Lapset päivähoitoon kun äiti kotona?
Osaisiko kukaan sanoa voiko lapsia laittaa päivähoitoon jos itse olen kotona. Mulla on lapset 1 v ja 3 v, ja nyt syntyy kohta vauva. Olen jo valmiiksi niin väsynyt että en tiedä miten jaksan arjen lasten kanssa. Mietin voiko isompia lapsia laittaa päivähoitoon vaikka 3 pv/vko jotta saisin huilata pelkän vauvan kanssa? Vai onnistuuko se jos itse olen kotona?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap!
Ehdottomasti voit laittaa molemmat lapset päivähoitoon. Minun lapseni meni hoitoon 1v ja 3kk ikäisenä ja se oli hänelle juuri sopiva aika. Kaikki lapset ovat erilaisia, joten pohdi tarkkaan minkälainen hoito on juuri sinun yksivuotiaalle paras. Kolmevuotias vain tylsistyisi kotona…
Hienosti puhuit itsesi pussiin.
Niin katsos kun toiselle yksivuotiaalle sopii koko päivähoito, toiselle osapäivähoito, toiselle perhepäivähoito ja toiselle päiväkoti… että se siitä pussiin puhumisesta.
Kaikki kolmevuotiaat eivät kuitenkaan tylsisty kotona, koska kaikki lapset ovat erilaisia. Joillekin yksivuotiaille sopii parhaiten kotihoito, koska kaikki lapset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun tarvitse kiillottaa mitään. Sulla ehkä jotain mielessä ettet ole pystynyt tarjoamaan lapsillesi kaikkea mitä olisi pitänyt?
Koulussa näkee miten paljon lapsilla on poissaolevia vanhempia tai näitä ”sata harrastusta” vaativia. Kumpi sinä olet? Ole LÄSNÄOLEVA, se on kaikkein tärkeintä lapsen kehitykselle.
Täällähän sä silti oot pätemässä sitä kuinka paljon parempi oot kuin muut. Empatiakyky sulta puuttuu ainakin täysin, joten vaikea uskoa että olisit kovinkaan hyvä ja läsnäoleva äiti lapsillesi. Ja ei, mulla ei oo mielessä mitään mistä lapseni olisivat jääneet paitsi. Olen erittäin hyvä äiti lapsilleni. Ja silti ymmärrän että äidit väsyvät, enkä pidä toista äitiä huonompana tai epäonnistuneempana, tai koe tarvetta vähätellä näitä jos he kertovat olevansa väsyneitä. Äiti on äidille susi ja kiusaajia kasvattaa juuri sinunlaisesi äidit. Äidit jotka parantavat omaa oloaan kiusaamalla ja vähättelemällä muita.
Sä olet tosi agressiivinen tapaus. Et keksi miten et ole hyvä äiti lapsillesi? Päiväkoti ei ole oikea paikka alle 3v eli jos ei pysty itse hoitamaan niin älkää tehkö niitä lapsia. Se on tietysti monelle vaikea paikka päättää. Pääasia olisi se että miettii lapsen parasta ei omaansa. Jos väsyy jo kahden kanssa miksi tehdä kolmatta?
En mä ole lainkaan aggressiivinen tapaus. Mua vaan vit**taa ihmiset jotka tallaa jo valmiiksi heikoilla olevaa ihmistä, korostaen omaa paremmuuttaan. Lapsia on hyvin eri luonteisia, toisille päiväkoti sopii nuorempana kuin toisille. Eli älä yleistä ja tuomitse niitä ihmisiä jotka joutuvat lapset laittamaan aikaisemmin hoitoon. Eikös tuo ap tuolla jo selittänyt että kolmas lapsi oli saanut alkunsa ehkäisystä huolimatta, kaikki eivät ole yhtä kylmiä kuin sinä että tekisivät vaikka abortin. Yleisesti lapsiahan ei tehdä, niitä saadaan. Ja aina ei voi päättää koska ja kuinka monta. Lapsen paras on yleensä jaksava ja hyvin voiva äiti, eli lapsen parastahan tuo ap on miettinyt kuin.
Voisikohan osasyynä lastesi rankkaan oireiluun uhma- ja murrosiässä olla juurikin tuo, että he ovat olleet varhaislapsuuden pääasiassa päivät keskenään, kun sinä olet keskittynyt töihisi? Eihän sille enää tietysti mitään voi, mutta etteivät muut toimisi samoin.[/quot
Ei, koska asiakkaat yleensä viihdytti heitä. Ovat mummo-pappa ikäisiä.
Minun on taas vaikeaa uskoa, että kukaan autistisen lapsen vanhempi kirjoittaisi noin. Sympatiat AP:lle, hae apua ja tee niin kuin parhaaksi näet. Palsta ei ole todellisuus, siellä oikeassa elämässä suurin osa ihmisistä ymmärtää sinua.
T. Autismikirjolaisen äiti, jolle pikkulapsiaika oli tosi raskasta. Nyt isompana helpompaa, paljon on töitä tehty ammattilaisten kanssa yhdessä sen eteen.[/quote]
Jos sulla on yhtään oikeaa autisminkirjon lasta tai kokemusta niin voin kertoa, että monille ne vaikeukset alkavat todenteolla vasta iän karttuessa, kaverisuhteet, aistiärsykkeet, kaikki mahdolliset. Et voi yleistää yhden lapsen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
3v ehkä jo viihtyykin päiväkodissa ja kaipaa leikkiseuraa, mutta 1v:lle päiväkodissa ei ole mitään, mikä voisi korvata oman perheen seuran. Pitää miettiä, onko tärkeämpää sinun vai pienen lapsesi etu.
Voih, hyvinvoiva äiti on varmasti myös lapsen etu. Outo ajatusmalli että äidin ja lapsen ’edut’ olisivat vastakkaisia toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan osasyynä lastesi rankkaan oireiluun uhma- ja murrosiässä olla juurikin tuo, että he ovat olleet varhaislapsuuden pääasiassa päivät keskenään, kun sinä olet keskittynyt töihisi? Eihän sille enää tietysti mitään voi, mutta etteivät muut toimisi samoin.[/quot
Ei, koska asiakkaat yleensä viihdytti heitä. Ovat mummo-pappa ikäisiä.
Minun on taas vaikeaa uskoa, että kukaan autistisen lapsen vanhempi kirjoittaisi noin. Sympatiat AP:lle, hae apua ja tee niin kuin parhaaksi näet. Palsta ei ole todellisuus, siellä oikeassa elämässä suurin osa ihmisistä ymmärtää sinua.
T. Autismikirjolaisen äiti, jolle pikkulapsiaika oli tosi raskasta. Nyt isompana helpompaa, paljon on töitä tehty ammattilaisten kanssa yhdessä sen eteen.
Jos sulla on yhtään oikeaa autisminkirjon lasta tai kokemusta niin voin kertoa, että monille ne vaikeukset alkavat todenteolla vasta iän karttuessa, kaverisuhteet, aistiärsykkeet, kaikki mahdolliset. Et voi yleistää yhden lapsen perusteella.
Mutta silti sä itse yleistät että jos sulla ei oo ollut rankkaa kun lapset oli pieniä, niin kellään muullakaan ei voi olla. Eli jos autistisen lapsen äiti sanoo että nyt kun lapsi on vanhempi ei ole enää niin rankkaa, niin eihän sullakaan voi oman logiikkasi mukaan silloin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko se päiväkotirumbakaan loppujen lopuksi onni ja autuus? Viet, haet, varavaatteet, hukkuneet vaatteet, vasut, retket, vanhempainillat, arpajaiskeräykset, vanhempien osallistaminen, huolen herääminen, täit, kihomadot, flunssat, oksennustaudit...
Voi tuntua ajatuksena helpolta "vienpä päiväkotiin", mutta totuus on toinen.
Kolmevuotias kannattaa kuitenkin viedä päiväkotiin, jos vanhemmat eivät jaksa tarjota mitä tekemistä arjen pyörityksen ohessa.
