Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5068)
Vedätkö heinän maasta juuria myöden vai katkaisetko sen hampaillasi ennen pureskelua.
Mitä haluaisit sanoa omistajallesi, jos voisit? (Paitsi, että hän on maailman paras mielestäsi)
Isabel halusi kuulla, miten hän ei ratsastuksensa mielestäsi meni.
Kiva kuulla, että ainakin useimpien mielestä olen tervetuloa tänne.
Tänään on erityisen pilvinen ja sateinen päivä. Pienen liidon tein sadekuurojen välissä, mutten nähnyt kavereistani kuin yhden kaaliperhosen ja yhden sitruunaperhosen. Pitivät varmaan sadetta jossain.
Meidän pihahaka odottaa edelleen hevoisia. Viimeksi kesänä niitä oli kaksi. Somaa, uljasta eliötä.
Nyt on taasen vaikiaa kirjootella, joskus on.
Vierailija kirjoitti:
Hevoselta kysyisin, että mitä mieltä olet omistajasi nykytyylistä. Ei juuri enää ratsasta sinulla ja vie kesäksi laitumelle (Toki se voi olla sulle mukavaa)
Eikö hän enää välitä sinusta kuin ennen?
Millaiset otteet nykyään on sillä omituisella maanantaitytöllä. Onko edelleen sekopäinen?Entä Helmi. Miten edistyy. Onko hän edelleen herttainen ja sinua rakastava? Käykö joka viikko.
Miten suhteesi tallin muihin asukkaisiin on kehittynyt? Olisitko mieluummin aiemmassa tallissasi.
Käykö venäläinen Eva vielä tallilla. Miten käyttäytyy?
Yritän pyytää Laurilta mahdollisuutta päivittää saaresta. Joku siellä koko ajan käy teitä hoitamassa kuitenkin.
Mitä hauskoja keväthavaintoja teet. Mikä nyt ilahduttaa luonnossa.
Kuka teistä hevosista on pomo ja miten järjestys menee. Uskallatko nukkua ulkona tuossa porukassa?
Kuka mielestäsi on se pelottelija. Kyllä sinulla joku epäily täytyy olla. Miksi voisit olla vaarallinen ratsastettava Isabelille. Vain sinä voit sen tietää.
Tässä olikin monta kysymystä. Osaan olen jo vastannutkin, kuten omistajaani koskevaan. Lumi ja Helmi käyvät edelleen vuoroviikoin ratsastamassa. Molemmista heistä pidän ja lumikin on nyt ollut rauhallinen ja vaikuttanut tyytyväiseltä sekä itseensä että minuun. Joskus hän edelleen harjoittelee peruutusta, mutta sen ansiosta olen tullut siinä paremmaksi enkä hermoile silloinkaan enää juurikaan. Helmi ei vaadi minulta koskaan liikoja ja siksi pidän hänestä erityisesti. Hän on ystävä isolla yyllä niin kuin te usein sanotte! Eva Elena käy meillä edelleen ratsastamassa, mutta hän ei ole enää ratsastanut minulla. En tiedä, onko se hänen oma valintansa vai onko omistajani halunnut määrätä niin. Kyllä hän minua ohimennen käy silittämässä turvan päältä tai sanoo jotakin ystävällistä eli ei hänen käyttäytymisessään ole moitittavaa.
Paco on edelleen johtajamme ja minä tulen järjestyksessä sen jälkeen ennen hassea. Meidän pikku laumassamme emme käytä paljon aikaa toistemme haastamiseen. Hassekaan ei enää juuri ärsytä tai haasta pacoa mutta paco kyllä muistuttaa häntä asemastaan usein kun voi.
Minusta kevät on jo muuttunut kesäksi! Linnuilla on poikasia pöntöissä ja pihanurmikoilla. Ruohon kasvu on valtavaa ja siksi syötävää on nyt yllin kyllin. Olemme olleet muutamia päiviä jo laitumellakin, mutta taas pitää aloittaa vähitellen ettei ruuansulatuksen kanssa tule ongelmia!
Vierailija kirjoitti:
Eikö tee mieli käyttää kirjoitustaitoa hyväksi ja pyytää kaikenlaista isabelilta ja Laurilta
Minulle annetaan kaikki tarvitsemani ihan pyytämättäkin, joten harvoin tulee tarvetta pyytää mitään eritystä. Ja kirjoittamattakin voin esittää toiveita, esimerkiksi päätäni teitä vasten painamalla tai kevyesti kihnuttamalla saan usein rapsutuksia! Lauri on myös ymmärtänyt, että minulle on ollut iso juttu saada osallistua täällä, joten sitäkään ei ole tarvinnut erikseen pyytää! Te vain olette meidän hoitamisessamme niin osaavia ja huomioonottavia!
Lauri on ihan mahtava ja hauska maalaispoika. Jaksaa antaa sinulle kirjoittamismahdollisuuksia.
Tekee taas mieleni ihan hirveästi tulla rapsuttelemaan sinua. En vaan tietenkään voi. Olet ihana hevonen.
Vierailija kirjoitti:
Älä ala tätä pelkäämään, sillä se on epätodennäköistä, muttamitä tekisit, jos saareen uisi susia?
Lähtisitkö uimaan pakoon?
Olen kerran nähnyt 2 hirven uivan pitkän matkaa meressä.
Mitä teet, kun hyttyset oikein ärsyttävät ulkona tai kärpäset. Pääseekö niitä talliin sisälle. Kärpäsiä varmaankin pääsee.
Apua, kysytte niin paljon, että voi olla että aika ja tabletin akku loppuvat ennen kuin ehdin vastata kaikkiin!
Oih, susista en haluaisi juurikaan jutella. Toivottavasti niitä ei t o d e l l a k a a n ole tulossa saareen. Normaalisti en lähtisi omin päin uimaan, mutta sellaisessa tilanteessa ilman muuta tekisin niin.
Hyttysiä ja kärpäsiä tarvitsee vain sietää. Kyllä molempia on tallissakin, mutta onneksi vain muutamia yksittäisiä. Huput ja loimet ja ahkera huiskiminen niihin auttaa ulkona ja joskus nopea bolttaus toiseen paikkaan. Tuo on muuten laurin yksi mielisana koskien juoksemista. Se sopii ehkä minulle huonosti!?
Onko teille jotain aineita, ettei tule punkkeja tai hyönteiset häiritse.
Koirille on punkkipantoja ja ihmisille suihkeita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarvitsette saareen siellä kasvavan heinän ja järven veden lisäksi?
Kivennäistä joko suolakiven tai rehun muodossa. Ja toivon, että myös kauroja tai muuta vahvempaa ruokaa tuodaan aika ajoin. Kuulin kun omistajani tällä viikolla kysyi peteriltä, onko meillä kuljetuksen ajan kengät. Kuulemma on, mutta perillä nekin otetaan pois eli emme tarvitse niitä saaressa mihinkään. Jos saisin itse päättää, en haluaisi riimuakaan, mutta siitä en tiedä. Jos meitä täytyy kesän aikana tarkastaa tai varustaa hyönteissuojilla, riimun kanssa kiinni ottaminen on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suuren osan valveillaoloajastasi makaat?
Se vaihtelee hurjasti. Tallissa nukkuessani viisi tai kuusi tuntia riittää hyvin ja pitää minut virkeänä. Mutta tulen toimeen useita päiviä pelkällä torkkumisellakin, se vain alkaa käydä raskaaksi ennen pitkää. Laitumella voin maata kuumalla säällä vaikken nukkuisikaan, mutta normaalisti olen valvoessani jalkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vedätkö heinän maasta juuria myöden vai katkaisetko sen hampaillasi ennen pureskelua.
Katkaisen heinän etuhampaillani. En halua multaa suuhuni. Maassa irrallaan olevan heinän tai astiassa olevan rehun poimin suuhuni huulilla. Siitä taidosta on suuri hyöty myös tässä kirjoituspuuhassa!
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluaisit sanoa omistajallesi, jos voisit? (Paitsi, että hän on maailman paras mielestäsi)
Isabel halusi kuulla, miten hän ei ratsastuksensa mielestäsi meni.
Haluaisin rohkaista häntäkin käyttämään minulla näitä laurin hankkimia suitsia. Alkuun hän testasi näitä useamman kerran, mutta nyt hän on siirtynyt takaisin perinteisiin.
Haluaisin kiittää häntä mahdollisuudesta kokea taas jotain uutta kun pääsen ystävieni kanssa kesälaitumelle saareen.
Haluaisin toivottaa hänelle ihanaa hääjuhlaa peterin kanssa. Minä olisin mielelläni vaikka vetänyt heitä pienessä juhlavassa vaunussa, koska sellainen on kai joskus häissä tapana. Mutta ehkä he pääsevät jonkun vieraan hevosen vetämiin kärryihin siellä matkallaan.
Siinä tärkeimmät. Iihh-hahhaaa!
Mitkä asiat sinua arkisin yleensä kiukuttavat tai suututtavat. Mitkä taas ilahduttavat. Siis pienet asiat.
Tunne-elämäsi siis kiinnostaa arkipäivissä.
Tarvitaanko saaressa hevosenkinkiä?
Oho, vastasitkin kenkäasiaan jo.
Ai niin, isabel, sinun eilinen tuntisi meni todella hienosti. Olet oikeassa, että jalkasi olivat vähän rauhattomat, mutta niin kauan kuin sinulla ei ole kannuksia, se ei oikeastaan häiritse minua yhtään. Aina en ollut ihan varma, reagoinko apuihisi oikein, mutta yleensä luulin toimineeni oikein. Ja jos joskus toimin toisella tavalla kuin mitä olet tarkoittanut, anna samat avut uudelleen mahdollisimman täsmällisinä.
Tuntui tosiaan kuin paljon kauemmin ratsastusta harrastanut olisi ollut ohjissa eli olet todella nopea oppimaan! Minä myös huomasin, että kiinnitit erityistä huomiota, etteivät ohjat olleet liian kireällä. Sinulla oli pehmeät joustavat kädet ja se tuntui hyvältä! Se on minulle tärkeä asia. Siksi on kai vähän tyhmää sanoa nyt pohkeittesi käytöstä edes. Tiedän, että aluksi on vaikea kiinnittää huomiota moneen asiaan. Mutta kivoja hetkiä Ringon kanssa! Hän on esimerkillisen hyvä ja kiltti hevonen sinun käyttöösi. Hyvää kesää teille molemmille! Ama
Kai vastailet saarestakin ja muutenkin kesällä. Yritä järjestää jotenkin.
On hauskaa lukea kuulumisiasi.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä asiat sinua arkisin yleensä kiukuttavat tai suututtavat. Mitkä taas ilahduttavat. Siis pienet asiat.
Tunne-elämäsi siis kiinnostaa arkipäivissä.
Täällä alkaa ehkä kohta sataa ja nyt akkukin on jo melkein tyhjä. Yritän viimeisenä vastata vielä tähän.
Kyllä minua kiukuttavat joskus kärpäset ja paarmat ja toiset hevoset ja ihmisetkin silloin kun he toimivat jossakin ajattelematta tai minun kannaltani asioita yhtään huomioimatta. Myös toimettomuus tympii minua joskus ja saatan turhautua.
Iloiseksi minut tekevät jokapäiväiset pienet asiat kuten hellittelyt, makupalat, rauhallinen ilmapiiri, hyvät ja osaavat ratsastajat, ystävieni seura ja sen semmoinen. Oikein moni asia, paljon useampia ilon aiheita minulla on kuin kiukun aiheita.
Nyt jo sataa ja lauri käärii riippumattoaan pois. Kiitos teille monista kysymyksistä ja seurasta ja osallistamisesta! Jos oikein ymmärsin, tämä on nyt tällä erää viimeinen kerta kun minulla on mahdollisuus tulla tänne. Oikein mahtavaa ja lämmintä kesää teille kaikille! Iiihh-hahhhaaa-haaaaa!!!
Amadeus
Siis kai se Lauri järjestää jotain yhteyksiä sinne saareenkin, mitäh!
Ja parin kuukauden päästä palaat takaisin joka tapauksessa.
Talvella sanoit, että saat entiseen tapaan tabletin ulos katokseen kesäksi.
Typerää tuollainen saari-idea. Tablettia jotenkin sinne. Perhonenkin osaa.
Me juoksemme ja leikimme ja piehtaroimme. Sitten tietysti laidunnamme yhdessä ja lepäämme ja rapsutamme toisiamme ja kommunikoimme. Ja taas juoksemme ja leikimme, eihän siitä voi ikinä saada kyllikseen! Tekemistä kyllä riittää!