Äiti ei suostu viikko-viikko lasten asumiseen?
Ero tapahtunut vuosi sitten. Lapset 1/3 isällä ja 2/3 äidillä. (Äiti vastusti tätäkin suuresti) Isä kuitenkin haluaisi nähdä lapsia enemmän. Isä työssäkäyvä, raitis ihminen, joka osallistuu lasten elämään myös äitiviikoilla. Käy vanhempainilloissa ja harrastaa lasten kanssa. Miksi äiti ei suostu viikko-viikko järjestelyyn? Lapset ovat 8 ja 11 vuotiaat. Välimatkaa asuntojen välillä alle 1km. Pelkääkö menettävänsä asumistuen? Vai kostaa isälle hänen uuden parisuhteensa vuoksi? (Ei aiheuttanut eroa) Vai mikä voisi olla syynä? Eikö lasten etu ole olla molempien vanhempiensa luona yhtä paljon silloin kun molemmat vanhemmat ovat kykeneviä lasta kasvattamaan?
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 18:08"]
Järkyttävää miten täysin asioista tietämättömät ja jopa opettajat vastustavat vuoroviikkoasumista, jonka on tutkimuksissakin todettu olevan monesti paras vaihtoehto. Lasten mielestä vuoroviikkosysteemi toimii myös, toki se vaatii vanhempien hyviä välejä juurikin tavaroiden kuskauksen yms. muodossa. Ruokkomaksuja ei myöskään tällaisessa systeemissä tarvitse maksaa, jos kulut jaetaan suurinpiirtein tasan. Itse näen enemmän positiivisia puolia kuin negatiivisia ja sille opettajalle, joka puhuo koti-sanan puolesta totean, että ei sana paikkaa pahenna. Mieluummin isän/äidin luona hyvinvoivana kuin kotona esim. ilman vanhempia pahoinvoivana.
[/quote]
jos kerran olet tutustunut tutkimustuloksiin, niin varmasti tiedät, että kodilla on suuri merkitys ihmisen elämässä, ihan jo tunnetasolla. Ja että ihmisen käyttämä kieli heijastaa myös tunne-elämää. Jos lapsi ei edes puhu kodista, vaan isän/äidin kodista, niin asiat eivät ole hyvin. Olet varmasti myös tutustunut näihin tutkimuksiin, eikös? Vai perusteletko kantaasi vain valikoiduilla tuloksilla (niillä, jotka tukevat kantaasi)?
Toinen negatiivinen asia näin opettajan näkökulmasta on se, että harvoin kahden "kodin" tilanteessa hommat hoituvat: lapsesta tietää jo alkuviikosta, kumman vanhemman viikko on - toinen hoitaa asiat, toinen ei niinkään. Tavaroita on siellä toisen vanhemman kodissa, koulukirja jäikin sen toisen vanhemman autoon, toinen vanhempi ei tiennytkään urheilupäivästä jne jne. Lista on loputon.
Enemmän olen kuitenkin huolissani siitä, ettei lapsi koskaan tunne menevänsä omaan kotiin :(
Lähipiirissä on erittäin toimiva viikko viikko esimerkki. Lapset ovat yksilöitä, perheet ovat erilaisia.
Naapurissa on viikkolapsi, jolla on isän luota matkaa kouluun 18 km. Isä oli ehdottanut, että lapsi kävisi hänen luotaan lähikoulua 1 km päässä eli olisi ollut viikko/viikko -oppilaskin. Vei asian jonnekin hallinto-oikeuteen asti, mutta ei saanut lapselle kahta koulupaikkaa. Eikä taksikyytiä.
Viikko-viikko -systeemi on hyvä vain silloin, kun lasten ei tarvitse vaihtaa kotia. Eiväthän lapset ole kenestäkään eronneetkaan, silloin pitäisi olla vanhempien velvollisuus vaihdella asuntoa, lapsettoman viikkonsa voivat asua vaikka yksiössä. Jotkut vanhemmat myös toimivat näin ja lapset ovat olleet ratkaisuun tyytyväisiä.
Olin itse lapsena viikko-viikko systeemillä ja koko ajan tunsin olevani koditon. Vaikka minulla oli molemmissa taloissa oma huone (lapsuuden oikea koti myytiin eron jälkeen), omat vaatteet jne. en silti tuntenut kuuluvani mihinkään. Isän uusi vaikutti aina siltä että "voi v**** tuo pentu tulee taas tänne" ja äidin luona ei vain jostain syystä tuntunut kodilta (luultavasti siksi että äiti ei ollut oikein ikinä kotona, kun hän oli melkein kokoajan töissä).
Kavereille kehuin että jee jee mulla on kaksi kotia, paljon leluja jne. mutta tosiasiassa olisin vain halunnut olla rauhassa ja ehkä jopa itse päättää että milloin olen kenenkin luona. Vanhemmilleni esitin reipasta, ettei heille tulisi paha mieli.