Vieminen ja hakeminen on oma hommansa toki, mutta hyvin voi tehdä niin, että isä töihin lähtiessään vie ja äiti iltapäivällä esim. vaunulenkkiin yhdistettynä hakee. Varavaatteet, en tajua mikä ongelma on laittaa reppuun pikkuisen nuhruinen vaatekerta ja uusi tilalle, jos lapsi tulee joskus niissä nuhruvaatteissa kotiin. Vaatteita meidän lapsilta ei ole päiväkodissa hukkunut muistaakseni ikinä. Vasu tehdään kerran vuodessa, en ota paineita. Retket eivät ole meidän lasten päiväkodissa ikinä tuottaneet mitään ekstahoidettavaa vanhemmille. Vanhempainiltoja on kerran vuodessa, eivät ole pakollisia. Arpajaiskeräyksistä en ole koskaan kuullutkaan, vapaaehtoisia nekin. Vanhempia on osallistettu sen verran, että alle 3-vuotiaana päiväkodin aloittaneen piti tuoda muutama valokuva tutuista ihmisistä ja paikoista, jotta niistä tehtiin joku LAPSELLE tärkeä taulu, jota voi esim. ikävätilanteessa katsella. Huolia ei ole omistani herännyt, mutta jos herää, niin kiitos mielellään ammattikasvattajan ajatuksia ja vinkkejä niin pian kuin mahdollista! Täitä tai kihomatoja ei ole omilleni tullut, kerran olen varotoimena pessyt lapsen vuodevaatteet ja unilelut kun läheisellä kaverilla oli, eivät tulleet meille kuitenkaan. Flunssia ja oksennustauteja toki on ihan tilastollisesti enemmän kuin kotona hoidetuilla, mutta ei mitenkään suureksi riesaksi asti.
Pikemminkin ajattelen, että jos vanhempi ei voi laittaa lastaan päiväkotiin koska rasittuisi liikaa vasukeskustelusta eikä halua kuulla, jos lapsen toiminta herättää asiantuntijassa huolta, niin silloin pitää olla huolissaan vanhemman jaksamisesta.
Kaikki ei voi tehdä niin että isä vie, isä voi lähteä hyvinkin aikaisin töihin. Ja äiti hakee vaunulenkkiin yhdistettynä? Kaikki ei asu kaupungissa tai edes taajamassa.
Kannattaa varautua myös siihen, että näin kesken vuoden sitä hoitopaikkaa ei välttämättä edes saa mistään kävelymatkan päästä ja paikan saamiseen voi kestää monta kuukautta, koska etusijalla "ylijäämäpaikkoihin" ovat nopeasti työllistyineiden tai opiskelupaikan saaneiden lapset, sekä lastensuojelun tukitoimena päivähoidon aloittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos se mitoitus onkaan päikyssä? Miten sä et jaksa?
Yhdessä päiväkodin ryhmässä saa olla korkeintaan kolmea kasvattajaa vastaavaa määrää lapsia. Kasvattajia voi tarvittaessa olla enemmän. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että
alle 3-vuotiaiden ryhmässä voi olla korkeintaan 12 lasta (1 kasvattaja / 4 lasta)
yli 3-vuotiaiden ryhmässä korkeintaan 21 (1 kasvattaja / 7 lasta)
Yli 3-vuotiaiden osapäivähoidossa 1 kasvattaja / 13 lasta.
https://www.tehy.fi/fi/apua/tyosuojelu/henkilostomitoitus-varhaiskasvat…
Valvooko ne siellä päiväkodissa yöt lasten kanssa? Tekeekö samalla ruuat? Pesee pyykit? Ovat töissä 24 tuntia vuorokaudessa ilman taukoja?
Älä nyt oikeasti leiki noin tyhmää ja kommentoi väsyneelle äidille tuollaisia. Ja jos et teeskentele vaan olet oikeasti idiootit, niin ole kommentoimatta.
Monella päiväkodin työntekijällä on oma perhe hoidettavana työajan ulkopuolella. No, myönnettäköön että onhan siellä yksi 10min tauko työpäivän aikana, että sikäli pääsevät helpommalla kuin kotiäidit.
Kotiäideillä ei ole keittäjää kuka tekee 3 kertaa 08-14 välillä ruuat nenän eteen. Ei ole vaatehuoltoa eikä siivoojaa. Ja itse ainakin kun olin päiväkodissa töissä pidin 30minuutin tauon aina koska vuorottelimme ketkä ovat päivälevolla. Tämän lisäksi vielä voi istuskella aamupalalla, lounaalla ja välipalalla. Ei fyysisesti kovinkaan raskasta.
Muutenkin ikävää täällä arvostella väsynyttä äitiä. Lapset päikkyyn ja heti että saa levätä ennen synnytystä. Ja jos lapsi tosiaan oli vahinko niin kannattaa varmaan napsaista piuhat poikki.
Kotiäideillä ei myöskään ole yhtä paljon lapsia hoidettavana kuin päiväkodin työntekijöillä.
Mutta silti sä itse yleistät että jos sulla ei oo ollut rankkaa kun lapset oli pieniä, niin kellään muullakaan ei voi olla. Eli jos autistisen lapsen äiti sanoo että nyt kun lapsi on vanhempi ei ole enää niin rankkaa, niin eihän sullakaan voi oman logiikkasi mukaan silloin olla.[/quote]
Kukaan autisminkirjon lapsen äiti ei sano lastaan autistiseksi. Nyt korkki kiinni ja hyvää yötä. Toivon mukaan saat apua huonoon oloosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä päiväkodin ryhmässä saa olla korkeintaan kolmea kasvattajaa vastaavaa määrää lapsia. Kasvattajia voi tarvittaessa olla enemmän. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että
alle 3-vuotiaiden ryhmässä voi olla korkeintaan 12 lasta (1 kasvattaja / 4 lasta)
Valvooko ne siellä päiväkodissa yöt lasten kanssa? Tekeekö samalla ruuat? Pesee pyykit? Ovat töissä 24 tuntia vuorokaudessa ilman taukoja?
Älä nyt oikeasti leiki noin tyhmää ja kommentoi väsyneelle äidille tuollaisia. Ja jos et teeskentele vaan olet oikeasti idiootit, niin ole kommentoimatta.
Ei, mutta me "päiväkodintädit" tehdään noi kaikki sitten kotona omien lasten kanssa työpäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta me "päiväkodintädit" tehdään noi kaikki sitten kotona omien lasten kanssa työpäivän jälkeen.
Niin että te valvotte yöt omien pienten lasten kanssa ja sitten olette päivät töissä? Eikös se päiväkoti nyt ole todettu kamalaksi paikaksi pienille, joten miksi omanne ovat hoidossa että voitte hoitaa toisten lapsia? Ja mitä noihin muihin asioihin tulee, niin vähemmän sitä siivoamista ja ruuanlaittoa on kun kukaan ei ole päivällä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti sä itse yleistät että jos sulla ei oo ollut rankkaa kun lapset oli pieniä, niin kellään muullakaan ei voi olla. Eli jos autistisen lapsen äiti sanoo että nyt kun lapsi on vanhempi ei ole enää niin rankkaa, niin eihän sullakaan voi oman logiikkasi mukaan silloin olla.
Kukaan autisminkirjon lapsen äiti ei sano lastaan autistiseksi. Nyt korkki kiinni ja hyvää yötä. Toivon mukaan saat apua huonoon oloosi.
Mulla ei ole autismikirjon lasta. En ole tuo joka kirjoitti sulle ylempänä, kunhan vain huomautin että sun logiikkasi ontuu ja pahasti. Korkki on mulla kiinni, siitä ei tarvitse huolehtia. Huolehdi ennemmin siitä, miten saisit opittua vähemmän ilkeäksi ihmiseksi ja saisit vähennettyä tuota itsesi ylentämisen ja muiden alentamisen tarvetta. Älä ainakaan lapsiisi siirrä tuota piirrettä, vaikka se sinun kanssasi eläessä vaikeaa onkin. Veikkaan että lapsesi tulevat jatkuvasti pelkäämään tuottavasti pettymyksen, sillä eiväthän he millään voi koskaan olla yhtä hyviä kuin sinä. Ja herranjumala jos he vaikka joskus osoittaisivat jotain heikkoutta, esimerkiksi kertoisivat joskus tulevaisuudessa väsyvänsä omien lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että te valvotte yöt omien pienten lasten kanssa ja sitten olette päivät töissä? Eikös se päiväkoti nyt ole todettu kamalaksi paikaksi pienille, joten miksi omanne ovat hoidossa että voitte hoitaa toisten lapsia? Ja mitä noihin muihin asioihin tulee, niin vähemmän sitä siivoamista ja ruuanlaittoa on kun kukaan ei ole päivällä kotona.
Meillä esim. ekaluokkalainen edelleen kävelee yöllä unissaan, iltapäivällä on läksyt, harrastukset, kotityöt, ruoanlaitot, pyykit ym. Ihan täysin samat askareet kuin pienempienkin lasten kanssa, vaikka lapset itsessään toki jo omatoimisempia, mutta vanhempia tarvitsevat paljon edelleenkin. Päiväkoti ei todellakaan ole mikään onnela, siellä odotat jatkuvasti jotakin, ja jaat sylin 11 muun lapsen kanssa. 2-vuotias on jo "isompi", kun samassa ryhmässä voi olla 10 lasta, jotka eivät vielä kävele. Kolmella aikuisella. Tulkaa viikoksi katsomaan ja miettikää sitten, olisko se koti kuitenkin paras paikka pienen kasvaa ja rakentaa sisarussuhteita ja varhaista vuorovaikutusta ihan sen oman perheen kesken. Vaihtoehtona on myös avoimenvarhaiskasvatuksen palvelut.
Kyllähän pitäs tietää onnistuuko hoitamaan niin monta lasta, kun tekee. Yhteiskunnanko ne pitäs hoitaa. Ja saahan niitä hoitajia rahalla,
Ei, mutta me "päiväkodintädit" tehdään noi kaikki sitten kotona omien lasten kanssa työpäivän jälkeen.[/quote]
Niin että te valvotte yöt omien pienten lasten kanssa ja sitten olette päivät töissä? Eikös se päiväkoti nyt ole todettu kamalaksi paikaksi pienille, joten miksi omanne ovat hoidossa että voitte hoitaa toisten lapsia? Ja mitä noihin muihin asioihin tulee, niin vähemmän sitä siivoamista ja ruuanlaittoa on kun kukaan ei ole päivällä kotona.[/quote]
Yhä edelleen, rauhoitu. Katsos kun toiset käy töissä että pystyy elättämään ne lapset. Ei ole kyse siitä valinnasta. Kaikki tuntemani äidit haluaisivat mielummin olla kotona pienten kanssa, mutta kaikille ei ole mahdollista. Ja kyllä. Valvomme yöt tarvittaessa ja aamulla töihin.
Hoidamme myös Sinun lapsesi kaikkine tarpeineen ma-pe päivät. Lapset monesti odottavat milloin heidät noudetaan ja se odotus kestää heillä ikuisuuden… mutta sullahan on oikeus taas tehdä uusi lapsi ja heittää ne muut muiden kasvatettavaksi.
Tietysti laitat vanhemmat lapset varhaiskasvatukseen,se on ehdottomasti koko perheen etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella päiväkodin työntekijällä on oma perhe hoidettavana työajan ulkopuolella. No, myönnettäköön että onhan siellä yksi 10min tauko työpäivän aikana, että sikäli pääsevät helpommalla kuin kotiäidit.
Kotiäideillä ei ole keittäjää kuka tekee 3 kertaa 08-14 välillä ruuat nenän eteen. Ei ole vaatehuoltoa eikä siivoojaa. Ja itse ainakin kun olin päiväkodissa töissä pidin 30minuutin tauon aina koska vuorottelimme ketkä ovat päivälevolla. Tämän lisäksi vielä voi istuskella aamupalalla, lounaalla ja välipalalla. Ei fyysisesti kovinkaan raskasta.
Muutenkin ikävää täällä arvostella väsynyttä äitiä. Lapset päikkyyn ja heti että saa levätä ennen synnytystä. Ja jos lapsi tosiaan oli vahinko niin kannattaa varmaan napsaista piuhat poikki.
Kotiäideillä ei myöskään ole yhtä paljon lapsia hoidettavana kuin päiväkodin työntekijöillä.
Mä oon ollut 7 vuotta kotiäitinä ja 10 vuotta päiväkodissa töissä. Kotiäitiys on ehdottomasti rankempaa. Ihanaa, mutta rankempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3v ehkä jo viihtyykin päiväkodissa ja kaipaa leikkiseuraa, mutta 1v:lle päiväkodissa ei ole mitään, mikä voisi korvata oman perheen seuran. Pitää miettiä, onko tärkeämpää sinun vai pienen lapsesi etu.
Voih, hyvinvoiva äiti on varmasti myös lapsen etu. Outo ajatusmalli että äidin ja lapsen ’edut’ olisivat vastakkaisia toisilleen.
Täysin samaa mieltä. Itse laitoimme molemmat lapset hoitoon alle 1-vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut 7 vuotta kotiäitinä ja 10 vuotta päiväkodissa töissä. Kotiäitiys on ehdottomasti rankempaa. Ihanaa, mutta rankempaa.
Sä olet feikki.
Terkuin oikea VO elikäs päiväkodin ope
Loppuunpalanut ja illalla puhkiväsynyt äitee ei ole kenenkään etu; missään asiassa. Suosittelen lämpimästi sitä päivähoitojuttua. Ja onnittelut kolmannesta!
T: Isi
T. Autismikirjolaisen äiti, jolle pikkulapsiaika oli tosi raskasta. Nyt isompana helpompaa, paljon on töitä tehty ammattilaisten kanssa yhdessä sen eteen.