Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset päivähoitoon kun äiti kotona?

Väsynyt äiti
04.09.2021 |

Osaisiko kukaan sanoa voiko lapsia laittaa päivähoitoon jos itse olen kotona. Mulla on lapset 1 v ja 3 v, ja nyt syntyy kohta vauva. Olen jo valmiiksi niin väsynyt että en tiedä miten jaksan arjen lasten kanssa. Mietin voiko isompia lapsia laittaa päivähoitoon vaikka 3 pv/vko jotta saisin huilata pelkän vauvan kanssa? Vai onnistuuko se jos itse olen kotona?

Kommentit (176)

Vierailija
121/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä, kunhan maksat itse päivähoitomaksut.

Tämä. Olen kyllästynyt olemaan jatkuvassa maksajan roolissa lapsiperheille. Tiettyyn pisteeseen ymmärrän, mutta tässä menee jo raja.

Vierailija
122/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea yhtäään vastausta vaan vastaan ihan vain näin varhaiskasvatuksen työntekijän näkökulmasta. 

Sinulla on ihan täysi oikeus hakea apua tilanteeseen. Ja päiväkotiin meno on yksi mitä yleensä väsyneelle vanhemmalle tarjotaan. Mutta kannustan sen lisäksi ottamaan myös kotiin apua . Sillä päiväkotiin menevä lapsi  yleensä vaatii vanhemmaltaan vielä monin verroin enemmän kotona ollessaan koska haluaa sen kaiken huomion vanhemmaltaan lyhyemmässä ajassa. 

Se voi olla vanhemmalle entistä rankempaa, vaikka kotona voikin hetken yksin hengähtää.

Mutta mitä teetkin. Pyydä apua.

mitä tarkoittaa ottaa kotiin apua?

Kotiapua. Sitä saa jos katsotaan tarpeelliseksi, esim. jos lapsilla pieni ikäero, äidillä uupumusta tai masennusta jne. Toki se on maksullista.

Joka paikassa ei ole minkäänlaista kotiapua saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sellaista ihmettelen, että miten kuvittelette jaksavanne lastenne kanssa kun he kasvavat? Uhmaika, teini- ikä jne tulee aika paljon kaikkea selvitettävää. Läksyissä, pelaamisen/kännykän/netin pelaamisen rajaamisessa ja opastamisessa. Toi pikkulapsi aika on kaikista helpointa aikaa.

Terveisin 4 äiti, 1 koliikki, 1 maitoallergikko, 2 autisminkirjon lasta. Yksikään ei ole ollut tarhassa, olen tehnyt etänä töitä koko ajan kaikkien kanssa. Tehkää vain sen verran lapsia mitä pystytte itse hoitamaan.

Voisikohan osasyynä lastesi rankkaan oireiluun uhma- ja murrosiässä olla juurikin tuo, että he ovat olleet varhaislapsuuden pääasiassa päivät keskenään, kun sinä olet keskittynyt töihisi? Eihän sille enää tietysti mitään voi, mutta etteivät muut toimisi samoin.

Vierailija
124/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea yhtäään vastausta vaan vastaan ihan vain näin varhaiskasvatuksen työntekijän näkökulmasta. 

Sinulla on ihan täysi oikeus hakea apua tilanteeseen. Ja päiväkotiin meno on yksi mitä yleensä väsyneelle vanhemmalle tarjotaan. Mutta kannustan sen lisäksi ottamaan myös kotiin apua . Sillä päiväkotiin menevä lapsi  yleensä vaatii vanhemmaltaan vielä monin verroin enemmän kotona ollessaan koska haluaa sen kaiken huomion vanhemmaltaan lyhyemmässä ajassa. 

Se voi olla vanhemmalle entistä rankempaa, vaikka kotona voikin hetken yksin hengähtää.

Kotiapua. Sitä saa jos katsotaan tarpeelliseksi, esim. jos lapsilla pieni ikäero, äidillä uupumusta tai masennusta jne. Toki se on maksullista.

Ei ole kotiapua. Jos neuvolassa valittaa uupumusta tai hakee apua lastensuojelusta, ensimmäisenä kehotetaan laittamaan lapset päivähoitoon. Muut tukitoimet tulee vasta, jos se ei riitä.

Vierailija
125/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3v ehkä jo viihtyykin päiväkodissa ja kaipaa leikkiseuraa, mutta 1v:lle päiväkodissa ei ole mitään, mikä voisi korvata oman perheen seuran. Pitää miettiä, onko tärkeämpää sinun vai pienen lapsesi etu.

Onko loppuunpalanut ja uupunut äiti lapsen etu? Kyllä äitien täytyy pitää myös itsestään huolta ja unohtaa tollaset jeesustelijat jotka eivät osaa ajatella tilanteita realistisesti.

Eritoten kun ei ole asiat kuin ennen vanhaan, että saisi samanlaista tukea suvulta. Yhteiskunta on ulkoistanut tämän sitten päiväkodeiksi ym. Hoitoon vaan. Yksin ei tarvitse pärjätä.

Joskus 80-luvulla oli kotiapua lapsiperheille helposti. Kyllä nyt on jo vuosikymmeniä tarvinnut lastensuojelun asiakkuuden. Ennen kaikki oli paremmin, mutta ette taida ajatella miten paljon enemmän oli myös työtä? Ei ollut koko kodinhoitoa ulkoistettu teknisille laitteille, ei ollut valmisruokia, jne.

Vierailija
126/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sellaista ihmettelen, että miten kuvittelette jaksavanne lastenne kanssa kun he kasvavat? Uhmaika, teini- ikä jne tulee aika paljon kaikkea selvitettävää. Läksyissä, pelaamisen/kännykän/netin pelaamisen rajaamisessa ja opastamisessa. Toi pikkulapsi aika on kaikista helpointa aikaa.

Terveisin 4 äiti, 1 koliikki, 1 maitoallergikko, 2 autisminkirjon lasta. Yksikään ei ole ollut tarhassa, olen tehnyt etänä töitä koko ajan kaikkien kanssa. Tehkää vain sen verran lapsia mitä pystytte itse hoitamaan.

Ehkä sun olis kannattanut laittaa ne lapses päiväkotiin. Olisivat ehkä oppineet sosiaalisia taitoja kun noin urpolta äidiltä niitä ei varmasti ole oppineet. Liekö oikeasti autistisia sun lapset, vai ehkä vain eläneet empatiaktvyttömän ja itse rakkaan äidin kanssa ja jääneet vaille aitoa kontaktia.

Vierailija
127/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko se päiväkotirumbakaan loppujen lopuksi onni ja autuus? Viet, haet, varavaatteet, hukkuneet vaatteet, vasut, retket, vanhempainillat, arpajaiskeräykset, vanhempien osallistaminen, huolen herääminen, täit, kihomadot, flunssat, oksennustaudit...

Voi tuntua ajatuksena helpolta "vienpä päiväkotiin", mutta totuus on toinen.

Kolmevuotias kannattaa kuitenkin viedä päiväkotiin, jos vanhemmat eivät jaksa tarjota mitä tekemistä arjen pyörityksen ohessa.

Vieminen ja hakeminen on oma hommansa toki, mutta hyvin voi tehdä niin, että isä töihin lähtiessään vie ja äiti iltapäivällä esim. vaunulenkkiin yhdistettynä hakee. Varavaatteet, en tajua mikä ongelma on laittaa reppuun pikkuisen nuhruinen vaatekerta ja uusi tilalle, jos lapsi tulee joskus niissä nuhruvaatteissa kotiin. Vaatteita meidän lapsilta ei ole päiväkodissa hukkunut muistaakseni ikinä. Vasu tehdään kerran vuodessa, en ota paineita. Retket eivät ole meidän lasten päiväkodissa ikinä tuottaneet mitään ekstahoidettavaa vanhemmille. Vanhempainiltoja on kerran vuodessa, eivät ole pakollisia. Arpajaiskeräyksistä en ole koskaan kuullutkaan, vapaaehtoisia nekin. Vanhempia on osallistettu sen verran, että alle 3-vuotiaana päiväkodin aloittaneen piti tuoda muutama valokuva tutuista ihmisistä ja paikoista, jotta niistä tehtiin joku LAPSELLE tärkeä taulu, jota voi esim. ikävätilanteessa katsella. Huolia ei ole omistani herännyt, mutta jos herää, niin kiitos mielellään ammattikasvattajan ajatuksia ja vinkkejä niin pian kuin mahdollista! Täitä tai kihomatoja ei ole omilleni tullut, kerran olen varotoimena pessyt lapsen vuodevaatteet ja unilelut kun läheisellä kaverilla oli, eivät tulleet meille kuitenkaan. Flunssia ja oksennustauteja toki on ihan tilastollisesti enemmän kuin kotona hoidetuilla, mutta ei mitenkään suureksi riesaksi asti. 

Pikemminkin ajattelen, että jos vanhempi ei voi laittaa lastaan päiväkotiin koska rasittuisi liikaa vasukeskustelusta eikä halua kuulla, jos lapsen toiminta herättää asiantuntijassa huolta, niin silloin pitää olla huolissaan vanhemman jaksamisesta. 

Kaikki ei voi tehdä niin että isä vie, isä voi lähteä hyvinkin aikaisin töihin. Ja äiti hakee vaunulenkkiin yhdistettynä? Kaikki ei asu kaupungissa tai edes taajamassa.

No joo kohta varmaan vaaditaan, että isommat (1v!!!) haetaan kotoa, koska vauva. 

Vierailija
128/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ai niinku mistä? lastensuojelusta?

miksi joku tuollaista ottaisi?

Vierailija
129/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisin 4 äiti, 1 koliikki, 1 maitoallergikko, 2 autisminkirjon lasta. Yksikään ei ole ollut tarhassa, olen tehnyt etänä töitä koko ajan kaikkien kanssa. Tehkää vain sen verran lapsia mitä pystytte itse hoitamaan.[/quote]

Tuliko parempi mieli kun pääsit kiillottaan omaa kruunuasi? Pitikö päästä kertomaan että olet pikkuisen parempi kuin muut?[/quote]

Ei mun tarvitse kiillottaa mitään. Sulla ehkä jotain mielessä ettet ole pystynyt tarjoamaan lapsillesi kaikkea mitä olisi pitänyt?

Koulussa näkee miten paljon lapsilla on poissaolevia vanhempia tai näitä ”sata harrastusta” vaativia. Kumpi sinä olet? Ole LÄSNÄOLEVA, se on kaikkein tärkeintä lapsen kehitykselle.

Vierailija
130/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut kotiapua, jota joku ehti suosittelemaan. Toki sitäkin on saatavilla. Mutta esim. perheneuvolaa, neuvolan ohjeistusta. jne. Jos vanhemmalla on keinot hukassa lapsen kanssa ei siihen yleensä päivähoito yksinään tuo apua. 

Ei ole kotiapua. Jos neuvolassa valittaa uupumusta tai hakee apua lastensuojelusta, ensimmäisenä kehotetaan laittamaan lapset päivähoitoon. Muut tukitoimet tulee vasta, jos se ei riitä.

Vierailija
131/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko parempi mieli kun pääsit kiillottaan omaa kruunuasi? Pitikö päästä kertomaan että olet pikkuisen parempi kuin muut?

Ei mun tarvitse kiillottaa mitään. Sulla ehkä jotain mielessä ettet ole pystynyt tarjoamaan lapsillesi kaikkea mitä olisi pitänyt?

Koulussa näkee miten paljon lapsilla on poissaolevia vanhempia tai näitä ”sata harrastusta” vaativia. Kumpi sinä olet? Ole LÄSNÄOLEVA, se on kaikkein tärkeintä lapsen kehitykselle.

Täällähän sä silti oot pätemässä sitä kuinka paljon parempi oot kuin muut. Empatiakyky sulta puuttuu ainakin täysin, joten vaikea uskoa että olisit kovinkaan hyvä ja läsnäoleva äiti lapsillesi. Ja ei, mulla ei oo mielessä mitään mistä lapseni olisivat jääneet paitsi. Olen erittäin hyvä äiti lapsilleni. Ja silti ymmärrän että äidit väsyvät, enkä pidä toista äitiä huonompana tai epäonnistuneempana, tai koe tarvetta vähätellä näitä jos he kertovat olevansa väsyneitä. Äiti on äidille susi ja kiusaajia kasvattaa juuri sinunlaisesi äidit. Äidit jotka parantavat omaa oloaan kiusaamalla ja vähättelemällä muita.

Vierailija
132/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit laittaa lapset päivähoitoon! Eikä niiden tarvitse olla siellä joka päivä 6-16 vaan ajan voi miettiä itselle sopivaksi. Esim. meillä lapsi on hoidossa 9-15 silloin kun vanhempi on kotona. Eli lapsi syö kotona aamupalan ja pääsee suoraan aamupiiriin. Iltapäivällä välipalan jälkeen kun menevät pihalle niin haetaan sitten kotiin kun on pihalla ehtinyt touhaamaan reilun tunnin.

Olemme molemmat töissä, mutta meillä on aika liikkuvat työpäivät, joten joskus voi olla viikkokin ettei lapsen ole pakko mennä hoitoon, mutta sille viikolle järjestetään 1-2 tuollaista hoitopäivää että vanhemmat saavat edes joskus aikaa siivota vaikka huushollia tai hoitaa muita tärkeitä asioita.

Ja tämän 2 vuoden aikana on ollut YKSI sellainen viikko, että lapsi on pitänyt viedä joka aamu klo 5.30 hoitoon.

Kyllä 3 vuotias jo ehdottomasti tarvitsee ikäisensä seuraa, vaikka edes kolmena päivänä viikossa. Koita järjestää niin että päivät olisivat aina samat. Esim. ma-ke-pe. 1-vuotias on kovin pieni vielä hoitoon, meillä sujui hoitoonmeno hyvin vasta 2 v.->

Ja koita etsiä jokin pieni yksikkö, tietenkin olisi hyvä jos se olisi edes melko lähellä kotia, että voi hakea lapsen vaikka kävellen.

Tsekkaa myös seurakuntien tarjoamat päiväkerhot.

Vierailija
133/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun läpi kahlanneen ei voi muuta sanoo kuin ihmekkään että verot kasvaa joka vuosi

Vierailija
134/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

136 jatkaa. Meidän lapsi ei ole tuonut mitään räkätautia, norovirusta, kihomatoja saati täitä päivähoidosta kotiin. Muutenkin on ollut tosi terve lapsi. Eli ei sekään aina pidä paikkaansa että on sitten koko ajan joku flunssa tai muu tauti päällänsä.

Vierailija
135/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa näkee miten paljon lapsilla on poissaolevia vanhempia tai näitä ”sata harrastusta” vaativia. Kumpi sinä olet? Ole LÄSNÄOLEVA, se on kaikkein tärkeintä lapsen kehitykselle.[/quote]

Täällähän sä silti oot pätemässä sitä kuinka paljon parempi oot kuin muut. Empatiakyky sulta puuttuu ainakin täysin, joten vaikea uskoa että olisit kovinkaan hyvä ja läsnäoleva äiti lapsillesi. Ja ei, mulla ei oo mielessä mitään mistä lapseni olisivat jääneet paitsi. Olen erittäin hyvä äiti lapsilleni. Ja silti ymmärrän että äidit väsyvät, enkä pidä toista äitiä huonompana tai epäonnistuneempana, tai koe tarvetta vähätellä näitä jos he kertovat olevansa väsyneitä. Äiti on äidille susi ja kiusaajia kasvattaa juuri sinunlaisesi äidit. Äidit jotka parantavat omaa oloaan kiusaamalla ja vähättelemällä muita.[/quote]

Sä olet tosi agressiivinen tapaus. Et keksi miten et ole hyvä äiti lapsillesi? Päiväkoti ei ole oikea paikka alle 3v eli jos ei pysty itse hoitamaan niin älkää tehkö niitä lapsia. Se on tietysti monelle vaikea paikka päättää. Pääasia olisi se että miettii lapsen parasta ei omaansa. Jos väsyy jo kahden kanssa miksi tehdä kolmatta?

Vierailija
136/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis todellakin pitäisin nyt 3v lapseni hoidossa jos tulisi uusi vauva. Vauva on se joka tarvitsee kotihoitoa, ei 2+-vuotias. Tottakai kuuntelisin lasta jos hän haluaisi olla jonkun päivän viikossa kotona tai olla lyhyempiä päiviä päiväkodissa, mutta kaikkien hyvinvoinnille olisi parempi ratkaisu että lapsi jatkaisi päiväkodissa.

Vierailija
137/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kunnasta. Kysy sieltä. Lähtökohtaisesti siinä ei oke mitään pahaa, jos laitat 3-vuotiaan päiväkotiin, mutta ei se kyllä autuaaksi sekään tee.

Vierailija
138/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä kotihoito ei mitenkään välttämättä ole lapsen etu. Siitä ei välttämättä ole haittaa, mutta ei välttämättä myöskään hyötyä. Yrittäkää fanaatikot hyväksyä tämä.

Vierailija
139/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ap voin lohduttaa sen verran, että mulla on pienimmillä lapsilla myös pieni ikäero (1 v 3kk). Se on sujunut yllättävän hyvin vaikka alkuun pelkäsinkin mitä tuleman pitää. Tuo toiseksi nuorin meni päikkyyn 1v 8 kk ikäisenä kahtena päivänä viikossa ja on tykännyt aivan älyttömästi. Mulla on myös 3 v. Ja 5 v. jotka käyvät päikyssä kolmena päivänä viikossa. Tää on tosi hyvä järjestely kun lapset saavat touhuta kavereidensa kanssa mutta sitten on kuitenkin aikaa olla kotona rauhaksiin. Ja kun saan itse välillä huilata vauvan kanssa ja tehdä rauhassa kotityöt ja esim. viikon ruuat valmiiksi, niin jaksan äitinä paljon paremmin. Rankkaahan tää vauvan kanssa valvominen on, mutta toivottavasti pian alkaa helpottaa.

Vierailija
140/176 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, mulla on 3 poikaa. Vähän ennen kuin 3. syntyi alkutalvesta, niin laitoin isommat tarhaan (5 v. ja melkein 4v.) Meille tämä oli hyvä ratkaisu. Isompi nautti, pienempi ei niin. Kesän aikana tajusin, että kun isoin aloittaa eskarin, niin on parempi, että keskimmäinen jää kotiin mun ja vauvan kanssa, kun en ollut enää mitenkään väsynyt. 4-vuotiaalle oli jo kaikenlaista tapahtumaa ja toki vaan ulkoilu/kotipäivät oli kivoja.

Tämä siis niin, että ei niiden lapsien tarvitse jäädä sinne tarhaan hamaan tulevaisuuteen saakka, vaikka nyt tarvitsisittekin hoitopaikkaa.

Menkää sen mukaan, millaiset lapset; toiset nauttii tarhan menosta, toiset ei

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme