Naapurin äiti teki meistä lasun kun en anna heidän lapsensa olla meillä koulun jälkeen.
Uskomatonta, meillä on siis eka- ja kolmasluokkalainen lapsi ja ollaan sovittu että he tulwvat koulun jälkeen kotiin, tekevät läksyt, syövät ja ulkoiluttavat koiran yhdessä. Kavereita ei saa tulla (jos ei olla erikseen sovittu) ennenkuin vanhemmat tulevat kotiin.
Nyt naapuri on tehnyt lasun koska hänen mielestään vanhempi poika joutuu ”vahtimaan” ekaluokkalaista ja kiellän häntä olemasta ikätoveriensa kanssa.
Huoh, en tiedä mitä sanoisin, tekisi mieli kieltää lapsia vallan olemasta enää koskaan tuon lapsen kanssa vaikka ei se hänen vikansa ole.
Kommentit (1205)
Vierailija kirjoitti:
Normaalia on kiinnittää huomiota vieraaseen lapseen joka on selkeästi liian pieni olemaan ulkona ylsin. Tyyliin 2-5 vuotta.
Lapseen joka näyttää eksynweltä tai itkee tai näyttää olevan kiusattu.
Ei ole normaalia alkaa stalkata ulkona leikkiviä koululaisia. Jotka ei edes ole yksin vaan yhdessä.
Sun kannattaa miettiä, onko normaalia luulla että ihmiset stalkkaavat jos he kiinnittävät vain huomionsa johonkin?
Stalkkaako naapuri jos hän kiinnittää huomionsa esim siihen että sinulla on uusi auto tai että et ole kotona? Niin, ei ainakaan useimpien mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia on kiinnittää huomiota vieraaseen lapseen joka on selkeästi liian pieni olemaan ulkona ylsin. Tyyliin 2-5 vuotta.
Ei ole normaalia alkaa stalkata ulkona leikkiviä koululaisia. Jotka ei edes ole yksin vaan yhdessä.
Mitä se muuttaa, että niitä lapsia on useampi? Estääkö se vahinkoa tapahtumasta? Tai tielle juoksemisen? Tai jonkun ulkopuolisen häirinnän? Haloo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä näet sen, että joku on kiusattu tai itkuinen, jos sä et katso? Mistä sä erotat onko lapsi 5- vai 6-vuotias? Vielä 7-8-vuotiaatkin on liian pieniä olemaan ulkona keskenään ilman mitään valvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, toi saattaa nykyään olla ongelma kyllä. Noin pienet pääsis vielä iltapäiväkerhoonkn, ainaki nuorimpi, siten isomman ei tarvitsisi häntä "vahtia". Mitähän lapset sanoo sossuille, luuletko että heille on vilpittömästi ok olla kahden kotona noilla ehdoilla? Mun ekaluokkalainen menee kerhoon vaikka kotona on 15v sisko. Tämä siksi että isompi tekee omia juttujaan koulun jälkeen eikä hänen vastuulleen kuulu pienemmän kaitseminen paitsi erikseen sovituissa poikkeustilanteissa, jolloin maksan avusta.
Isomman ei tarvitse ”vahtia” pienempää, hän osaa itse tehdä läksynsä ja lämmittää ruokansa sekä ulkoiluttaa koiran hänen vuorollaan.
Ap
7v on kyllä aivan liian nuori ulkoiluttamaan koiraa. 10v on minusta aika minimi.
Näin on. Moni saattaa 7v kouluun, eihän moni osaa vielä varoa edes autoja kunnolla!
Huom! Psykologian/kasvatustieteen mukaan lapsi alkaa hahmottaa liikennettä kunnolla vasta n. 11-12v.
Lisäksi lapsi voi jutella tuntemattomille (perv. sedille, kiusaaville nuorille) ulkona.
Mitä tulee vahtimiseen, entä jos kotona sattuu vaikka tulipalo? Sä jätät toisen 7 vuotiaan noinkin nuoren vahdittavaksi?
Itse jouduin aina olemaan yksin kotona iltapäivisin ja joudun vanhemman sisaruksen hyväksikäyttämäksi ja kiusaamaksi (hakattavaksi).
En usko naapurin tehneen kiusallaan lasua, varmaan lapsen puheiden perusteella jotenkin vähän huolestunut jostain mitä lapsi on sanonut. Sitähän ei tiedä mitä lapsi on puhunut.
T. Kasvatusalan ammattilainen
Naapuri ei ole edes puhunut lasten kanssa vaan hänen lapsensa. Siis se lapsi joka ei päässyt sinne ap:lle.
T järjen ääni
Ja kun lapsi ei voi seinien sisällekään katsella on koko lasu rikollisesti laadittu. Hän ei nähnyt yhtään mitään.
Eikö ne lapset käyny ulkona....?
Tulevat kotiin, ulkoiluttavat koiran? Voihan ne käydä ulkona huvikseenkin?
Eli se naapuri siis myös stalkkaa?
On ihan normaalia että naapuri kiinnittää huomionsa viereisen talon yksin ulkoileviin tai leikkiviin lapsiin, varsinkin jos tietää näiden olevan kotona yksin päivittäin. Sitä kutsutaan naapureista huolehtimiseksi. Se ei ole stalkkaamista.
Asun jalkapallokentän vieressä, päivittäin täällä on pelaamassa 20 alle 12- vuotiasta lasta, monta tuntia joka päivä kun vaan on aurinkoista (omani mukaanlukien)
Pitääkö noista kaikista nyt tehdö lasu kun kenenkään vanhempia ei ole näkynyt tunteihin?
Pidätkö kaikkia lähikaupassa vierailevia naapureinasi?
Puhe oli naapuritalon lapsista eikä mistääm yleisestä kohtaamispaikasta. Niin ja itse kuulun niihin ammattilaisiin, joilla on ns. velvollisuus tehdä lasu.
Naapuritalon lapsia nuo ovatkin, mitä väliä sillä asuinpaikalla muuten on? Naapurin lapsi ei saa olla yksin mutta muut saavat vai mikä idea sun viestissä on?
Vai onko lapsella vaarallisempaa ja turvattomampaa olla kotona omassa pihassa kuin yleisellä kohtauspaikalla?
Eli jos lapsi pelaa veljensä kanssa vaikka korista omassa pihassa pri tuntia (=lasu) mutta jos hän tulee yleiselle jalkkiskentälle niin ei tarvi tehdä lasua.Kerrohan nyt sinä ammattilainen.
No jos sitä 7v ei voi jättää yksin "jalkkiskentälle" niin miksi sitä voisi jättää kotiin? Sehän voi päättää lähteä sieltä ihan minne vaan.
Ei ole sosiaalityöntekijänkään miekestä varmaankaan ok. Apn vanhempi lapsi ei ole niin iso että vois luottaa esim siihen että jos jotain sattuu niin hän osaa toimia ja auttaa. Olisi myös tuon ikäiselle traumatisoivaa jos esim 7v sattuu jotain (esim. vetää väärään kurkkuun) eikä osaa auttaa. Koti on tutkitusti vaarallisin paikka.
Ja kuten aiemmin täällä mainitsin niin itse tulin ala-asteikäisenä vanhemman sisaruksen hyväksikäyttämäksi ja koin väkivaltaa (koska oltiin kotona koulun jälkeen yksin). En ole muuten ainut kaveripiiristäni jota on vanhempi sisarus tai esim. isovanhempi hyväksikäyttänyt. Tiedän myös perheitä, joissa lapsille annettiin liikaa vastuuta (mukaan lukien koirien ulkoilutus yksin), he olikin sitten lastensuojelun kanssa myöhemmin asioimassa.
