Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5066)
Sinua ei tietääkseni olla myymässä. Älä pelästy. Haluan vaan saada tietää, millaisia piirteitä itsessäsi arvostat. Siis niitä piirteitä, joita katsot ihmisten sinussa arvostavan.
Haluisin tietää, millaisen mainoksen tai myynti-ilmoituksen tai työpaikkahakemuksen tekisit itsestäsi.
Pointtinani olisi saada tietää, miten kuvailisit itseäsi mahdollisimman edullisesti, jotta paras mahdollinen uusi omistaja sinut valitsisi.
Mediassa on ollut julkisuuden henkilöitä, jotka eivät oikeasti hae työpaikkaa, mutta heitä on haastateltu siten kuten olisivat olleet hakemassa. Se on kiinnostanut ihmisiä. Esim laulaja Robin on ollut tällaisessa "työpaikkahaastattelussa". Tästä tuli mieleeni.
Eli tee itsestäsi mahdollisimman hyvä ja itsesi parhaat puolet esiin tuova työpaikkahakemus /myynti-ilmoitus.
Et ole myynnissä. Mutta olsi hauskaa tietää.
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei tietääkseni olla myymässä. Älä pelästy. Haluan vaan saada tietää, millaisia piirteitä itsessäsi arvostat. Siis niitä piirteitä, joita katsot ihmisten sinussa arvostavan.
Haluisin tietää, millaisen mainoksen tai myynti-ilmoituksen tai työpaikkahakemuksen tekisit itsestäsi.
Pointtinani olisi saada tietää, miten kuvailisit itseäsi mahdollisimman edullisesti, jotta paras mahdollinen uusi omistaja sinut valitsisi.
Mediassa on ollut julkisuuden henkilöitä, jotka eivät oikeasti hae työpaikkaa, mutta heitä on haastateltu siten kuten olisivat olleet hakemassa. Se on kiinnostanut ihmisiä. Esim laulaja Robin on ollut tällaisessa "työpaikkahaastattelussa". Tästä tuli mieleeni.
Eli tee itsestäsi mahdollisimman hyvä ja itsesi parhaat puolet esiin tuova työpaikkahakemus /myynti-ilmoitus.
Olen turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, mutta minu kiehtoo lukea sinun ihan tavallisesta elämästäsi.
Kyllä sinulle tapahtuu koko ajan myös kaikenlaista, mutta luen myös mielelläni, miten ihan tavalliset alkeistunnit sujuvat ja mitä siellä tehdään.
Teet koko ajan mielenkiintoisia oivalluksia ja kiteytyksiä.
Kiitos! Yritän kertoa silloin tällöin tunneistakin. Kun ne eivät itselleni ole erityisiä kohokohtia, taidan sivuuttaa ne liian vähällä huomiolla. Mutta ovathan ne koko harrastuksen perusta, joten on väärin vähätellä niiden merkitystä!
Aamu tuli taas hyväntuulisena hakemaan minua. Minä huomaan pitäväni hänestä kerta kerralta enemmän. Nyt kun alan jo ymmärtää lähes kaiken mitä tallimaailmassa ja normaalissa arjessa puhutaan, olen alkanut kovasti arvostaa sitä, että myös m i n u l l e puhutaan. Ja aamu tekee niin. Hän puhuu minulle melkein kuin olisin toinen ihminen. Jotkut tallilla muuttavat ääntään omituiseksi sanoessaan jotain minulle, mutta aamu puhuu minulle melkein samalla tavalla kuin kenelle tahansa teistä. Ehkä hän vähän pehmentää ääntään, mutta se kuulostaa vain miellyttävältä.
Joskus tuntuu kuin hän näkisi lävitseni ja tietäisi minun ymmärtävän, mutta kun hän ei toisaalta kuitenkaan koskaan näytä odottavan minkäänlaista merkkiä tai vastausta minulta, en usko että siitä on kysymys. Hänellä vain on niin täydellinen kyky tavoittaa minut sanoillaan, että ehkä niiden ymmärtäminen ei ole siinä hetkessä edes keskeistä. Tietysti välitän omistajastani kaikkein eniten, mutta olen tajunnut, että jos aamusta olisi sattunut tulemaan omistajani, olisin kiintynyt häneen aivan yhtä varmasti ja erottamattomasti.
Siksi varmasti minulla oli myös oikein hyväntuulinen ja ihana aamuretki. Pidin koko ajan huolen, että seurasin hänen hienovaraisia apujaan ja toimin juuri niiden mukaisesti. Vaikka itse olisin joskus ajatuksissani ja vahingossa jättäisin huomiotta annetut avut, niiden antaminen uudestaan ehkä vähän voimistettuina aiheuttaa jo pienen särön mielialaani. Kun olen hyvällä mielellä ja minulla on selässäni hyvää seuraa, haluan myös yhteistyön toimivan ilman moitteita.
Ulkona on jo kylmä eli talvi ei voi olla kaukana. Muutaman kerran on ollut jo liukastakin eli seuraavassa kengityksessä saan varmasti hokit alleni. Tulisipa lumi sitten jo äkkiä, se saa maiseman niin mukavan näköiseksi!
Mikä on tykkäämisjärjestys ihmisissä?
Omistaja ykkönen, aamu kakkonen, sitten Lauri, helmi, lumi ja sitten tallin omistaja ja sitten m ja o. Sitten muut hevoshoitajat ja satunnaiset ratsastajat? Näinkö.
Muuten, onko niin, että jokainen hevonen tykkää omistajastaan eniten. Eli tykkää niin kuin velvollisuudesta. Vai näkyykö jokaisella hevosella se oikea tunne, kenestä pitää.
Tämä kysymys tuli mieleeni, kun tällä palstalla joku oli laittanut otsikon jotenkin niin, että pidättekö oikeasti niistä asioista, joista pidätte vai pidättekö joistain asioista väärästä syystä eli esim velvollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tykkäämisjärjestys ihmisissä?
Omistaja ykkönen, aamu kakkonen, sitten Lauri, helmi, lumi ja sitten tallin omistaja ja sitten m ja o. Sitten muut hevoshoitajat ja satunnaiset ratsastajat? Näinkö.
Muuten, onko niin, että jokainen hevonen tykkää omistajastaan eniten. Eli tykkää niin kuin velvollisuudesta. Vai näkyykö jokaisella hevosella se oikea tunne, kenestä pitää.
Tämä kysymys tuli mieleeni, kun tällä palstalla joku oli laittanut otsikon jotenkin niin, että pidättekö oikeasti niistä asioista, joista pidätte vai pidättekö joistain asioista väärästä syystä eli esim velvollisuudesta.
Tarkoitan, että missä järjestyksessä siis tykkäät heistä.
Hevosen elämä on sikäli mukavaa, että vapaa-aika on oikea vapaata. Eli teillä ei ole vastuulla ne töitä rästissä.
Ihminen käy töissä ja sitten koton on vielä kotityöt riesana. Vapaa-aikaa ei voi vain levätä. Hevoselle tarjoillaan ruoka valmiiksi eteen. Kuulostaa mukavalta. Ei tarvitse itse kokata ja siivota. Toisalta hevonen ei voi sitten itsekseen harrastaa mitään missään, van pitää olla siellä, minne se hevonen on jätetty viettämään vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Miten työt jakaantuvat tallissa?
Tekeekö omista esim kaikki koneella tehtävät työt ja Lauri suurempia voimia vaativia töitä ja o ja m (en oo varma kirjaimista) hevoset lähellä olevia kevyempiä töitä?
On itsestään selvää, että omistaja ja Lauri tekevät välillä myös niitä lähellä tehtäviä töitä, jos ei muita sillä hetkellä ole.
Onko noiden kahden kirjainkoodilla varustetun tekijän lisäksi myös sellaisia apulaisia, jotka tekevät töitä ansaitakseen ratsastusaikaa. Olen ymmärtänyt, että talleilla on paljon sellaisia. Entisen poikaystäväni sisko teki tuollaista hommaa noin 15-vuotiaana hyvin paljon.
Meillä käy suhteellisen vähän itsenäisesti ratsastamassa asiakkaita ja siksi henkilökohtaisia hoitohevosia ei oikeastaan ole. Se johtuu siitä ettei meillä haluta teettää enempää työtä kuin kaksi tai enintään kolme tuntia päivässä ja ohjatuille tunneille on hyvin kysyntää. Joskus tunneilla käyvät toki myös hoitavat meitä eli harjaavat ja tarvittaessa pesevät, mutta esimerkiksi ruokinta, kuivikkeiden vaihto ja varusteiden huolto kuuluu tallin henkilökunnalle. Käytännössä tallin omistaja, hänen miehensä, lauri, miia ja oona hoitavat ne työt. Lauri annostelee meille yleensä rehun ja vaihtaa useimpina päivinä kuivikkeet. Kaikki kuitenkin tekevät raskaita talikko ja kärryhommia, mutta isommat lantamäärät siirretään sitten traktorilla. Minun omistajani hoitaa omina päivinään sitten usein myös minun harjaamiseni ja pesuni sekä puhdistaa varusteeni.
M ja o ovat nyt sitten miia ja oona, koska kirjaimia on vaikea käyttää niminä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla jokin menetelmä, jolla rauhoitat itsesi, jos olosi on levoton tai harmittaa tai et saa unta?
Mahdoitko ajatella, että se olisi tämä palstalla käyminen? Tämä nimittäin kuljettaa minun ajatuksiani tehokkaasti aiheesta toiseen ja silloin levottomuus tai harmi ei nouse pintaan!
Joskus aiemmin saatoin olla levoton tallissa, jos en ollut saanut tarpeeksi liikuntaa tai muuta virikettä ja silloin se välillä näkyi sellaisena ei niin toivottuna käytöksenä eli saatoin esimerkiksi potkia tai järsiä karsinani seiniä tai kävellä siellä ympyrää. Se kyllä liittyi vahvasti ajanjaksoon kun olin juuri vaihtanut tallia. Äkillinen ympäristönvaihdos on minulle aina ollut stressaavaa ja olisi sitä edelleenkin. Mutta ei minulla sellaista hallittua keinoa purkaa pahaa oloani ole, siis sellaista ettei sitä voisi helposti ulospäinkin havaita.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vaikealta tehdä itsestään myyntiilmoitus! Se oivallus turvallisuudesta oli hauska, mutta ei kyllä taaskaan ollut minun keksintöäni, ehkä päättelittekin. En ensinnäkään yhtään tiedä, miltä ilmoituksen pitäisi näyttää tai kuulostaa ja toiseksi tuntuu vähän pelottavaltakin uppoutua asiaan, koska ajatus myymisestäni ihan oikeasti voi helposti nousta pintaan. Mutta kun olit hienosti alustanut kysymyksen niin, että ennakoit sen mahdollisuuden niin ymmärrän kyllä nyt että tässä on kyse vain leikistä. Hoksottimeni ovat kuitenkin hitaat eli tarvitsen vähän aikaa. Lupaan lähiaikoina kirjoittaa sen ilmoituksen. Katsotaan sitten ilmaantuuko yhtään ostajaa! Hirnahdus!
Mistä johtuu tuo, että teillä ei haluta teettää kuin vain 2-3 tuntia töitä päivässä. Se tuntuu erittäin vähäiseltä määrältä. Olen luullut, että ratsutallien hevoset tekisivät esim 5-6 tuntia.
Ettekö jaksa tuon enempää vai eikö hermonne ja keskittymisenne siedä.
Tämä ei ole mitään haukkumista. Kuulostaa vaan erittäin lyhyiltä työpäiviltä.
Juokse sinä humma kun tuo taivas on niin tumma
Ja taival on pitkänlainen
Eihän se tyttö minun kyytiini tullut
Kun olen poika hurjanlainen
Hummani hei
Hummani hei
Huputiti-hummani hei
Onko sinulla mitään mirlenhallintakeinoja itsesi rauhoittamiseksi?
Jotain rauhoittavia ajattelumalleja. Luulenpa, että on, sillä olet niin kekseliäs.
Mihin aikaan alat yleensä nukkua? Kuinka monta tuntia haluat yleensä nukkua?
En tiedä miksi, mutta minua harmittaa se Peter.
Varmaan siksi, että sillä on jo hajonnut liitto takana ja se, että sillä on se poika jo.
Lisäksi saatat joutua pieneen talliin ja menetät kaikki kaverisi. Ja Laurin ym.
Jos omistajasi olisi rakastunut ensikertalaiseen avioon menijään, joka asuu omistajasi tavoin? kaupungissa, niin tilanteesi olisi säilynyt ennallaan.
Onko raviradan omistajalta lupa sen käyttöön?
Miten te hevoset käyytäytuisittw, jos jonkin erikoistilanteen vuoksi ette saisi lainkaan mennä pilttuunne ulkopuolelle muutamaan päivään.
Saisitte kyllä ruuan ja juoman ja isoimmat kakat kerättäisiin.
Esim ihan hirvittävän tiheä lumentulo tai lähes koko hoitoväki sairastuisi pahoin. Tms.
Juu, älä Al pelätä, kysyin vain, kun kiinnostaa, miten välttämätöntä on päästä pois karsinasta. Voithan sinä sielläkin toki liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Tämä alotus kommentteinen ja sitten se kissani eläke -alotus on ilmeisesti joidenkin mielestä oikeasti hauskaa ja mahtavaa huumoria? Olenko ainoa, jonka mielestä tämä on lähinnä vain mielenköyhää, ei lainkaan kekseliästä tai hauskaa?
No, olet varmaan huomannut, että eri ihmisiä naurattaa erilaiset jutut? Kaikki eivät ole ihan samanlaisia kuin sinä.
Miksi sanot, että toisten jutut ovat mielenköyhiä? Sanotko noin aina, kun et ymmärrä jotain asiaa? Vai haluatko latistaa ja yrittää lopettaa keskustelun, kun se ei ole sinun mielestä hauskaa?
Kysyn vilpittömästi, koska haluaisin tietää, miksi näet vaivan arvoisena tulla ilmoittamaan, että et yhtään tykkää? Eihän kenenkään ole pakko lukea ketjua, joka ei kiinnosta.
Moni teistä on ollut huolestunut siitä, onko peterillä puolisoa, joka ei tiedä hänen tapailevan ja halailevan ja nyt siis jo pussailevankin omistajaani. Sain tänään kuulla asian oikean laidan ja olin tiedosta huojentunut, koska tehän olitte myös vähän sitä mieltä etten saisi ollenkaan kuljettaa omistajaani peterin luokse, jos olisi olemassa mahdollisuus, että sillä tavalla edesautan peterin ja patrikin perheen rikkoutumista. Sellaista vaaraa ei ole. Kerron nyt mitä tänään kuulin.
Ratsastimme päivärehun syötyäni taas yhdessä peterin tilalle. Omistajani kertoi sen minulle jo ennen lähtöä, mikä aiheutti minulta aikamoista ennakointia niissä risteyksissä, joissa piti valita kulkusuunta. Olihan tämä jo neljäs kerta kun kuljimme samaa reittiä, joten en usko hänen ihmetelleen ohjautumistani oikeille urille kuin automaattisesti. Vain yhdessä tienhaarassa hän kysyi minulta että oliko tosiaan ohjannut minut kääntymään vasemmalle ja että eikö hän vain ollut tiedostanut sitä edes itse. Vastaukseksi pyöräytin vain korviani hänen suuntaansa. Mutta sellainen lienee itse asiassa meidän välillämme muutenkin tavallista. Kuten olen kirjoittanut, minun ei pitäisi koskaan päättää reittiä, mutta kun omistajani ja minun kommunikaatio on niin hioutunutta ja vähäeleistä, ilmeisesti hän ei aina itsekään voi olla varma, onko antanut lähes huomaamattoman avun vai ei. Se pelastaa kaltaiseni innokkaan ja malttamattoman nelijalkaisen!
Oikean osoitteeseen joka tapauksessa päädyimme. Pihalla oli vielä hiljaista mutta odottelimme pacon tallin edessä kaikessa rauhassa. Hän oli varmasti jo kuullut saapumisemme, koska tallista kuului kaksi pitkää hirnahdusta. Hetken päästä patrik tuli talosta ulos ja oli jotenkin tohkeissaan. Kävi ilmi että hänelle oli luvattu pääsy mukaamme. Myös peter ilmestyi pian pihalle selässään iso reppu. Hän antoi repun omistajalleni ja meni talliin mistä hän toi ensimmäiseksi patrikille ratsastuskypärän. Sitten hän palasi takaisin ja tuli hetken perästä pacon kanssa ulos. Järjestely meni tänään niin, että peter auttoi poikansa pacon selkään. Hän antoi kyllä tälle ohjat käteen, mutta kehotti pitämään niitä vain löyhinä edessään. Sitten hän kiinnitti pacon suitsiin riimunnarun josta saattoi taluttaa häntä.
Monilla ihmisillä on tärkeää (ellei joillain jopa tärkeintä) raha ja valta. Teillä hevosilla on helpompaa, kun ette joudu taistelemaan toistenne kanssa rahasta. Vallasta teilläkin on kinaa.
Sitten on tärkeitä myös rakkaus ja terveys.