Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5084)
Noudattaako ihmiset teidän arvojärjesrystänne ollenkaan, vai tekevätkö ihmiset kaiken niin kuin heille itselleen on mukavinta.
Siis esim jonossa ratsastettaessa antaako ihmiset norjan vuonohevosen mennä ekana ja viimeisenä suomenhevosen, jos se ihmisten mielestä on mukavinta niin. Vai varovatko ihmiset jotenkin laittamasta taitä "väärään" arvojärjestykseen omissa toimissaan.
Miten uuden hevosen kanssa sujuu?
Jännää, kun sille on tulossa se sulhanenkin.
Oletko Sämpylämiehen tallissa?
Jos pystyisit puhumaan mitä sanoisit tallisi muille hevosille? Entä tallisi omistajalle?
Omalle omistajallesi kertoisit varmaan rakkaudesta häntä kohtaan ja Laurin kanssa pystyt kommunikoimaan kirjallisesti.
Mutt mitä sanoisit tallikavereillesi, tallin omistajalle ja Pesoselle?
Miten matka Saksasta Suomeen tapahtui? Miten sinut ruokittiin, juotettiin jne? Laivallako tulit? Mistä juoma, minne pissat jne.
Oliko hankalaa?
Eilen olin Leijona, tänään indetifioin itseni leivänpaahtimeksi ilman murulokeroo.
Kuvaile ääntäsi, kun ilahdut. Millaisen äänen päästät. Entä kehon liikkeet. Siis yhtäkkinen ilahdutus.
Entä millainen äänesi on, kun pelkäät. (siis varoitusäänesi, kun aistit yöllä jotain pelottavaa)
Minkä seikan haluaisit muuttaa tallissanne?
Vierailija kirjoitti:
Miten viestit, kun et jaksa enää jatka tarkkana oloa yöllä? Että joku herää jatkamaan.
Herätän jonkun hirnahtamalla aivan hänen vieressään ja tuuppaisemalla häntä turvallani. Jos hän ei halua nousta, myös kaviolla voi kuoputtaa. Sitten valvomme vähän aikaa yhdessä minkä jälkeen voin asettua itse makuulle.
Vierailija kirjoitti:
Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? Oletko koskaan karannut aitauksesta? Hirnuttaako sinua ikinä "pierupukit"? (= kunnolliset korkeat pukittelurevittelyt, mielellään takajalkoja ilmassa sivulle kiertäen ja taaksepäin potkien, jolloin tahtoo päästä pieruja)
On se silloin kun laidun alkaa olla kaluttu mutta aidan toisella puolella on hyvää mehevää ruohoa! Olen kerran karannut aitauksesta ja kerran ratsastajan pudottua. Ne molemmat kerrat tapahtuivat kun olin vielä varsaiässä. Joskus vieläkin livahdan aitauksesta jos portti on auki. En yritä pakoon minnekään, mutta minusta on kiva katsoa kun huolestutte ja yritätte saada minua kiinni. Sitten saan itse päättää kenen annan tulla lähelle ja onnistua. Tiedän että se on vähän tottelematonta, mutta tylsän päivän jälkeen se tarjoaa elämääni vähän vaihtelua.
Kyllä minä tiedän pukkipierut. Kun vartaloa kiertää kaasu tulee helpommin ulos ja se on paitsi hauskaa myös helpottavaa!
Vierailija kirjoitti:
Mikä pukittelun perimmäinen tarkoitus on?
Tiputtaa ratsastaja selästä? Miksi teet sitä ?
Sillä tavalla voi hätistää tunkeilijoita selästään. Ja tarkoitan tunkeilijalla nyt paarmaa tai muuta ötökkää. Joskus teidänkin läsnäolonne selässämme voi tuntua syystä tai toisesta ahdistavalta ja silloin ei ehkä ole muuta keinoa kertoa siitä kuin pukittelu. Se on siis tapamme yrittää vapautua kivuntunteesta tai vaivasta selässämme eli pyydän kiinnittämään asiaan huomiota jos pukittelu on jatkuvaa. Syy voi johtua esimerkiksi meitä vaivaavasta selkäkivusta tai vaikka huonosti sopivasta satulasta.
Vierailija kirjoitti:
Tajusin hevosen lannasta yhden asian.
Lanta ja lannoite. Eli sanat lienee yhteydessä toisiinsa.Aikoinaan lehmiä käytettiin eli pidettiin etupäässä lannoittamista varten. Maito oli hyvä sivutuote. (luin lapseni hissankirjasta)
Hevosilla oli työkäyttöä, mutta lannasta hyötyä.
Kyllä ne sanat takuulla ovat kavereita keskenään! Minusta tuntuu mukavalta ajatellä, että olemme lehmien kanssa kaksinkertaisesti hyödyllisiä! Siitä kolmannesta hyödystä en edelleenkään välitä jutella.
Ja minä tiedän että teillä on sellainen musiikkiyhtyekin, jonka nimessä on meidän kakkamme! Se soi usein radiossa eikä minustakaan ole yhtään huono, vaikka sitä soitetaankin usein aivan liian lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut täällä muita ketjuja hevonen.
Huomaatko, että oma ketjusi on kaikkein ystävällisin? Sinusta tykätään siis. Ihmiset ilkeilee täällä netissä nimettömänä toisilleen ja purkaa pahaa oloaan.
Olen keskittänyt mielenkiintoni tähän ketjuun. Muut ovat minulle kamalan vaikeaselkoisia.
