Ja siitä: Ylen kysely kansanedustajille: Enemmistö vastanneista kannattaa hoitajille parempaa palkankorotusta kuin muille työntekijöille
Semmoinen jämäkkä oikeistopuolue sitten sieltä
https://yle.fi/uutiset/3-12082596
Selkeintä kannatus hoitajien muita paremmille korotuksille on vasemmistoliiton eduskuntaryhmässä.
Vahva tuki hoitajille tulee myös perussuomalaisten, kristillisdemokraatttien ja vihreiden edustajilta.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla on hyvä palkka siihen nähden, mikä on heidän koulutus.
Eivätkä työskentele yksin missään, vaan teemissä. Hoitavat ihmisiä lääkärin määräysten mukaisesti, eivät itsenäisesti.
Ne kerrat kun joutunut sairaalassa vierailemaan niin enemmänkin tullut sellainen olo että palkat pois, kyllä on niin epäempaattista ja ammattitaidotonta porukkaa kohdalle sattunut
Sairaanhoitajien keskipalkka on 3200. Mihin te tugläätte rahanne jos tuo summa on liian vähän. Itse tienasin reilun tonnin vähemmän kuukaudessa PAPERIALALLA
Vaikuttaa ihan siltä, että lääkäreitä tarvittaisiin enemmän, koska nyt hoitajat joutuvat tekemään lääkäreiden töitä. Eikä heillä ole siihen koulutusta. Lääkärit ottavat kallit liksat ja hoitajat tekevät työt.
Tämä juttu lähti siitä, kun kansanedustajilta kysyttiin, antaisitteko suuremman palkankorotuksen hoitajille. Tämä kysymyshän on johdatteleva eli vastaisivat luultavasti saman, jos kysyttäisiin, että antaisitteko suuremman palkankorotuksen lastentarhanopettajille, poliiseille yms.
Itse olin synnyttämässä ja minulle tehtiin keisarinleikkaus. Jouduin nousemaan heti pystyyn ja hoitamaan lastani. Sitten seuraavan yönä itkin, kun särki niin paljon haavaa. Päivystävä kätilö sanoi, että olet riehunut liikaa päivän aikana. Ihanko tosi, miten minun olisi pitänyt olla, kun kerran lasta piti hoitaa. Sain lopulta kipupiikin, mutta ei sitä minulle mielellään olisi annettu. Onneksi samaisessa huoneessa oli myös sairaanhoitaja synnyttämässä, joka piti puoliani.
Mies oli sairaalassa ja hänelle jouduttin laittamaan katetri. Laittamisessa tapahtui hoitovirhe ja potilaalle nousi 40 asteen kuume. Sairaalassoloaika venyi kahteen viikkoon, vaikka piti olla sairaalassa vain vajaa viikko. Teki valituksen hoitovirheestä, johon tuli seuraavanlainen vastaus: tällaisissa toimenpiteissä on aina mahdollisuus vastaavanlaiseen virheeseen. Ei oikein hyvää kuvaa anna hoitajien ammattitaidosta.
Vierailija kirjoitti:
Mies oli sairaalassa ja hänelle jouduttin laittamaan katetri. Laittamisessa tapahtui hoitovirhe ja potilaalle nousi 40 asteen kuume. Sairaalassoloaika venyi kahteen viikkoon, vaikka piti olla sairaalassa vain vajaa viikko. Teki valituksen hoitovirheestä, johon tuli seuraavanlainen vastaus: tällaisissa toimenpiteissä on aina mahdollisuus vastaavanlaiseen virheeseen. Ei oikein hyvää kuvaa anna hoitajien ammattitaidosta.
Toki en sano, etteikö lääkärikin olisi voinut epäonnistua.
Mun tuttavani on vanhainkodissa/palvelutalossa. Siellä ihmisiä pidetään kyllä aika sairaina, kun hoitajat, eivät tiedä, että vanhus tarvitsisi lääkärin. Tuttavani ei pystynyt enää lukemaan, kun ei nähnyt. Lopulta omaiset kuljettivat silmälääkäriin, josta apu tuli. Mitä jos olisi vanhus, jolla ei ole ketään omaisia. Sitten tämä olisi vain, eikä näkisi mitään.
Toisella tuttavallani oli virtsatulehdus, eikä vaivaa hoidettu. Sitten tämä tuli muutamaksi päiväksi kotiin ja omaiset huomasivat heti, että nyt ei ole kaikki kunnossa. Hoitohenkilökunta ei huomannut tai sitten heillä ei ollut aikaa tai heitä ei ollut tarpeeksi.