Kun saat soiton sosiaalityöntekijältä niin kerrot että teillä on sääntö että koulusta kotiin, läksyt ja välipala ja koiran ulkoilutus. Kavereita näkee sitten neljän jälkeen. Kerrot että muuten naapurin lapsi tulisi teille syömään jääkaapin tyhjäksi eikä läksyjen teosta tule mitään. Kerrot että naapurin lapsi ei saa tulla ennen kuin te aikuiset olette neljältä kotona, koska kiusaa teidän lapsia/syö jääkaapin tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun saat soiton sosiaalityöntekijältä niin kerrot että teillä on sääntö että koulusta kotiin, läksyt ja välipala ja koiran ulkoilutus. Kavereita näkee sitten neljän jälkeen. Kerrot että muuten naapurin lapsi tulisi teille syömään jääkaapin tyhjäksi eikä läksyjen teosta tule mitään. Kerrot että naapurin lapsi ei saa tulla ennen kuin te aikuiset olette neljältä kotona, koska kiusaa teidän lapsia/syö jääkaapin tyhjäksi.
Nih, se sossu on menossa apn luo jo. Sitäpaitsi valehtelu on lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näen työhuoneen ikkunasta joka päivä naapurien lapsia leikkimässä. Pitääkö mun nyt huolestua?
Kyllä jos siellä tapahtuu jotain huolestuttavaa tai vanhempia ei näy koskaan olevan paikalla. Mitäpä luulit?
Voin ihan käsi sydämellä sanoa wttä yhdenkään kouluikäisen vanhemmat ei kökötä siellä pihalla.
Se on ihan normaalia.
Heitä näkyy muuten leikkipuistossalin ip-kerhossa. Joka ikinen iltapäivä.
Kyllä mä olen mun ekaluokkalaisen kanssa ulkona aina. Jos hänellä on kaveri/kavereita, en ole leikeissä mukana ja saatan käydä lähistöllä kävelemässä tms., mutta en mä yksin sitä sinne ulos laita. Oma takapiha on sit erikseen, silloin vain kuuntelen ja vilkaisen silloin tällöin ikkunasta.
Täällä toinen 🙋♀️ En käsitä miksi olisi ok jättää tuon ikäistä oman onnensa nojaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä, että koulusta tullaan kotiin ja tehdään läksyt. Kavereita ei tuoda kotiin ja kotoa ei poistuta kavereiden luo ennen kuin vanhemmat ovat paikalla.
Mutta ekaluokkalainen on kieltämättä aika pieni pärjäämään yksin kotona, tai edes isomman sisaruksen kanssa. Eikö häntä voisi sinne iltapäiväkerhoon laittaa?
Kyllä maailma on mennyt sitten hulluksi. Kyllä sitä tuli pärjättyä ekaluokkalaisena 90-luvulla ihan yksin kotona ne 2-4 tuntia, ja näin teki moni muukin. Oikeasti hirvittää minkälaista pullamössö sukupolvea oman ikäiseni ovat kasvattamassa. Tuntuu siltä, että moni ei muista enää omaa lapsuuttaan, ulkona liikuttiin ilman kännykkää (hyvä asia moneltakin kantilta) ja ei ollut opettajien gestapoa laittamassa jokaisesta pikku asiasta huomautuksia vanhemmille.
Lopettakaa se lasten aliarvioiminen, ja muistakaa että kaikki muksut eivät ole niitä autistisia erikoistapauksia tai muuten kehityshäiriöisiä vaikka teidän oma muksune sitä olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea kouluikäiset ulkoilevat aikuisen kanssa? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun en ole ikinä nähnyt.
Ihan jokaisella ala-asteen pihalla Suomessa. Sitä kutsutaan välituntivalvonnaksi. Ja jokaisella luokkaretkellä myös. Jännä etteivät opettajat saa jättää teidän lapsianne hetkeksikään ulos mutta te itse jätätte ne kotiin?
Vapaa-ajan ulkoilussa riippuu ihan minkä ikäisistä puhutaan. Jos puhutaan 12-vuotiaasta niin toki he ulkoilee siellä täällä yksin vapaa-ajalla.
Mutta ap:n nuorempi lapsi on 7v. Sen ikäisiä olen nähnyt liikenteessä opettelemassa turvallista liikkumista yhdessä opettajien kanssa sekä saatettavan kouluun.
Lapsihan voi lähteä kotoaan ihan itsekseen, vaikka ilman puhelinta mukanaan.
Jo eskarilaiset kulkevat kuule reittibussilla eskariin ihan kunnan viranomaisen päätöksellä monessa kunnassa.
Mitä luulet sosiaalityöntekijän sanovan jos jätät eskarilaisen yksin kotiin?
Ei ne ilman aikuista bussissa ole ja toisessakin päässä on aikuisia varmistamassa.
Jännä kun te vanhemmat ootte jättämässä lapsianne kotiin ja se on ok, mutta me kasvatusalan työntekijät ei saada jättää heitä hetkeksikään?
ihan ypöyksin ovat pimeän tien pientareella ja yksin taapertavat sinne eskariin. se on reittibussi. ei koulukyyti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä näet sen, että joku on kiusattu tai itkuinen, jos sä et katso? Mistä sä erotat onko lapsi 5- vai 6-vuotias? Vielä 7-8-vuotiaatkin on liian pieniä olemaan ulkona keskenään ilman mitään valvontaa.
kas kun mulla on järki päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea kouluikäiset ulkoilevat aikuisen kanssa? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun en ole ikinä nähnyt.
Ihan jokaisella ala-asteen pihalla Suomessa. Sitä kutsutaan välituntivalvonnaksi. Ja jokaisella luokkaretkellä myös. Jännä etteivät opettajat saa jättää teidän lapsianne hetkeksikään ulos mutta te itse jätätte ne kotiin?
Vapaa-ajan ulkoilussa riippuu ihan minkä ikäisistä puhutaan. Jos puhutaan 12-vuotiaasta niin toki he ulkoilee siellä täällä yksin vapaa-ajalla.
Mutta ap:n nuorempi lapsi on 7v. Sen ikäisiä olen nähnyt liikenteessä opettelemassa turvallista liikkumista yhdessä opettajien kanssa sekä saatettavan kouluun.
Lapsihan voi lähteä kotoaan ihan itsekseen, vaikka ilman puhelinta mukanaan.
Jo eskarilaiset kulkevat kuule reittibussilla eskariin ihan kunnan viranomaisen päätöksellä monessa kunnassa.
Mitä luulet sosiaalityöntekijän sanovan jos jätät eskarilaisen yksin kotiin?
Ei ne ilman aikuista bussissa ole ja toisessakin päässä on aikuisia varmistamassa.
Jännä kun te vanhemmat ootte jättämässä lapsianne kotiin ja se on ok, mutta me kasvatusalan työntekijät ei saada jättää heitä hetkeksikään?
ekan luokan ope lähettää ihan joka koulupäivä oppilaat koulusta.
joka ikinen koulupäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, toi saattaa nykyään olla ongelma kyllä. Noin pienet pääsis vielä iltapäiväkerhoonkn, ainaki nuorimpi, siten isomman ei tarvitsisi häntä "vahtia". Mitähän lapset sanoo sossuille, luuletko että heille on vilpittömästi ok olla kahden kotona noilla ehdoilla? Mun ekaluokkalainen menee kerhoon vaikka kotona on 15v sisko. Tämä siksi että isompi tekee omia juttujaan koulun jälkeen eikä hänen vastuulleen kuulu pienemmän kaitseminen paitsi erikseen sovituissa poikkeustilanteissa, jolloin maksan avusta.
Isomman ei tarvitse ”vahtia” pienempää, hän osaa itse tehdä läksynsä ja lämmittää ruokansa sekä ulkoiluttaa koiran hänen vuorollaan.
Ap
Okei. Mun ekaluokkalainen todellakin riivaisi kahden kesken isompaa sisarusta ja vaatisi pelaamaan ja leikkimään ja olisi muutenkin ns haitolla jos olisivat tuntikausia kaksin. Tosi itsenäinen ekaluokkalainen teillä ja hyväkäytöksinen. Toivotaan että isompi lapsi sanoo sossuille että hänestä on mukavaa olla pienemmän kanssa yksin iltapäivät, koska jos hänen kannaltaan ilmenee mitään ahdistusta asiasta, tilanne ei jää siihen. Ikävä kyllä.
On ne ajat muuttuneet. Minun kolme lastani ovat aina olleet keskenään koulun jälkeen, myös se vanhin lapsi tuli koulusta kotiin ja oli yksin tai naapurin lasten kans. Tietyt sovitut säännöt oli ja niitä oli noudatettava. Luojaani kiitän, että lapseni ovat syntyneet 82-90 , jolloin lapsiin saattoi luottaa ja naapureihin kans.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä, että koulusta tullaan kotiin ja tehdään läksyt. Kavereita ei tuoda kotiin ja kotoa ei poistuta kavereiden luo ennen kuin vanhemmat ovat paikalla.
Mutta ekaluokkalainen on kieltämättä aika pieni pärjäämään yksin kotona, tai edes isomman sisaruksen kanssa. Eikö häntä voisi sinne iltapäiväkerhoon laittaa?
Kyllä maailma on mennyt sitten hulluksi. Kyllä sitä tuli pärjättyä ekaluokkalaisena 90-luvulla ihan yksin kotona ne 2-4 tuntia, ja näin teki moni muukin. Oikeasti hirvittää minkälaista pullamössö sukupolvea oman ikäiseni ovat kasvattamassa. Tuntuu siltä, että moni ei muista enää omaa lapsuuttaan, ulkona liikuttiin ilman kännykkää (hyvä asia moneltakin kantilta) ja ei ollut opettajien gestapoa laittamassa jokaisesta pikku asiasta huomautuksia vanhemmille.
Lopettakaa se lasten aliarvioiminen, ja muistakaa että kaikki muksut eivät ole niitä autistisia erikoistapauksia tai muuten kehityshäiriöisiä vaikka teidän oma muksune sitä olisikin.
Se ei ole pullamössöksi jasvattamista, että huolehtii lapsistaan. Sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa miettiä, onko normaalia luulla että ihmiset stalkkaavat jos he kiinnittävät vain huomionsa johonkin?
Stalkkaako naapuri jos hän kiinnittää huomionsa esim siihen että sinulla on uusi auto tai että et ole kotona? Niin, ei ainakaan useimpien mielestä.
Saa sitä kiinnittää huomionsa mutta asioihin puuttuminen on vainoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näen työhuoneen ikkunasta joka päivä naapurien lapsia leikkimässä. Pitääkö mun nyt huolestua?
Kyllä jos siellä tapahtuu jotain huolestuttavaa tai vanhempia ei näy koskaan olevan paikalla. Mitäpä luulit?
Voin ihan käsi sydämellä sanoa wttä yhdenkään kouluikäisen vanhemmat ei kökötä siellä pihalla.
Se on ihan normaalia.
Heitä näkyy muuten leikkipuistossalin ip-kerhossa. Joka ikinen iltapäivä.
Kyllä mä olen mun ekaluokkalaisen kanssa ulkona aina. Jos hänellä on kaveri/kavereita, en ole leikeissä mukana ja saatan käydä lähistöllä kävelemässä tms., mutta en mä yksin sitä sinne ulos laita. Oma takapiha on sit erikseen, silloin vain kuuntelen ja vilkaisen silloin tällöin ikkunasta.
Täällä toinen 🙋♀️ En käsitä miksi olisi ok jättää tuon ikäistä oman onnensa nojaan.
Ei se olekaan ok, nää vaan ei jaksa/ehdi lastensa perään katsoa. Herran haltuun, kun ei nekään kuolleet yksin ollessaan. Hyvä sä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Okei. Mun ekaluokkalainen todellakin riivaisi kahden kesken isompaa sisarusta ja vaatisi pelaamaan ja leikkimään ja olisi muutenkin ns haitolla jos olisivat tuntikausia kaksin. Tosi itsenäinen ekaluokkalainen teillä ja hyväkäytöksinen. Toivotaan että isompi lapsi sanoo sossuille että hänestä on mukavaa olla pienemmän kanssa yksin iltapäivät, koska jos hänen kannaltaan ilmenee mitään ahdistusta asiasta, tilanne ei jää siihen. Ikävä kyllä.
On ne ajat muuttuneet. Minun kolme lastani ovat aina olleet keskenään koulun jälkeen, myös se vanhin lapsi tuli koulusta kotiin ja oli yksin tai naapurin lasten kans. Tietyt sovitut säännöt oli ja niitä oli noudatettava. Luojaani kiitän, että lapseni ovat syntyneet 82-90 , jolloin lapsiin saattoi luottaa ja naapureihin kans.
Edelleen niihin lapsiin voi luottaa, ei siitä ole kyse lainkaan. Kyse on siitä, että nykyään niiden lasten kanssa ollaan, niiden asiat ja kehitys kiinnostaa ihan eri tavalla kuin 89-90-luvulla. Silloin sai olla onnellinen, jos vanhemoansa näki ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuri tarvii opetuksen ja toivon että annatte sen heille. Lähtee ne näpit teidän asioista.
Tässä näette sen laittoman uhkauksen, mistä kovin jauhatte.
Poliisiin rikosilmoituksen teko ei ole laiton uhkaus, valitan. Siitä tässä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
7v on kyllä aivan liian nuori ulkoiluttamaan koiraa. 10v on minusta aika minimi.
Näin on. Moni saattaa 7v kouluun, eihän moni osaa vielä varoa edes autoja kunnolla!
Huom! Psykologian/kasvatustieteen mukaan lapsi alkaa hahmottaa liikennettä kunnolla vasta n. 11-12v.
Lisäksi lapsi voi jutella tuntemattomille (perv. sedille, kiusaaville nuorille) ulkona.
Mitä tulee vahtimiseen, entä jos kotona sattuu vaikka tulipalo? Sä jätät toisen 7 vuotiaan noinkin nuoren vahdittavaksi?
Itse jouduin aina olemaan yksin kotona iltapäivisin ja joudun vanhemman sisaruksen hyväksikäyttämäksi ja kiusaamaksi (hakattavaksi).
En usko naapurin tehneen kiusallaan lasua, varmaan lapsen puheiden perusteella jotenkin vähän huolestunut jostain mitä lapsi on sanonut. Sitähän ei tiedä mitä lapsi on puhunut.
T. Kasvatusalan ammattilainen
Naapuri ei ole edes puhunut lasten kanssa vaan hänen lapsensa. Siis se lapsi joka ei päässyt sinne ap:lle.
T järjen ääni
Mitä merkitystä sillä on? Jos fakta on se että lapset ovat keskenään yksin kotona ja tästä naapuri ollut huolestunut.
Melko lapsellista olis tehdä lasu vaan siksi ettei omat lapset pääse leikkimään paikkaan x. En usko sitä ollenkaan. Eiköhän se naapuri vaan oo ihmetellyt hommaa. Eikä me tosiaan tiedetä onko ap:n omatkin lapset voineet sanoa naapurin kuullen jotain tms. Tai että onko naapuri nähnyt jotain huolestuttavaa sillä aikaa kun ap on ollut töissä?
Tällöin juuri leimautuminen tapahtuu kun kaikki saa tietää että joku tehnyt lasun. Aletaan ajatella että siellä on jotain muuta ja kohta rikkinäinen puhelin laulaa ikävää...
Huomaatteko miten itsekin ajattelette, ette usko vaikka syy sanotaan että kiusallaan tehty.
Onko olemassa mahdollisuus keskustella iltapäivän yksinolosta, sen naapurin kanssa. Jos sinne kerta lapsensa kuitenkin uskaltaa lähettää. Mä en lähettäisi edes ovelle yksin jos tietäisin että on ongelmaa
Ja kyllä, moni ekalla lähtee molemmista, koulusta ja iipparista yksin, myös lastenuojelulaitoksissa olevat lapset. Me asutaan keskisuuren kaupungin keskustassa ja näen joka päivä pieniä keltaisessa lippalakeissa ihan keskellä keskustaa. Kuka tietää onko kotona ketään. Samoin aamulla, kun on ysiin meno, kaikilla työt alkaa kuitenkin 08. Iipparit päättyy 16.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen tilanne. Jos lapsille on tuo tosiaan aivan ok eikä pienempi ole isommalle riesana, niin eiköhän asia ole ok. Meillä päin iltapäiväkerhossa on kolmasluokkalaisiakin ja suurin osa tokaluokkalaisistakin. Aika tiukat säännöt kyllä ettei saa olla kavereiden kanssa vaan pitää olla kaksin kotona. Klo 12-16 on aika pitkä aika. Tuon ikäiset tekee läksyt alle vartissa.
Miten niin 12-16? Aloituksessa ei puhuttu mitään koska lapset pääsee koulusta.
Ekaluokkalaisten koulupäivät ovat lyhyitä. Klo 12 on tyypillinen aika ekaluokkalaiselle päästä koulusta.
Meillä ekaluokan tunnit olivat klo 9–13, samoin on nyt tokaluokalla. Lapsi on kotona vähän vaille kahdelta. Hänen on määrä käydä pissalla, syödä välipalaa, laittaa koira juoksutushihnaan pihalle, huilata, tehdä läksyt ja odottaa minua kotiin. Minä saavun yleensä kolmen, neljän maissa. Useimmiten kyllä läksyt olivat eka- ja vielä nyt tokaluokallakin tekemättä, koska lapsi haluaa tehdä ne yhdessä minun kanssani.
Vasta kun olen kotona ja läksyt on tehty, on lupa lähteä kaverille tai kaverin tulla meille, mutta silloinkin vain, jos kaverin vanhempien kanssa on siitä sovittu. Lapset kun eivät useinkaan muista viikonpäiviä, harrastuspäiviä, sovittuja menoja kaupoille/kylään tms.
Me emme ole ottaneet iltistä. Lapsi pärjää yksin kotona. Hän haluaa olla yksin kotona. Hänellä on puhelin, jolla hän voi soittaa minulle tai isälleen, ja hän tietää, että hätätilanteessa voi mennä naapuriin pyytämään apua.
Lapsi myös lähtee aamulla yksin kouluun. Hän herää kyllä samaan aikaan kanssani ja syö aamupalan, ja sitten hänellä on kello soittamassa, kun pitää lähteä kouluun. Usein vielä soitan hänelle töistä jossain välissä ja varmistan, että kaikki on ok ja hän on jo lähtöpuuhissa.
Kaikki on sujunut vallan mainiosti. Vain kerran hän myöhästyi koulusta, kun tietämättäni lähistöllä asuva kaveri pöllähti meille aamulla ja lapset alkoivat leikkiä pihassa eivätkä kuulleet kellonsoittoa. Nyt on tehty sekin selväksi, että kukaan ei tule meille aamulla. Jo senkin takia, että meillä on suurikokoinen koira, joka voi alkaa suojella taloa ja lasta vierailta tunkeutujilta, kun isäntäväki on poissa. Siinä on kavereilla äkkiä hampaanjäljet kädessä tai jalassa tai naamassa, vaikka koira muuten lempeä halipupu onkin.