Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5065)

Vierailija
121/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette makoile aina levätessänne. Kerroit aiemmin, että joskus olet montakin yötä nukkunut seisten.

Onko se sitä, että voi paeta nopeammin tarvittaessa vai mitä. Vai onko pehkut liian viileitä betonilattialla.

Meillä vain on sellainen tapa, mutta tuo ajatuksesi tavan syystä voi osua ihan oikeaan. Olemme sen verran painavia että makuulta ylös nouseminen kestää muutaman sekunnin ja se voi joskus villissä luonnossa olla liikaa.

Tallissa minulla on aina mukavasti kuivikkeita joten ei minun betonilla tarvitse nukkua.

Vierailija
122/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen apache taisteluhelikopteri. Aletaaks olee?

Olen myös oppinut että ihmiset kertovat vitsejä. Eikö se olekin totta? Tämä oli varmasti sellainen vitsi.

Minä oikeasti myös inhoan helikoptereita, varsinkin matalalla lentäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi erään kasvin nimi on hevonhierakka. Tykkäättekö syödä niitä vai miksi?

Tiedän sen kasvin. En koskaan syö niitä ja siksi laitumillamme usein ainoat jäljelle jääneet isot kasvit ovat hierakoita. Kun ne törröttävät syksyllä ruskeina huiskuina pystyssä, ne muistuttavat vähän häntäämme. Voisiko nimi tulla siitä?

Vierailija
124/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosille kavionäppäimistö. Vaihtoehtoja kommunikointiin.

Vierailija
125/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin haluat osallistua? Nykyisinhän on tosiaan hevosten osallistumismahdollisuuksia karsittu, ei ole enää sirkushevosia, villihevosia eikä edes kyntöhevosia.

Vierailija
126/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ketju. Tykkään hevosista.

Ihailen kykyänne tärisyttää ihoa, jos siihen tulee kärpänen. Onko se tahatonta vai tahdonalaista toimintaa?

Ja minulla on myös toinen kysymys: Harmittaako poneja, kun ne eivät isonakaan kasva isoiksi vaan jäävät kovin pieniksi hevosiin nähden?

Ja kolmas kysymys: Millaista on hevoskuljetuskärryn kyydissä?

Vierailija
127/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kohdannut hevoskuiskaajia?

En varmaankaan oikeaa hevoskuiskaajaa, vaikka tallilla sellainen joskus mainitaan kun jonkun hevosen käytöksen kanssa on ongelmaa. Minun hevoskuiskaajani on kai vain omistajani joka aina minut nähdessään puhuu minulle hiljaa aivan lähellä. Silloin olen ihan hurmoksessa, tunnen itseni arvokkaaksi eikä mikään ikävä asia voi painaa mieltäni.

Vierailija
128/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Hevonen, koska sinä kerrot meille kaikenlaista, niin minä kerron sinulle jotakin, olen joskus ollut hevoskuljetusauton kyydissä, joten tiedän miltä tuo kyyti hevosesta tuntuu. Olin hyvin, hyvin lähellä hevosta.

Vierailija
129/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ilmiselvää, että joudut alistumaan hierarkkisessa järjestelmässä vihamieliseen keholliseen kontrolliin. Olet käytännössä orja, joka joutuu tekemään mitä toisen lajin edustaja pakottaa sinut tekemään. Keholliset kohtaamisesi ovat väkivaltaa ja sortoa. Nouse barrikadeille hyvä hevonen! Olet sentään rakentanut tämän maan.

Tiedän että minun ajattelukykyni ei ole teidän tasollanne, olenhan kuitenkin hevonen. En kerta kaikkiaan ymmärrä mitä tässä monimutkaisessa tekstissä tarkoitetaan.

Tiedän mitä orja ja pakottaminen tarkoittavat, mutta vapauden kaipuustani huolimatta en koe itseäni orjaksi vaan koen tekeväni teille työtä, josta maksatte minulle ruualla, turvallisella yösijalla ja hyväilyillä. Eikä minua varsinaisesti pakotetakaan mihinkään. Te osaatte käsitellä minua siten, että vaikka en toisinaan haluaisikaan jotakin tehdä, saatte kuitenkin tahtonne läpi. Mutta minusta se on enemmän suostuttelua kuin pakottamista.

