Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen alkoholisoitumassa oleva nainen, voisiko joku auttaa?

Vierailija
05.09.2021 |

Olen hyvässä asemassa oleva uraihminen, mies ja perhe on ja kaikki hyvin. Silti erityisesti lomalla ja viikonloppuisin alkoholi maistuu liikaa. Olen puntaroinut asiaa ja en juo ahdistukseen tai tyhjään oloon, vaan koska se on yksinkertaisesti kivaa.

Kivaa juhlistaa vapaapäivää, hyvää pyörälenkkiä, ulkomaan matkaa tai mitä vain. Kivaa katsoa leffaa ja tissutella takan ääressä. Mitä teen? En haluaisi luopua nautinnostani mutta toisaalta se alkaa syödä jo muuta elämää. Vähän, mutta silti.

Mitä tekisitte ja onko muita joilla on tai on ollut näin. Oletteko päätyneet sillan alle vai miten teille kävi?

Kommentit (356)

Vierailija
221/356 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp.

Vierailija
222/356 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

74 päivää nyt juomatta. Hyvä minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/356 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin noin kymmenen vuotta sitten. Join aina sammumiseen asti niin usein kuin pystyin. Olin laiha alkoholisti ja nyt olen päärynävartaloinen raitis.

Vierailija
224/356 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppen! Tämä on on hyvä aihe perjantaihin.

Vierailija
225/356 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! En pysty olemaan ilman 3kk. Hyvä jos viikon voisin olla. En juo kovin paljon max 4 annosta illassa, mutta kokonaan ilman olo ei onnistu.

Pää pois pensaasta. Et ole alkoholisoitumassa, olet jo alkoholisti.

Vierailija
226/356 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä oli himo viinaan, mutta sain olla ostamatta mitään. Illalla kävelyä ja hyvä illallinen, nyt alkoholitonta olutta ja limsaa. Hyvä fiilis ja aamulla vielä parempi.

Vierailija
227/356 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä lanka ja muutamaa tavallista öyhöttäjää lukuunottamatta kerrankin kirjotetaan asiallisesti.

Hyvä tietää, että meitä on muita. Itse olen 65 v., asunut koko aikuisikäni maissa, joissa alkoholia saa mistä vain. Helppoa siis, aterioilla aina viiniä, viikonloput menivät diskoissa ja bileissä. Ehkä alkoholismini ei olisi kehittynyt näin pitkälle, jos olisi kaikki pitänyt roudata Alkosta. Olen tissuttelija, ennen meni joka päivä 4-5 lasillista viiniä päivittäin, viikonloppuisin enemmän. juhlistin pikkuperjantaita, perjantaita, lohdutin itseäni huonon työpäivän jälkeen, no tiedätte varmaan. Maksa-arvot ovat aina olleet hyvät, ei ongelmia töiden kanssa.

Sitten meni vatsa kuralle, se on kestänyt nyt muutaman kuukauden. Googlasin kaikki alkoholista aiheutuvat syövät, niitä on monta. Oli pakko mennä koloskopiaan, huh, onneksi ei löytynyt mitään. Otin itseäni niskasta kiinni ja lopetin lipittämisen viikolla, kokonaan en halua viinistä luopua, pidän siitä liikaa ja elämää ei kuitenkaan ole enää niin paljon jäljellä.

Olen itsestäni kuitenkin ylpeä, että olen edes päässyt tähän asti, yli 40 vuoden tissuttelun ja juhlinnan jälkeen. Ehkä sittenkin on toivoa. Toisaalta pieni ihme, että olen vielä hengissä. Jatkakaamme siis taistelua. Kyllä me pystymme vähentämäänkin vain, jos emme halua lopettaa kokonaan.

Vierailija
228/356 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vau kirjoittaja 231! Tätä ei varmaan saa sanoa, mutta olisin halunnut elää tuon elämän, jota olet elänyt... asuminen ulkomailla, biletykset kaikki. Uskon, ettet kuitenkaan tehnyt pysyvää vaurioita mahallesi, kolonoskopiassa se olisi näkynyt ja tuossa iässä pitää jo varmasti rauhoittaa. Mutta... tosiaankin ihanan kuuloinen näin ulkopuolisen korviin elämäsi :)

Vierailija
229/356 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt samaa omalla kohdallani: kivaa tissutella ja hankkia mukava nousuhiprakka. Mitä pahaa siinä on?

MUTTA, jos se alkaa ahdistaa, niin kuin selvästi ap:tä ahdistaa, niin on vähän turhaa neuvoa "juo vähemmän", "pidä välipäiviä", "mietipä kuule vähän". Ei nuo ole hyödyllisiä neuvoja.

Tärkeintä on varmasti hankkia tilalle jotain muuta. Eli käydä läpi elämäänsä sen suhteen, milloin ja missä tilanteissa tulee juotua ja tietoisesti aina pyrkiä korvaamaan se alkoholipalkinto jollain muulla, fiksummalla palkinnolla. Kannattaa luoda vastineet alkoholittomasta maailmasta, jolla korvaa ne vanhat käytännöt.

Ja kuten joku jo ehdottikin, kannattaa ehdottomasti hakea vertaistukea vaikka päihdelinkin verkkosivujen kautta. Siellä on oikeasti samassa tilanteessa olleita, eikä koko kysymystä tai tilanneta pistetä leikiksi, niin kuin valitettavasti täällä näyttää käyvän.

Vierailija
230/356 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kanssa yksi lipittelijä. En tiedä, olenko alkoholisti vai ei. Viikolla en juo mitään, mutta viikonloput menee viiniä tissutellessa. Voisin siis jättää ostamattakin, mutta en jätä, sillä olen niin ahdistunut kaikesta itseä ja perhettä kohdanneesta ikävistä asioista, että viinin tissuttelu helpottaa. 

