Ja siitä: Ylen kysely kansanedustajille: Enemmistö vastanneista kannattaa hoitajille parempaa palkankorotusta kuin muille työntekijöille
Semmoinen jämäkkä oikeistopuolue sitten sieltä
https://yle.fi/uutiset/3-12082596
Selkeintä kannatus hoitajien muita paremmille korotuksille on vasemmistoliiton eduskuntaryhmässä.
Vahva tuki hoitajille tulee myös perussuomalaisten, kristillisdemokraatttien ja vihreiden edustajilta.
Kommentit (159)
Oman työpaikan eilinen päivä:
Aamuvuorosta puuttui 3 hoitajaa.
Iltavuorosta puuttui 4 hoitajaa.
Molemmissa ollut puutteita jo listan julkaisu vaiheessa, koska työntekijöitä ei ole. Ratkaistiin iltavuoroa anelemalla aamuvuorossa jo olevia jäämään seuraavaan vuoroon. Tästä saa 150e rahaa, jos jää. Edes tällä summalla ei enää löydy jääviä, koska työtahti alkaa olla sairaalloinen. Olemme väsyneitä.
Työvuoroon ei saada enää sairaanhoitajia, pahimmillaan vain yksi yrittää sinnitellä. Muut vuorossa olevat haalittu kuka mistäkin. Opiskelijoita joilla ei tunnuksia potilastietojärjestelmään, ei lääkelupia. Useampi kuin yksi ekaa kertaa osastolla työssä. Ihan hirveää ja pelottavaa. Eikä ole vanhustytä, vaan vuodeosasto, jossa oikeasti sairaita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tilapäiset olosuhdelisät olisivat paikallaan.
Ei riitä.
Palkka kunnossa, palkkausta ja palkkajärjestelmiä voisi vähän tarkastella, virkoja lisää ja alemmat vaatimukset virkoihin kun monet lähihoitajat tekevät siivous- ja ruokahuoltotyötä, joka kuuluisi siivoojille ja keittäjille, hoiva-avustajille ja sairaanhoitajat taas tekevät jotain vastaanottotyötä, sidontaa ja lääkejakamista, joka kuuluisi lähihoitajille. Lähihoitajia on älyttömän paljon siivoojien ja hoiva-avustajien työssä ja palkka siksi kohtuullisesti koulutetuksi huono. Lähihoitajille ei ole työtä niin paljoa kuin heitä koulutetaan, siksi moni tekee siivoojien ja hoiva-avustajien virkoja koska ovat samoissa palkkataulukoissa hoiva-alalla. Hoitoalan palkkataulukoissa lähihoitajat on siis laitettu reserviin siivoamaan hoitotyöstä kun sitä työtä ei ole.
Monet hoitajan työt ovat kyllä ihan ruutinitöitä, vaikka ovat ihan tarpeellisia. Alun alkaenhan hoitajat ovat hoitaneet rutiinitöitä, joita voi hoitaa ilman lääkärin koulutusta. Tietenkin hoitajan pitää osata pyytää lääkäri apuun silloin, kun tilanne on sellainen, ettei hän itse tiedä/osaa enää hoitaa.
Meteliä hoitajat ovat ainakin osanneet pitää omista töistä ja tekemisistään. Ovat saaneetkin palkankorotuksia muistaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mistä saadan rahat, kun nytkään ei ole varaa palkata tarpeeksi hoitajia?
En tiedä eikä kiinnosta. Vaikka Arevasta tai Länsimetrosta tai Espajasta. Terveydenhuolto on kriisissä.
Se nyt vain on niin, että niille pitää maksaa enemmän, jos halutaan että nykyiset jatkaa hommissa ja lisää saataisiin esim. sellaisista, jotka ovat vaihtaneet alaa. Älytöntä sanoa, että lukisivat lääkäreiksi, kuka niitä hoitajan töitä sitten tekisi. Mä suon niille mielellään reilun korotuksen, on se niin paskaa hommaa, että itse en sitä jaksaisi tehdä, vaikka palkka tuplattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Monet hoitajan työt ovat kyllä ihan ruutinitöitä, vaikka ovat ihan tarpeellisia. Alun alkaenhan hoitajat ovat hoitaneet rutiinitöitä, joita voi hoitaa ilman lääkärin koulutusta. Tietenkin hoitajan pitää osata pyytää lääkäri apuun silloin, kun tilanne on sellainen, ettei hän itse tiedä/osaa enää hoitaa.