Kiitos kuitenkin tunnustuksesta siitä, että meillä hevosilla on ollut oma osuutemme siihen että näihin hyviin aikoihin on päästy.

Vierailija
130/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevosille kavionäppäimistö. Vaihtoehtoja kommunikointiin.

Kiitos ehdotuksesta! Sen täytyisi olla iso ja kestävä.

Olen kyllä mielestäni tullut jo aika näppäräksi tämän suussa pitämäni kynän kanssa!

Vierailija
131/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä juttelette toisten hevosten kanssa?

Hevosten kieli ei sisällä ollenkaan niin paljon vivahteita kuin teidän kielenne. Tiedän kyllä eleistä jos oma lajitoverini on vihainen, tai peloissaan tai iloinen tai surullinen. Tai ihastunut. Mutta paljon sen monimutkaisempia asioita emme valitettavasti pysty toisillemme välittämään. Mutta tärkeämpää meidän elämässämme ovatkin fyysinen läheisyys, tuoksut, hierominen, leikki ja muu sellainen.

Vierailija
132/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä suomenkielisessä hevosaiheisessa laulussa on mielestäsi mukavimmat sanat?

Ehdottomasti siinä, missä laulaja kysyy että vieläkö on villihevosia. Siinä lauletaan paljon myös ihmisten välisistä jutuista, mutta se ei haittaa. Jos olen ymmärtänyt oikein sanan kaihoisa, niin villihevoslaulu on sellainen. Sitä ei nykyisin usein kuule, mutta olen kyllä onnellinen aina kun se sattuu tallin radiossa soimaan.

Vierailija
133/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos .o.!

Sinä olet ollut minulle hurjan ystävällinen. En unohda sitä, meillä hevosilla kun on tosi hyvä muisti. Olen kyllä tiennyt että toisissa hevosissa on kiukkupusseja, mutta en ole koskaan ajatellut sellaista ihmisistä. Mutta asia on varmaan juuri niin kuin sanoit.

Miten hevosesta tulee kiukkupussi? Mulla on ajatus siitä, mutta kiinnostaisi tietää mitä hevonen asiasta ajattelee.

Sitten haluaisin vielä kysyä mitä ajattelet, kun olet ajatuksissasi.

Vierailija
134/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva ketju. Tykkään hevosista.

Ihailen kykyänne tärisyttää ihoa, jos siihen tulee kärpänen. Onko se tahatonta vai tahdonalaista toimintaa?

Ja minulla on myös toinen kysymys: Harmittaako poneja, kun ne eivät isonakaan kasva isoiksi vaan jäävät kovin pieniksi hevosiin nähden?

Ja kolmas kysymys: Millaista on hevoskuljetuskärryn kyydissä?

Kiitos!

Tärisytys on varmasti jotakin tahallisen ja tahattoman välimaastossa. Tiedostan sen mutta päätöstä siitä ei tarvitse erikseen tehdä. Voisiko sitä verrata teidän hymyynne, jota minä puolestani muuten ihailen. Päätättekö te hymyillä joka kerta niin tehdessänne vai onko se tiedostamatonta?

Olen itse hevonen, joten en osaa poneista sanoa varmasti. Ainakin ne tiedostavat kokonsa ja osaavat olla haastamatta meitä suurempikokoisia. Ja ovathan ponit moniin muihin eläimiin verrattuna silti suuria.

Kärryn kyydissä häiritsee eniten se, että siellä tasapainoa joutuu korjaamaan koko ajan kun auto kiihtyy ja hidastuu ja tiessä on mutkia. Minua ei usein siirretä, mutta silloin kun niin tapahtuu, siedän sitä kyllä, kunhan matka ei ole aivan kamalan pitkä.

Vierailija
135/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niskaharjaksista hevoselle jotain hyötyä? Entä hännästä?

Hännällä voi kai luokan yrittää huiskia peppu kärpäsiä, mutta joskus sitten taas se palmikoidaan, samoin harjas. Eikö se haittaa.

Tuuhea harja on minusta kaunis, mutta sitä vasten on myös ihana kiehnätä kaulaa ja poskea. Siis ystävän harjaa vasten. Sitten voi taas tarjota omaansa toiselle käyttöön. Me olemme usein hyödyllisellä tavalla vastavuoroisia toisillemme. Häntä on kyllä vielä enemmän hyödyksi ja sillä voi myös osoittaa mielialaansa.

Harjaamme ja häntäämme tosiaan nypitään ja palmikoidaan ja sidotaan ja leikataan ja mitä kaikkea vielä. Näyttää siltä, että näiden toimenpiteiden jälkeen te arvostatte meidän ulkonäköämme enemmän, joten en siitä mieltäni pahoita. Usein harjan käsittely on hyvin aikaavievää ja sehän tarkoittaa vain paljon yhdessäoloa.

Kärpäsiä ja paarmoja varten meille laitetaan laitumelle erityisiä huppuja ja loimia, jotka sitten auttavat jos häntää onkin palmikoitu ja se ei enää toimi niin tehokkaasti hyönteisten häätämisessä.

Vierailija
136/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt hevon kuusessa?

Niin! Olen törmännyt ihmiskielessä muihinkin hevosaiheisiin sanontoihin. Tuohan tarkoittaa että jossakin kaukana poissa ja niin sanotaan kun ei olla ihan tyytyväisiä. Siksi se ei juuri imartele meitä.

Mutta luulen että meidän esiintymisenne kielenne erilaisissa yhteyksissä tarkoittaa sitä, että meitä pidetään tärkeinä. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Niin pääsee!

Vierailija
137/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mieliruokasi tai herkkusi!?

Herkkuni on tuore apila, kaura, omenat, porkkanat ja päärynät. Sekä kaikki se millä omistajani kulloinkin minua hemmottelee.

Vierailija
138/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.o. kirjoitti:

Hyvä Hevonen, koska sinä kerrot meille kaikenlaista, niin minä kerron sinulle jotakin, olen joskus ollut hevoskuljetusauton kyydissä, joten tiedän miltä tuo kyyti hevosesta tuntuu. Olin hyvin, hyvin lähellä hevosta.

Olitko rauhoittelemassa häntä? Pelkäsikö hän? Vai tuitko häntä matkan aikana? Se voi varmaan olla vaarallistakin. Mutta uskon että hän koki läsnäolosi miellyttäväksi. Minä melkein koen sinun läsnäolosi näin tekstinkin välityksellä. Siitä huokuu niin paljon ymmärrystä ja rakkautta.

Vierailija
139/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin haluat osallistua? Nykyisinhän on tosiaan hevosten osallistumismahdollisuuksia karsittu, ei ole enää sirkushevosia, villihevosia eikä edes kyntöhevosia.

Osallistun jo mielestäni hyvällä panoksella harrastustoimintaanne. Mutta on kyllä mahdottoman kiva lukea teidän kirjoittamianne kommentteja ja kysymyksiä täällä palstalla. Tämä ei ole minulle edes kovin helppoa mutta nautin tästä kovin.

Laurille voisin tätä kautta lähettää terveiseni, että olen tosi kiitollinen siitä, että olet tuonut koneen käyttööni niin monena päivänä. Jos jaksat tehdä sitä vielä jonkin aikaa vien sinut ihan minne vain haluat mennä ja olla yhtään pukittelematta niin kuin viimeksi. Vuohiseni oli silloin arka ja taisin muutenkin olla suotta keljulla tuulella.

Vierailija
140/5065 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hevosesta tulee kiukkupussi? Mulla on ajatus siitä, mutta kiinnostaisi tietää mitä hevonen asiasta ajattelee.

Sitten haluaisin vielä kysyä mitä ajattelet, kun olet ajatuksissasi.

No minä luulen että osa ihan vain syntyy sellaisiksi. Toinen mahdollisuus on se että kiukkupussi on kohdannut ihmisten taholta kurjaa kohtelua ja muuttunut sellaiseksi. Oma lukunsa ovat sitten vielä nuoret oriit jotka varmasti helposti leimataan kiukkuisiksi kun heitä ei välttämättä kiinnosta miellyttää ja totella teitä.

Ajatuksissani mietin usein lepoa tai syömistä tai sitä koska omistajani seuraavan kerran tulee. Tunneilla en vain pääse sellaiseen tilaan että pystyisin ajattelemaan mitään monimutkaista. Sitä teen sitten näin iltaisin työpäivän päätteeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän