Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5089)

Vierailija
4541/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaanko sinulle nykyään enää mitään uusia asioita. Koetko, että et enää oppisi helposti? Jotain kouluratsastusta menitte läheisellä kentällä joskus, mutta onko siinä uutta. (Sanonta, että vanha koira ei opi uusia asioita, mutta entä hevonen.)

Harmittaako sinua olla älykkäämpi kuin tallin muut hevoset. Eikö olisi kiinnostavaa pystyä kommunikoimaan kirjaimin.

Minkälaista on ääneen kommunikointinne. Siis paljonko tietoa siinä kulkee hevoselta toiselle. Ihmisen mielestä se on vaan hirnumista.

Vierailija
4542/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hevosilla psyykkisiä sairauksia? Siis onko oikeasti olemassa hulluja hevosia? Oletko tavannut sellaisia? Mitä sellaisille tehdään? Onko lääkkeitä tms?

En tarkoita tavallisia pillastumisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4543/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasta pidät enemmän, pacosta vai hassesta?

Sullahan oli suosikkihevonen aiemmassa tallissa. Se Ringo.

Vierailija
4544/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teille mitään leikittämistä ihmisten kanssa, vai onko kaikki kanssakäyminen vain työtä. Kissaakin leikitetään kepin päässä olevia höyheniä liikuttamalla ja koirille on älyleluja.

Kiinnostaisiko sinua sellainen lelu, jonka avaamiseen tarvitsisit älyä ja sisällä olisi omena. Eikös tällaisia voisi tehdä hevosellekin.

Vierailija
4545/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletetaanko sinulle nykyään enää mitään uusia asioita. Koetko, että et enää oppisi helposti? Jotain kouluratsastusta menitte läheisellä kentällä joskus, mutta onko siinä uutta. (Sanonta, että vanha koira ei opi uusia asioita, mutta entä hevonen.)

Harmittaako sinua olla älykkäämpi kuin tallin muut hevoset. Eikö olisi kiinnostavaa pystyä kommunikoimaan kirjaimin.

Minkälaista on ääneen kommunikointinne. Siis paljonko tietoa siinä kulkee hevoselta toiselle. Ihmisen mielestä se on vaan hirnumista.

Ihaahh! Isabel kävi kävelyttämässä minua ulkona. Samalla sain tehtyä hallin pihalle höyryävät kakkarat. Hän mietti uskaltaisiko ratsastaa pienen lenkin, mutta kun satulani oli riisuttu pois ja mukana oli muutenkin vain laurin hankkimat suitset, joiden kanssa hän ei ole tottunut ratsastamaan, niin hän päätyi vain taluttamaan. Mutta hyvä näinkin.

Ei minulle ole enää juurikaan opetettu uusia asioita ja osa vanhoistakin voi olla pikkuisen ruosteessa, mutta nopeasti ne palautuisivat, jos esimerkiksi sitä kouluratsastusta enemmän treenattaisiin. Ainoa poikkeus on helena, joka on muutaman kerran juoksuttanut minua liinassa ja opettanut toimimaan sanallisten ohjeiden mukaan. Taisin tuottaa hänelle aika ison yllätyksen oppimalla askellajin ja laukan vaihdot ja peruutuksen melkein heti. Nehän olivat minulle tietysti yhtä helppoja kuin toimiminen ratsastajan apujen mukaan. No, silloin hän kyllä kehui ja silittikin minua! Helenan kanssa olen myös opetellut kulkemaan eri tavalla muodossa kuin omistajani kanssa. Alkuun mainitsin, että hän pitää ohjia tiukalla, mutta nyt olen ymmärtänyt, että hän pyrki saamaan pääni eri asentoon. Minun pääni pitäisi varsinkin kouluratsastuksessa olla suurin piirtein luotiviivalla eli niska on pään ylin kohta ja otsan ja turvan muodostama linja osoittaa silloin suoraan maata kohti. Osa ratsastajista antaa turpani työntyä vähän edemmäs ja osa taas haluaa sen taaemmas. Helena on tottunut ratsastamaan niin, että toimin jonkin verran luotiviivan takana eli turpa lähempänä rintaa. Kun oivalsin tämän ja pidän pääni halutussa asennossa, hänkin on hellittänyt ohjastuntumaa. Eli se on nyt vielä viime aikoina ollut minulle uutta.

