Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kehtaa mennä sushiravintolaan

Vierailija
11.10.2014 |

En kehtaa mennä sushiravintolaan, kun pelkään, etten tykkäääkään enkä voi syödä ja yökkäilen suunnilleen sitä raakaa kalaa. Olen kyllä tietoinen, että saatan menettää suuren makuelämyksen, mutta ei voi mitään, näillä mennään. Toinen syy on, etten tiedä, miten siellä toimitaan, miten syödään, leikataanko palat, syödäänkö sormin vai 'veitsellä ja haarukalla'. Älkää nyt ulvoko naurusta, mutta tällaisia metsäläisiä on olemassa.

Muita?

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 12:57"]Jos puikoilla syöminen ei onnistu sushin voi syödä sormin. Monissa ravintoloissa on myös sellaisia erikoispuikkoja, jotka on pihtimäisesti liitetty yhteen ja niillä varmasti onnistuu.[/quote]

Nämä "pihtipuikot" ovat oikeastaan lasten harjoitussyömäpuikot (1-2v japanilaislapsille). Kieltämättä nerokasta käyttää niitä kaiken ikäisille aloittelijoille. Itse opettelin normaaleilla syömäpuikoilla siirtelemällä papuja kulhosta toiseen. Vasta Japanissa asuessa opin käyttämään puikkoja itsevarmasti sekä leikkaamaan niillä paloja. Kliseistä mutta harjoitus tekee mestarin.

Vierailija
102/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari juttua on hyvä muistaa ennen kuin antaa "tuomiota" sushille:

Mä olen kuullut, että jonkun käsityksen mukaan sushia pitäisi syödä 3 kertaa ennen kuin tietää, pitääkö siitä oikeasti. Mulle kävi juuri niin. Ensimmäisellä kerralla alkoi jopa vähän tökkiä loppua kohden, toisella kerralla innostuin jo lisää ja kolmannella kerralla olin koukussa.

Toiseksi, kuten täällä on jo sanottukin, sushia on hyvin eri tasoista. Pahimpana ehkä pakastesushit ja laivan buffetin sushit (jotka on varmaan samaa kamaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:04"]

Ensiksi kannattaa tutustua Hespurgeriin, sieltä saa varmasti tasoistasi ruokaa.

[/quote]

Ei ketään kiinnosta toi sun epätoivoisen huono provoilus.

Vierailija
104/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse/pyydä sushia, jossa ei ole raakaa kalaa. Tai tilaa jotain muuta kuin sushia, ravintolat myy muutakin kuin niitä riisipalleroita. Syö ihan vapaasti haarukalla ja veitsellä, ketään ei kiinnosta. Syö haarukalla etenkin jos ravintola tarjoaa vain kertakäyttöisiä puikkoja, niiden käyttö on ihan hirveää tuhlausta. Sushipalat saa syödä useammalla haukulla jos ei yhdellä suuhun mahdu.

Ja sekoita ihan rauhassa wasabi soijaan jos siltä tuntuu, se on Aasiassa ihan yleinen tapa. Mutta älä päätä pakastesushin perusteella, pidätkö sushista vai et.

/sushi-intoilija

Vierailija
105/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:04"]

Ensiksi kannattaa tutustua Hespurgeriin, sieltä saa varmasti tasoistasi ruokaa.

[/quote]

Ei ketään kiinnosta toi sun epätoivoisen huono provoilus.
[/quote] No sua ainakin kiinnostaa kun oikein ehdit vastatakin.

Vierailija
106/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sen lisäksi, että pakastesushit ovat ihan kaameaa tavaraa, on myös ihan tuoreissa susheissa eroja ravintolan tasosta riippuen. Mä en ole yhtään mikään ruokasnobbailija, ja silti on sanottava että sushien tasoissa on aika isoja eroja. Joskus sellaisissa aasialaisten ravintoloiden buffeteissa voi olla ihan siedettävää sushia, mutta sanoisin että keskimäärin laivasusheista seuraavaksi huonoimpia ovat juuri sellaisten "yleisbuffetien" sushit, eli paikat jotka eivät ole sushiravintoloita mutta tarjoavat sen peruskiinalaisen ohessa myös sushia buffeteissa.

Vierailija
107/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:04"] Ensiksi kannattaa tutustua Hespurgeriin, sieltä saa varmasti tasoistasi ruokaa. [/quote] Ei ketään kiinnosta toi sun epätoivoisen huono provoilus. [/quote] No sua ainakin kiinnostaa kun oikein ehdit vastatakin.

[/quote]

Oikein ehdin :D En mä tiedä kuinka tumpelo kirjoittaja sä olet, mutta mulla ei kovin monta sekuntia tuollaisen muutaman sanan lauseen kirjoittamiseen mene.

Vierailija
108/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, minusta on hienoa että yrität laajentaa skaalaasi. Mun sukulaistyttö maalta sanoi että inhoaa sushia. Vein hänet täällä Helsingissä sellaiseen sushipaikkaan (Lasipalatasin Itamae), joka ei ollut liian hieno ja "liian japanilainen", vaan suomalaiseen makuun "väännetty" ja valitsin listalta sellaiset sushit, joista arvelin hänen pitävän (liekitetty lohinigiri, tamagot, Californiarullat, Inarit) . Neidin mielipide muuttui kerrasta! :-)

Tuo sushipaikka on sellainen, johon on helppo mennä sisään lounaalle keskustassa. Toinen vähän parempi, mutta kauempana on Umeshu Hesperiankadulla. Runeberginkadulla on Tokyo 55, jossa saa myös sellaisia mausteisempia lämmitettyjä susheja.

Katsele netistä eri sushilajien nimiä ja kuvia, siitä opit vähän, vaikka noiden ravintoloiden sivuilta. Hyvän sushin kuuluu olla käsintehtyä ja tuoretta. Kaupoissakaan ei saa myydä eilistä.

Sitten kun aloittaa "helpommista", uskaltaa kokeilla vähän erikoisempiakin. Mullekaan ei kalanystävänä ihan kaikki raa'at kalat maistu erityisen hyviltä, otan yleensä lohta ja jättikatkarapua. Mielummin noita liekitettyjä tai grillattuja. Sushissahan on hyvä että jollei ota valmista lajitelmaa, voi valita just mitä haluaa (se vaan tietysti maksaa vähän enemmän).

Loppujen lopuksi nigirissä kyse on riisipalloista, joiden päällä on kalaa tms. Noin yleistäen siis. Makissa on riisiä, vihanneksia/kalaa ja merilevää. Merilevä on vähän samanlaista kuin pinaatti.  Muoto on vaan erikoinen kun levä on puristettu levyksi. Wasabi on vihreää tahnaa, joka on tehty eräänlaisesta piparjuuresta, se on siis todella vahvaa(!), varo ottamasta sitä enemmän kuin ihan pikku pikku vähän, jos et ole mausteisen ruoan ystävä. Mutta wasabiin kun tottuu, se antaa kivaa lisäpotkua. Gari on se inkivääripikkelsiä, vahvaa sekin, mutta hyvää. Sen tarkoitus on puhdistaa makunystyrät eri kalalajien välillä.

Jos tykkää oikein mausteusta, voi kokeilla rapeaa merilevää wasabilla:

http://kauppa.ruohonjuuri.fi/merilevasnacks-wasabi/NUTRINI-856991004226/dp

Vierailija
109/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:04"] Ensiksi kannattaa tutustua Hespurgeriin, sieltä saa varmasti tasoistasi ruokaa. [/quote] Ei ketään kiinnosta toi sun epätoivoisen huono provoilus. [/quote] No sua ainakin kiinnostaa kun oikein ehdit vastatakin.

[/quote]

Oikein ehdin :D En mä tiedä kuinka tumpelo kirjoittaja sä olet, mutta mulla ei kovin monta sekuntia tuollaisen muutaman sanan lauseen kirjoittamiseen mene.
[/quote] Vai että oikein tumpelo olen, parin sanan perusteella :) Jos et ymmärtänyt (niinkuin et taida tajutakaan mistään mitään), tarkoitin, että raaskit ja sinulla on aikaa tuhlata sitä kallista aikaasi tällaisen provoilijan viesteihin!

Vierailija
110/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:19"] [quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:04"] Ensiksi kannattaa tutustua Hespurgeriin, sieltä saa varmasti tasoistasi ruokaa. [/quote] Ei ketään kiinnosta toi sun epätoivoisen huono provoilus. [/quote] No sua ainakin kiinnostaa kun oikein ehdit vastatakin. [/quote] Oikein ehdin :D En mä tiedä kuinka tumpelo kirjoittaja sä olet, mutta mulla ei kovin monta sekuntia tuollaisen muutaman sanan lauseen kirjoittamiseen mene. [/quote] Vai että oikein tumpelo olen, parin sanan perusteella :) Jos et ymmärtänyt (niinkuin et taida tajutakaan mistään mitään), tarkoitin, että raaskit ja sinulla on aikaa tuhlata sitä kallista aikaasi tällaisen provoilijan viesteihin!

[/quote]

Opettele lukemaan, siinä luki "en mä tiedä kuinka tumpelo...". Huomaan kyllä, että nyt vallan sytyt kun sait sitä kaipaamaasi huomiota. Ehkä mä tein päivän hyvän työn.

Vierailija
111/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ystävä rakas, ei sun tarvii raakaa kalaa syödä. Niitä saa muillakin "täytteillä", on avokadoo, kurkkua, rapuja, tofua, erilaisia kaloja paistettuna. Voit jopa tilata monissa paikoissa kalasushit niin, että se kala pikaisesti kypsennetään (ne on ohuita paloja, joten muutaman sekunnin kypsennys riittää).

Minäkin ennen  ajttelin, että sushit on limaisia ja yök ällöttäviä, mutta oikeasti ne ovat tosi hyviä. Se maku vaan toimii, varsinkin kun dippaa palat soijakastikkeeseen. Ole varovainen wasabin kanssa (se vihreä köntsä) ja ne vaaleat tai vaaleapunaiset lirpakkeet on inkivääriä, jolla voi "puhdistaa" suun makujen välissä. Haarukallakin saat palat syödä, jos puikot ei ole sun juttu.

Vierailija
112/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 07:35"]

Hyvä ketju, samoja mietteitä kuin aloittajalla. Miten isoja ne palat on, jos tarkoitus on saada kokonaisena suuhun? Syön itse melko pieniä suupaloja yleensä. En esim. laita Muumikeksejä isompia keksejä kerralla suuhun.

[/quote]

No mä oon tällainen juntti, että osaan kyllä syödä erinomaisesti puikoilla, mutta haukkasen siitä sushipalasta yleensä vain puolet kerrallaan. Välillä onnistuu paremmin, välillä huonommin. Mutta kertakaikkiaan vaan en halua laittaa kokonaista palaa suuhuni, ovat liian isoja minulle ja aiheuttavat yökkäämisreaktion. Että rohkeasti vaan kukin tavallaan :)

Vierailija
113/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sushiin pistää kebablihaa?

Vierailija
114/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:48"]

[/quote]

Kotona voit tehdä mitä vaan. Et varmasti löydä kyllä mistään ravintolasta.

Vierailija
115/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:48"]

[/quote]

Kotona voit tehdä mitä vaan. Et varmasti löydä kyllä mistään ravintolasta.

[/quote]

Kyllähän lihasushejakin on. Tuskin tosiaan kebabsushia kuitenkaan.

Vierailija
116/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana toi tahnapallon syöjä:) Nauroin täällä yksinäni ääneen. Mahtoi hieroa hyvin makunystyröitä.

Ja ihan toinen asia on sitten nämä helvetin negatiiviset ja riidanhaluiset ihmiset täällä. Onko teillä jotenkin kurja elämä? Tästä sushin syömisestäkin tai ei syömisestä pitää alkaa sättiä ihmisiä... Mitä ihmettä ja joku saa tähänkin aiheeseen liitettyä pillun...

Vierailija
117/117 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:55"]

Ihana toi tahnapallon syöjä:) Nauroin täällä yksinäni ääneen. Mahtoi hieroa hyvin makunystyröitä. Ja ihan toinen asia on sitten nämä helvetin negatiiviset ja riidanhaluiset ihmiset täällä. Onko teillä jotenkin kurja elämä? Tästä sushin syömisestäkin tai ei syömisestä pitää alkaa sättiä ihmisiä... Mitä ihmettä ja joku saa tähänkin aiheeseen liitettyä pillun...

[/quote]

Siitä puhe mistä puute?