Meteliä hoitajat ovat ainakin osanneet pitää omista töistä ja tekemisistään. Ovat saaneetkin palkankorotuksia muistaakseni.
Oliko sinun mielestäsi tällä mitäänsanomattomalla liirumlaarumilla jonkinlainen tarkoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisi parempaa palkkaa, niin olisi kannattanut opiskella lääkäriksi hoitajan sijaan.
Tää on käsittämätön asenne. Omahyväisenä heitellään tämmösiä lauseita, kun tosiasia on se, että hoitajia TARVITAAN. Ei nää hommat pelkillä lääkäreillä pyöri! Varmaan loppuu se ylimielinen asenne viimeistään siinä vaiheessa, kun on itse hoidon tarpeessa.
Ei ole mitään ylimielistä asennetta, vaan totuus, että hoitajat tekevät suurelta osin rutiinitöitä. Eikä tosiaa sairaala pelkillä lääkäreillä toimi, koska lääkärit eivät ehdi jokaista potilasta tarkkailemaan yms. Tämän vuoksi on hoitajat. Hoitajan tietysti pitää myös osata pyytää lääkäri paikalle, kun hoidot eivät tepsi yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinun mielestäsi tällä mitäänsanomattomalla liirumlaarumilla jonkinlainen tarkoitus?
Kyllä oli.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vain on niin, että niille pitää maksaa enemmän, jos halutaan että nykyiset jatkaa hommissa ja lisää saataisiin esim. sellaisista, jotka ovat vaihtaneet alaa. Älytöntä sanoa, että lukisivat lääkäreiksi, kuka niitä hoitajan töitä sitten tekisi. Mä suon niille mielellään reilun korotuksen, on se niin paskaa hommaa, että itse en sitä jaksaisi tehdä, vaikka palkka tuplattaisiin.
Palkan tuplaaminen ei poista ongelmaa. Työ on edelleen raskasta. Lisäksi kulut ovat jo nyt korkeat eli mistä saadaan rahat, jos vielä nostetaan palkkoja paljon?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla on hyvä palkka siihen nähden, mikä on heidän koulutus.
Eivätkä työskentele yksin missään, vaan teemissä. Hoitavat ihmisiä lääkärin määräysten mukaisesti, eivät itsenäisesti.
Se on todella erikoista, että jotkut jaksaa tuota samaa jankuttaa ja jankuttaa "hyvästä palkasta", vaikka meillä on jo nyt se tilanne, että hoitajia ei saada pysymään alalla eikä nuoria enää kunnolla tulemaan alalle mm. heikon palkan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkan tuplaaminen ei poista ongelmaa. Työ on edelleen raskasta. Lisäksi kulut ovat jo nyt korkeat eli mistä saadaan rahat, jos vielä nostetaan palkkoja paljon?
No mistä sinä ajattelit saada ne hoitajat sinne alalle ilman sitä palkkaa? Jo nyt väkeä lähtee alalta ja sinne saadaan koko ajan huonommin ja huonommin nuoria alalle. Se jankutus korkeista kuluista ei siinä auta mitään, jos alan vetovoima katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattaisi kommentoida silloin, kun ei selkeästi tiedä kommentoitavasta aiheesta mitään. Ja se on hei ihan ok, ei kaikesta voi tietää. Menepäs nyt niihin vaativiin ja hyvin palkattuihin töihin, jotka alkanevat klo 9.00? Mukavaa työpäivää sinulle! :)
Alkaa olla ihan yksi ja sama mitä muunalojen ihmiset arvioivat hoitajan työnsisällöstä, vastuista, ym. Totuus on, ettei ole enää tekijöitä. Tilanne on kaaottinen työpaikoilla. En tiedä kauan tätä voidaan salata kansalaisilta. Siellä kuolee ihmisiä, koska kukaan ei joko ehdi tai omaa kokemusta puuttua ajoissa potilaan ennustettavissa olevaan tilan romahtamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkä työskentele yksin missään, vaan teemissä. Hoitavat ihmisiä lääkärin määräysten mukaisesti, eivät itsenäisesti.
