Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5084)
Olenpa väsynyt. Tekisi mieli käydä makuulle vaan kirjoitan tämän nyt. Tieni vei aamulla maneesiin, missä oikeastaan jo tiesin tapaavani entisen kouluttajani. Hän oli tullut antamaan omistajalleni neuvoja koululiikkeitten tekoon. Ilman pidempiä totuttelemisia hän kuitenkin nousi itse selkääni saadakseen varmaankin tuntumaa siihen mitä nykyisin osaan.
Minua ahdisti ja hermostutti jo valmiiksi. Kun hän oli päässyt istumaan tunsin saman tien palaavani ajassa taakse päin niihin vaikeisiin ja pitkiltä tuntuneisiin vuosiin kun hänen kanssaan työskentelin. Käskiessään minut liikkeelle kiertämään maneesia ympäri hän piti ohjat tutun kireällä ja vaikka miten yritin olla niiden tuella, ne tuntuivat koko ajan yhtä tiukoilta. Kun joudun pitämään päätäni ylhäällä mutta turpaani rintaa kohti painettuna moni helppo asia muuttuu paljon vaikeammaksi. En näe enää niin hyvin eteeni, hengitys muuttuu työläämmäksi ja suuhuni koskee.
Hän kannusti minut raviin ja saatuaan sen mieleisekseen pyysi minulta erilaisia kouluratsastuksen perusliikkeitä kuten avotaivutuksia, sulkutaivutuksia, pohkeenväistöjä ja eri nopeutta eteneviä raveja. Sitten jatkoimme laukalla ja tein pyynnöstä useampia perättäisiä laukanvaihtoja. Hän halusi minun yrittävän myös piaffea ja piruettia, jotka ovat oikein tehtyinä jo vaikeita. Muistin niitäkin harjoitelleeni ja minusta ne sujuivat siihen nähden hyvin, että en ole ainkaan kolmeen vuoteen niitä kenenkään kanssa tehnyt.
Hänen koeratsastuksensa kesti minusta ikuisuuden, mutta loppui kuin loppuikin sitten. Olin aivan hengästynyt, suupieleni olivat vaahdossa ja takajalat tuntuivat kankeilta.
No ei ollut kyllä mukava päivä sulla tänään. Miksiköhän omistajasi haluaa sinun oppivan lisää kouluratsastusta. Tähtääkö kilpailuihin?
Taitaa olla lisää koulutuskäyntejä tulossa.
Vierailija kirjoitti:
No ei ollut kyllä mukava päivä sulla tänään. Miksiköhän omistajasi haluaa sinun oppivan lisää kouluratsastusta. Tähtääkö kilpailuihin?
Taitaa olla lisää koulutuskäyntejä tulossa.
Ei ollut minustakaan kivaa, mutta olen nyt levättyäni kyllä jo pirteämpi. Aamupäivä nimittäin jatkui vielä niin, että omistajani jatkoi minun kanssani ja kouluttajani seurasi sivusta ja ohjeisti hänelle asentoja ja liikkeitä. Sain olla paljon miellyttävämmässä asennossa ja omistajani ohjienkäyttökin on paljon hellävaraisempaa kuten olen kertonut.
Kouluttajani ohjeet olivat vain sellaisia, että noudattaessaan niitä omistajani samalla sai minut paljon jännittyneempään tilaan ja liikkeistäni katosi kaikki rentous. En tiedä näyttikö liikkuminen tästä huolimatta jotenkin kauniimmalta, mutta ainakin kouluttajani jatkuvasti kehotti minua vastaavaan muotoon missä itse oli minua ratsastanut. Treenasimme aika kauan, varmasti yhden tunnin ajan ja koska liikkeeni eivät olleet mitään verkkaista käyntiä vaan ripeää ravia ja sisälsivät paljon ponnistuksia, huomasin lopussa olevani aivan hiessä ja vähin voimin. Jännitys varmasti lisäsi väsymystäni entisestään.
En osaa aavistaa, aletaanko minulla harjoittaa jatkossa enemmän kouluratsastusta. Ehkä ainakin toivon että omistajani pitäisi sen vain harrastuksena ja tulisi ilman ammattiapua toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Miten pystyt syömään se metallijuttu suuss ja miten sulla hampaat mahtuu samaan aikaan kiinni. Eikö hevosilla ole takana hampaita.
Minulla on hampaita edessä ja takana. Etummaisilla hampailla voin vaikka tarttua, raapia, ja purra ruokaa karkeasti. Varsinaisen ruuan hienontamisen teen takahampailla. Edessä ja takana olevien hampaiden väliin jää hampaaton tila jolla on nimi hammasloma. Kuolaimet sijoittuvat hammaslomaan, jolloin voin avata ja sulkea suuni normaalisti ja jopa pureskella ruokaa kuolainten ollessa paikoillaan. Tietysti ne estävät vähän ruuan etenemistä suussa, mutta jos niihin ei kohdistu vetoa pystyn liikuttamaan kieltäni ja syöminen onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuore ruoho liikaa syötynä hevosille keväällä haitallista?
Keväällä tai alkukesällä en pääse suoraan ulos laiduntamaan. Syynä on ravinnon nopeasta vaihtumisesta herkästi seuraavat ruuansulatuksen ongelmat. Toisin sanoen minut totutetaan tuoreeseen ruohoon tuomalla sitä aluksi niitettynä aitaukseeni tai viemällä minut syömään ensin vain lyhyeksi aikaa kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
No, tuliko sinulle ollenkaan sellainen olo, että kunpa saisi olla vapaana ilman ihmisiä?
Jos olisin hevonen, varmaan olisin mieluummin ratsuhevonen, jota ruokitaan ja hoidetaan ja pidetään pedoilta turvassa.
Tämä kysymys taisi seurata sitä ratajuoksuani. Oikeastaan se mitä sain kokea ei kyllä ainakaan lisännyt vapaudenkaipuutani. Jos saan ajoittain kokea vapautta teidän k a n s s a n n e sitä tavallista arkipuurtamistakin on varmasti helpompi jaksaa.
Kyllä ratsuhevosena on suurimman osan aikaa varsin mukavaa olla. En tiedä olisinko kilpahevosena sitten enää samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko iloinen tallikauden alkamisesta? Eli, että saat nukkua turvallisessa tallissa niityn sijaan?
Paljonko olette talvisin ulkona aitauksissa?voisin kuvitella, ettei se silloin ole kovin mukavaa. Maa on sohjoinen tai mutavelliä.
Aktauksista kai kerätään kakat pois, mutta pissat tietty imeytyy, niin hoitaminen on helpompaa ja kuivikkeita ei tarvita.
Osaatkö tehdä aitauksessakin ulos teet yhteen nurkkaan? Vai teetkö siellä, minne sattuu?
Millä tavoin. Selvitätte välinne? Kerroit, että se ei ole mitään kilttiä puuhaa. Miten se on edes mahdollista, kun kesällä olette omissa aitauksissanne ja talvella omissa pilttuissanne?
Molemmissa paikoissa on puolensa. Sisällä on turvallista mutta en muuten viihdy ahtaissa paikoissa joista en pääse pois. Ulkona on sitten sateet ja hyönteiset ja ajatus vaaroista, mutta kallistun silti nukkumaan ulkona. Talvisin talli on tietysti mukavampi paikka nukkua, mutta silloinkin viihdyn päivisin ulkona ellei sada vettä tai räntää tai ole oikein kova pakkanen.
Kakkaa aika ajoin kerätään aitauksista sieltä minne sitä alkaa enemmän kertyä. Aina en huomaa siirtyä sellaiseen paikkaan tarpeilleni varsinkaan jos jotakin kiintoisaa on tekeillä.
Välien selvittämiseen on aivan kylliksi aikaa ja tilaa kesäisin laitumella ja aitauksissakin olemme joskus seurassa. Arvojärjestys on sillä tavalla melko pysyvä, että kun se on kerran selvitetty, pienet muistutukset riittävät pitämään aseman mielessä. Varsinainen selvitys voi tapahtua hyvinkin vähin kontaktein jos korvien luimistelu, jalan polkeminen, mahtaileva asento tai muut viestit riittävät. Harvemmin sitten ajaudutaan tilanteeseen missä joudutaan nousemaan pystyyn, potkimaan ja puremaan. Mutta joskus teemme sitäkin jos kumpikaan ei muuten vakuutu.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa, miten suhteet sen uuden kanssa sujuu!
Millä tavalla aiot puolusta paikkaasi lauman kolmantena.