Vierailija
231/356 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täällä kanssa yksi lipittelijä. En tiedä, olenko alkoholisti vai ei. Viikolla en juo mitään, mutta viikonloput menee viiniä tissutellessa. Voisin siis jättää ostamattakin, mutta en jätä, sillä olen niin ahdistunut kaikesta itseä ja perhettä kohdanneesta ikävistä asioista, että viinin tissuttelu helpottaa. 

Jos ei voi olla noin vain ilman alkoholia vaikka puoli vuotta, on alkoholisti.

Ei-alkoholistin ei tarvitse välttämättä juoda alkoholia. Hän voi olla yhtä hyvin ilmankin.

Vierailija
232/356 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse heräsin ajoissa alkoholiongelmaani. Sen jälkeen, kun olin kaksi viikkoa juonut joka ilta lähdin katkolle.

Sen jälkeen en ole koskenut alkoholiin.

Vierailija
233/356 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse heräsin ajoissa alkoholiongelmaani. Sen jälkeen, kun olin kaksi viikkoa juonut joka ilta lähdin katkolle.

Sen jälkeen en ole koskenut alkoholiin.

Voi kunpa se olisikin noin yksi kertaista! Vssn kin ei ole.

Yritän suunitella ja päättää ja laskea päiviä, että en joisi. Yhden kokonaisen krapulapäivän olen juomatta, seuraavana päivänä tunnen oloni niin vahvaksi, että jollain tekosyyllä illalla viimeistään ”palkitsen” itseni drinkillä. Ja siitö sitten lisää, juon n 1,5-2 pulloa viiniä illassa.

Vierailija
234/356 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! En pysty olemaan ilman 3kk. Hyvä jos viikon voisin olla. En juo kovin paljon max 4 annosta illassa, mutta kokonaan ilman olo ei onnistu.

Sinulle on jo kehittynyt vakava alkoholiriippuvuus.

Niin varmasti, mutta mitä voin tehdä? Työ ja elämä sujuu, olen urheilullinen ja terve. Luulen että jos menisin jonnekin katkolle niin ne nauraisivat mut pihalle.

Ei sun minnekään katkolle tarvitse mennä. Mene A-klinikalle tai vaikka päihdeterapeutille.

A-klinikat ja päihdeterapeutit ovat ihan älyttömän helposti huijattavissa. Itse olin aikoinaan päihdekuntoutuksessa kotoa käsin, perusteltuani asian lapsen (jo teini, ei tietenkään pieni lapsi) tarpeilla. Join joka ilta kotiin päästyäni. En paljon, mutta join. Menin aamulla takaisin ja askartelinpaskartelin ohjeiden mukaan ja nyyhkytin keskusteluissa kurjuuttani - ja sama uudestaan.

Jos on valmis raitistumaan, niin joo, kannattaa kokeilla. Mutta jos ei ole, niin ei mikään ulkopuolinen päihdeterapeutti siihen pysty auttamaan. Sellaista Valviran valvomaa titteliä ei ylipäänsä ole olemassa kuin päihdeterapeutti vaan niissä tehtävissä toimii erilaisia sairaanhoitajia ja sosionomeja.

Mielenkiintoinen kommentti. Ei sitä päihdeterapeuttia kiinnosta et huijaatko vaiko et. Itseään varten siellä pitäis käydä.

Vierailija
235/356 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta vaan, kaikki tissuttelijat , ap ja muut.

Miten tuo juomasaldo, onko ollut kosteaa viime aikoina?

Minulla oli uuden vuoden päivänä semmoinen sydämen-muljahtelu-krapula, että olen ollut juomatta siitä asti.

Ehkä voisi varovasti jotain kylmää, hyvää valkkaria maistaa. Ehkä tai sitten ei.

Vierailija
236/356 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, miten ap sulla menee nytten?

Vierailija
237/356 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooettä näin. Huomenna tulee viikko joka ilta kännissä. Ei oikein lähe tuo raittiina olo, vaikka tähänkin kirjoittelin talvella. Paska juttu. Miten ap, sulla menee!

Vierailija
238/356 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taistellut hallitsemattoman juomisen kanssa n 25 vuotta. Aina kun/jos juon , juon tasan liikaa.

Ei ikinä, millään muotoa mitään pientä hiprakkaa: aina humalaan.

Nut olin tammikuun tipattomalla, helmikuun melkein, sitten menikin viikko joka-päivä-jotain. Sitten taas viikko ilman tippaakaan, ja taas, ja taas.

En muista tässä esim viimeisen 3 vuoden ajalta, että olisin onnistunut olemaan juomatta humalaan yli 2viikkoa. No ehkä 3 viikkoa vois olla.

Sitten se taas maistuu.

Haluaisin joskus olla juomatta monta kuukautta! Että ei tuntuis missään. Eli en laskisi päiviä, en lukisi viiniarvosteluja, uutuuksista, suunnittelisi uusia ostoksia ja niiden maistelua….

Ei kait ikinä onnistu.

Vierailija
239/356 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin tulla auttaa pullojen juomlsessa

Vierailija
240/356 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on ap, juo lisää vaan niinkö?

Ensin jossain morkkiksessa pyydetään apua, samalla korostaa kuinka kaikki on niin hyvin ja hyvin menee.

Sitten tulee vastauksia, ja vertaistukea kuten minä.

Ja sit ei enää kiinnosta vähentää, edes pariksi viikoksi, kun on vaan niin kuva ottaa lenkin jälkeen vähän.

Tässä kun ilmat lämpenee niin juominen lisääntyy, niin monilla, ja minulla varmasti kun muutetaan mökille.