Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5065)

Vierailija
81/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miten sinua sitten ohjataan ja mitä pitää tehdä että lähdet liikkeelle tai että pysähdyt? Mitä teet jos ihminen antaa ihan ristiriitaiset käskyt?

Vierailija
82/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli miten sinua sitten ohjataan ja mitä pitää tehdä että lähdet liikkeelle tai että pysähdyt? Mitä teet jos ihminen antaa ihan ristiriitaiset käskyt?

On vaikeaa kertoa tarkalleen. Huomioin montaa asiaa kerrallaan ja eri asioiden kokonaisuuteen. Kokeneen ratsastajan alla saatan reagoida hyvin pieniin liikkeisiin, jotka kokemattoman ratsastajan kanssa voivat olla vain seurausta tasapainon korjauksesta tai pelkkiä vahinkoja. Parhaassa tapauksessa se, miten tunnen ratsastajan painon ja asennon selässäni riittää kertomaan, mitä hän haluaa minun tekevän. Omistajani esimerkiksi on valtavan taitava ja hänen kanssaan tiedän aina mitä tehdä.

Perusjuttu vieraan ratsastajan kanssa on se, että hän puristaa vähän jalkoja kylkiini jos hän haluaa minun lähtevän liikkeelle tai lisäävän nopeuttani. Jos minun taas halutaan pysähtyvän tai hidastavan, se viestitään ohjia kevyesti tiukentamalla suuhuni. Käännyttäessä tai kaarrettaessa eri puolien ohjia ja jalkoja käytetään eri tavoin eli jos tunnen vasemmassa kyljessä pohkeen ja oikeassa suupielessä vähän painetta tiedän että minun halutaan kääntyvän oikealle. Ymmärrän myös sanoja kuten stop. Maiskautuksesta lähden liikkeelle.

Tosi usein saamani ohjeet tuntuvatkin sekavilta, varsinkin kun olen nuoren tai muuten aloittelevan ratsastajan kanssa. Silloin yritän tietenkin vain arvata mitä hän haluaa. Jos hän haluaa jotain muuta kuin mitä teen, odotan että saan selkeämmät ohjeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet ykissarvisista. Oletko koskaan tavannut onko kukaan kaverisi tavannut?

Vierailija
84/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1910-luvulla isovanhempieni vanhemmat lapsineen joulukirkkomatkalla olisivat ajaneet jäällä railoon, jollei hevonen oliis pysähtynyt. Se kieltäytyi menemästä eteenpäin, vaikka kuinka käskettiin.

Mistä se tiesi, kun ihmiset ei?

Vierailija
85/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet ykissarvisista. Oletko koskaan tavannut onko kukaan kaverisi tavannut?

Iih-hah, tämä on hauska kysymys. Koska ei yksisarvisia oikeasti ole. Mutta aihe on sillä tavalla tuttu, että joskus kun meitä tilataan tapahtumiin lapsille talutusratsastukseen meillä on päässä samanlainen sarvi kuin yksisarvisilla kerrotaan olevan. Se on muovia ja tuossa otsahihnassa vain kiinni mutta lasten mielestä muutumme satuhahmoiksi ja se tuntuu heistä olevan huisin jännittävää ja hauskaa.

Vierailija
86/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se nyt taas ravasi?

Vierailija
87/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö laitumella susia?

Vierailija
88/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hevosille pitää saada kavioihin ne talvikaviot, ettei lähde liirtoon. Kesällä eri kaviot kuin talvella. Etkö ihan ymmärtänyt, että hepoilla on myös tämä talvi- ja kesäaika. Etsi siis se kavion vaihtaja korjaamo jostain!

Vierailija
89/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1910-luvulla isovanhempieni vanhemmat lapsineen joulukirkkomatkalla olisivat ajaneet jäällä railoon, jollei hevonen oliis pysähtynyt. Se kieltäytyi menemästä eteenpäin, vaikka kuinka käskettiin.

Kunpa osaisinkin sanoa! Ehkä hän kesken matkan tunsi jalkojensa alla jään alkavan voimakkaammin vavahdella tai kuuli äänen muuttuvan toisenlaiseksi, mitä ihmiset eivät huomanneet. Meillä on tapana säikkyä aika monia asioita, jotka ovat meille uusia.

Tai olisiko se vain voinut t i e t ä ä , kamalan vaikea arvata!

Vierailija
90/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hevosille pitää saada kavioihin ne talvikaviot, ettei lähde liirtoon. Kesällä eri kaviot kuin talvella. Etkö ihan ymmärtänyt, että hepoilla on myös tämä talvi- ja kesäaika. Etsi siis se kavion vaihtaja korjaamo jostain!

On minulla talvisin hokit. Mutta vielä ei ole se aika.

Vierailija
91/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin se nyt taas ravasi?

Täällä olen, ilmeisesti alkaneelle tunnille on tullut peruutus. Mutta kohta minua tarvitaan taas.

Vierailija
92/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpa osaisinkin sanoa! Ehkä hän kesken matkan tunsi jalkojensa alla jään alkavan voimakkaammin vavahdella tai kuuli äänen muuttuvan toisenlaiseksi, mitä ihmiset eivät huomanneet. Meillä on tapana säikkyä aika monia asioita, jotka ovat meille uusia.

Tai olisiko se vain voinut t i e t ä ä , kamalan vaikea arvata!

Kiitos vastauksesta! Tätä olen miettinyt yli 50 vuotta.

Vierailija
93/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö pelkää kirmatessasi niityllä, että kaviosi osuukin johonkin kiveen (joka ei näy heinän joukosta) ja taitat koipesi.

Onko sinulla usein punkkeja. Saako hevoset niistä tauteja.

Vierailija
94/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö uimassa? Kerroit pääseväsi kesällä rannalle.

Vierailija
95/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aika käy pitkäksi siellä pilttuussa ollessa talvisin? Miten siedät sitä?

Vierailija
96/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkäätkö laitumella susia?

Susien ulvonta on minusta kaikista äänistä pelottavin. Tiedän miltä se kuulostaa, vaikka en ole sitä koskaan oikeasti joutunut kuulemaan. Olen laitumella aina valppaana, koska en voi tietää milloin ensimmäisen kerran satun suden kohtaamaan.

Olen ymmärtänyt että niitä on nykyisin enemmän kuin ennen ja ihmetellyt, miksi niitä ei tapeta. Teillehän se olisi kai ihan helppoa.

Vierailija
97/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö keskustelemaan muiden eläinlajien kanssa? Esim hirvet.

Miten ihmeessä sulle on annettu netti käyttöön? Miten ne keksi, että osaat käyttää?

Vierailija
98/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö uimassa? Kerroit pääseväsi kesällä rannalle.

Omistajani uittaa minua joskus kesällä jos on oikein kuuma. Laitumelta en pääse veteen kun välissä on aita. Jos olen ymmärtänyt oikein sen tehtävä on estää meitä kakkaamasta veteen. Se ei kai teistä ole sitten suotavaa.

Vierailija
99/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko sanoa, mistä juontaa juurensa, että hevosenkenkäö pidetään onnea tuottavana?

Ja sinulla on niitä 4. Olet onnekas!

Vierailija
100/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on maksimikilomäärä, mitä ratsastajasi saa painaa?