Äidit! kauanko teillä meni synnytyksestä toipumiseen?
Kauanko teillä on mennyt synnytyksestä toipumiseen? Mulla oli ns. normaali alatie synnytys, muutaman tikin sain. Silti vielä viikon päästä teki kipeää ja vessassa käyminen tuskallista. Vasta noin kahden viikon kuluttua alkoi olla ns. normaali. Onko kellään muulla kestänyt paraneminen näin kauan? Kaikki tutut äidit on sanonu että paranemiseen meni vaan pari päivää. Entäs te joilla on keisarileikkaus tehty? Odotan nyt toista ja vähän jännittää onko tää yhtä karmeeta...
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:20"]
Mä en tajua näitä peukutteluja! Jokainen kertokoot omasta kokemuksestaan! Miksi saa alapeukkuja jos kertoo rehellisesti että on toipunut parissa päivässä synnytyksestä tai että synnytys kesti vain sen 3h ja oli helppo? Pitäisikö valehdella että kamalaa oli ja repesin kokonaan ja kärsin vielä vuodenkin päästä??? Pitääkö tälläkin asialla kilpailla?
[/quote]
Vain negatiiviset kokemukset asiasta kuin asiasta on sallittu täällä. Se kannattaa muistaa.
[/quote]
Paitsi että pitkätkin toipumisajat saavat alapeukkua. Joku laittaa ihan randomilla peukkuja ja nauraa, kun mammat pähkäilee mistä peukut johtuu.
Sektiosta nyt 3 kk ja jos matkaan ihan paikallani ei satu enää ollenkaan :) mutta edelleen pitää olla tosi varovainen ja pienikin väärä liike kyllä tuntuu leikkaushaavassa. Mulla ei onneksi ollut mitään komplikaatioita, ainoastaan yksi ylimääräinen tikki vuotavaan kohtaan.
Mulla meni kk, että pystyin istumaan ja kävelemään kunnolla. Pissaaminenkin täytyi pari viikkoa tehdä lähes seisaaltaan.
Epparista toipumiseen meni toista kuukautta. Tosi kipeä olin pari viikkoa, istuminen oli ihan hirveää.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:18"]
No höpö höpö. Pari viikkoa on täysin normaali ensisynnyttäjän toipumisaika.
[/quote]
miksi sitten aina sanotaan, että sektiosta toipuu hitaammin?
[/quote]
Ensinnäkin sektiosta toipuminen on täysin erilaista. Voi tulla vakavia komplikaatioita, jos ei ota rauhassa. Lisäksi se on kivuliasta ja kestää todellakin pidempään kuin pari viikkoa. Alatiesynnytyksestä toipuminen on vain kivuliasta/epämukavaa. Molemmat kokeneena sanon näin.
[/quote]
Minulle sektiosta toipuminen ei ollut lainkaan kivuliasta, sairaalassa söin panadolia pari päivää kun sitä tyrkyttivät.
Ehkä kuukausi meni, että olo alkoi olemaan normaali. Synnytys oli sinänsä normaali alatiesynnytys, mutta menetin kaksi litraa verta ja oli tulehdus päällä -> söin kauan lääkkeitä, hemoglobiini oli alhainen jne. Lisäksi repesin sisältä, haavat olivat kipeät pitkään. Seksi alkoi tuntumaan normaalilta vasta noin vuoden päästä.
Ekasta useita kuukausia, pitkä ponnistusvaihe, imukuppiulosautto ja tunti tikkausta. Ehkä pari viikkoa meni että pystyin kävelemään normaalisti ja elämään muutenki suht normaalia elämää. Kuukausia meni siihen ettei episiotomian arpea kiristänyt ollenkaan. Vielä, kuuden vuoden ja kahden erittäin ihanan synnytyksen jälkeen on henkisiä arpia
hätäsektio...vasta 9 kk toimenpiteen jälkeen selkäni oli kunnossa!
Eka synnytys normaali alatie...viikon verran pukamat kiusasi.muuten het ok
Tokassa synnytyksessä olisin ollut valmis puoli tuntia synnytyksen jälkeen lähtemään kotiin. Olo oli hyvä ja alapää oli hiukan hellänä, mutta ei kipeä kuitenkaan. Ei mitään ongelmaa. Pääsin kotiin ma ja to oli jo seksiä kortsun kanssa. Ekassa synnytyksessä meni kolmisen viikkoa, että paikat normalisoitui.
Heh, 6 tuntii synnytyksestä ja olin kunnossa. Mitään ei jäänyt pilluun. minuutin kesti ponnistus. Ja synnytya oli ekoista supistuksista 1, 5 tunnin päästä ohi.
Koin olevani kunnossa heti kun kävelin ulos synnytyssalista. En edes nukkunut pariin vuorokauteen, koska vain imetin ja tarkkailin vauvaani. 4 kg vauva, joka imi hyvällä otteella vatsansa täyteen jopa viidessä minuutissa ja sen jälkeen nukkui jopa kuusi tuntia, joten ei ihme että koin olevani heti kunnossa! Mielettömän helppo vauva! Koskaan ei ehtinyt itkemään kunnon itkuakaan, sillä heti kun vähän inahti, sai tissiä. Jälkivuoto kesti kolme viikkoa, jos tämä nyt sitten olisi sitä toipumista? Imetin kaksi vuotta ja rinnat palautuivat ok.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:20"]
Mä en tajua näitä peukutteluja! Jokainen kertokoot omasta kokemuksestaan! Miksi saa alapeukkuja jos kertoo rehellisesti että on toipunut parissa päivässä synnytyksestä tai että synnytys kesti vain sen 3h ja oli helppo? Pitäisikö valehdella että kamalaa oli ja repesin kokonaan ja kärsin vielä vuodenkin päästä??? Pitääkö tälläkin asialla kilpailla?
[/quote]
Alapeukuttaja on alapeukuttanut joka ikistä vastausta. :) Minusta se kertoo enemmän siitä, että tyyppi yrittää selata puhelimella sivua alaspäin ja sitten vahingossa alapeukuttaa.