambulanssin. Näin se menee.

Sinä olet hoitanut sairaalan kukkakioskia.

7

Kuule mun omaisia on ollut sairaalassa myös ja olen sivusta seurannut tilannetta.  Kirjoituksesta saa sen käsityksen, että hoitajat joutuvat tekemään lääkärin töitä. Silloinhan lääkäreitä pitäisi olla enemmän. Tiedän, että tk-sairaaloissa ei käy edes lääkäriä ja olenkin kuullut potilailta, että he ihmettelevät  tätä. Niin tässä kohtaa hoitajan pitää osata arvioida, tarvitaanko lääkäri vai ambulanssi.   

Vierailija
47/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet hoitajan työt ovat kyllä ihan ruutinitöitä, vaikka ovat ihan tarpeellisia. Alun alkaenhan hoitajat ovat hoitaneet rutiinitöitä, joita voi hoitaa ilman lääkärin koulutusta. Tietenkin hoitajan pitää osata pyytää lääkäri apuun silloin, kun tilanne on sellainen, ettei hän itse tiedä/osaa enää hoitaa. 

Meteliä hoitajat ovat ainakin osanneet pitää omista töistä ja tekemisistään. Ovat saaneetkin palkankorotuksia muistaakseni. 

Ei kannattaisi kommentoida silloin, kun ei selkeästi tiedä kommentoitavasta aiheesta mitään. Ja se on hei ihan ok, ei kaikesta voi tietää. Menepäs nyt niihin vaativiin ja hyvin palkattuihin töihin, jotka alkanevat klo 9.00? Mukavaa työpäivää sinulle! :)

Mulla työt ovat mukana koko ajan. Teen vähintään 12 tuntisia päiviä ja viestejä tulee myös iltamyöhään kännykkään. Siis, mikä mukava työ??? Ongelmat vaivaavat nukkumista myös öisin.

Silti ehdit kertoa muille mitä he tekevät työpäivänsä aikana:)

Kyllä tänään! Yleensä en. 

Vierailija
48/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin näyttää/tuntuu siltä, että hoitajien töiden organisointi on pielessä. Heitä on liian vähän, eikä palkan nosto auta, kun siitä tulee lisää kustannuksia.  Jos palkkakustannukset nousee, ei ole enää varaa kohta palkata kuin muutama hoitaja.  Nämä sitten joutuvat entistä kovemmalla töissään. Eikä palkan nosto auta kovinkaan pitkälle, ei se auta jaksamaan kovinkaan kauan. 

Vierailija
49/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi organisoida työnsä paremmin. Lisäksi sinun pitää keskustella esimiehesi kanssa työn priorisoinnista. Sitten sinun pitää välillä sulkea kaikki laitteet koska jaksamisesi kärsii kun olet koko ajan tavoitettavissa. Nukkumiseen tarvitset melatoniinia. HUOMAATKO? Näin minäkin mitään töistäsi tietämättömänä voin tulla "asiantuntijana" sinulle niistä päsmäröimään, kuten sinä teet meille hoitajille. PS. Opiskele lääkäriksi jos nykyinen työsi ahdistaa :D

Vierailija
50/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkä työskentele yksin missään, vaan teemissä.  Hoitavat ihmisiä lääkärin määräysten mukaisesti, eivät itsenäisesti. 

Ei herranjumala, kuinka pihalla joku voi olla :D :D Mut hyvä, kuvittele vaan, et se menee noin... :D

En ole pihalla, vaan tuttavapiirissä on kyllä hoitajia. Itse tiedän, että hoitajat varmistavat asiat lääkäriltä.  

Sinä et tiedä mistään mitään. Sairaaloissa on iltaisin päivystävä lääkäri joka piipahtaa osastolla. Ei kysellä kuin päälinjat ja hätätapaukset.

Eli lääkkeetkö määrää nykyään hoitaja? Kirjoittaa lausunnot, päättää hoitolinjoista, antaa diagnoosit? Okei, en ole ihan muutamaan kuukauteen käynyt terveysasemalla ja viimeksi vastassa oli ortopedi, ihan yksin.

Vierailija
51/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävintä on, että huomaan 20v jälkeen oman hoitajanetiikan muuttuvan. Näen potilaan olevan hyvin väsynyt aloitetun opiaattilääkityksen jälkeen. Hengitys kuitenkin toimii normaalisti. Perustoimintakyky ei, koska nukkuu lähes koko vuorokauden. Lääkäriä ei osastolla paikalla viikonloppuna. En ehdi soittaa puhelimitse päivystävälle, että annos liian suuri. Jätän odottamaan maanantaita ja tiputan suonensisäisiänesteitä, koska ei jaksa syödä kunnolla.

Ylläolevalla tavalla en olisi toiminut vielä muutama vuosi sitten. Nyt en ehdi puuttua, koska työtahti näissä rutiineissa sellainen, ettei ole yhtään löysää reagoida, jos ei kuole juuri käsiin sen vuoksi. Toisaalta jossain se näkyy, ettei ole henkilökuntaa ja näkyköön sitten tässä.