Mulla työt ovat mukana koko ajan. Teen vähintään 12 tuntisia päiviä ja viestejä tulee myös iltamyöhään kännykkään. Siis, mikä mukava työ??? Ongelmat vaivaavat nukkumista myös öisin.[/quote]
Vastaukseesi 6 alapeukkua. Miksi? Päivystävä siskofalangi iskee heti.
Täällä ei saa olla sitä mieltä, että joillakin voi olla ympärivuorokautisia työvelvoitteita. Siis muilla kuin sairaanhoitajilla. Sairaanhoitajilla on kaikkein kurjinta ja alapeukkua sille, joka edes etäisesti on toista mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä on tuo lastentarhanopettajat, joiden palkka taitaa olla vielä huonompi kuin hoitajien. Heistähän hän kanssa huutava pula. Eikö heidänkin palkkojaan pitäisi nostaa? Vai unohdetaanko me näiden hiljaisten asiakkaiden ääni?
No lastentarhanopettajat ovat hyvät ja ajavat asiaansa. Suu auki ja nyrkkiä pöytään. Kannattaa ja pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkä työskentele yksin missään, vaan teemissä. Hoitavat ihmisiä lääkärin määräysten mukaisesti, eivät itsenäisesti.
Ei herranjumala, kuinka pihalla joku voi olla :D :D Mut hyvä, kuvittele vaan, et se menee noin... :D
En ole pihalla, vaan tuttavapiirissä on kyllä hoitajia. Itse tiedän, että hoitajat varmistavat asiat lääkäriltä.
Sinä et tiedä mistään mitään. Sairaaloissa on iltaisin päivystävä lääkäri joka piipahtaa osastolla. Ei kysellä kuin päälinjat ja hätätapaukset.
Eli lääkkeetkö määrää nykyään hoitaja? Kirjoittaa lausunnot, päättää hoitolinjoista, antaa diagnoosit? Okei, en ole ihan muutamaan kuukauteen käynyt terveysasemalla ja viimeksi vastassa oli ortopedi, ihan yksin.
No eihän joku ortopedin vastaanotto ole kuin pienenpieni palanen koko asiasta. Ei tietenkään lääkärin vastaanotolla ole koskaan ollut hoitajaa. Ei tässä nyt siitä puhuta!!! Vaan hoitajien työstä.
Harvemmin kai sitä yhdellä käynnillä näkyy kuin pienen palasen. Mutta jos väitteesi pitäisi paikkaansa, olisin käynyt fysioterapeutin tai sairaanhoitajan vastaanotolla. Nyt oli ortopedi ja lisäksi aulasa puhelimen takana joku hoitaja/vastaanottoapulainen, mutta hän ei minua tutkinut, määrännyt tutkimuksia tai lääkkeitä. ?
Alkuvuodesta oli myös lääkäri, kun lapsi kävi terveysasemalla. Hoitaja vastasi puhelimeen ja varasi ajan kyllä. Palkkaukset näissäkin ihan kohdillaan.
Sä puhut nyt edelleen jostain tietyn ammattityhmän VASTAANOTTOKÄYNNISTÄ. Tottakai silloin se vastaanottava henkilö on juuri sen ammattiryhmän edustaja kenelle käynti on varattu. Sairaalaosastoilla hoitajat käytännössä pyörittävät kaikkea. Ja kun nyt olet niin fiksoitunut noihin vastaanottokäynteihin, niin mainittakoon että myös erikoissairaanhoidossa on sairaanhoitajia jotka pitävät itsenäistä vastaanottoa.
Niin tiedän, että on psykiatriaan erikoistuneita sairaanhoitajia, diabeteshoitajia yms. Heillä ei kuitenkaan ole lääkärin oikeuksia. Diabeteshoitaja antaa ohjeita, joilla asiakkaan diabetes pysyisi tasapainossa. Lisäksi hän tietenkin seuraa verensokeriarvoja. Ilmeisesti tässä ei tarvita joka kerta lääkäriä.
Sairaalaosastoilla hoitajat tekevät töitä tiimissä eli yksin ei tarvitse kaikesta vastata. En tarkoita, etteikö silti olisi töitä.
Diabeteshoitaja voi olla monta vuotta esim. sisätautivuodeosastolla tai avopuolella diabetespotilaita hoitanut ihminen, joka ei to-del-la-kaan kysele joka välissä lääkäriltä potilaan hoidosta tai vain heiluttele ravitsemusohjeläpyskää. Diabetespotilaan lääkitys on monimuotoista, esimerkiksi tabletti-, insuliini-, tai yhdistelmähoitoa ja jo yksistään insuliineja on lukuisia erityyppisiä. Jokaisen ihmisen diabetes vieläpä reagoi lääkitykseen ja ravitsemukseen eri tavalla. On liitännäissairauksia, motivointiongelmia, muita huomioitavia lääkityksiä, paljon muuta. Ykköstyypin diabetes vieläpä kuuluu erikoissairaanhoitoon. Hoitaja ei mittaile vain verensokereita vaan osallistuu aktiivisesti hoitoon. Pistosaikoja säädellään, hypoglykemioita tarkkaillaan.