Lapset kun todella usein esittävät vain reipasta, ja kertovat vanhemmilleen sen mitä vanhemmat haluavat kuulla, eivätkä sitä mikä on totuus. Jos joku, vaikkapa lastenvalvoja olisi kysynyt minulta kahdenkesken että mitä mieltä olin järjestelystä, olisin voinut kertoa totuuden. Vanhemmilleni en ikinä.
Mutta joo. En siis itsekään suostuisi viikko-viikko systeemiin, vaan jos eroaisin nyt, istuisimme miehen kanssa alas ja neuvottelisimme asian lasten parhaaksi. Luultavasti itse kannustaisin siihen, että asuisimme niin lähellä toisiamme, että lapset voisivat olla milloin kumman tahansa luona. Valitettavasti minun tuloillani se, että lapset asuisivat yhdessä kodissa ja me vanhemmat muuttaisimme edes-takaisin, ei onnistuisi, koska en pystyisi maksamaan kuin yhdestä kodista aiheutuvia menoja.. Muuten kyllä.
Hyvin toimii viikko-viikko, jos vanhemilla asialliset ja hyvät välit ja molemmat ajattelee lasten parasta.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 16:56"]
LASTEN etu numero yksi on se, että lapset asuvat samassa osoitteessa ja vanhemmat hoitavat heitä siellä vuoroviikoin. MUTTA. Ei taida sopia itsekkäille vanhemmille!
[/quote]
Anteeksi, mutta tuo vaatisi todella hyvät tulot. Vaikka se "oma" kämppä olisikin "vain" yksiö, niin vuokra/vastike+lainanlyhennys se on siitäkin maksettava. Täälläpäin on yksiöiden vuokrat nopeasti katsottuna 400+ €, siihen päälle se toinen asunto (minun tilanteessani sen pitäisi olla vähintään kolmio) ja senkin jos maksaisi puoliksi lasten isän kanssa, olisi senkin hinta minulle 300-400€. Tähän päälle sähköt, vedet, vakuutukset, muut laskut, puhumattakaan ruokamenoista.
Näin nopeasti laskettuna, minulle jäisi ruokaan rahaa -100 € eli olisin kuukausittain satasen miinuksella. Vähintään. Enkä edes tilaa mitään lehtiä, en osta kuukausittain kosmetiikkaa tai mitään muutakaan turhaa jne.
Mun lapsi ravasi epäsäännöllisen säännöllisesti pienestä pitäen kahta kotia, kunnes mitta tuli tuossa yläasteen alussa tyäteen. Ei jaksa pakata jatkuvasti tavaroitaan, ja varsinkin harrastus- ja koulukamat edestakaisin olisi raskasta roudailla.
Nykyisin käy milloin haluaa, isä nyt on aina pakotettu tapaamishommaan, joten ei valita. Isä kuitenkin hoitaa lääkäri- harrastus- ja koulujuttuja, joten ovat paljon tekemisissä keskenään. Vaikkei lapsi siellä öitään juurikaan vietä.
Itse ravasin seurustellessa kahta kotia, ja oli muuten ihan sairaan tympeetä hommaa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 08:22"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 08:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 08:01"]
Elarit on pakko maksaa, sitä ei saa ite valita :)
[/quote]
Pelkän rahan takia ei viikko-viikko systeemiä, aina lapsen etu edellä.
[/quote]
Kai sä tajuat että etävanhempi maksaa aina elarit lähivanhemmalle, vaikka asumisjärjestelyt olisi miten?
Minusta tuo jatkuva vaihtaminen ei ole paras mahdollinen systeemi.
[/quote]
Ei tietenkään maksa, jos ovat molempien luona yhtä paljon ja harrastuskulut yms. jaetaan. Lähi saa jo lapsilisät, joten hänen kuuluu maksaa enemmän kuluista, jos lapset ovat yhtä paljon etän luona.
Järkyttävää miten täysin asioista tietämättömät ja jopa opettajat vastustavat vuoroviikkoasumista, jonka on tutkimuksissakin todettu olevan monesti paras vaihtoehto. Lasten mielestä vuoroviikkosysteemi toimii myös, toki se vaatii vanhempien hyviä välejä juurikin tavaroiden kuskauksen yms. muodossa. Ruokkomaksuja ei myöskään tällaisessa systeemissä tarvitse maksaa, jos kulut jaetaan suurinpiirtein tasan. Itse näen enemmän positiivisia puolia kuin negatiivisia ja sille opettajalle, joka puhuo koti-sanan puolesta totean, että ei sana paikkaa pahenna. Mieluummin isän/äidin luona hyvinvoivana kuin kotona esim. ilman vanhempia pahoinvoivana.