Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka matalaksi sikiön syke saa mennä ennen kuin syytä huoleen?

31.08.2006 |

Hei,

olen raskausviikolla 31+3, ja kävin tänään neuvolassa, missä huomattiin, että sikiön syke (joka aiemmin on ollut 140-150) olikin vain 128. Terkka kirjoitti korttiin sikiön sykkeeksi 120-132.

Huolestuin tietenkin kovasti, ja kyselin, pitäisikö mennä lääkäriin, mutta terkan mukaan riitää, että menen tasan viikon päästä neuvolaan kontrollikäynnille. Sitten taas mitataan sykkeet. Vauva liikkuu mielestäni hyvin.

Tietääkö joku teistä, miten alhaalla vauvan syke saa olla ilman että on syytä huoleen? Onko muita saman kokeneita?

En aina ihan luota tuohon terkkaan kun joskus tulee ihan vääriksikin osoittautuneita neuvoja häneltä... = (

Itseäni tietysti pelottaa, onko tuo viikko liian pitkä aika odottaa, jos vauvalla on jotain hätää. Jos se syke vaikka viikossa ehtii kovastikin hidastua...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

, tosin olen itse vasta 17. viikolla, joten omakohtaista kokemusta ei ole. Itse kuitenkin sanoin eilen nlassa ääneen että " äänet ovat selvästi hidastuneet viime kerrasta" ja laskua oli tapahtunutkin 165:stä 145:een. Täti totesi siihen vaan että vielä ne viikkojen kuluessa tippuu noin 120:een. Joten kun olet jo noin pitkällä niin eiköhän syke ole ihan normaali.

Vierailija
2/11 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiön syke on poikkeava, jos se on alle 120 tai yli 160 yli 10 minuutin ajan. Tällöin kyllä pitäisi saada lähete äitiyspolille.

Tuo mainitsemasi syke on siis täysin normaali eikä huolestumiseen ole syytä =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä esikoistytön syke tippui kahdella viimeisellä nla-kerralla 150 -> ensin 120 ja sitten vikalla kerralla (itse asiassa jo laitoksella) 118 joten nou hätä.

Mukavaa loppuodotusta!

Vierailija
4/11 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin ja mitä se syke oli mut sitä kuunneltiin moneen kertaankin neuvolassa ja sit terkkari lähetti minut heti äitipolille ja siellä kaikki oli ookoo. Eli luulen et kyllä ne laittaa heti äitipolille jos on jotain häikkää. Meillä ei kyllä sykkeitä koskaan korttiin kirjattu; pitänee nyt ite pyytää toisella kerralla et laittais tai painaa luvut mieleen ja laittaa sit vaikka ite!

Vierailija
5/11 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miulla oli viimeeks vaihteluväli 110-170,enkä siitä ole huolissaan,kun vaavi kuitenkin liikkuu hyvin,sattui vaan olemaan päiväunilla ja heräsi sitten,kun hiukan tönittiin :)

Hönttä 40+2

Vierailija
6/11 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiön syke vaihtelee hyvinkin sen mukaan mitä juuri sillä hetkellä touhuaa masussa (nukkuuko vaiko " jumppailee" ym..)

Itselläni vauvan syke on ollut siellä noin 140 paikkeilla ja rv32 neuvolassa terkka " töni" vauvaa ja sanoi, että syke nousi sinne 155 paikkeille ja sitten taas laski sinne 140 ja allekin, kun " häirintä" loppui. Hän sanoi, että sitä juuri seurataankin, että syke myös vaihtelee.

Ystäväni (eräs toinen raskausmyrkytysuhan takia käyrillä käyvä...mulla näitä tuntuu riittävän, heh) juuri kertoi miten vauvan syke oli käynyt 180:ssä ja taas hetken päästä laskenut sinne noin 120:een....ja ihan normaalia kuulemma on lääkärin mielestä.

Terkuin: Je_Ni

Vierailija
7/11 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa vastasi, että seurataan, onko syke yli 10 minuuttia noin alhaalla. Minähän en omasta tilanteestani osaa sanoa, kuinka kauan se syke siellä sadassakahdessakympissä oli. Dopplerillahan mittaillaan vain muutama minuutti. Ja minusta vauva kyllä pari kertaa sinä aikanakin potkaisi, joten ei hän unessa ollut.

Ehkäpä soittelen jonnekin ja kysyn asiasta. Antavatko ne äitipolilla puhelimitse neuvoja?

Vierailija
8/11 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä varmasti kertovat onko syytä huoleen :) Soittele ihmeessä mikäli asia mietityttää! Voithan päästä vaikka käyrälle tarkkailemaan pikkuisen sykettä, jotta saat itsellesi mielenrauhan!

T. Je_Ni

Vierailija
9/11 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauvan sykkeet ovat olleet välillä 120-132, se on täysin normaali syke vauvalle, niinkuin moni tässä kejussa kirjoittelikin. Sykkeen normaalirajat ovat 120-160(180),lyhyitä pyrähdyksiä sallitaan alle 120. Joskus vauvan syke saattaa laskea loppuraskaudessa alle tuon sallitun esim. äidin ollessa selinmakuulla, tuolloin jos äänet korjautuvat kylkimakuulla ei syytä huoleen.

Sinun tapauksessasi en olisi huolissani tilanne kuulostaa täysin normaalilta.

Vierailija
10/11 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun sanoit, että että et tiedä kuinka kauan syke oli siellä 120, niin sillä ei ole kauheasti merkitystä, koska se on vielä ihan normaalilukema. Ja kuitenkin siinä muutamassa minuutissa myös syke vaihteli ilmeisen hyvin 132:een.

Vierailija
11/11 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyrillä(aamuisin) 103-188 että ihan heittoa.Kuulemmma ei väliä kunhan ei jää noin matalalle kauaksi aikaa.Meillä se oli siellä 100 pinnassa muutaman minuutin.Sairaalassa siis olin missä otettiin noita käyriä.