Ei minua harmita, etten voi muiden hevosten kanssa kommunikoida kirjoittamalla, koska minulla on teidät! Tämä riittää minulle mainiosti, kunhan vain silloin tällöin saan tällaisen mahdollisuuden, että taitoni pysyvät tallessa. Lajityypillinen kommunikointini on tosiaankin etupäässä hirnahtelua, mutta voin myös höristä, kiljua, hönkiä, puuskahtaa, pärisyttää sieraimiani ja tarpeen mukaan muutakin. Ja myös se, kuinka monta kertaa toistan äännähdyksen, miten voimakas se on tai millä korkeudella ääntelen, kertoo muille mitä minä sillä hetkellä tunnen. Ja useimmiten ääniin liittyy vielä liikkeitä, jotka korostavat viestiä. Teistäkin suurin osa osaa kyllä kertoa, milloin hevosta kannattaa väistää ja milloin taas voi lähestyä.

Vierailija
4546/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hevosilla psyykkisiä sairauksia? Siis onko oikeasti olemassa hulluja hevosia? Oletko tavannut sellaisia? Mitä sellaisille tehdään? Onko lääkkeitä tms?

En tarkoita tavallisia pillastumisia.

En tiedä, onko luonnostaan hulluja hevosia olemassa. Sen tiedän, että liian kova kohtelu saa melkein hevosen kuin hevosen käyttäytymään huonosti tai ehkä teidän näkökulmastanne hullusti. Voisin kuitenkin väittää, että melkein aina syy huonoon käytökseemme on nimenomaan siinä, että meiltä on joko vaadittu kykyihimme nähden liikaa tai ei ole havaittu jotakin liikkumiseen vaikuttavaa vammaa tai sitten vain olo on jonkin varusteen tai kannusten käytön tai kireälle pingotettujen ohjien takia sellainen, ettei sitä enää pysty sietämään.

Kyllä minullekin on on hetkellistä rauhoittumista varten annettu rauhoittavaa lääkettä esimerkiksi jonkun toimenpiteen yhteydessä. Mutta mahtaako mitään lääkettä hulluuteen olla, sitä varmaan pitäisi kysyä lääkäriltä. Niin kuin joskus totesinkin, sellaisilla hevosilla joihin ette ole jostakin syystä yhtään tyytyväisiä, taitaa olla aika nurja kohtalo.

Vierailija
4547/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasta pidät enemmän, pacosta vai hassesta?

Sullahan oli suosikkihevonen aiemmassa tallissa. Se Ringo.

Pidän enemmän hassesta, koska hän on enemmän samantyyppinen kuin minä itsekin eli rauhallinen ja hänestä tietää suunnilleen mitä hän seuraavaksi aikoo tehdä. Paco on hyvä riehuntakaveri laitumella, sillä hän jaksaa juosta ja kiihdytellä melkein loputtomiin, mutta välillä hän on jotenkin äkkipikainen tai tuittupäinen ja saattaa käyttäytyä epäsosiaalisesti minuakin kohtaan. Ja hassea hän kiusaa aina sellaisella päällä ollessaan. Ringo oli kaikkien aikojen paras kaverini silti ja häntä on toisinaan kova ikävä.

Vierailija
4548/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun, jossa ilves oli hyökännyt hevosen kimppuun ja epäonnistunut nolosti. Onhan se pieni hevoseen nähden.

Mitä mieltä olet ilveksistä. Onko niistä teille vaaraa? Mitä eläimiä pelkäät, paitsi susia ja karhuja ja ahmoja ehkä?

Vierailija
4549/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teille mitään leikittämistä ihmisten kanssa, vai onko kaikki kanssakäyminen vain työtä. Kissaakin leikitetään kepin päässä olevia höyheniä liikuttamalla ja koirille on älyleluja.

