Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5068)

Vierailija
4341/5068 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap. on joutunut makkaratehtaalle?

Vierailija
4342/5068 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitä nuo Aleksi ja Siiri ovat?

Amadeuksen talliin mahtuu juuri sopivasti neljäs hevonen. Siellähän on ollut aiemminkin neljä.

Miten äitisi hyötyisi nykytilanteeseen nähden siitä, että hän omistaisi Hassen. Vaikea käsittää. Ei kai se rahallisesti ainakaan kannattaisi?

Toisaalta, jos teillä on siellä tallissa oma hevonen, niin siinä sen varjolla voit käydä amadeustakin taputtelemassa ja lainaamassa sille tablettia.

Eikös yksin ratsastaminen ole vähän tylsää. Sano äidillesi, että ratsastakoon hän omalla hevosellaan, sinä haluat ratsastaa amalla hänen kanssaan yhdessä. Sano, että olet kiintynyt erityisesti amaan ja teillä yhteistyö pelaa.

No ymmärsin niin, että äiti nimenomaan haluaisi oman hevosen, jotta voisi ratsastaa sillä sopimatta vuoroista ja hoitaa sitä ja tuntea että hänellä on siihen erityinen suhde. Hän on aiemmin omistanut puoliksi ystävänsä kanssa hevosen, mutta siitä on paljon aikaa. He joutuivat myymään sen kun minä olin 6-vuotias.

Äitihän on nimenomaan ratsastanut yksin ennen kuin minä aloitin. Ja keväällähän meillä oli vielä erikseen minun opetustuntini ja hänen oma tuntinsa, sen aikaa kun nyt ehdimme yhdessä tallilla käydä. Kai hän nimenomaan ajatteli, että sitten voisimme yhdessäkin ratsastaa ja tarvitsisi sovittaa vain toisen hevosen saaminen omaan aikatauluumme. Mutta kyllä Amadeuksen kirjoituspuuhat taitavat olla sellaisia, että niitä varten täytyy lähteä tallilta pois. En voi vain lykätä tablettia sen eteen. Ja toisaalta äiti ei voi olla kanssani maastossakaan, ellen sitten paljasta Aman salaisuutta.

Siiri on minun koirani. Ja A on se mies, joka tännekin laittoi viestin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4343/5068 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on, että saat jatkossa ratsastaa Amadeuksella, joten jos äitisi ostaa oman hevosen, niin se sitten joko samaan talliin tai itse ratsastat amadeuksella omilla rahoillasi.

Mut siis eiks se ole sen homman juju, että sinä ja äitisi ratsastatte yhdessä. Eihän se edes onnistu yhdellä hevosella.

Mun lapsen kaverilla oli oma hevonen. Jotenkin vähän nihkeää olisi ollut, jos tyttöni olisi osannut ratsastaa, kun eivät sitten voineet rakastaa samaan aikaan eli yhdessä.

Tosin en kyllä yhtään tykännyt, kun lapseni sinne tallille edes meni, kun ei hänellä ollut ennestään minkäänlaista kokemusta ratsastamisesta. Tytöt olivat 10-12 -vuotiaita tuolloin. Sen hevosen omistajan isä ei viitsinyt valvoa juuri lainkaan, vaan istui autossaan ja antoi tyttöni ratsastaa vain samanikäisen opastamana.

Kyllä minä pidän kiinni Amadeuksella ratsastamisesta, en ole sen suhteen muuttamassa suunnitelmiani. Mutta en voi oikein vaikuttaa äidin tekemisiin kun hän nyt on saanut tämmöistä päähänsä. Ilmeisesti hän on kokenut tämän hevosten vaihtumisen ja kesällä tallinkin vaihtumisen hankalaksi. Ja osaltaan siihen totta kai vaikutti Amankin karkaaminen. Hän on ennen Amadeukseen tutustumista ratsastanut kahdella muulla tallilla ja niissäkin useilla hevosilla, joten varmaan hän haluaa pysyvyyttä. Eli jos asia ei Katrin kanssa etene, hänellä on suhteita muuallekin.

Kyllä yhdessä ratsastaminen on tietenkin hauskempaa ja myös turvallisempaa, mutta tämä Aman kirjoitusasia tekee koko jutusta niin mutkikkaan. Luulen kuitenkin, että jos kerron äidille, hänen mielestään totuus pitää paljastaa myös Katrille ja sitten en enää tiedä mitä tapahtuu.

Aika nuorena tosiaan tyttösi vietti aikaa noin itsenäisesti hevosten kanssa! Ehkä se hänen ystävänsä oman hevosensa tunsi, mutta varmasti olisi voinut vahinkojakin tapahtua. Onneksi ei ilmeisesti mitään isompaa sattunut. 😊 -Isa

Vierailija
4344/5068 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko ap. on joutunut makkaratehtaalle?

Ei ole joutunut vaan voi oikein hyvin. Pääsee tännekin aina joskus kirjoittamaan. Lauri lupasi, että Amadeus saa vastata kysymyksiinkin ja loppuvuoden aikana jopa jossakin kohtaa livenä! Lauri on nyt ainoa, jonka kanssa se voi tänne osallistua, mutta teen parhaani, että minustakin olisi jatkossa apua. -Isabel

Vierailija
4345/5068 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä kannata paljastaa Amadeuksen salaisuutta, ellei ole ihan pakko.

Vierailija
4346/5068 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tälle hevoselle anneta tablettia pilttuuseen koko ajan käytettäväksi, kun eihän se siellä aiemmassakaan tallissa ketään häirinnyt.

Katrille sanottiin kai, että musiikkia varten tms.

Vierailija
4347/5068 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tälle hevoselle anneta tablettia pilttuuseen koko ajan käytettäväksi, kun eihän se siellä aiemmassakaan tallissa ketään häirinnyt.

Katrille sanottiin kai, että musiikkia varten tms.

Amadeus asui silloin ratsastuskoulun tallissa. Omistaja Katri kävi siellä vain kahdesti viikossa. Nyt Amadeus on Katrin kotitallissa. Meidän ulkopuolisten on hankala perustella, miksi haluaisimme pitää Aman karsinassa tietokonetta. Katrihan ei tiedä hevosensa erityisestä kyvystä. Olen iloinen siitä, että hän antaa äidin ja minun ratsastaa sillä enkä halua hankaluuksia välillemme. -Isa

Vierailija
4348/5068 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä kannata paljastaa Amadeuksen salaisuutta, ellei ole ihan pakko.

Sitä mieltä minäkin olen. Mutta tilanne on nyt harmillinen ja vaikea. En ole äidin kanssa uudelleen jutellut, mutta kyllä hän aika tosissaan kuulosti olevan. Ilmeisesti hän ottaa asian huomenna puheeksi jos Katri on kotona. Hyviä ehdotuksia kaivataan! -Isa

Vierailija
4349/5068 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos ostaa Hassen, niin sinä voit silti ratsastaa Amadeuksella, jos sanot äidillesi, että haluat ratsastaa vain kahdestaan.

Eikös se noin ole kätevää. Kerrot, että olet hyvin ihastunut nimenomaan Amadeukseen etkä välitä kovin paljon muista.

Vierailija
4350/5068 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos ostaa Hassen, niin sinä voit silti ratsastaa Amadeuksella, jos sanot äidillesi, että haluat ratsastaa vain kahdestaan.

Eikös se noin ole kätevää. Kerrot, että olet hyvin ihastunut nimenomaan Amadeukseen etkä välitä kovin paljon muista.

Varmasti voin valita Aman jos ratsastamme äidin kanssa. Se ei silti takaa minulle rauhaa järjestää Amalle kirjoitusaikaa. Vai tarkoitatko kahdestaan Aman kanssa? Se tuntuu hassulta jos meillä olisi aivan oma hevonen. Mutta ehkä silloin tällöin voisin tehdä niinkin.

Yksi vaihtoehto voisi olla se, että alkaisin harjoitella kouluratsastusta. Amahan on kokenut siinä, mutta Hassella ei tietääkseni ole ratsastettu koulua yhtään. Kouluratsastus vain vaatii taitoa paljon enemmän kuin tavallinen maastoratsastus enkä tiedä onko minulla edellytyksiä oppia sitä. Sitä paitsi koulua ratsastetaan kentällä tai maneesissa (, jota Katrilla ja Peterillä ei ole) eli silloin tällöin minun pitäisi kuitenkin lähteä maastoon "verryttelemään". Kai se voisi onnistua, mutta muuten minusta kyllä tuntuu, että osaamiseni ei riitä kaksien ohjien kanssa ratsastamiseen kun välillä yksissäkin on liikaa. 🤔

Katsotaan nyt mitä huomenna tapahtuu eli eteneekö äiti asiassa mitenkään. Kerron sitten kyllä. Lähden pian Roosan ja erään toisen ystäväni kanssa juhlimaan syntymäpäiviäni. Ne olivat jo alkuviikosta, mutta päätimme lykätä niiden viettämistä viikonloppuun. :) -Isa

Vierailija
4351/5068 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kouluratsastus oli hyvä idea. Onko sitä varten pakko olla kenttä tai maneesi.

Siellä lähellä oli joku vanha ravirata. Siellä kai voisit harrastaa kouluratsastusta lumettomaan aikaan.

Ehkä voisit perustella amadeuksella ratsastusta sillä, että haluat oppia sen kanssa mahdollisimman hyvää yhteistyötä, kun lumettomana aikana haluat harrastaa kouluratsastusta.

Entä Voisiko Amadeus auttaa sinua. Pyytäisit siltä salaa, että se osoittaisi erityistä kiintymystä juuri sinuun, kun äitisi on näkemässä :)

Vierailija
4352/5068 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on omistaa hevonen, jos on mahdollisuus ratsastaa tutulla hevosella.

Siis ihan älyttömän kallista.

Vierailija
4353/5068 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kouluratsastus oli hyvä idea. Onko sitä varten pakko olla kenttä tai maneesi.

Siellä lähellä oli joku vanha ravirata. Siellä kai voisit harrastaa kouluratsastusta lumettomaan aikaan.

Ehkä voisit perustella amadeuksella ratsastusta sillä, että haluat oppia sen kanssa mahdollisimman hyvää yhteistyötä, kun lumettomana aikana haluat harrastaa kouluratsastusta.

Entä Voisiko Amadeus auttaa sinua. Pyytäisit siltä salaa, että se osoittaisi erityistä kiintymystä juuri sinuun, kun äitisi on näkemässä :)

Yllättävä pulma sinulla, Isabel. Ymmärrän kyllä äitiäsi ja hänen haavettaan. Joskus olen itsekin harkinnut omaa hevosta, mutta toteutus on kaatunut hintaan ja vähän vastuun väistämiseenkin. Hevosen hankkiminen on kuitenkin iso päätös, koska siitä täytyy sitoutua huolehtimaan niin pitkäksi aikaa.

Minä komppaan ehdotusta kouluratsastuksesta. Jos olen oikein ymmärtänyt, olet oppinut ratsastuksen perusniksit lyhyessä ajassa oikein hyvin! Siksi luulen taitojesi riittävän vaativampaankin ratsastukseen. Eiköhän Katri voisi sinulle opettaa perusteet, jos päätät siihen ryhtyä. Mutta odotetaan nyt tietenkin ensin, mihin ratkaisuun äitisi päätyy - ja ehkä Katrikin, jos hankinta häneen liittyy.

Hyvää syntymäpäivää muuten!

T. Lauri

Vierailija
4354/5068 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävä pulma sinulla, Isabel. Ymmärrän kyllä äitiäsi ja hänen haavettaan. Joskus olen itsekin harkinnut omaa hevosta, mutta toteutus on kaatunut hintaan ja vähän vastuun väistämiseenkin. Hevosen hankkiminen on kuitenkin iso päätös, koska siitä täytyy sitoutua huolehtimaan niin pitkäksi aikaa.

Minä komppaan ehdotusta kouluratsastuksesta. Jos olen oikein ymmärtänyt, olet oppinut ratsastuksen perusniksit lyhyessä ajassa oikein hyvin! Siksi luulen taitojesi riittävän vaativampaankin ratsastukseen. Eiköhän Katri voisi sinulle opettaa perusteet, jos päätät siihen ryhtyä. Mutta odotetaan nyt tietenkin ensin, mihin ratkaisuun äitisi päätyy - ja ehkä Katrikin, jos hankinta häneen liittyy.

Hyvää syntymäpäivää muuten!

T. Lauri

Kiitos! 🤗

Älkää nyt alkako taivuttaa minua mihinkään, tulee ahdistus. Mietin rauhassa vaihtoehtoja sitten kun oikeasti tarvitsee jotain päättää. Ärsyttävää kun ulkona sataa! Emme lähde vielä tallille, mutta iltapäivällä pitäisi sään parantua.

Vierailija
4355/5068 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluratsastus Amadeuksen kanssa. Siinä se on. Sanot vaan, että koet sen olevan juuri sinulle sopivin ratsu.

Sanoit, ettei saa taivutella, mutta sinä itse pyysit meidän kantaamme asiaan.

Tosiaan sataa. Täällä Turussa on satanut koko päivän.

Syntymäpäiväonnittelut!

Vierailija
4356/5068 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos onnitteluista! Nykyään syntymäpäivä tuntuu tulevan ihmeen usein vastaan! Melkein kuin täyttäisi puolen vuoden välein. 😄

Hevosenhankinta ei tänään edennyt yhtään. Äiti kyllä ratsasti Hassella vähän kuin testatakseen sitä, mutta ei millään tavalla vihjannut ostoaikeistaan Katrille. Syynä oli Katrin huonovointisuus eli kun hän palattuamme tuli kasvoiltaan kalpeana ja muutenkin kärsivän näköisenä pihalle, äiti ei raaskinut vaivata häntä ylimääräisillä kysymyksillä. Minulle äiti totesi, että Hasse on mainio ratsu, mutta kertoi pohtineensa kenties sittenkin säkäkorkeudeltaan suurempaa hevosta. Joissakin yhteyksissä vuonohevoset saatetaan nimittäin äidin mukaan luokitella myös poneiksi. Sitten hän mainitsi friisiläishevoset, joita nyt on Aman vanhassa tallissakin, mutta ihan auki se asia lopulta jäi.

No, minulla oli kuitenkin tänään ensimmäinen mahdollisuus ratsastaa Amadeuksella sitten viime kevään! Sillä kokemuksella mikä minulla Amasta ja hevosista yleensä on, minusta sitä ei ainakaan vaivannut mikään: ei hidastelua, laiskaa apuihin reagoimista, ei minkäänlaista vastustelua, ongelmia kuolaintuntuman tai minkään muunkaan kanssa. Minusta se vaikutti hevoselta, joka iloitsi liikkumisesta ja yhteistyöstä ratsastajan kanssa. Hassen takia aikamme oli edelleen rajallinen, mutta Katri oli sanonut, että jos pidämme tauon, sitä ei tarvitse laskea tuntiin mukaan. Niinpä ehdimme käydä ihan mukavan pituisella lenkillä.

Tauolla juttelin Aman kanssa siihen tapaan kuin äitikin aina tekee. Kiinnitin nyt huomiota sen paikantimeen ja totesin, ettei sen kannata enää yrittää lähteä karkuteille. Ama nyökkäsi merkiksi minulle ja ravisti sen jälkeen voimakkaasti päätään ikään kuin olisi yrittänyt ravistaa paikantimen ja koko suitset päästään. En oikein ymmärtänyt, tarkoittiko se sillä jotain, kutisiko sen päätä jostain kohtaa vai tunsiko se vain hetkellisesti suitset epämukaviksi. Hassesta tai mahdollisesta uudesta hevosesta en tietenkään viitsinyt sanoa mitään, etten olisi hermostuttanut sitä. Ehkä sen päässä kuitenkin risteilee kaikenlaisia ajatuksia, jotka aiheuttavat levottomuutta, en tiedä ennen kuin se itse pääsee vastaamaan.

Äiti otti minusta syntymäpäivän kunniaksi kuvia Aman selässä ja lähikuvia, missä sen turpa laskeutui takaa olkapääni yli kiinni poskeeni. Se oli hyvin rauhallinen ja vaikka en ole ennen poseerannut niin lähellä sen turpaa, minäkin olin luottavaisin mielin. Olen jo alkanut tottua siihen, että hevonen on lähelläni enkä pelkää sen tekevän minulle mitään. Äiti otti nimittäin minusta kuvia myös Hassen vierellä ja vaikka se on eri tapaus kuin Ama, saimme hienoja kaverikuvia myös sen kanssa! Täytyy teettää joitakin niistä paperikuviksi asti, niin jää sitten tästä syksystä hauska muisto! 😊 -Isa

Vierailija
4357/5068 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano äidillesi selvästi, että voisiko hän ottaa suunnitelmissaan huomioon sen, että sinä ainakin haluat ratsastaa Amalla.

(Jotta, jos hän ostaa hevosen, niin se edes olisi samassa tallissa sitten, niin voisitte ratsastaa yhdessä.)

Vierailija
4358/5068 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano äidillesi selvästi, että voisiko hän ottaa suunnitelmissaan huomioon sen, että sinä ainakin haluat ratsastaa Amalla.

(Jotta, jos hän ostaa hevosen, niin se edes olisi samassa tallissa sitten, niin voisitte ratsastaa yhdessä.)

Jos Katrin tallissa on yksi äidin omistama hevonen, minun täytyy keksiä tekosyitä siihen, että ratsastan Amadeuksella enkä äidin hevosella. Juuri yksin minun täytyisi päästä liikkeelle jos haluan toimia paljastamatta Aman salaisuutta.

En tiedä, tuleeko suunnitelmastani muutenkaan mitään. Kohta on taas kylmää eikä kirjoittaminen ulkona onnistu. Ratsastaminen onneksi sentään käy päinsä talvellakin.

Erica (tai Erika, en edes tiedä kumpi on oikein) tulee äitinsä ja isänsä kanssa ensi viikon lopulla käymään Suomessa. He majoittuvat Katrinan ja Peterin luokse viikoksi ja Erica näkee Aman kuuden vuoden tauon jälkeen. Olisi mukava tavata hänet, vaikka emme tunnekaan. Hänen suhtautumisensa Amaan vaikuttaa niin uskomattomalta. Ja ehkä hänen asenteestaan voisi muutenkin ottaa oppia. Jos he sattuvat olemaan paikalla silloin kun menemme ratsastamaan (jos se edes onnistuu,) niin ehkä ainakin ohimennen tapaamme. -Isa

Vierailija
4359/5068 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen tabletin voi jättää tallille. Silleenhän se onnistui aiemminkin. Katrille sanottiin hevosensa kuuntelevan siitä musiikkia.

Helpompaa toki oli silloin, kun Katri kävi harvoin. Mutta meni se tabletti läpi tallin muillekin työntekijöille.

Vierailija
4360/5068 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli soittanut tänään Katrille ja kysynyt hevosen sijoittamisesta heidän talliinsa. Katri oli vastannut, että niin kauan kuin hänen appivanhempansa vastaavat hevosten hoidosta hänen ja Peterin ollessa töissä, lisää ei oikein voida ottaa. Kuulemma jos työhön palkattaisiin osapäiväisesti joku ulkopuolinen, silloin neljäs hevonen voisi tulla kyseeseen. Se tulisi kuitenkin maksamaan luultavasti liikaa ja sopivaa hoitajaa voisi tarpeeksi läheltä olla vaikea löytääkään.

Minä sanoin jatkavani ratsastusta mielelläni juuri Amadeuksella ja voivani ottaa myös Hassen silloin kun olemme kaksin liikkeellä. Äiti tuntui kyllä kelpuuttavan sen ratkaisun, mutta ilmeisesti hän edelleen haaveilee omasta uudesta Solomonista. Sen niminen se hänen aiemmin omistamansa ori oli. Katsotaan nyt, mihin hän ostoaikeissaan päätyy. Minua kyllä huojensi se, että hän nimenomaan tuntui etsivän ratsua itselleen eli sen hankkiminen ei sitoisi minun päätöksiäni ainakaan sen jälkeen kun olen ehkä joskus oppinut ratsastamaan itsenäisesti. -Isa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi