Työkaverillani on sähkölämmitys eikä hän raski lämmittää kotiaan
Sisällä oli tänään 16 astetta. Varmaan tosi mukava tulla aina kylmästä kylmään kotiin...
Kommentit (51)
On teillä kyllä hyvä verenkierto kun tarkenette noin viileissä kämpissä. Itellä on nytkin villasukat jalassa ja viluttaa silti. No, mun mielestä parasta on +30 asteen helle. Olisin hyvä kissa, voisin maata uuninpankolla lämpimässä päivät pitkät.
Kuinka hatara talo sillä on? Meillä ei ole vielä sähköpatterit päällä, mutta kylpyhuoneiden lattialämmöistä tietysti hohkaa. Muu lämpö tulee varmaan ihmisistä ja kodinkoneista, ja meillä on +22!
Lapissa
en minäkään raaski vielä lämmitää sähköllä,pelolla ajattelen ensi talven 400-500€/kk sähkölaskuja.
puuhellalla lämmittelin ruuat ja takassa pitelin tulia, 26 astetta näytti olevan sisällä lämmintä.
Meillä on takka ja ilmalämpöpumppu. Sähkökulutus on vähentynyt kovasti. Tosin lasku ei oo hirveesti pienentynyt kun sähkön hinta on noussut.
Kunka pohjoisessa? Meillä on vielä sisällä yli 20 lämmitä, eikä ole lämmöt päällä.
t. Turkulainen
Tällä menolla moinen säästäminen tulee olemaan pakostakin arkea monessa perheessä. Työt loppu taas tuhansilta ja tuhansilta ja lapsilisätkin pienenee. Eikä niitä taloja saa edes kaupaksi vaikka yrittäisi myydä. :(
Me ei saada lämmitystä huoneisiin, "koska ei tarvita". En tiedä paljon huoneessa on lämmintä, mutta reilusti alle 20'c tähään aikaan. Pyörii ehkä siinä jossain 15'c, ja minä menen sukat, villasukat, farkut, toppi, paksu poolopaita ja välillä päälle vielä huppari, koska on kylmä. Olen vilukissa, ja minulle paras lämpötila olisi siinä 23-25'c. Nukkumaan mennessä jätän muut vaatteet pois, mutta villasukat ja paksun yöpaidan pidän päällä. Ja peitossa on paksu täkki sisällä, jos se ei riitä, niin otan vielä päällyspeiton päälle ja hautaudun sinne alle nukkumaan. t. huostaanotettu teini
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:57"]
On teillä kyllä hyvä verenkierto kun tarkenette noin viileissä kämpissä. Itellä on nytkin villasukat jalassa ja viluttaa silti. No, mun mielestä parasta on +30 asteen helle. Olisin hyvä kissa, voisin maata uuninpankolla lämpimässä päivät pitkät.
[/quote]
Tappaisin itseli jos sisällä olisi 30 lämmintä. 26 on kipuraja yläpäässä. Matalin siedettävä lämö noin 20 astetta. Aika sissi jos oikeasti pärjää 16 asteen lämmössä (mittari keskellä huonetta metrin korkeudella, eikä missään ikkunalaudalla).
Kyllähän se talon ja asunnon kokokin vaikuttaa. Ei kannata rakentaa tai ostaa liian isoa, jossa on korkeita huoneita ja hukkatilaa ja lämmittää niitä sitten kalliilla. Olen huomannut myös että aina kun meillä on vieraita niin talossa on kuuma. Eli lisää porukkaa asumaan niin tulee jos siitä lämpöä. Koira on kyllä ihana lämpöpatteri niin telkkaria katsellessa kuin yöllä nukkuessa.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:07"]
[/quote]
Tappaisin itseli jos sisällä olisi 30 lämmintä. 26 on kipuraja yläpäässä. Matalin siedettävä lämö noin 20 astetta. Aika sissi jos oikeasti pärjää 16 asteen lämmössä (mittari keskellä huonetta metrin korkeudella, eikä missään ikkunalaudalla).
[/quote]
En minäkään sisällä hellettä halua. Mutta kesähelteistä nautin ulkona. =)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:05"]
Me ei saada lämmitystä huoneisiin, "koska ei tarvita". En tiedä paljon huoneessa on lämmintä, mutta reilusti alle 20'c tähään aikaan. Pyörii ehkä siinä jossain 15'c, ja minä menen sukat, villasukat, farkut, toppi, paksu poolopaita ja välillä päälle vielä huppari, koska on kylmä. Olen vilukissa, ja minulle paras lämpötila olisi siinä 23-25'c. Nukkumaan mennessä jätän muut vaatteet pois, mutta villasukat ja paksun yöpaidan pidän päällä. Ja peitossa on paksu täkki sisällä, jos se ei riitä, niin otan vielä päällyspeiton päälle ja hautaudun sinne alle nukkumaan. t. huostaanotettu teini
[/quote]
Märiset lämmöistä etkä edes tiedä mitä ne ovat? Osta mittari ja laita se vaikka pöydälle keskelle huonetta ja katso mitä se näyttää.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:00"]en minäkään raaski vielä lämmitää sähköllä,pelolla ajattelen ensi talven 400-500€/kk sähkölaskuja.
puuhellalla lämmittelin ruuat ja takassa pitelin tulia, 26 astetta näytti olevan sisällä lämmintä.
[/quote]
Minkäkokoinen asunnon pitää olla, että niin järkyt sähkölaskut
Olen joskus mennyt omakotitaloon jossa oli vain + 16 astetta. Meinasin paleltua! Se on epämiellyttävää vaikka mitä täällä uskottelette. Mielestäni +19-22 välillä on sisävaatteissa olevalle sopiva lämpö. Kovilla pakkasilla hieman korkeampi vielä. Jos ikkunat vetää ja nurkat on olo vielä kurjempi kylmässä talossa.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:07"]
[/quote]
[/quote]
En minäkään sisällä hellettä halua. Mutta kesähelteistä nautin ulkona. =)
[/quote]
En nauti myöskään "ulkohelteistä"
t. -21
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:05"]
[/quote]
Märiset lämmöistä etkä edes tiedä mitä ne ovat? Osta mittari ja laita se vaikka pöydälle keskelle huonetta ja katso mitä se näyttää.
[/quote]
Niikuin millä rahalla? Se 30-40e/kk menee kyllä kaikki mun ruokiin. Koko kuukauden budjetti meinaan.
Meillä pantiin lämmöt päälle eilen, nyt 20 astetta sisällä. Maaliskuussa taas otan pois päältä.
Tämähän on mielenkiintoinen aihe jo ihan kuvaamaan konkreettisesti sitä mitä tarkoittaa käytännössä hyvinvoinnista luopuminen. Ja yleinen ja yhteinen on lopulta aina myös yksilö- ja henkilökohtainen. Viimeistään kun omalle kohdalle osuu. Pikkuhiljaa me totutamme itsemme yhä riisutunpaan ja karumpaan elämään ympärillämme, vaikka ollaan valtavassa markkinointipommituksessa joka edelleen myy meille totuttua hyvinvoinnin tasoa - vaikka se on entistä harvemmalle enää realismia. Mielenkiintoinen kontrasti.
Itsellä tällähetkellä taitaa olla jotain 19 astetta. Keskeneräinen remontti kehnossa talossa, jota ei ole varaa saattaa loppuun. Täällä pakkasraja on noin - 15, silloin sisällä on jo alle + 15. Silloin täytyy hakeutua muualle nukkumaan. Itse lasken myös patterikuormituksen siten, että sähkölasku talvikuukausinakin pysyy alle 400 € sietorajan. Esim. tavanomainen 1500 W pikkupatteri tarkoittaa jatkuvasti päällä ollessaan 1,5 kiloWattitunnin kulutusta tunnissa. Se on 36 kWh per vuorokausi, jos sähkön kokonaishinta on luokkaa 0,15 €/kWh, tekee se siis 5,40 € päivässä. Ja vaikkapa viisi tälläistä tekee kuukaudessa jo yli 800 euroa, plus muu kulutus...
Tuo taloa rasittava kosteusrasitushan syntyy pääasiallisesti veden kanssa lutraamisesta. Kyllä yleensä rakenteet pysyy kuivina jos sisällä ollaan plussan puolella pakkaskeleillä ja rakenteet hengittävät johonkin ja ylimääräistä kosteutta ei tuoteta esim. ruuanlaitolla tai pesemisellä. Lämminhän pyrkii aina kylmempää kohti, ja kosteampi kuivempaa kohti, rakenteissakin. Ja pakkasilmahan on yleensä kuivenpaa kuin sisäilma.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:05"]
[/quote]
[/quote]
Äläpä viitsi teinille rääpiä päätäs. Ilkeä ihminen.
Olisin ihan horkassa +16 asteen lämmössä. Vilukissa jonka pitäiskin muuttaa johonkin lämpimään maahan.