Kuulostaa kivalta jos pidätte minusta. Yritän olla täällä samalla tavalla ystävällinen kuin ihmisille tallillakin. Niin kuin joku täällä tiesikin, siellä kukaan ei yritä olla minulle ilkeä, joten miksi minä sitten tahallani tekisin itse niin! Mutta olen kyllä huomannut että täällä kirjoitetaan välillä kummallisia ja ei aina hyvää tarkoittavia asioita. Ehkä olet oikeassa siinä että sillä tavalla puretaan pahaa oloa. Enimmäkseen en niistä kuitenkaan pahastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajusin hevosen lannasta yhden asian.
Lanta ja lannoite. Eli sanat lienee yhteydessä toisiinsa.Aikoinaan lehmiä käytettiin eli pidettiin etupäässä lannoittamista varten. Maito oli hyvä sivutuote. (luin lapseni hissankirjasta)
Hevosilla oli työkäyttöä, mutta lannasta hyötyä.
Kyllä ne sanat takuulla ovat kavereita keskenään! Minusta tuntuu mukavalta ajatellä, että olemme lehmien kanssa kaksinkertaisesti hyödyllisiä! Siitä kolmannesta hyödystä en edelleenkään välitä jutella.
Ja minä tiedän että teillä on sellainen musiikkiyhtyekin, jonka nimessä on meidän kakkamme! Se soi usein radiossa eikä minustakaan ole yhtään huono, vaikka sitä soitetaankin usein aivan liian lujaa.
Apulanta on... tekokakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hei hevonen!
Kiitos ketjusta kysellä! Sekä elämäsi jaosta meille.
On kylmä-ja lämminveriset hevoset sekä niiden risteytymät puoliveriset. Kylmäveriset on pohjoisen rotuja. Vahvoja ja suuria ja lämminveriset etelämpää. Sirompia ja ketterämpiä. Tuleeko tuo kylmä ja lämmin jaottelu vain sen mukaan, että miten lämpimässä maassa ne on jalostettu vai mistä noin oudot nimitykset?
Entä miten tarkkaan osaat tulkita muiden eläinlajien varoitusääniä. Pikkulinnun viholliset on ihan erilaisia kuin sinun. Suuri petolintu osaa napata myös varmaan pienen varsan. Pupuilla tai ainakin kauriilla ja hirvellä voi olla sama vihollinen kuin teillä. Kerroit, että sinua harmittaa susien olemassaolo. Ovatko yöpymisaitaukset teillä susivarmoja? Karhua ei taida aitaukset juuri pidätellä, kun kiipeilevät ja riehuvat. Niitä on harvemmassa tosin.
Ne kylmäverinen ja lämminverinen ja täysverinen ja puoliverinen ovat ihan erikoisia sanoja. En todellakaan osaa arvata miksi olette jaotelleet meidät sillä tavalla. Kyllä suuret kylmäveriset tietysti pärjäävät paremmin kylmässä mutta ovathan heidän liikkeensäkin hitaampia, ikään kuin olisivat vähän kylmästä jähmeitä!
Eivät meidän aitauksemme kyllä susia pidättele. Ne pääsisivät aitojen alta tulemaan jos niitä näihin maisemiin ilmestyisi. Toivottavasti ei ilmesty.
En erota lintujen varoitusääniä niiden tarkoituksen mukaan mutta kiinnitän niihin kyllä huomion ja tarkkailen ympäristöä silloin huolellisemmin. Lintujen äänet ovat minulle muutenkin tärkeitä. Mitä keväinen laidunpäivä edes olisi ilman pientareilta ilmaan kohoavia lintuja jotka laulavat taivaaseen asti tai toisia jotka syöksyilevät niittyjen yllä hurjaa kiitoa!
Vierailija kirjoitti:
Apulanta on... tekokakkaa.
Tekokakkaa? Mihin ihmeeseen sellaista tarvitaan? Kun monet ovat sitä mieltä että tuotamme tallissa aitoa oikeaakin ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten fviestit, kun et jaksa enää jatka tarkkana oloa yöllä? Että joku herää jatkamaan.
Herätän jonkun hirnahtamalla aivan hänen vieressään ja tuuppaisemalla häntä turvallani. Jos hän ei halua nousta, myös kaviolla voi kuoputtaa. Sitten valvomme vähän aikaa yhdessä minkä jälkeen voin asettua itse makuulle.
Kuulostaa suloiselta
Elämäsi ja kaikki tekemisesi ovat niin kivan kuuloisia. Teitä hoidetaan ja teitä rakastetaan koko teidän elämänne ja töitä on vain 3 tuntia päivässä! Kerrot teillä toisaalta olevan josku kipuja ja pelkojakin.
Selän päällä ratsastaminen kuulostaa minusta aivan kamalalta. Miten minkään eläimen selkä voi kestää sitä, että vaakatasossa siihen kohdistuu iso paino. Satula auttaa tasaamaan, mutta silti. Eikö selkärangan osaset mene pois sijoiltaan. Ihminen saattaa vielä rojahtaa siellä yhtäkkiä jossain hypyssä isolla painolla päälle, vaikka toki yrittää aina keventää.
Ketkä ihmiset tekee eniten töitä tallissa. Onko se tallin omistaja, Lauri vai ratsastajat, jotka saa ratsastuksesta alennusta kun tekevät hommia?
Raskain homma taitaa olla pahnojen vaihto joka päivä. Muu lienee mukavaa.