Palkka tästäkin brutto tyyliin kaksi ja puoli tonnia ja roposia päälle kokemuslisistä.
Joo mutta ei voi reseptejä kirjoitella tai antaa diagnooseja. Tuo alkuperäinen kirjoitus oli vain osa tästä työstä, kun en kaikkea viitsinyt kirjoittaa. Tiedän vähän enemmän kuitenkin.
Oletko lukutaidoton vai aivan v tun tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä ettei nämä hoitajat tuota voittoa! Siksi niitä palkkojakaan ei voida paljoakaan nostaa. Se raha on sitten pois lapsilta, nuorilta, vanhuksilta, vammaisilta, katujen kunnossapidosta jne. Ei kunnissa rahat vaan riitä! Varsinkin sellaiset paikkakunnat joissa on ollut parjattuja paperimiehiä maksamassa kovia veroja ja tehdas pistetäänki kiinni niin kusessa ollaan! Ja kyllä hoitajissakin on mätämunia joiden asenteen takia kaikkia hommia ei saada tehtyä niin että ne kasaantuu muille. Joka alalta niitä löytyy.
Toimiva puoli-ilmainen terveydenhuolto josta paperipenatkin nauttivat tuottaa terveitä veronmaksajia ja edesauttaa kilpailukykyä.
Tämä palkkahumppa on pelkkää lobbausta. Kaupan myyjät, poliisit ja tarjoilijatkin ovat nykyisin amk-koulutettuja. ”Koulutuksen” varjolla yritetään palkkoja hivuttaa ylöspäin. Amk on pelkästään apukoulu nykyään, siellä pärjää kun on alkeelliset atk-taidot, eli osaa kopioida ja liittää toisten tekemää tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinulla ei ole mitään käsitystä hoitajan työstä.
Vierailija kirjoitti:
No olipa kattava katsaus käsiteltävään aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Niin virheitä sattuu, millaista vastausta toivoit.
Vierailija kirjoitti:
En ole hoitaja, mutta siinä hoitajan työssä tarvitaan taatusti paljon itsenäistä harkintaa ja selviämistä, olettaisin, että lääkäri päättää lääkitykset, toimenpiteet ja isot linjaukset hoidossa. Hoitajan työhön kuuluu myös monia hoitotoimenpiteitä, joiden oppiminen ja osaaminen vaatii paljon. Lisäksi monet laitteet, joiden käyttö tuskin on yksinkertaista. Arvostan työtään, kiireessä ovat vastuussa potilaiden voinnista ja on huomattava nopeasti, jos siinä tulee muutoksia.
Itse en ole kyllä kovin vakuuttunut kaikkien hoitajien ammattitaidosta! Olen joutunut käymään poleilla, tutkimuksissa, osastoilla on vietetty aikaa jne. Vaikka mulla ei ole mitään tämän alan koulutusta niin on useita juttuja jotka olen tiennyt paremmin kuin he. Siis että olen joutunut puuttumaan hoitooni kun olen huomannut virheet mitä on alettu tekemään. Siinä vaiheessa ei kyllä naurata yhtään kun tajuaa ettei toinen oikeasti tiedä mitä on tekemässä. Eikä tunne yleisimpiä sairauksia. Mutta hyviäkin hoitajiakin toki on! Palkkaa ei ole kuitenkaan kunnilla, valtiolla varaa nostaa koska veroja ei voida aina vain korottaa.
Meillä kyllä sairaanhoitaja tekee aika laajasti itsenäisiä päätöksiä. Lääkäri on voinut jo hoidon alkaessa linjata todella leveät ja ympäripyöreät raamit, joiden sisällä hoitaja tekee itsenäisiä päätöksiä isoissakin asioissa. Ja jos joutuu konsultoimaan, se menee yleensä niin että hoitajalla on jo ratkaisu ongelmaan valmiina, ja hän ainoastaan vahvistaa luvan toteuttamiseen lääkäriltä puhelimitse, eikä lääkäri edes tapaa potilasta. Näin voidaan kuitenkin kirjata että lääkärin konsultaation pohjalta on toimittu niin tai näin. Toki lääkärin ottaa näin vastuun osaltaan harteilleen, mutta se ei muuta sitä että hoitajalta vaaditaan paljon ammattitaitoa hoidon suunnitelussa ja toteuttamisessa.