Luulen että aluksi hän on uutena järjestyksessä alimmaisena, mutta nousee vähitellen ylöspäin, ehkä jopa johtajastamme seuraavaksi. Mutta en tunne häntä vielä tarpeeksi hyvin voidakseni tietää. Minä olen tällä hetkellä neljäntenä enkä pane pahakseni vaikka hän siirtyisi edelleni. Koska minulla on tarpeeksi ruokaa, ystävyyttä ja teidän huomiotanne, en näe tarpeelliseksi ryhtyä riitelemään asemastani. Jos jokin asia edellä mainituista suuresti muuttuu, sitten saatan muuttaa mieltäni.
Teistä eläimistä ja hevosista usein ajattelee, että on niillä mukavaa yhdessä. Että onpa hyvää elämää, kun huolehditaan ja että olette pelkästään iloisia uudesta tulokkaasta.
Näemmä teillä on hyvinkin samanlaista kuin ihmisillä. Kun uusi tulee, muut alkavat heti miettiä sen asemaa ja se uusi miettii varmaan samaa myös. Saattaa tull kilpailua. Ei olekaan niin auvoista kuin ihminen kuvittelee.
Hyvä, että sinulla oli sentään mukavaakin aikaa tänään omistajan kanssa eikä pelkästään sitä ikävää kouluttajaa selässäsi.
Mikä siihen mahtaa oll synä, että omistaja halua opetuttaa sinulle kouluratsastusta. Ei ole esimerkiksi siis kisailemaankaan menossa eikä se mielestäsi ole kivaakaan.
Miksei tyydy kanssasi vaan mukaviin ja leppoisiin maastolenkkeihin.
Onko ideana se, että olisi vaihtelevampaa tekemistä niinä päivinä kun on liian huono ilma olla muualla kuin maneesissa.
Mikä on kouluratsaatuksen idea? Näyttää, että miten hevosen ja ihmisen yhteistyö parhaimmillaan toimii vai.
Hammasasiaa.
Puretteko toisianne niin pahasti, että tulee verta? Eikö ne tulehdu?
Voiko hevonen puraista ihmiseltä vahingossa sormen poikki, jos sille syöttää porkkanaa?
Kätevää ihmisen kannalta, että hevosilla on väli kuolaimia varten hampaissaan. Miksi niille on tuollainen väli muodostunut?
Vierailija kirjoitti:
Huomioiko arvoasteikossa ylhäällä olevat hevoset jotenkin sen, että ihminen antaa alimmalle ensin ruokaa, huomiota vettä tms.
1. Ollessaan samassa aitauksessa
2. Ollessaan eri aitauksessa
Kyllä useimmat huomioivat, mutta se mitä he tekevät riippuu ihan täysin heidän luonteestaan, mielialastaan ja tilanteesta. Samassa aitauksessa alempi voi tulla hätyytetyksi pois. Eri aitauksessa voi purkaa kiukkua ääntelemällä tai elehtimällä ja toivoa että ihminen ymmärtäisi toimia oikein!
Vierailija kirjoitti:
Mikä siihen mahtaa oll synä, että omistaja halua opetuttaa sinulle kouluratsastusta. Ei ole esimerkiksi siis kisailemaankaan menossa eikä se mielestäsi ole kivaakaan.
Miksei tyydy kanssasi vaan mukaviin ja leppoisiin maastolenkkeihin.Onko ideana se, että olisi vaihtelevampaa tekemistä niinä päivinä kun on liian huono ilma olla muualla kuin maneesissa.
Mikä on kouluratsaatuksen idea? Näyttää, että miten hevosen ja ihmisen yhteistyö parhaimmillaan toimii vai.
Tuo viimeksi kirjoittamasi selitys on paras minkä itse voin keksiä. En minä sitä suoranaisesti vihaakaan, mutta keskittymistä, lihasten hallintaa ja voimia se vaatii. Toisaalta pidän välillä myös vähän haastavampienkin juttujen tekemisestä koska vaikkapa pelkkä ratsastustunnilla kävely tai liinassa ravaaminen on välillä aivan hirveän tylsää. Eli mitä kirjoitit vaihtelusta pitää sekin paikkansa.
Tykkään siis kyllä tehdä omistajani kanssa oikeastaan mitä vain mistä hän on itse kiinnostunut, myös koululiikkeitä. Hän kuitenkin tuntee minut hyvin eikä teettäisi minulla mitään sellaista mitä todella inhoaisin tai niin ainakin uskon. Tänään kouluttajani seurassa hän kai vain halusi toimia ohjeiden mukaan, mutta luulen että hän alusta asti kyllä aisti sen kireyden ja epämukavuuden mikä minua vaivasi. No hänen sanojensa mukaan huomenna ei mennä kentälle eikä maneesiin vaan maastoon. Olen siihen valmiina!
Kiitos jälleen kirjoituksistasi!
Onko teitä pakko lähteä hyysäämään sunnuntaisin jo aamusta, vai pärjäättekö siellä rauhassa? Ihmisillä on lepopäivä.
Ymmärrän, että lehmiä on pakko lypsää tietenkin, mutta teille ei ole välttämättömiä palveluksia vissiin? Vettä on varmaan jätetty niin että riittää.
Voiko ihmiset tulla tallille sunnuntaina vaikka klo 12 vasta ekaa kertaa. Ellei tule, niin mitä seuraa?
Miten hevosena haluat elämäsi aikanaan päättää?
Tai oikeammin, mitä haluat ruhollesi tehtävän.
Haudataanko vaan monttuun vai haluaisitko olla hyödyllinen joillekin metsän eläimille ja käytettävän ruhosi haaskaksi josta linnut, ketut, sudet, karhut jne söisivät sinut pois.
Vai haluaisitko että sinusta tehtäisiin vaikkapa meetvurstia ihmisten ravinnoksi käytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten hevosena haluat elämäsi aikanaan päättää?
Tai oikeammin, mitä haluat ruhollesi tehtävän.
Haudataanko vaan monttuun vai haluaisitko olla hyödyllinen joillekin metsän eläimille ja käytettävän ruhosi haaskaksi josta linnut, ketut, sudet, karhut jne söisivät sinut pois.Vai haluaisitko että sinusta tehtäisiin vaikkapa meetvurstia ihmisten ravinnoksi käytettäväksi.
Hmm, hevonen kammosi tuota kysymystä omasta kuolemisestasn aiemmin kovasti. Saa nähdä, ahdistuuko, vaibpystyykö vastaamaan kysymykseesi!
Mites se Pesonen. Onko se kesy ihmisille vai lähes villi? Antaako silittää? Miten sitä ruokitaan? Pihdataanko ruokaa, että nappaisi hiiriä ja myyriä?
Miten estetään, ettei jyrsijät syö Pesoselle jätettyjä ruokia? Tekeekö mielesi joskus ohi kulkiessa maistaa Pesosen monia?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos jälleen kirjoituksistasi!
Onko teitä pakko lähteä hyysäämään sunnuntaisin jo aamusta, vai pärjäättekö siellä rauhassa? Ihmisillä on lepopäivä.
Ymmärrän, että lehmiä on pakko lypsää tietenkin, mutta teille ei ole välttämättömiä palveluksia vissiin? Vettä on varmaan jätetty niin että riittää.
Voiko ihmiset tulla tallille sunnuntaina vaikka klo 12 vasta ekaa kertaa. Ellei tule, niin mitä seuraa?
Selvennän, että voiko ihmiset tulla tallille teitä hoitamaan sunnuntaisin klo 12 vasta? (en puhu nyt ratsastajista)
Vierailija kirjoitti:
Mites se Pesonen. Onko se kesy ihmisille vai lähes villi? Antaako silittää? Miten sitä ruokitaan? Pihdataanko ruokaa, että nappaisi hiiriä ja myyriä?
Miten estetään, ettei jyrsijät syö Pesoselle jätettyjä ruokia? Tekeekö mielesi joskus ohi kulkiessa maistaa Pesosen monia?
*muonia
Olet iloinen uudesta maasto-osaavat ratsastajastasi. Saat vaihtelua aamupäiviin ja iltapäivältä jää tylsempää työtä pois.
Vaan mitäköhän mieltä omistajasi mahtaa olla muista ratsastajastasi. Varmaan hyvillään, että saat tarpeellistq liikuntaa, mutta onko esim huolissaan, että loukkaannut hänelle tuntemattomien kanss ratsastamisesta tai jopa mustasukkainen, jos kiinnnytkin tähän uuteen osaavaan vakikäyttäjään. Omista lienee sopinut, että sinu saa käyttää 3 tuntia päivässä muuhun kuin hänelle 4 päivänä viikossa, jotta hänellä vähenee sinut maksettava hinta. Mahtaisitko jaksaa enempiä tunteja.