Ei herranjumala, kuinka pihalla joku voi olla :D :D Mut hyvä, kuvittele vaan, et se menee noin... :D
En ole pihalla, vaan tuttavapiirissä on kyllä hoitajia. Itse tiedän, että hoitajat varmistavat asiat lääkäriltä.
Sinä et tiedä mistään mitään. Sairaaloissa on iltaisin päivystävä lääkäri joka piipahtaa osastolla. Ei kysellä kuin päälinjat ja hätätapaukset.
Satun tietämään. Olen itse ollut sairaalassa töissä. No sitten on organisoinnissa vika, jos lääkäri ei hoida tehtäviä tai heitäkin on liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Palkka kunnossa, palkkausta ja palkkajärjestelmiä voisi vähän tarkastella, virkoja lisää ja alemmat vaatimukset virkoihin kun monet lähihoitajat tekevät siivous- ja ruokahuoltotyötä, joka kuuluisi siivoojille ja keittäjille, hoiva-avustajille ja sairaanhoitajat taas tekevät jotain vastaanottotyötä, sidontaa ja lääkejakamista, joka kuuluisi lähihoitajille. Lähihoitajia on älyttömän paljon siivoojien ja hoiva-avustajien työssä ja palkka siksi kohtuullisesti koulutetuksi huono. Lähihoitajille ei ole työtä niin paljoa kuin heitä koulutetaan, siksi moni tekee siivoojien ja hoiva-avustajien virkoja koska ovat samoissa palkkataulukoissa hoiva-alalla. Hoitoalan palkkataulukoissa lähihoitajat on siis laitettu reserviin siivoamaan hoitotyöstä kun sitä työtä ei ole.
Millä perusteella jokinvastaanottotyö kuuluisi lähihoitajille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattaisi kommentoida silloin, kun ei selkeästi tiedä kommentoitavasta aiheesta mitään. Ja se on hei ihan ok, ei kaikesta voi tietää. Menepäs nyt niihin vaativiin ja hyvin palkattuihin töihin, jotka alkanevat klo 9.00? Mukavaa työpäivää sinulle! :)
Mulla työt ovat mukana koko ajan. Teen vähintään 12 tuntisia päiviä ja viestejä tulee myös iltamyöhään kännykkään. Siis, mikä mukava työ??? Ongelmat vaivaavat nukkumista myös öisin.
No ptiäisikö lääkäreitä sitten palkata enemmän, että hoitajien työtaakka kevenisi? Onko menty siihen, että hoitajille on siirretty lääkäreiden töitä? Sitten taas lähihoitajille on siirretty siivoojien töitä. Tämä on kyllä ihan organisointiongelma. Ilmeisesti rahaa ei ole ja yritetään siirtää lääkärien töitä hoitajille ja siivoojien töitä hoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herranjumala, kuinka pihalla joku voi olla :D :D Mut hyvä, kuvittele vaan, et se menee noin... :D
En ole pihalla, vaan tuttavapiirissä on kyllä hoitajia. Itse tiedän, että hoitajat varmistavat asiat lääkäriltä.
Sinä et tiedä mistään mitään. Sairaaloissa on iltaisin päivystävä lääkäri joka piipahtaa osastolla. Ei kysellä kuin päälinjat ja hätätapaukset.
Satun tietämään. Olen itse ollut sairaalassa töissä. No sitten on organisoinnissa vika, jos lääkäri ei hoida tehtäviä tai heitäkin on liian vähän.
Mitä ihmeen "tehtäviä" ei hoida? Iltaisin ja viikonloppuisin erikoissairaanhoidon osastoilla piipahtaa päivystävä lääkäri jolta ei jäädä kyselemään varmisteluja kuin tärkeistä asioista. Tk-sairaaloissa ei käy edes lääkäriä vaan on oman harkinnan mukaan soitettava joko lääkärille jos tarvitsee vaikka lääkemääräyksen tai suoraan ambulanssin. Näin se menee.
Sinä olet hoitanut sairaalan kukkakioskia.
Tää on käsittämätön asenne. Omahyväisenä heitellään tämmösiä lauseita, kun tosiasia on se, että hoitajia TARVITAAN. Ei nää hommat pelkillä lääkäreillä pyöri! Varmaan loppuu se ylimielinen asenne viimeistään siinä vaiheessa, kun on itse hoidon tarpeessa.