Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko opettaja lopettaa opettamasta?

Vierailija
09.10.2014 |

Toivottavasti jaksatte lukea!

Minulla on varmaan peruskoulun 1-luokasta lähtien ollut vaikeuksia matematiikassa, silloin sain tukiopetusta pienryhmässä ja minua autettiin. Kävin jopa psykologilla luokanohjaajan määräämänä, ja sain psykologilta paperit hahmottamishäiriöstä käteeni.
En siis osaa hahmottaa tiettyjä laskuja ym päässäni.

Noh, menin ammattikouluun ja pärjäsin siellä ihan ok, ja hyvin numeroin. Mutta kun matematiikka alkoi niin en ymmärtänyt enää mitään. Ja ongelmaksi muodostui taas matematiikka.
Kerroin opettajilleni että olen täysin kädetön, ja että minulla on ollut mukautettua matematiikan opiskelua, eli kärsin oppimisvaikeuksista. Joka ei sekään auttanut, ainoastaan lukihäiriöiset saivat apua.

Lopuksi minulle kostaantui matematiikka ja yksi ainoa koe, joka vaikutti jatko-opintoihini, muuten olin käynyt kouluni kunnialla siihen asti. Noh sain onneksi tukiopettajalta välillä tunteja, joskus kävin ja joskus en koska luovutin. Tuntui etten siltikään ymmärtänyt yhtä perkeleen koetta. Kyseinen opettaja oli naureskellut siitä jo muille että "tuskimpa tuo koskaan valmistuu" ja pahoitin todella pahasti mieleni hänen nälvimisestään..

Yritin kotona parhaani koska kyseinen opettaja ei mitenkään voinut antaa minulle tunteja tukiopetukseen, pyysin anteeksi että olin joskus jättänyt menemättä hänen tunneilleen, koska olin ollut niin epätoivoinen. En saanut vastausta.
Itkin ryhmänohjaajalleni, ja käytin koko vapaa-aikani matematiikan opiskeluun, enkä päässyt koetta läpi.

Lopulta en vieläkään saanut tunteja erityisopetukseen, en edes saanut yrittää pelkkää koetta kenenkään muun luona. Vaihdoin lopulta alaa. Mutta vieläkin harmittaa..
Kyse oli vain tukiopetuksesta, omaa vikaanikin löytyi, mutta minkäs teet. Voiko opettaja kieltäytyä opettamasta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappalejako ei toimi...
Ap

Vierailija
2/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuossa tilanteessa kyllä voi kieltäytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni teit väärin kun et mennyt tunneille, mutta jos tilanteessa nähdään että oppilaalla on oppimisvaikeuksia, apu kuuluis sinulle.

Yrititkö ottaa muihin tukiopettajiin yhteyttä?

Vierailija
4/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset matematiikan tehtävät tuottavat vaikeuksia?

1+9=?

(9-5) : 4=?

2X-1=

Vierailija
5/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla hojks?

Vierailija
6/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sähän sait tukiopettajalta tunteja, mutta et mennyt niille. Kyse ei siis ole siitä, että opettaja olisi kieltäytynyt opettamasta. Sinä kieltäydyit opiskelemasta. Joo ymmärrän, että turhautuminen ja epätoivo voi olla olleet suuret, mutta sun on otettava vastuu omasta käyttäytymisestäsi.

Sun ryhmänohjaajan olisi toki pitänyt myös ohjata sut erityisopettajan puheille, jolloin sulle olisi voitu tehdä hojks ja mukauttaa se matematiikka amiksessakin. Et sinä siltäkään pohjalta välttämättä jatko-opintoihin olisi päässyt, mutta olisit kumminkin valmistunut ja päässyt ehkä alalle töihin.

Vierailija
7/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh, miten ammattikoulumatikka voi tuottaa noin suuria vaikeuksia, kun osaat kuitenkin kirjoittaa selvää suomea? Eihän siellä lasketa kuin yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja?

Vierailija
8/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos järjestäisin tukipetusta nuorelle tai aikuiselle, joka joskus ilmaantuisi paikalle ja joskus ei, tuskin viitsisin kovin pitkään tällaisen ihmisen perään huudella. Mikä on oma vastuusi? Onko opettaja äiti, joka yhä uudestaan kärsivällisesti odottelee, milloin suostuisit tulemaan paikalle? Eiköhän hänellä ole tärkeämpääkin tekemistä.

Vierailija
9/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 10:35"]

Siis täh, miten ammattikoulumatikka voi tuottaa noin suuria vaikeuksia, kun osaat kuitenkin kirjoittaa selvää suomea? Eihän siellä lasketa kuin yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja?

[/quote]

Muotoilinpa huonosti, en tarkoittanut olla epäkohtelias. Mutta en ymmärrä miten tuo kuvaamasi on mahdollista. -8

Vierailija
10/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mulla on poika, jolle ammattikoulumatematiikka tuottaa suuria vaikeuksia, vaikka ei nyt ihan noin suuria. Kaiken lisäksi samainen poika on testattu (kahdesti) psykologisissa testeissä matemaattisesti tavallista lahjakkaammaksi. SIllä on vaan hirveä tenttipaniikki. Se osaa laskea kaiken ennen ja jälkeen kokeen, mutta kokeessa kun saa paperin eteensä, menee jotenkin jumiin eikä ymmärrä edes kysymystä. Opettajat päästää sen ykkösellä kursseista läpi, koska ne (tai no, osa niistä, ne jotka on halukkaita) näkevät, että se osaa tavallisilla tunneilla ennen koetta, mutta tuon parempaan se ei pääse.

Vierailija
11/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 10:40"]

[/quote]

Mulla on poika, jolle ammattikoulumatematiikka tuottaa suuria vaikeuksia, vaikka ei nyt ihan noin suuria. Kaiken lisäksi samainen poika on testattu (kahdesti) psykologisissa testeissä matemaattisesti tavallista lahjakkaammaksi. SIllä on vaan hirveä tenttipaniikki. Se osaa laskea kaiken ennen ja jälkeen kokeen, mutta kokeessa kun saa paperin eteensä, menee jotenkin jumiin eikä ymmärrä edes kysymystä. Opettajat päästää sen ykkösellä kursseista läpi, koska ne (tai no, osa niistä, ne jotka on halukkaita) näkevät, että se osaa tavallisilla tunneilla ennen koetta, mutta tuon parempaan se ei pääse.

[/quote]

Kyseessä ei taida siinä tapauksessa olla edellä kuvatun kaltainen matematiikkaongelma vaan vakava jännitysongelma. Onko myös esiintymisjännitystä? Siihen voi saada apua esimerkiksi lääkkeillä. Tuon tasoinen tietyn tilanteen pelko vaikuttaisi hallitsevan elämää aika paljon... :(

Vierailija
12/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 10:40"]

[/quote]

[/quote]

Kyseessä ei taida siinä tapauksessa olla edellä kuvatun kaltainen matematiikkaongelma vaan vakava jännitysongelma. Onko myös esiintymisjännitystä? Siihen voi saada apua esimerkiksi lääkkeillä. Tuon tasoinen tietyn tilanteen pelko vaikuttaisi hallitsevan elämää aika paljon... :(

[/quote]

Amiksessa ei juuri tarvitse esiintyä, joten esiintymisjännitys ei tule ilmi eikä ole ongelma. Pelko ei hallitse elämää muuta kuin koekausina (sama pelko on muidenkin kokeiden aikana, mutta vaikuttaa niihin vähän vähemmän, koska turhautumisen aste on pienempi). Ehkä hän voisi saada lääkkeet koetilanteisiin, mutta hän kokee nuoren ihmisen lailla, että ne olisivat merkki siitä, että hän on jotenkin sairas. Ja on olemassa mahdollisuus, että ne eivät auttaisi, vaan tekisivätkin tilanteen entistä huonommaksi.

Mut joo, ongelma ei ole ihan sama. Tarkoitin vain sanoa, että ihmisillä on erilaisia kapea-alaisia ongelmia, joiden takia he eivät pärjää jossain, vaikka pärjäävät ihan hienosti jossain muussa. Ja että se matemaattinen hahmotushäiriö on nimeltään sitä mitä on juuri siksi, että se ei estä ihmistä ajattelemasta ja ilmaisemasta itseään suhteellisen selkeästikin muilla kuin matemaattisilla alueilla.

Vierailija
13/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun kukaan ei neuvonutg sinua kääntymään rehtorin, opon ja/tai kuraattorin puoleen.

Sinun olisi pitänyt saada muualta apua, jos oma opettaja ei välittänyt/viitsinyt/osannut / halunnut opettaa.

Vierailija
14/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu oudolta, jos oppimisvaikeudestasi ei mennyt jo hakuvaiheessa tieto koululle. Kuinka paljon itse asiassa on nyt kyse oppimisvaikeudesta ja kuinka paljon kieroutuneesta asenteestasi ko. aineen opiskelua kohtaan. Voi olla, että kyseessä on hiukan laajempikin psyykkinen ongelma. Terveydenhoitaja ja / tai kuraattori voivat neuvoa eteenpäin. Terapia näyttää olevan tarpeen.

Vierailija
15/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 11:02"]Tuntuu oudolta, jos oppimisvaikeudestasi ei mennyt jo hakuvaiheessa tieto koululle. Kuinka paljon itse asiassa on nyt kyse oppimisvaikeudesta ja kuinka paljon kieroutuneesta asenteestasi ko. aineen opiskelua kohtaan. Voi olla, että kyseessä on hiukan laajempikin psyykkinen ongelma. Terveydenhoitaja ja / tai kuraattori voivat neuvoa eteenpäin. Terapia näyttää olevan tarpeen.
[/quote]

Olen päässyt jo vaihdannaisen ammattikouluni läpi, huh. Nyt olen työelämässä.
Tarvitseeko ihminen jolla on suuria oppimisvaikeuksia psyykkistä tukea ? Huh.
Minulta piti mennä silloin tieto koululle, mutta todistuksestani puuttui se tähden merkki thats why.

Vierailija
16/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 11:08"]

Minulta piti mennä silloin tieto koululle, mutta todistuksestani puuttui se tähden merkki thats why.

[/quote]

Sinulla ei siis ollutkaan hojksia vaan normaaliopetusta pienryhmässä.

Vierailija
17/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulussa ei ole enää resursseja tuettuun oppimiseen. Nähdäkseni sait apua niin paljon kuin siellä on mahdollista antaa.

Vierailija
18/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 11:08"]Tarvitseeko ihminen jolla on suuria oppimisvaikeuksia psyykkistä tukea ?

[/quote]

KYllä siitä voi olla hyötyä.

Ensinnäkin monia oppimisvaikeuksia voi helpottaa terapialla ja oikeilla harjoituksilla. Niitä tarjoavat (neuro- ja yleisen käyttäytymistieteen) psykologit.

Toisenakin oppimisvaikeuksista - lievemmistäkin, pahoisata puhumattakaan - seuraa helposti turhautumista, pettymystä, masennusta, kelpaamattomuuden kokemuksia ja niistä taas erilaista asenneongelmaa. Jotta nämä eivät haittaisi ihmisen elämää ja estäisi häntä pystymästä siihenkään, mihin oppimisvaikeus sinänsä vielä jättäisi mahdollisuudet, psykologin apu aika usein on hyödyksi.

Its easiassa ammattikouluissa on hyvinkin resursseja tuettuun oppimiseen. näitä reursseja suunnataan ammattikouluihin hirveät määrät koko ajan, koska juuri amiksissa on niille  suuri tarve ja kaikki tietävät tämän. Valitettavasti amiksissa on tämän lisäksi suuri joukko "opettajia", jotka ovat saaneet opettamisesta jonkun pikakurssikoulutuksen tai koulutuksen sellaisella tasolla, joka ei oikeasti tarjoa paljonkaan pedagogista ymmärrystä. Amiksissa on vieläkin myös paljon sellaisia opettajia, jotka ovat päätyneet sinne joskus 1970-luvulla kun mitään pedagogista koulutusta ei edes vaadittu. Ts. opettajat eivät osaa eivätkä edes halua käyttää tarjolla olevia resursseja. Ovat sitä mieltä, että  jos oppilas on tyhmä, hän on tyhmä eikä sille mitään voi. Loput oppilaat ovat asenneongelmaisia eikä sekään ole opettajan ongelma.

Vierailija
19/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tukiopetustunti maksaa. Se maksaa, vaikka et menisi paikalle. Haaskasit yhteiskunnan varoja, kun et mennyt. Opettaja teki oikein, kun jatkossa säästi rahat niiden tunteihin, jotka tuli paikalle. Olisit ostanut itse yksityistunteja.

Vierailija
20/25 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko vähän avata ongelmaasi? Siis et osaa laskea lukuja päässä/laskimella? Vai etkö ymmärrä kysymyksiä ja et tiedä mitä sinun pitäisi laskea? Onko peruskäsitteet hallussa, tiedätkö mitä esimerkiksi prosentti oikeasti tarkoittaa?

Oletkohan lähtenyt kertaamaan asioita liian myöhäisestä vaiheesta? Siis hakkaat päätäsi seinään vaikka juuri prosenttilaskujen kanssa vaikka oikeasti et ymmärrä esimerkiksi jakolaskua kunnolla. Ahdistavatko murto- tai desimaaliluvut sinua? Ne käyttäytyvät ihan samoin kuin kokonaisluvutkin.