Äiti ei suostu viikko-viikko lasten asumiseen?
Ero tapahtunut vuosi sitten. Lapset 1/3 isällä ja 2/3 äidillä. (Äiti vastusti tätäkin suuresti) Isä kuitenkin haluaisi nähdä lapsia enemmän. Isä työssäkäyvä, raitis ihminen, joka osallistuu lasten elämään myös äitiviikoilla. Käy vanhempainilloissa ja harrastaa lasten kanssa. Miksi äiti ei suostu viikko-viikko järjestelyyn? Lapset ovat 8 ja 11 vuotiaat. Välimatkaa asuntojen välillä alle 1km. Pelkääkö menettävänsä asumistuen? Vai kostaa isälle hänen uuden parisuhteensa vuoksi? (Ei aiheuttanut eroa) Vai mikä voisi olla syynä? Eikö lasten etu ole olla molempien vanhempiensa luona yhtä paljon silloin kun molemmat vanhemmat ovat kykeneviä lasta kasvattamaan?
Kommentit (70)
Viikko-viikko systeemi on kauheeta lentämist vaik väliä vähän oiski. On kokemusta omasta lapsuudesta. Ja jos isi näkee äiti viikoillaki ni sehän on hyvä.
En minäkään oikein kannata tuota viikko-viikko systeemiä. Minusta lapsilla pitää olla yksi paikka joka on selkeästi heidän kotinsa.
Hankkikaa asunto, jossa lapset asuu koko ajan ja vanhempi vaihtuu viikon välein tms.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 08:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 08:01"]
Elarit on pakko maksaa, sitä ei saa ite valita :)
[/quote]
Pelkän rahan takia ei viikko-viikko systeemiä, aina lapsen etu edellä.
[/quote]
Kai sä tajuat että etävanhempi maksaa aina elarit lähivanhemmalle, vaikka asumisjärjestelyt olisi miten?
Minusta tuo jatkuva vaihtaminen ei ole paras mahdollinen systeemi.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:26"]Lapset asumaan isälleen olisi tässä paras vaihtoehto?
[/quote]
Jaa siksi, että isä haluaa olla enemmän lasten kanssa? Entäs äiti sitten? Eikö hänellä ole muka halua pitää lapsia luonaan? Ja noin isot lapset, mitä he haluavat?
Jos eroaisimme, mies saisi pitää lapsen puolestani kokonaan. Siinä sitten miettisi, miten järjestää lapsen hoito viikkojakin kestävien työmatkojensa ajoiksi. Mutta eipä olisi riitoja ja mies saisi tahtonsa läpi. Itse voisin tekaista uuden lapsen, jos siltä tuntuisi.
Viikkosysteemiä tuntuvat vastustavan kiivaimmin ne, joilla ei ole asiasta minkäänlaista kokemusta. Meillä lapsi on ollut systeemissä 3-vuotiaasta, eikä ole siitä kärsinyt. Asumme lähekkäin ja molempien luona on lapselle kaikki tarpeellinen, joten mukana ei kulje kuin yksi laukku. Isänsä kanssa olemme hyvissä väleissä ja tieto kulkee ongelmitta.
Äiti varmasti ajattelee lasten etua enemmän kuin sinä ja tietää mikä on heille parasta.
Sitä on varmasti syytä kysyä siltä äidiltä. Me täällä ei millään voida tietää.
Lasten etu kyllä yleensä on se että on yksi koti missä asua ja mistä sitten käydä kylässä etävanhemmalla. Viikko-viikkosysteemi on lapsen paras jos lapsi saa asua samassa kodissa koko ajan ja vanhemmat muuttaa.
Mutta ai niin, eihän kukaan aikuinen siihen suostu että pitäisi joka viikko asua eri paikassa... (paitsi mul serkku ja miehensä mutta he ovatkin ainoat kenestä olen ikinä kuullut että näin tekee)
Äiti ei taida pitää sinusta tai ei halua, että joku vieras nainen on yhtä paljon heidän elämässään kuin oma äiti.
Itselläni ei ole lapsia, mutta olen eroperheen lapsi. Kysynkin siis teiltä äideltä asiaa. Itse olisin halunnut nähdä isääni enemmän eron jälkeen, 6 päivää/kk ei ollut riittävästi..
AP
Itse pidän lasten kannalta ikävänä kahden kodin välillä ravaamista. Etenkin kun välimatka on noin lyhyt, lapsia voi nähdä muutenkin. Joka toinen vkl virallisesti ja yökyläily erikseen sovittuna ikävän yllättäessä on mielestäni lasten kannalta paras.
Lapsi voi olla vain yhdessä osoitteessa kirjoilla, joten viikko/viikko tuskin asumistukeen vaikuttaisi. Siinäkin tapauksessa toinen vanhemmista on virallisesti lähivanhempi. Toki elariasioihin voi vaikuttaa riippuen siitä mitä on sovittu.
Ja kukahan sä olet tässä kuviossa? Kannattaa miettiä kuuluuko asia sulle varmasti?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:03"]Ja kukahan sä olet tässä kuviossa? Kannattaa miettiä kuuluuko asia sulle varmasti?
[/quote]
Tietysti kuuluu lasten isän kumppanina. Sinäkö et välitä puolisosi hyvinvoinnista?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:03"]Ja kukahan sä olet tässä kuviossa? Kannattaa miettiä kuuluuko asia sulle varmasti?
[/quote]
Miksi sä olet tällä palstalle lukemassa muitten asioista jos ne eivät selkeästi ole sinun asioita?!
Ihmidet ovat uteliaita. Halutaan oppia ja tietää asioista. Mitä vikaa siinä on? Tässä kysyttiim eron jälkeisen asumisen järjestelystä. Ei mistään henk.koht. asiasta.
Olen eroa ja elämää seurannut ystävä. Mietin vain noita lapsia ja asiaa heidän kannaltaan. Ja kun itselläni on kokemus vanhempien eroamisesta ja isää oli kova ikävä. Pohdin vain asiaa.
Isän tyttöystävä ei ole lapsia nähnyt, tapaavat muulloin.
Minä olen äitipuoli. Meillä oli samankaltainen tilanne kun mieheni lapset olivat 12 ja 16. Molemmat asuivat äidillä ja olivat meillä joka toisen viikonlopun. Vanhempi lapsi olisi halunnut viikko-viikko -systeemin kun meni lukioon ja koulunkäynti olisi sujunut molemmista osoitteista, molempien vanhempien tuki olisi ollut tarpeen tiettyjen kouluaineiden kanssa jne. Äitinsä ei suostunut, en tiedä enkä ymmärrä miksi. Tyttö muutti sitten kokonaan meille ja kävi äidillään joka toinen viikonloppu jos sitäkään.