Vierailija
52/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulaa on kaikista sote alan ammattilaisista ja lähes joka sektorilla. Ihan turha nyt vetää pelkästään jotain sairaaloita ja vanhustenhoitoa tähän. Sosiaalipuoli taitaa olla vielä enemmän pulassa kuin terveyspuoli ja jos joku ei ole huomannut, niin hammashoito on ollut tukossa jo vuosia. Hoitotakuu ei todellakaan toteudu. Hoitajia, lääkäreitä, sosiaalityöntekijöitä, ohjaajia ym ei ole missään enää riittävästi saatavilla ja porukka eläköityy kovaa vauhtia. Ei tässä enää työnkuvien ja palkkojen korjailu auta, kun ihmisiä ei vain ole näihin töihin.

Vierailija
53/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kokoomuksen suulla on linjattu etteivät kannata jonkun yksittäisen ammattiryhmän muita suurempia palkankorotuksia. Ja näinhän se on. Siellä hoituripuolella mättää ihan muut asiat kuin raha.

Vierailija
54/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lääkkeetkö määrää nykyään hoitaja? Kirjoittaa lausunnot, päättää hoitolinjoista, antaa diagnoosit? Okei, en ole ihan muutamaan kuukauteen käynyt terveysasemalla ja viimeksi vastassa oli ortopedi, ihan yksin.

No eihän joku ortopedin vastaanotto ole kuin pienenpieni palanen koko asiasta. Ei tietenkään lääkärin vastaanotolla ole koskaan ollut hoitajaa. Ei tässä nyt siitä puhuta!!! Vaan hoitajien työstä.

Vierailija
55/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi organisoida työnsä paremmin. Lisäksi sinun pitää keskustella esimiehesi kanssa työn priorisoinnista. Sitten sinun pitää välillä sulkea kaikki laitteet koska jaksamisesi kärsii kun olet koko ajan tavoitettavissa. Nukkumiseen tarvitset melatoniinia. HUOMAATKO? Näin minäkin mitään töistäsi tietämättömänä voin tulla "asiantuntijana" sinulle niistä päsmäröimään, kuten sinä teet meille hoitajille. PS. Opiskele lääkäriksi jos nykyinen työsi ahdistaa :D

Ihan samoin on minulla kuin sinulla. Minä en ole pomo enkä voi organisoida töitäni. Teen myös hyvin itsenäistä työtä, eli vastaan monesta ihmisestä.  Joudun käymään koko ajan lääkärillä, että jaksaisin tehdä työni. Minun ei enää kannata opiskella lääkäriksi, koska olen tämän ikäinen ja lääkärin koulutus on hirveän pitkä.  En ole päsmäröinyt. Käsität väärin.  Olen todella ahdistunut ja siinä sinä olet oikessa. Haluan sanoa, että monella alalla vallitsee tämä, ettei töitä organisoida. Yksittäinen ihminen ei voi tälllaisia tehdä, koska hän ei päätä raha-asioista. 

Vierailija
57/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaua on linjassa tutkintoon, joka on amk-tutkinto. Vastaavaa työtä tekevän amk-insinööri saa ihan samaa palkkaa. Kummassakin ammatissa voi edetä, tehdä lisätutkintoja ja siirtyä johtaviin hommiin, jolloin palkkaus toki nousee.

Vierailija
58/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joskus ne viestit on luettavat eli joudun sitten kauhealla kiireellä aamulla lukemaan ne, jos en sitä tee illalla. Ajattelen itseäni ja jaksamistani. 

Vierailija
59/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitteko sairaanhoitajat muuten taas uskoa kokoomusta?

Kommentti: Stubbin kokoomus petti Sari Sairaanhoitajan

https://www.is.fi/tyoelama/art-2000000989178.html

Vierailija
60/159 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän joku ortopedin vastaanotto ole kuin pienenpieni palanen koko asiasta. Ei tietenkään lääkärin vastaanotolla ole koskaan ollut hoitajaa. Ei tässä nyt siitä puhuta!!! Vaan hoitajien työstä.

Harvemmin kai sitä yhdellä käynnillä näkyy kuin pienen palasen. Mutta jos väitteesi pitäisi paikkaansa, olisin käynyt fysioterapeutin tai sairaanhoitajan vastaanotolla. Nyt oli ortopedi ja lisäksi aulasa puhelimen takana joku hoitaja/vastaanottoapulainen, mutta hän ei minua tutkinut, määrännyt tutkimuksia tai lääkkeitä. ?

Alkuvuodesta oli myös lääkäri, kun lapsi kävi terveysasemalla. Hoitaja vastasi puhelimeen ja varasi ajan kyllä. Palkkaukset näissäkin ihan kohdillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan