Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5066)
Vierailija kirjoitti:
Paljonko syöt?
Meneekö kauroja tai omenoita ämpärillinen kerrallaan?
Mitä herkkuja saat keväällä, kun ei ole kotimaisia omenoita tai päärynöitä?
Jos on liikaa päärynöitä, syötkö silti kaikki vai maltatko lopettaa.
Koska minulla on ollut taipumusta sairastua ähkyyn, ravintoni pidetään melko heinäpitoisena. Syön heinää monta kiloa päivässä, ja lisäksi väkirehuna kauraa tai joskus ohraa noin puoli ämpärillistä. Niiden lisäksi saan melassia tai sokerijuurikkaasta tehtyä rehua, jotka sopivat minulle. Porkkanoita saan silloin tällöin. Omenoita ja päärynöitä ei kovin paljon anneta, yleensä vai yksittäisinä herkkupaloina. Tallin henkilökunta päättää yleensäkin, paljonko minulle annostellaan syötävää eli sitä riskiä minulla ei ole, että voisin syödä liikaa. Jos itse päättäisin syömisestäni, niin voisi todella tapahtuakin.
Vierailija kirjoitti:
Millaisena koet olevasi komeimmillasi. Mitä päällä? Letitykset? Koristeet?
Vai luomuna ilman satulaa, suitsia, lettejä tms.
Millaisena tykkäät kulkea vaikka sen friisiläisen ohi ylpeänä?
Kuten olen todennutkin, minulla on aika erilainen kauneuden taju kuin teillä. Eli jos käytän tuota sinun sanaasi niin olen mieluiten aivan luomuna. Mutta kyllä minä pidän siitä että karvani harjauksen jäljiltä kiiltää. Ja sillä tavalla menen mielelläni myös tammojen seuraan.
Eri asia hiukan on se, että aistin kyllä teistä tietyn tyytyväisyyden kun esittelette mielestänne kauniiksi laitettua hevosta. Kun esimerkiksi vaikutatte pitävän leteistä harjassani, suhtaudun ymmärtävästi niiden tekemiseen ja pidän siitä tunteesta että olette minusta ylpeitä huolella solmituissa leteissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko laitumella lintuja noukkimaan kärpäsiä kimpustanne itselleen ruuaksi.
Lenteleekö koskaan tallissa lepakoita. Onko näkynyt lantakuoriaisia.Eikö hyttyset kiusaa laitumella öisin. Meneekö hermo.
Hauskaa kun tulit kysyneeksi! Rohkeimmat linnut tosiaan voivat joskus istahtaa selkääni kärkkymään itikoita. Useimmiten ne kyllä tyytyvät lehahtelemaan vain ympärilläni, mutta jos olen avoimella laitumella eikä niillä ole muuta istumispaikkaa niin silloin ne saattavat rohkaistua laskeutumaan minulle.
Tallissa en ole nähnyt lepakoita enkä kuoriaisiakaan, mutta kesällä olen nähnyt niitä sekä tarhassa että laitumella. Lepakot voivat öisin auttaa meitä hyttysten kanssa ja lannasta ravintonsa löytäville lantakuoriaisille taidamme olla ihan elinehto.
Eiväthän hyttyset mukavia ole, mutta niidenkin kanssa on vain pärjättävä. En vaihtaisi ulkoöitä kesäisin talliin, vaikka pääsisin hyttysistä kokonaan eroon. Tosin niitä on todellisuudessa jonkin verran tallissakin.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö muita hedelmiä tai vihanneksia kuin omena tai päärynää? Luumuja. Söisitkö banaania? Entä kuusen latvoja tai männyn?kaluaisitko taimikkoja, jos pystyisit?
Kurkkua, tomaattia, salaattia, appelsiinia? Kysymys tuli mieleeni ajankohtaisesta kurpitsasta. Syötkö sitäkin?
Minulle on tarjottu joitakin hedelmiä satunnaisesti, tietääkseni juuri luumua ja ainakin kerran omistajani antoi minulle retkellä puolikkaan banaanin. Pidin niistä molemmista.
Kurkkua ja tomaattia on kai teillä usein voileivän päällä. Niitä en hajun perusteella söisi. Muista minulla ei ole kokemusta. Kuusen ja männyn neulasia voin kyllä maistella, mutta ei niistä oikein suurina määrinä ruuaksi ole. Lehtipuiden lehtiä ja oksia voin syödä enemmänkin, en tosin tammipuun.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos jälleen mielenkiintoisista kirjoituksista.
Toivottavasti se Peter on vapaa, sillä ei ole mukavaa, jos on varattu ja alkaa heilastella omistajasi kanssa. Älä kuljeta omistajaasi sinne, jos hän vaikuttaa varatulta.
Niillä pelloilla on varmaan nyt mukava laukata. Tosin taitavat olla aika märkiä tähän aikaan.
Useampikin teistä tuntui kiinnittävän huomiota siihen mitä siellä andalusialaisen luona tapahtui. En osannut oikein tulkita sitä, kun en juurikaan tiedä, miten te käyttäydytte jos olette ihastuneita. Olenko ymmärtänyt oikein, että joskus ihastuneisuus koitetaan kaikin keinoin salata? Jos niin on, se on minusta aivan käsittämätöntä!
Peterin luona en ole nähnyt ketään muuta kuin sen pojan. Minun täytyy kuulostella asiaa tarkemmin jos vielä menemme sinne. Mutta oli asia miten oli, en usko että voin kieltäytyä viemästä omistajaani minne hän sitten tahtookaan. Vaikka tarkoitatte hyvää, sellainen tottelemattomuus ei vain oikein ole mahdollista minulle. Jaksan kyllä uskoa, ettei omistajani tekisi ketään tahallaan onnettomaksi. Ei hän varmasti tekisi sellaista.
Osasit kuvata maanantairatsastajan tänäiset tapahtumat juuri siten kuin se olisin ollut minä.
Olisin halunnut suorastaan olla hän. Samaistuin täysin.
Onko tallit kevytrakenteisia. Eli ei eristystä, ei kaksinkertaisia ikkunoita ja on maalattia.
Vai onko ne betonilattiaisia ja seinät eristettyjä. Uteliaisuuttani kyselen.
Varmaan maneesi on maalattiainen, tuskin talli sentään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole maneesit maalattiaisia. Eihän niitä saisi pidettyä lämmitettynä ja kuivana, jos olisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole maneesit maalattiaisia. Eihän niitä saisi pidettyä lämmitettynä ja kuivana, jos olisivat.
Onko maneesissa sitten betonilattia. Aika kova, jos putoaa.
Laitatko joskus lumisateessa kielen ulos ja annat lumihiutaleiden tulla kielellesi? Piehtaroitko koskaan lumessa selälläsi?
Ihailetko joskus luonnossa jotain kasveja tai muita eläimiä kuin hevosia? (tiedän, että tykkäät kauniista aamuista niityllä kyllä kesällä). Olet niin runollinen, että sinulla täytyy olla kuneudentajua. Yritä kehittää sitä puolta itsessäsi. Tarkkaile aikasi kuluksi vaarojen lisäksi myös luonnon mukavia asioita.
Kuuntelen vanhoja luontoiltoja. Kuuluuko niitä koskaan tallin radiosta?
Sanoit aiemmin, että teilläkin on joku on nenäsaivartaja, joka saattaa uhata. Luontoillassa sanottiin, että hirvi pakenee täysillä, kun kuulee hirven nenäsaivartajan eli kiiliäisen (=saivartaja) lähestyvän.
Pakenetko sinäkin saivartajaa täyttä laukkaa?Osaatko tunnistaa?
Sanottiin, että se voi vahingossa ruiskauttaa toukkansa ihmisen silmiin. Ihmisen silmiin ne sitten porautuvat sisälle. Silmälääkäriin ja äkkiä. Minäkin aloin pelätä metsissä liikkumista, kun tuon kuulin, vaikkei tuo kai yleistä ole. Miltä mahtaa niiden pörinä kuulostaa.
Alkeita taas tänään. M oli poissa sairauden takia, joten tallin omistaja opetti istuntaa ja tasapainoa muitten kanssa maneesissa kun toinen puoli opetteli vain o:n valvonnassa yksi kerrallaan suitsien paikoilleen laittamista minun kanssani. Joskus saan sen vähän rasittavan osan, koska olen tallin hevosista korkein ja siksi aloittajille työläs selkään kavuttava. Toisaalta minua pidetään kärsivällisenä eli jaksan seistä rauhassa paikoillani.
Tietysti on tärkeää oppia huolehtimaan siitä, että suitset istuvat hyvin ja kaikki hihnat on kiristetty oikein. Mutta kun asialla on viisi kertaa peräkkäin joku, joka toisaalta vähän pelkää tuoda sormiaan lähellekään suutani ja sitten samalla ei huomaa kiinnittää oikein huomiota toiseen käteensä vaan kuljettaa niska ja otsahihnat paikoilleen silmieni kautta niin kärsivällisyys onkin kyllä tarpeen.
Mutta eihän kukaan voi osata sitäkään asiaa jos ei saa harjoitella. Siksi koitin vain suhtautua heidän hitaasti ja hapuilevasti eteneviin yrityksiinsä tyynesti ja kyllähän tunti sitten lopulta päättyikin. Sen jälkeen pääsin onneksi vielä maneesiin ravaamaan.
Vierailija kirjoitti:
no vituttaa näin muulina lukea näitä hevosjuttuja :/
Olen pahoillani juttujen hevoskeskeisyydestä, mutta se johtuu siitä että satun olemaan hevonen. Kuulisin kyllä mielelläni sinunkin näkökulmiasi asioihin, hyvä muuli, mutta toivon että harmituksestasi huolimatta yrittäisit käyttää siistimpää kieltä. Joku palstan lukija kertoi lukevansa täältä viestejä myös nuorehkolle tyttärelleen joten toivon ettei tänne kirjoitettaisi alatyylisiä sanoja.
Ole onnellinen että olet sattunut syntymään hevoseksi. Ihmisenä joutuisit raatamaan yhteiskuntajärjestelmän orjana pienen rahan takia ja olisi aina työpäivän jälkeen niin uupunut, ettet jaksaisi nauttia elämästä yhtään.
tuplafudulla perässä ravaajaan?
Nimenomaan. Ratsuhevosen osa on yleensä miellyttävä. Kaikki ihailee ja tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Koetko vastenmielisyyttä jotain asiaa kohtaan, vaikkei se pelota tai satuta?
Siis joku sellainen asia, mistä joku muu hevonen voi ihan pitää.
En minä tiedä kovin tarkasti mikä on muille hevosille mieleen, mutta omia lempijuttujani eivät ole peseminen ja harjan nyppiminen, vaikka niistäkin kai joku ystävistäni pitää. Niin kuin aiemmin jo mainitsin en tykkää myöskään sukuelimiini koskemisesta enkä pääni koskettelemisesta silmien läheltä, ainakaan jos sitä tekee joku muu kuin minulle hyvin tuttu ihminen. Kaikki hevoset eivät häiriinny sellaisestakaan. Muuta en kyllä nyt äkkiä keksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tallit kevytrakenteisia. Eli ei eristystä, ei kaksinkertaisia ikkunoita ja on maalattia.
Vai onko ne betonilattiaisia ja seinät eristettyjä. Uteliaisuuttani kyselen.
Tallissa on kova betoninen lattia ja siihen uuteenkin tulee. Seinissä on luullakseni jotakin, mikä pitää lämmön paremmin sisällä talvella. Voin nyt seurailla uuden tallin rakennusvaiheita, kun tätä omaani en ole nähnyt tehtävän ja en siten tarkasti tiedä, mitä kaikkea seinät pitävät sisällään. Minusta tuntuu, että ikkunoissa on ainakin kaksi lasia. Ne eivät kuitenkaan ole sillä korkeudella, että ylettyisin katsomaan niistä ulos.
Minun aikanani puhutaan harvoin rahasta. Mutta jos pystyy itsenäisesti selviytymään kaikesta vaadittavasta, minulla saa käsittääkseni ratsastaa tunnin 35 eurolla ja toisen tunnin 25 eurolla. Yksityistunnit, jossa saa lisäksi opetusta maksavat 60 euroa. Näin asia ainakin oli viime vuonna.