Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5084)
Vierailija kirjoitti:
Mites se Pesonen. Onko se kesy ihmisille vai lähes villi? Antaako silittää? Miten sitä ruokitaan? Pihdataanko ruokaa, että nappaisi hiiriä ja myyriä?
Miten estetään, ettei jyrsijät syö Pesoselle jätettyjä ruokia? Tekeekö mielesi joskus ohi kulkiessa maistaa Pesosen monia?
Kissat ovat lihansyöjiä, hevoset ovat kasvissyöjiä.
Antaako autoilijat teille kunnolla tilaa vai törtröileekö jotkut tahallisesti?
Siis ajavat liian läheltä tai tööttäävät.
Pärskähdys! Sain sen mitä omistaja lupasikin eli pitkän ja vaihtelevan maastoretken hänen kanssaan. Olen siitä syystää niin hyväntuulinen ja tyytyväinen kuin vain hevonen voi olla!
Lähdimme jo aamulla kaksin ratsastamaan. Omistajani ei paljon puhunut ja tuntui olevan jopa vähän ajatuksissaan. Hän ei selvästi edes ohjannut minua minnekään ja tienristeyksissä jouduin arvuuttelemaan mitä reittiä hän halusi minun kulkevan. Kertaakaan hän ei kuitenkaan kääntänyt minua ympäri vaan jatkoimme aina sinne mihin olinkaan kääntynyt.
Oliko sitten sattumaa vai ei, mutta päädyimme yhteen mielipaikoistani. Se on joenrannalla oleva niitty, jonne on rakennettu nuotiokatos ja rantaan laituri. Omistajani joi kaikessa rauhassa kaksi kuppia kahvia mukana tuomastaan pullosta. Sitten hän etsi repustaan harjat ja antoi minulle huolellisen kolminkertaisen harjauksen. Sen päälle hän vielä selvitti häntäni ja harjani järjestykseen.
Jatkoimme vielä kauemmas paikkaan missä tie lopulta muuttuu vain kapeaksi poluksi joka nousee mäen rinnettä kiertäen sen päälle. Ylhäältä on hyvä näköala joelle ja sentakaisille viljelymaille. Vasta siellä omistajani lopulta puhui minulle enemmän kuin yksittäisen sanan. Hän kehui minua ja kertoi minun olevan maailman paras hevonen ja hänelle äärettömän tärkeä. Niin sanoessaan hänen äänensä kävi ohueksi ja hyvin hiljaiseksi ja näin että hänen silmänsä kostuivat. Sitten hän tyytyi vain pitkään rapsuttamaan ja silittämään minun rintaani, lapojani ja hartioitani. Ehkä on onni etten osaa puhua, koska houkutus sanoa hänelle jotain olisi silloin varmaan käynyt liian suureksi.
Ennen kuin lähdimme takaisin päin hän etsi vielä repustaan annoksen kauraa ja antoi minun rauhassa syödä pitäen astiaa edessäni. Paluumatkan hänkin sitten oli paljon iloisemmalla ja puheliaammalla tuulella ja keskittyi myös enemmän reitinvalintaan. Kuljimme erään pienen hiekkatien huisia neliä ja nostatin perässäni kunnon pölypilven. Vasta lähestyessämme taloja vaihdoimme rauhalliseen raviin. Kotona tallilla hän vielä juotti minut ja puhdisti ja tarkisti kavioni. Nyt olen pilttuussani ja saan tyytyväisenä lepäillä. Ja kirjoitella palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitäisitte itsenne puhtaana, jos ihminen ei sitä tekisi. Koirat ja kissat yltävät pesemään peppunsakin ja kohdat joihin ne ei yletä kielellä, ne nuolevat tassuaan ja sitten tassulla pyyhkivät sitä kohtaa.
Mutta entä te hevoset. Pakko teidänkin on jotenkin pystyä esim selkänne putsaamaan ( ja vaikka korviin ei ainakaan kieli ulotu) kun teitä on villeinäkin.
Siinä asiassa juuri lauma on niin tärkeä! Voin hoitaa omaa karvaani ja ihoani rapsuttamalla sitä hampaillani tai kaviollani. Voin myös rahnuttaa itseäni puuta vasten ja piehtaroida hiekassa tai mudassa. En kuitenkaan taivu raaputtamaan omaa säkääni, harjaani, selkääni enkä lapojani kaikista kohdista joten niitä on jonkun muun hoidettava. Jos minulle ei anneta riittävästi aikaa laumani kanssa, siinä tapauksessa tehtävä jää teille. Hirrnnnn!
Vierailija kirjoitti:
Niin kysyin aiemmin sinulta oletko millainen sontija. Koska tallilla missä käyn on yksi hevonen joka varmaan pyörii ympyrää ja sontii. Toiset hevoset tekevät kaksi kasaa ja ne on helppo siivota.
Yritän pilttuussa kyllä tähdätä koska en halua asettua makuulle omien kakkaroitteni päälle. Ulkona olen huolimattomampi ja varsinkin silloin kun tapahtuu jotain kiinnostavaa, voin pudotella mihin sattuu. Mehän osaamme kakata myös suoraan käynnistä jos siltä sattuu tuntumaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko Pesonen mustavalkoinen vai harmaaraidallinen kissa?
Voiko omistajasi ja Laurin välillä olla odotettavissa jotain pientä ihastumista?
Pesonen on väriltään hiekan ja valkoisen kirjava. Hänellä on enemmänkin laikkuja kuin raitoja. Joku kirjoitti pesoseen liittyen viirusta ja ymmärsin vasta tutkittuani asiaa mistä nimi tulee! Mutta ei hän muistuta sen kirjan kissaa enempää kuin sitä ihmistäkään.
En tiedä omistajani elämästä kovin paljon. Lapsia hänellä ei ole, mutta en tiedä edes sitä asuuko hän yksin vai yhdessä jonkun kanssa. Tallille hän tulee aina yksin. Uskallanko edes kirjoittaa laurista enempää kun lipsautin täällä jo hänen nimensä! No, kyllä hänellä on tyttöystävä joka joskus iltaisin käy minuakin moikkaamassa mutta hän ei muuten harrasta hevosia.
Vierailija kirjoitti:
Olet pystynyt kirjoittamaan sillä kynälläsi ja ei sensuroitukaan mitään.
Pystytkö hyppäämään aitasi yli ilman vauhtia kuten kauris?
Kiinnostuneen seuraan kui sujuu friisiläisen kanssa.
Aita on tehty puusta, vankkaa tekoa ja aika korkea, noin säkäni korkuinen. Koska tiedän ettei se osuessani anna periksi kuten esteet esteratsastuksessa, en yrittäisi ellei olisi aivan pakko. Hädän tullen ylitys voisi onnistua ja silloin en vahingoittumistakaan varmaan ehtisi ajatella.
Kiitos, kirjoittaminen sujuu aina vain helpommin. Muutaman kerran olen pudottanut vahingossa kynän kun joku on tullut, mutta onneksi on pudonnut tänne pilttuun puolelle. Tarkoittaako sensuroiminen sitä, että kirjoitus ei tulekaan palstalle näkyviin? Olen yrittänyt kirjoittaa asiallisesti ja ystävällisesti. Jos se auttaa niin hyvä, ainakaan en ole huomannut että jotakin olisi jäänyt sensuroimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko vastata jotain siihen, kun sinua käytetään päivässä 3 tuntia melko kevyeen työhön, niin miten sodassa hevoset ovat jaksaneet vuosisatojen ajan (ennen polttomoottorien keksimistä) osallistua kiivaisiin taisteluihin?
Niissä sai hepat rynniä tosissaan varmaan tuntikausia ja miehillä oli raskaat varusteet siellä selässä lisäpainona hevoselle.
Sen ajan hevoset olivat varmaan hyväkuntoisia ja tottuneita rasituksiin. Minunkin kuntoni voisi olla paljon parempi jos liikkuisin enemmän. Mutta mikäli sodasta yhtään mitään ymmärrän, siellä ei ole annettu arvoa sen enempää ihmisten kuin hevostenkaan hengelle. Eli kenen tahansa taistelu on saattanut loppua lyhyeen ja sitten on vain tuotu uusi ihminen tai uusi hevonen tilalle. Tuo sotaasia tuntuu minulle kyllä aivan käsittämättömältä enkä ehkä halua tietääkään mokomasta enempää. Onneksi olette saaneet täällä suomessa sen loppumaan.
Vaivaakohan omistajasi mieltä jokin asia. Onkohan esim joku läheinen kuollut.
Ihanaa, että hän rakastaa sinua äärettömän paljon.
Moni hevonen ei ole yhtä onnekas kuin sinä.
Voi hevonen, sinut ollaan selvästi myymässä. :'(
Te olette aika kalliita, eikä meillä ihmisillä ole aina varaa pitää teitä, vaikka kuinka haluaisimme.
Vierailija kirjoitti:
Te olette aika kalliita, eikä meillä ihmisillä ole aina varaa pitää teitä, vaikka kuinka haluaisimme.
Ai kauhea. Toivottavasti tuolle hevoselle ei sentään noin kurjasti käy.
Sotahevosasiassa on varmaan juuri niin, että niillä hevosilla täytyi olla parempi kunto. Ihan kuten hevonenkin kirjoitti.
Kerroit, että hevosia ei ohikulkija saa lähestyä.
Onko teitä joku tuntematon joskus lähestynyt, jutellut, silittänyt. Siis ilman lupaa.
Onko tallinne lähellä suurta kaupunkia vai syvällä, maaseudulla? Onko ulkona pimeää öisin, vai onko ulkona valo. Siis silloin, kun on jo öisin pimeää. (kerroit, että tallissa on aina valo)
Onko satulat hevosen mittojen mukaan vai kaikille sopivia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet pystynyt kirjoittamaan sillä kynälläsi ja ei sensuroitukaan mitään.
Pystytkö hyppäämään aitasi yli ilman vauhtia kuten kauris?
Kiinnostuneen seuraan kui sujuu friisiläisen kanssa.
Aita on tehty puusta, vankkaa tekoa ja aika korkea, noin säkäni korkuinen. Koska tiedän ettei se osuessani anna periksi kuten esteet esteratsastuksessa, en yrittäisi ellei olisi aivan pakko. Hädän tullen ylitys voisi onnistua ja silloin en vahingoittumistakaan varmaan ehtisi ajatella.
Kiitos, kirjoittaminen sujuu aina vain helpommin. Muutaman kerran olen pudottanut vahingossa kynän kun joku on tullut, mutta onneksi on pudonnut tänne pilttuun puolelle. Tarkoittaako sensuroiminen sitä, että kirjoitus ei tulekaan palstalle näkyviin? Olen yrittänyt kirjoittaa asiallisesti ja ystävällisesti. Jos se auttaa niin hyvä, ainakaan en ole huomannut että jotakin olisi jäänyt sensuroimiseen.
Hienosti olet onnistunut kirjoittamaan. Kerrassaan lempeä hevonen olet.
Kerroit vaan alkuun, että sinun aloituksesi oli poistettu eli sensuroitu.
Onko hevosilla oma loinen. Hirvillä on hirvikärpänen ja nenäsaivartaja, ihmisellä täi. Onko hevosilla omaa loista?
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo sinun oma arvelusi vai tiedätkö oikeasti jotakin kohtalooni liittyen? Kun kysymyksessä on minun koko elämäni suuruinen asia, esittäisin semmoisen pyynnön että ette ihan kevyesti täällä kirjoittaisi tuollaisia kommentteja jos ne eivät perustu ihan oikeaan tietoon. Käykö sellainen?
Minun on aivan mahdoton uskoa sitä mitä sanoit mutta silti se hermostuttaa minua tavattomasti. Pelkkä ajatus myymisestäni jollekin toiselle on minulle kauhistus.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, hevonen kammosi tuota kysymystä omasta kuolemisestasn aiemmin kovasti. Saa nähdä, ahdistuuko, vaibpystyykö vastaamaan kysymykseesi!
En pysty. Lämmin kiitos sinulle joka vastasit puolestani. Kun on ilmeisesti niin, että on teidän käsissänne päättää, miten pitkän elämän saan elää, en tiedä onko aivan kohtuullista pyytää minua osallistumaan täällä asiaa koskevaan keskusteluun. Varsinkaan kun mielipiteelläni tuskin on lopputuloksen kannalta mitään merkitystä.
Hirnu ja potki lujempaa! JiiiHaaa ja IHHAHHAAAAA!!!
Vierailija kirjoitti:
Hienosti olet onnistunut kirjoittamaan. Kerrassaan lempeä hevonen olet.
Kerroit vaan alkuun, että sinun aloituksesi oli poistettu eli sensuroitu.
Onko hevosilla oma loinen. Hirvillä on hirvikärpänen ja nenäsaivartaja, ihmisellä täi. Onko hevosilla omaa loista?
Kiitos. Yritän parhaani, mutta ei tätä laitetta selvästikään ole meille suunniteltu. Ei minua ole täällä sensuroitu. Tämä ketju alkoi laurin kummallisesta huumorista mutta tartuin tilaisuuteen kun sellainen minulle tarjoutui.
Muistan tallinomistajan puhuneen meidänkin voivan saada niitä saivartajia, mutta meillä ne menevät kai suoleen eivätkä turpaan. En ehkä tietäisi jos minulla olisi sellaisia mutta toivottavasti ei ole!
Milliasesta säästä pidät eniten.
Onko tänään paras mahdollinen sää vai pidätkö talvesta vai helteestä?
Kestätkö huonommin kovia pakkasia kuin vaikka suomenhevonen?
Eli onko turkeissanne eroja?
Miten voimakas on hevosen potku? Telkkarissa jossain elokuvissa (lähinnä huumoria) tai sarjakuvissa hevosen potku lennättää talliin suuren reiän seinään. Pystyisitkö?