Kiinnostaisiko sinua sellainen lelu, jonka avaamiseen tarvitsisit älyä ja sisällä olisi omena. Eikös tällaisia voisi tehdä hevosellekin.

Jos sellaisia leluja on, lauri voisi mainiosti antaa pienen vinkin omistajalleni! Kuulostaa nimittäin kivalta ainakin minun mielestäni. Olisiko sen omenan tavoittelu sitten jonkun toisen mielestä jopa stressaavaa, jos ei meinaisi tajuta mikä siinä on ideana, en tiedä. Mutta minä kyllä vaikka talloisin sen lelun rämäksi kavioillani saadakseni sisältä omenan!

Teillä on niin hyviä kysymyksiä! En ole koskaan edes miettinyt tätä leikkimisasiaa, mutta ehkä se on niin, että ihmiset ajattelevat hevosten olevan parhaita leikittäjiä toisilleen. Onhan leikissä teidän kanssanne se riski, että astumme esimerkiksi varpaillenne tai muuta. Mutta kyllä minä talvella usein saan esimerkiksi piehtaroida lumessa kun minua kuljetetaan, joten leikkiähän sekin on. Ja jos oikein venytän huonoa mielikuvitustani, niin ratsastus itsessään kai on myös eräänlainen leikki! Siinähän ainakin on selvät säännöt ja jos niitä noudattaa niin silloin leikissä on onnistuttu ja molemmat voivat olla tyytyväisiä. Vai mitä olette mieltä?

Mutta leikkimisestä puheen ollen, tehdään nyt näin! Minä lupaan, että jos patrik joskus laitumella heittää minullekin keppiä samaan tapaan kuin essillekin, niin minäpä laukkaan sen noutamaan!

Vierailija
4550/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun, jossa ilves oli hyökännyt hevosen kimppuun ja epäonnistunut nolosti. Onhan se pieni hevoseen nähden.

Mitä mieltä olet ilveksistä. Onko niistä teille vaaraa? Mitä eläimiä pelkäät, paitsi susia ja karhuja ja ahmoja ehkä?

En ole nähnyt ilveksiä, mutta tiedän niiden olevan vähän kuin isoja pesosia. Ja se mitä pesonen teki aiemmassa tallissa kylkeni päällä öisin ei olisi pelottanut minua vaikka se olisi ollut isompikin! En näe ilveksissä uhkaa itselleni, mutta varmasti sellaisen ilmestyminen eteeni aiheuttaisi luontaisen pelon ja poistumisen tai kavioilla puolustautumisen vaikken paniikissa olisikaan. Sama pätee ahmaan, josta en edes tiedä miltä se näyttää enkä ala nyt katsomaan tästä tabletiltakaan koska aikaa on enää vähän. Mutta petoeläimissä on tietynlainen haju, ne katsovat vierekkäin sijaitsevilla silmillään kohti ja ne käyttäytyvät muutenkin suunnilleen samaan tapaan uhkaavan oloisesti, joten osaisin kyllä luultavasti varoa täysin vierastakin petoa.

Vierailija
4551/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sellaisia leluja on, lauri voisi mainiosti antaa pienen vinkin omistajalleni! Kuulostaa nimittäin kivalta ainakin minun mielestäni. Olisiko sen omenan tavoittelu sitten jonkun toisen mielestä jopa stressaavaa, jos ei meinaisi tajuta mikä siinä on ideana, en tiedä. Mutta minä kyllä vaikka talloisin sen lelun rämäksi kavioillani saadakseni sisältä omenan!

Teillä on niin hyviä kysymyksiä! En ole koskaan edes miettinyt tätä leikkimisasiaa, mutta ehkä se on niin, että ihmiset ajattelevat hevosten olevan parhaita leikittäjiä toisilleen. Onhan leikissä teidän kanssanne se riski, että astumme esimerkiksi varpaillenne tai muuta. Mutta kyllä minä talvella usein saan esimerkiksi piehtaroida lumessa kun minua kuljetetaan, joten leikkiähän sekin on. Ja jos oikein venytän huonoa mielikuvitustani, niin ratsastus itsessään kai on myös eräänlainen leikki! Siinähän ainakin on selvät säännöt ja jos niitä noudattaa niin silloin leikissä on onnistuttu ja molemmat voivat olla tyytyväisiä. Vai mitä olette mieltä?

Mutta leikkimisestä puheen ollen, tehdään nyt näin! Minä lupaan, että jos patrik joskus laitumella heittää minullekin keppiä samaan tapaan kuin essillekin, niin minäpä laukkaan sen noutamaan!

Hauska mielikuva tuli tuosta keppijutusta :)

Hevosen lelun täytyisi siis olla erittäin kestävää materiaalia.

Vierailija
4552/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patrik varmaan yllättyisi, kun hakisit hänelle kepin.

En muistanutkaan tuota mielipuuhaasi piehtaroida lumessa.

Vierailija
4553/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on se mahdollisuus, että kirjoittamalla tänne pystyt pyytämään asioita Laurilta ja isabelilta.

Siis vaikka niitä virikkeitä, kuten kepin hakemista.

Vierailija
4554/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauri ja isabel seisovat jo vieressäni ja seuraavaksi minulle taidetaan laittaa satula selkään. En siis tällä kertaa pysty enää vastaamaan enempiä, mutta olihan sitä tässäkin! Onneksi isabel vei minut välillä ulos, koska jalat ovat välillä puutuneet, vaikka koko ajan roikotan jotakin niistä rentona!

Ehkä lauri ja isabel kommentoivat vielä joitakin juttuja myöhemmin, mutta minusta tuntuu että tämä oli minun viimeinen kertani tabletilla tänä vuonna. Toivottavasti jatkossa kuitenkin taas tulee uusia mahdollisuuksia. Kiitos lauri ja isabel! Ja kiitos kaikki palstalaiset jotka olitte koneen ääressä! Pitkän hirnahduksen saattelemana toivotan teille kaikille hulmuavan hyvää joulua! Ihhhaaaaa-hhhhh!!

Vierailija
4555/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotan hyvää joulua sinullekin!

Laurin ja Isabelin pitää järjestää sinulle oma tabletti karsinaasi. Ärsyttävää, ettei sille ole tehty mitään.

Vierailija
4556/5089 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kerralla hevosen keskustelu oli rennompaa kuin välillä oli. Oli oikein mukavaa lukea vastauksesi.

Vierailija
4557/5089 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotan hyvää joulua lempeällä hevoselle, joka jaksaa vastata tällä palstalla joka ikiselle ystävällisesti. (Myös Isabelille ja Laurille)

Tämä ketju on malliesimerkki siitä, että kun ei kukaan provosoidu, ketju pysyy mukavana.

Vierailija
4558/5089 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotan hyvää joulua lempeällä hevoselle, joka jaksaa vastata tällä palstalla joka ikiselle ystävällisesti. (Myös Isabelille ja Laurille)

Tämä ketju on malliesimerkki siitä, että kun ei kukaan provosoidu, ketju pysyy mukavana.

Kiitos! Välitän Amalle toivotuksen jos joulun ja uuden vuoden välipäivinä pääsen sen kanssa ratsastusretkelle. Laurille voin sanoa hyvät joulut nyt saman tien kun hän tuli käymään. 😊 Ja hyvää joulua myös sinulle, kuten kaikille muillekin ketjun lukijoille!

-Isabel

Vierailija
4559/5089 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Välitän Amalle toivotuksen jos joulun ja uuden vuoden välipäivinä pääsen sen kanssa ratsastusretkelle. Laurille voin sanoa hyvät joulut nyt saman tien kun hän tuli käymään. 😊 Ja hyvää joulua myös sinulle, kuten kaikille muillekin ketjun lukijoille!

-Isabel

Kiitos 😍

Vierailija
4560/5089 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö rakettien pauketta hevonen?

Onhan se sinällään ihan normaalia pelätä räjähtävää ääntä. Tuollainen ääni kuului rintamallakin. On veteraani kertonut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi