Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä, saako ystävän exän kanssa olla?

Elina188
04.09.2021 |

Eli lyhyesti ja ytimekkäästi mitä mieltä olet siitä, että saako ystävän exän kanssa olla?

Itselläni kävi näin että ihastuin ja rakastuin ystävän exään, erittäin komea, hauska ja ihanan tuntuinen mies ja aloitettiin seurustelu, mutta ystäväni on täysin vetänyt tästä herneen nenään ja sanonut, että se on kirjoittamaton sääntö ettei ystävien exiin kosketa eikä toisten "jämiin" kuten hän vähän ilkeämminkin kuvasi ja nyt välttelee minua jopa yhteisten ystävien tapaamisissa ja käyttäytyy hyvin kylmästi.

Omasta mielestäni jos olet eronnut josta kusta niin silloin tämä on vapailla markkinoilla eikä enää sinulle kuuluva asia.

Mikä on Sinun mielipiteesi asiaan? Niin naisten kuin miesten mielipiteet käy ja on tervetulleita.

Kommentit (197)

Vierailija
81/197 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei heti eron jälkeen ala niin muuten puolestani aivan vapaasti. Ja tietenkin jos ystävyys on tärkeä, niin huomioisi sen, että ystävä on varmasti päässyt erosta yli ennen kuin menee apajille.

Jos nyt eroaisin miehestäni ja ystävä iskisi heti kimppuun; todennäköisesti välit poikki. Jos ystäväni alkaisi seurustella 7 vuoden takaisen eksäni kanssa; siitä vaan!

Vierailija
82/197 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroamisen jälkeen entiseen seurustelukumppaniin ei ole enää mitään omistus- vai vaadeoikeuksia. Hän saa seurustella kenen kanssa lystää eikä ystäväni voi sitä kieltää.

Toisaalta olisi hyviin tapoihin kuuluvaa ensin varmistaa, ettei ystävällä ole mitään sitä vastaan, että hänen exänsä kanssa menisi treffeille. Aikoinaan kun erosin ensimmäisestä poikaystävästäni, niin eräs kaverini kysyi minulta, että onko minulle ok jos hän kysyy exää treffeille, mihin totesin että siitä vaan jos kiinnostusta on. Paria heistä ei tullut, mutta jäi parempi maku koko jutusta kun kaverini oli huomaavainen ja kertoi aikeistaan etukäteen. Respektiä sille. Mutta eipä minulla olisi ollut mitään oikeutta alkaa kieltämäänkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/197 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma "ystävä" jo varattuna ollessaan alkoi vokotella tuoretta exääni ja levitteli jalkojaan. Samaan aikaan oikein lypsi minusta tietoja exästä ja meidän erosta.

Alkoivat myöhemmin avoimesti seurustella tai oikeastaan ollessaan sillä hetkellä kodittomana erottuaan yhdestä naisesta exäni muutti tämän "ystäväni" luokse.

"ystävä" tiesi exän pettäneen edellistä naisystävää minun kanssani toistuvasti ja jatkoi pettämistä myös tämän ns ystävän kanssa suhteessa ollessaan. Hölmö luulee varmaan, että häntä ei ole petetty. Ex kuitenkin oikein mankui päästä vällyjen väliin kanssani ja käytin häntä niin ei tarvinnut olla ilman tai harrastaa yhdenillanjuttuja.

Nykyään heillä uusi lapsikin, mikäli exän biologisesti on ja häitä lykätty jonkin aikaa, ehkä häät tulevat ensi kesänä.

Siinä on kyllä ihmiset ansainneet toisensa. Uskollisuutta ei "ystävä" saanut. Se on hänelle oikein. Itse lopetin exän kanssa vehtaamisen, kun aloitin parisuhteen. Minä en petä kumppaniani.

Vierailija
84/197 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ei osaa elää yksin, he tarvitsee nopeasti uuden kumppanin ja sehän on helppoa, kun jo tutun ihmisen kanssa aloittaa. Näin siis varmaan ajattelevat nämä kaverin exän nappaajat.

Vierailija
85/197 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma "ystävä" jo varattuna ollessaan alkoi vokotella tuoretta exääni ja levitteli jalkojaan. Samaan aikaan oikein lypsi minusta tietoja exästä ja meidän erosta.

Alkoivat myöhemmin avoimesti seurustella tai oikeastaan ollessaan sillä hetkellä kodittomana erottuaan yhdestä naisesta exäni muutti tämän "ystäväni" luokse.

"ystävä" tiesi exän pettäneen edellistä naisystävää minun kanssani toistuvasti ja jatkoi pettämistä myös tämän ns ystävän kanssa suhteessa ollessaan. Hölmö luulee varmaan, että häntä ei ole petetty. Ex kuitenkin oikein mankui päästä vällyjen väliin kanssani ja käytin häntä niin ei tarvinnut olla ilman tai harrastaa yhdenillanjuttuja.

Nykyään heillä uusi lapsikin, mikäli exän biologisesti on ja häitä lykätty jonkin aikaa, ehkä häät tulevat ensi kesänä.

Siinä on kyllä ihmiset ansainneet toisensa. Uskollisuutta ei "ystävä" saanut. Se on hänelle oikein. Itse lopetin exän kanssa vehtaamisen, kun aloitin parisuhteen. Minä en petä kumppaniani.

Kumpi se sitten tuossa on pahempi, tekijä vai teon mahdollistaja. Tiesit kuitenkin, että exällä on jo uusi suhde.

Vierailija
86/197 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi se sitten tuossa on pahempi, tekijä vai teon mahdollistaja. Tiesit kuitenkin, että exällä on jo uusi suhde.

Se riippuu katsojasta. Kyllä suurin vastuu on mielestäni aina sillä joka pettää. Kuitenkin pidän yleisesti ottaen vääränä myös vokotella varattua enkä tätä ole tehnytkään muissa tapauksissa. En oikeastaan tämän exänikään kohdalla vaan hän oli aloitteentekijä. Muissa tapauksissa en lähtisi mihinkään aloitteesta huolimatta, mutta tämän exäni kohdalla tein poikkeuksen kaikki asiat huomioiden. Meillä pitkä liitto takana eikä hänen naisystävänsä kunnioitusta millään muotoa ansainnut.

Vierailija
87/197 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, siitäpä ei taida mitään lakeja olla, ja tapaus kerrallaanhan siinä mennään. Toisaalta ex on ex, hänen elämänsä ja valintansa eivät enää toiselle kuulu, mutta tavallaan ymmärrän, jos tämä ystävä loukkaantuu, jos alat seurustella hänen exänsä kanssa. Sinun täytyy vain siinä kohtaa punnita omat tunteesi ja halusi. Jos ystävyys on siitä kiinni, seurusteletko ystävän exän kanssa, sinun on tehtävä valinta heidän välillään. Toivottavasti valintasi osuu oikeaan. 

Vierailija
88/197 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen kumppani on entinen ja vapaa seurustelemaan kenen kanssa vaan. Joten ystävällä ei ole oikeutta kieltää seurustelemasta eksän kanssa.

Tosin se täytyy ottaa huomioon, että tunteille ei voi mitään ja asiat ovat tapauskohtaisia. Jos esim. ero on tuore ja ystävä on tullut jätetyksi, osoittaa suurta ajattelemattomuutta ja välinpitämättömyyttä alkaa heilastella sen ystävän eksän kanssa. Siinähän hieroo suolaa tuoreisiin haavoihin. Jos taas erosta on vuosia aikaa, olisi ystävältä melkoista itsekkyyttä yrittää rajoittaa sitä, kuka eksän kanssa saa seurustella.

Ja kyllä... niille, sanovat että kuvittele omalle kohdalle: jos heti eron jälkeen joku kaveri aloittaisi seurustelun eksän kanssa, olisi varmasti siitä paska fiilis ja siinä kyseenalaistaisi ystävyyden.

Ehkä huono fiilis voisi tulla vaikka erosta olisi kauankin aikaa, mutta tällöin tunteet ovat omalla vastuullani. Jos eksän ja kaverin tunteet ovat aitoja niin olisiko minulla oikeutta kieltää ystävältäni onnea, koska seurustelin vuosia sitten miehen kanssa? Mielestäni olisin silloin itse paska ystävä. Kaikki tunteet ovat ymmärrettäviä ja toki minulla olisi oikeus tuntea pahaa mieltä. Mutta on minun vastuullani miten toimin tilanteessa ja on minun vastuullani käsitellä tunteeni.

Vierailija
89/197 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hieman vanhempi puumaystäväni halusi sänkyyn exäni kanssa (ja sitten hämmästeli miten huono se olikaan, ja kertoi yksityiskohtia pyytämättä) mutta hänen exänsä oli niin vanha, että "kostoksi" vokottelin hänen poikansa. 

Puuma yritti kyllä ihan härskisti myös uutta miesystävääni. Puumalla oli kyseistä miestä vanhempia lapsiakin itsellään.

Vierailija
90/197 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu paljon siitä onko exä jättänyt ystäväsi vai päinvastoin. Pahinta tietysti, jos exä jätti ystäväsi sinun takiasi. Mutta jos on sovussa erottu, kasvettu erilleen, eikä exä mikään väkivaltainen tms., niin mikäs siinä.

Vierailija
91/197 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan vapaasti .

Ei ketään voi "varata" ja kiletää loppuelämäkseen muilta seurustelubanniin vain siksi, että on joskus seurustellut eikä keskinäinen parisuhde toiminut.

Sehän voi toimia sen toisen kumppanin kanssa.

Näin.

Vierailija
92/197 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Exän uusi on ollut pettäjäletukka ex miehelleen ja epälojaali valehteleva ystävä niin eipä hän tuossa sympatiaa ansaitse. Ihan oikein, että tuli petetyksi.

Vierailija
93/197 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti te jotka puolustatte sitä että ystävä voi alkaa exäsi kanssa ?!?!?

Todellako huutasit hurraata jos sydämmesi olisi säretty ja ystäväsi alkaisi miehesi kanssa olla? En usko millään. En ainakaan että kukaan nainen suhtautuisi näin.

Ole sitten uskomatta. Hurraata ei tarvitse huutaa muttei myöskään kuvitella olevansa se napa jonka ympärillä maailma pyörii.

Onpa narsistinen kommentti. Jos kerta alkaisit ystäväsi kanssa, mieti vähän mitä on ystävyys jos ajattelet noin negatiivisen inhottavasti ystävästä. Etkä sinä voi saada kaikkea sitä mitä toisella on. Halveksuntaa toista kohtaankoska? Oletko itse nyt epävarma ja murtunut, eikö mies halunnutkaan sinua? Menetit molemmat?

Ystävästä ei puhuta noin!

Vierailija
94/197 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki ei kiellä, mutta ei myöskään minua katkaisemasta välejä. 

Vierailija
95/197 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä noloa. En mielelläni ajattele tollasia asioita enää neljääkymppiä lähestyessä. Tuskin kukaan enää haluis olla yhteyksissä sellasen jaa ja olisihan se aika oksettavaa suvulle ja kaikelle. Puhumattakaan jaetuista asioista, menneistä kauniista muistoista.

Vierailija
96/197 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikäähän omalle kohdalle, kerron oman tarinani, olin täysin rakastunut mieheen ja hän jätti minut vuoden jälkeen ja heti seuraavana päivänä paras kaverini alkoi seurustella hänen kanssaan. Rikkoi minut täysin enkä ole vieläkään toipunut enkä varmaan koskaan toivukkaan!

On se niin helppoa foorumilla kirjoittaa, että "ystävä voi miehen viedä", kun ei ole kokenut miten pahasti se voi satuttaa.

Vierailija
97/197 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa toki jos haluaa olla ex-ystävä.

Ja koston kohde. Itse aikoinaan kerroin kaikille mitä ystävä oli tehnyt, mutta niin että lisäilin ja muuntelin yksityiskohtia tehden ystävän tekoja entistä raskauttavammaksi, mm väitin että olisin ollut vielä ex-poikaystävän kanssa yhdessä. Seuraavaksi aion julkaista kirjan ja pilata ystävän maineen maailmanlaajuisesti.

Onkohan sama tyyppi joka jossain toisessakin ketjuissa suunnitteli tätä kostoa. Just kirjan kirjoittamista ja muistaakseni myös lehtiartikkelia (?) Kuka paljastuu kostaja av-mammaksi :)

Vierailija
98/197 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua jankkausta siitä että exä on vapaa eikä ole oikeutta kieltää. Oikeasti maailmassa on hyvin vähän asioita, joita ihmisellä on ns. virallisesti oikeus kieltää. Lähinnä laittomuuksia. Sitten suurin osa on sitä harmaata aluetta. Asioita, jotka ei ole yksiselitteisesti "kiellettyjä" tai "pahoja", mutta joilla on ilmeinen potentiaali toisen ihmisen loukkaamiseen. Se, miten hanakasti pitää kiinni oikeudestaan muiden loukkaamiseen kertoo kyllä ihmisestä jotain ja muilla on oikeus antaa sen vaikuttaa mielipiteeseen kyseisestä henkilöstä. Kohtuus löytyy kuitenkin jostain sieltä välimaastosta. Ei sieltä "kaikki mistä mä keksin loukkaantua on kiellettyä" muttei myöskään sieltä "lällällää mähän teen mitä huvittaa ja p*skat nakkaan jos sua sattuu". Kumpikin asenne on kaukana siitä miten minä ystävyyden ymmärrän.

Vierailija
99/197 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittamaton sääntö=puppua

Vierailija
100/197 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverit eivät koske kaverin exiin. Ystävyys on entinen ystävyys sellaisen touhun jälkeen.

Onpas sulla valikoivaa ja ahdasmielistä, suorastaan itsekästä ystävyyttä antaa.

Se suuri rakkaus menee aina lujimmankin ystävyyden edelle, onhan kyse perheenperustamisesta ja lapsistakin kenties. Oikeanlainen ja epäitsekäs ystävä toivoo vain parasta.

Maailma olisi täynnä "karanteenissa" olevia exiä, joihin saa koskea vain tietyt tyypit. Ystäväpiirikin kun voi olla tosi laaja, ja pikkukylälläkö miehen pitäisi olla loppuelämänsä sinkkuna? Muuttaa pois? :D

On eri asia sitten miten se ystävyys kestää, kun varoitetaan esim. exän väkivaltaisuudesta tai pettämisestä jne. Mutta nehän jäävät uuden pariskunnan huoleksi sitten taas. Mollaaminen ja vääristely ei tietenkään käy.