Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset päivähoitoon kun äiti kotona?

Väsynyt äiti
04.09.2021 |

Osaisiko kukaan sanoa voiko lapsia laittaa päivähoitoon jos itse olen kotona. Mulla on lapset 1 v ja 3 v, ja nyt syntyy kohta vauva. Olen jo valmiiksi niin väsynyt että en tiedä miten jaksan arjen lasten kanssa. Mietin voiko isompia lapsia laittaa päivähoitoon vaikka 3 pv/vko jotta saisin huilata pelkän vauvan kanssa? Vai onnistuuko se jos itse olen kotona?

Kommentit (176)

Vierailija
161/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti on s-tanasta. Hoida lapset yksin. Mitäs läksit. T. Mammapalsta

Totaalirepeäminen, niin kuvaavaa! 😂😂😂😂

Vierailija
162/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi laittaa, ja tuossa tilanteessa on paljon parempikin niin. Tällöin sinä pystyt paremmin keskittymään vauvan hoitamiseen ja isommat saavat ikätasoistaan puuhaa. Kannattaa myös selvittää onko mahdollisuutta perhepäivähoitoon. Meillä aivan ihanat kokemukset siitä, nimenomaan pienillä (0v ja 2v) lapsilla. ❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voi laittaa, ja tuossa tilanteessa on paljon parempikin niin. Tällöin sinä pystyt paremmin keskittymään vauvan hoitamiseen ja isommat saavat ikätasoistaan puuhaa. Kannattaa myös selvittää onko mahdollisuutta perhepäivähoitoon. Meillä aivan ihanat kokemukset siitä, nimenomaan pienillä (0v ja 2v) lapsilla. ❤️

Kyllä olen nähnyt monta lasta surullisena, kun äiti hoitaa pienempää ja vie toisen hoitoon. On se jonkinlainen hylkäämisen kokemus, mutta tottuuhan siihen.

Olisiko mahdollista viedä vaikka 2-3 päivänä viikossa hoitoon

Ja ehdottomasti ensin itse lääkäriin tai kysymään neuvolasta neuvoa.

Vierailija
164/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että Toni Niemisellä riittää naisia kun näitä sikiäviä löytyy näköjään Suomesta roppakaupalla. Heti vaan pullaa uuniin eikä huolta huomisesta.

Vierailija
165/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa käyttää toisia ihmisiä loputtomasti hyväkseen. Viis niiden muiden elämästä, aina oma ja oman lapsen mukavuus on tärkeämpää.

Vierailija
166/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla sellä perhepäivähoitajalla on NELJÄ lasta hoidettavana.

Kumma että se jaksaa mutta ap ei.

Nyt on uusi ketju, jossa neljän lapsen äiti sanoo, ettei elämä ole rankkaa, niin häntä haukutaan.

Niin me kaikki ollann erilaisia.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4293955/perhe-neljan-lapsen-aiti-susann…

Vierailija
167/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa käyttää toisia ihmisiä loputtomasti hyväkseen. Viis niiden muiden elämästä, aina oma ja oman lapsen mukavuus on tärkeämpää.

Avaatko vähän että ketä tässä käytetään hyväksi?

Vierailija
168/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on uusi ketju, jossa neljän lapsen äiti sanoo, ettei elämä ole rankkaa, niin häntä haukutaan.

Kaikkien ihmisten elämäntilanne on erilainen ja se vaikuttaa kummasti. Jos joku Jarmo palaa loppuun töissään, niin eihän hänellekään kukaan sano että kummasti tuo Jukka jaksaa, että töihin vaan. Mun ystävä on sairaanhoitaja ja on edelleen innostunut työstään ja jaksaa hyvin. Mitä ihmettä siis muut sairaanhoitajat oikein valittaa kuormittumisesta? Ymmärrätkö ajatuksen?

Meillä kaikilla on erilaiset asiat taustalla vaikuttamassa siihen jaksamiseen. Sillä perhepäivähoitajalla ei välttämättä ole ihan pieniä itsellä. Tai ehkä hänen lapsensa ovat nukkuneet hyvin. Jne.

Vierailija
169/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset noin pienellä ikäerolla on tosi rankka juttu, kokemusta on. Meillä on ikäerot 2,5 vuotta, 2 vuotta ja 1 v 3 kk. On valtava ero onko lasten ikäero tuo 2,5 vuotta vai 1 v 3 kk. Eli kukaan jolla on lapset isommalla ikäerolla ei voi arvostella sinun jaksamistasi. Siinä välissä ei ehdi mitenkään toipumaan edellisestä raskaudesta ja vauvavuodesta.

Jos sua yhtään lohduttaa, niin se muuttuu helpommaksi kun vauvan unet paranevat, imetys vähenee ja rytmit muotoutuvat arkeen. Meillä alkoi helpottaa kun vauva oli puolivuotias. Mutta puoli vuottakin on pitkä aika jos on aivan uupunut. Onko isompia lapsia mahdollista saada jonnekin yö hoitoon välillä? Etenkin nyt ennen synnytystä olisi hyvä jos saisit levätä kunnolla. Ja tuon hoitojakson ei tarvitse olla mikään lopullinen. Kokeilkaa vaikka puoli vuotta, ja jos sitten siltä tuntuu niin jatkakaa tai ottakaa takaisin kotiin. Kerhotkin voisivat auttaa (vaikka esimerkiksi meiltä kaikki kerhot ym. on lakkautettu) ja päikky on tullut kerhojen tilalle. Päikyssä kuin lapset voivat olla vaikka 6 tuntia kerrallaan niin ei siellä tarvitse mitään ylipitkiä päiviä olla.

Tsemppiä sulle kovasti, tiedän hyvin kuinka raskas tuo vaihe on!

Vierailija
170/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sekoilet, sehän on sen pph:n työ! Ja työaika about 8-9 tuntia päivässä arkisin , toisin kuin äidillä 24/7.

Vierailija
171/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap!

Ehdottomasti voit laittaa molemmat lapset päivähoitoon. Minun lapseni meni hoitoon 1v ja 3kk ikäisenä ja se oli hänelle juuri sopiva aika. Kaikki lapset ovat erilaisia, joten pohdi tarkkaan minkälainen hoito on juuri sinun yksivuotiaalle paras. Kolmevuotias vain tylsistyisi kotona

Hienosti puhuit itsesi pussiin.

Niin katsos kun toiselle yksivuotiaalle sopii koko päivähoito, toiselle osapäivähoito, toiselle perhepäivähoito ja toiselle päiväkoti… että se siitä pussiin puhumisesta.

Kaikki kolmevuotiaat eivät kuitenkaan tylsisty kotona, koska kaikki lapset ovat erilaisia. Joillekin yksivuotiaille sopii parhaiten kotihoito, koska kaikki lapset ovat erilaisia.

Harva lapsi tylsistyy, jos on paljon tekemistä, mutta jos äidin maailma on puhelimessa ja lapsi yksinään, niin tylsäähän sitä silloin on. Lapset ovat erilaisia ja niin ovat vanhemmatkin, osa ajattelee ap:n tavoin vain itseään ja osa osaa ottaa muutkin huomioon.

Vierailija
172/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen nähnyt monta lasta surullisena, kun äiti hoitaa pienempää ja vie toisen hoitoon. On se jonkinlainen hylkäämisen kokemus, mutta tottuuhan siihen.

Olisiko mahdollista viedä vaikka 2-3 päivänä viikossa hoitoon

Ja ehdottomasti ensin itse lääkäriin tai kysymään neuvolasta neuvoa.

Meillä ainakin odotettiin aina innolla pääsyä hoitoon, ennemminkin vanhemmilla oli vaikeuksia ensimmäisinä päivinä. Ja meillä (kuten ap:llakin) helpotti paljon se ettei tarvinnut yksin hoitoon mennä.

Vierailija
173/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap!

Ehdottomasti voit laittaa molemmat lapset päivähoitoon. Minun lapseni meni hoitoon 1v ja 3kk ikäisenä ja se oli hänelle juuri sopiva aika. Kaikki lapset ovat erilaisia, joten pohdi tarkkaan minkälainen hoito on juuri sinun yksivuotiaalle paras. Kolmevuotias vain tylsistyisi kotona

Hienosti puhuit itsesi pussiin.

Niin katsos kun toiselle yksivuotiaalle sopii koko päivähoito, toiselle osapäivähoito, toiselle perhepäivähoito ja toiselle päiväkoti… että se siitä pussiin puhumisesta.

Kaikki kolmevuotiaat eivät kuitenkaan tylsisty kotona, koska kaikki lapset ovat erilaisia. Joillekin yksivuotiaille sopii parhaiten kotihoito, koska kaikki lapset ovat erilaisia.

Harva lapsi tylsistyy, jos on paljon tekemistä, mutta jos äidin maailma on puhelimessa ja lapsi yksinään, niin tylsäähän sitä silloin on. Lapset ovat erilaisia ja niin ovat vanhemmatkin, osa ajattelee ap:n tavoin vain itseään ja osa osaa ottaa muutkin huomioon.

Sä oot kyllä niin typerä että ei oo tosikaan. Moni 3-vuotias on jo niin sosiaalinen, että kaipaa oman ikäistään seuraa. Väsynyt äiti ei välttämättä jaksa järjestää niin paljoa tekemistä kuin lapsi tarvitsisi. Miten tähän asiaan liittyy puhelin millään lailla? Eikös se ap juuri lapsiaan ajattele kun halusi olla mahdollisimman hyvä ja jaksava äiti, vaikka sitten sitä kautta että lapset ovat välillä hoidossa. Sinä nyt et osaa ajatella ylipäänsä mitään, tyhmä kuin tyhmä. Olisi varmaan oman äitisi pitänyt välillä päästä lepäämään että olisi jaksanut sinusta kasvattaa ajattelevaisemman ihmisen.

Vierailija
174/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sellaista ihmettelen, että miten kuvittelette jaksavanne lastenne kanssa kun he kasvavat? Uhmaika, teini- ikä jne tulee aika paljon kaikkea selvitettävää. Läksyissä, pelaamisen/kännykän/netin pelaamisen rajaamisessa ja opastamisessa. Toi pikkulapsi aika on kaikista helpointa aikaa.

Terveisin 4 äiti, 1 koliikki, 1 maitoallergikko, 2 autisminkirjon lasta. Yksikään ei ole ollut tarhassa, olen tehnyt etänä töitä koko ajan kaikkien kanssa. Tehkää vain sen verran lapsia mitä pystytte itse hoitamaan.

Sun autisminkirjolaiset taitaa olla aikuisia, koska nykyään nimenomaan suositellaan autisteille päiväkotia ja eritys/pienryhmää. Se on osa kuntoutusta kuten terapiatkin.

Vierailija
175/176 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sua hyvin. En oo 2,5 vuoteen nukkunut kokonaista yötä.

Vierailija
176/176 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän